Td04-20t

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

aluksi toi mitsun turbo, 3Dp, suuttimet, säädettävät nokkapyörät, intercooleria. Vaihdelaatikkoa unohtamatta. Noilla saisi sen reilu 300hp laittamalla vahvistetut männät yms laakerit nii noilla ylhäällä mainitsemiani osilla 400hp.[/quote]

Aika kalliita nuo coolerit(Do88) ja downpipet(yhteensä n1000€), mistä näitä saisi edukkaimmin?

Mitä nuille vaihdelaatikoille olette tehneet? Eikö se vakiolaatikko pienet virittelyt kestä?[/quote]

Eihän ne halpoja ole, mutta jos haluaa kunnolla tehdä homman nii rahaa pitää olla tai on vaihdettava lajia. Nettiä haravoimalla voi löytyä vaikka mitä ja mitä erillaisiin hintoihin...
Kaiken jälkeen ei pidä unohtaa tehdas osien kunnossa pitoa jakopää, öpumppu, yläkerta, sähköjärjestelmä yms. muita juttuja mitä tulee murenee ajon kanssa

Kytkimen vahvistusta, laatikon osien vahvistusta, torsen tai muunlaisen pyörien lukon asennusta.
Itse en vakio lootaa lähtis yli stage1 pidemmälle viemään. Ellei oo tarkoitus vaan ajella hetki ja pistää jäänteet eteempäin myyntiin... Kuitenkin jo sen 200tkm vaatii veronsa, plus lisä tehoja senkin päälle :arrow:

Itseänkin himottaa laitella kaikenlaisia tehonmuutoksia, mutta ymmärrän kuitenkin että virityksen jälkeen on aina virityksen tuomat seuraukset.
Eli ei se lopu siihen että ostaa ne osat ja asentaa ne kunnolla.
Jos haluut halvalla päästä adrenaliini huurteisin maantielle heilumaan. Nii prätkä alle ja kahvaa vääntämään. Mutta siinä on taas ihan oma tarinansa
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Ite oon katellu tota do88 välijäähyä ja maptuningin jäähyä.Vakio vielä paikallaan muutaman pitemmän vedon jälkeen huomaa että kapasiteetti loppuu.
Oon tässä mietittyäni tullu siihen tulokseen että ois pitäny 9000 aero ostaa,mut en kerenny siihen kauppaan ja hätäpäissäni ostin 9-5 aeron.
No on tää ajolleen parempi,mut,mut.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Taitaa mennä ohi aiheen tai on mennyt jo.. mutta kokemukset Mitsu TD04-15T 2.0 ja n250hv softa vakio palikoilla VS 2.3 sama Mitsu ja sopiva softa niille muuten vakio osilla? Jos aihio moottoreita mistä valita niin kumpiko B205 vai B235?

Kytkin tulee Viggen mallisena.
Viimeksi muokannut Saba9-3, Ma Marras 05, 2018 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tee vaan 2.3 kone sinne. On kolkissa riemukas paketti 15T:n kanssa ihan siinä alle 300hp luokassakin.
Eli koneelle täyskunnostus ; mäntien, pyttyjen ja kampuran tarkistusmittaikset itse tai koneistamossa. Rengastus, laakerointi, jakopää ja kunnostettu kansi. Jos pysyt jatkossakin 300hp rajalla niin vakio venajouset ja männät ja muut vakio-osat riittää.

Suuttimet vaikkapa ev14 550cc ja vakioputkistollakin voi jo sitä 270hp lukemaa yrittää. DP:n ja välijäähyn päivityksellä 300. Molemmissa tapauksissa biopowersoftalla ja etanolilla saa sen 450Nm joka sopii vallan hyvin Viggenin kytkimelle ja vakioaskille.
Siinä vaan tulee vetelä alusta sitten nopeasti ilmi joten seuraaava touhutonni menee siihen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

T7 2.3 koneita saa sitten tarjota.. Tarvis Kajaanissa. Miten muuten on, kuka kuljettaa tuollaista möykkyä edullisimmin? Matkahuollon painoraja on 55kg eli ei käsittääkseni kuljeta? Kohtuu matkan päästä voin kyllä hakeakin, mutta kai se joku kuljettaa painavampaakin tavaraa, pitää selvitellä se asia.
P O4429465O5
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saappipappi kirjoitti: Eihän ne halpoja ole, mutta jos haluaa kunnolla tehdä homman nii rahaa pitää olla tai on vaihdettava lajia. Nettiä haravoimalla voi löytyä vaikka mitä ja mitä erillaisiin hintoihin...
Kaiken jälkeen ei pidä unohtaa tehdas osien kunnossa pitoa jakopää, öpumppu, yläkerta, sähköjärjestelmä yms. muita juttuja mitä tulee murenee ajon kanssa

Kytkimen vahvistusta, laatikon osien vahvistusta, torsen tai muunlaisen pyörien lukon asennusta.
Itse en vakio lootaa lähtis yli stage1 pidemmälle viemään. Ellei oo tarkoitus vaan ajella hetki ja pistää jäänteet eteempäin myyntiin... Kuitenkin jo sen 200tkm vaatii veronsa, plus lisä tehoja senkin päälle :arrow:

Itseänkin himottaa laitella kaikenlaisia tehonmuutoksia, mutta ymmärrän kuitenkin että virityksen jälkeen on aina virityksen tuomat seuraukset.
Eli ei se lopu siihen että ostaa ne osat ja asentaa ne kunnolla.
Jos haluut halvalla päästä adrenaliini huurteisin maantielle heilumaan. Nii prätkä alle ja kahvaa vääntämään. Mutta siinä on taas ihan oma tarinansa
Saappipappi kirjoitti:
raimsshi kirjoitti:Lohko on sama. Kampiakseli, kanget ja männät eroaa 2,0 vs 2,3.
Sama lohko eri männät? Miten se nyt olisi mahdollista? :mrgreen:
Ei hyvää päivää taas 8O
just_Igor jo meni...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Jatketaan vielä aiheen ohi kun on jo pitkään mennyt. Tuo TD04-15T vielä etsinnässä ja Neo Brossin turbo oli mielessä ostaa mutta onkin korvaava tuote eli ei alkuperäinen, ilmankos hinta vain 360€. Onko tuo Map Tun turbokaan alkuperäinen?: https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -2005.html. Mahtaako olla samoja Kiinan turboja mitä saa ebaystä 130€ hintaan?
Mistä näkis Saabin alkuperäisen turbon hinnan, jotain taulukoita netissä on mutta ovatko ne ajantasaisia hintoja? No varmaan Saabin varaosista mutta onko jollain heittää tämän hetken hintatietoa?
Onko kenelläkään kokemuksia näistä TD04-15T korvike turboista?
Viimeksi muokannut Saba9-3, Ke Marras 07, 2018 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Saba9-3 kirjoitti:Jatketaan vielä aiheen ohi kun on jo pitkään mennyt. Tuo TD04-15T vielä etsinnässä ja Neo Prothersin turbo oli mielessä ostaa mutta onkin korvaava tuote eli ei alkuperäinen, ilmankos hinta vain 360€. Onko tuo Map Tun turbokaan alkuperäinen?: https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -2005.html. Mahtaako olla samoja Kiinan turboja mitä saa ebaystä 130€ hintaan?
Mistä näkis Saabin alkuperäisen turbon hinnan, jotain taulukoita netissä on mutta ovatko ne ajantasaisia hintoja? No varmaan Saabin varaosista mutta onko jollain heittää tämän hetken hintatietoa?
Onko kenelläkään kokemuksia näistä TD04-15T korvike turboista?
Ei oo alkuperäinen tuo maptunenkaan versio, tai voi olla alkuperäisvastaava eli kuitenkin ihan hyvä. Ei välttämättä samoja ku kiinan turbot. Luulisi olevan kunnolliset merkkileimat siinä jos olisi mitsun alkuperäinen. Oon lukenu palautteita noista kiinan turboista kuulemma työjälki ihan hyvä ja vakio ahdoilla voi kulkea vielä pitkäänkin. Et jos otat merkittömän turbon nii kannattaa suoraan kiinasta. Mutta viritys mielessä suosin merkillisiä hyrriä.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -5-mt.html

Tämän itse uskaltaisin laittaa ja virittää. Ainakin pieni ylimääräinen tehovara antaa kivasti kestävyyttä pidemmän päälle. Ei tarvii joka motari kiihdytyksessä jännitellä :lol:
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Saappipappi kirjoitti:https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -5-mt.html

Tämän itse uskaltaisin laittaa ja virittää. Ainakin pieni ylimääräinen tehovara antaa kivasti kestävyyttä pidemmän päälle. Ei tarvii joka motari kiihdytyksessä jännitellä :lol:
Joo ja silloin kaikki muukin menee uusiksi, männät, venttiilin jouset, cooleri, pakoputki.. ja hups meni monta tonnia rahaa, mopedi karkasi käsistä..

Tulossa 2.3 kone ja tehotavoite +250-300hv. Ja sellainen kombo että ei tarvii lähteä tehopenkkiin säätämään vaan että suhtkoht perusvirisoftalla pärjää, ei ole nimittäin säätäjää/säätöpenkkiä ihan kotinurkilla. En tiedä miten softantekijät osaavat ottaa ahdin ja suutin muutokset huomioon?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä tuo Maptunin linkki ihan aito mitsu on mutta pitkäkaulainen versio.
Jos uuden olet ostamassa niin kysyppä merkkiliikkeestä tai Procarservicestä 2006-> aerofemman lyhytkaulaisen mitsun hintaa ja sille kuuluva kingkobra imupuolen snorkkeliksi kaveriksi. Hinta lienee edelleen 595€ merkkiliikkeessä plus kobra reilun satasen.

Ylikokoisella ahtimella ei saa kun loven kukkaroon ja hitaamman vasteen jos ei sitä voi hyödyntää. Softan teko etänä ei ole ongelma tuolle kokoonpanolle kunhan sovit suuttimet tekijän kanssa etukäteen. Saa laittaa yv:tä sitten aikanaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Termos »

vesa67 kirjoitti:Hinta lienee edelleen 595€ merkkiliikkeessä plus kobra reilun satasen.
Saab Webshopissa turbo 574e ja kobra 145e. Toimituskulut päälle.

https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... rbocharger
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... charger533
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Jos päädyn uuteen niin tuo kombo on nyt ostoslistan kärjessä. Jossain oli joku valmis putken muutossarjakin joka tulee tuohon kobralle kun malli vaihtuu, mutta en muista missä. Onkohan tuolla millainen käytännön vaikutus verrattuna pitkäkaulaiseen turboon ja pienempään kobraan?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mitsulle on saabillakin asennussarja kun vaihdetaan garrett mitsuksi mutta asennuksen voi myös tehdä vanhoilla garretin putkilla hieman vaivaa ja silmiä käyttäen. Oleellisinta on hankkia isokaulaiset prikat mitsun pään 12mm vesibanjoille tai tilata multa soviteprikat joilla asennus on pomminvarmaa. Tajuat kun saat ahtimet eteesi verrattavaksi. Muista varmistaa että löytyy uudet pinnapultit, mutterit ja T25 peltitiiviste sekä öljynpoistojalan tiiviste.

Kingkobralla on pikaliitinmallinen liitos vanhan banjoliitoksen sijaa, siihen menee jokin sopiva metallimutkaputki tai muovinen ja sen jatkaa vanhaan katkaistuun huohotinputkeen. Taisin joskus löytää hydrauliikkaliikkeestä sopivan metallikurvin joka meni siihen pikaliitokseen suoraan, niitäkin saattaa olla vielä tallessa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Td04-20t

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saba9-3 kirjoitti:Onkohan tuolla millainen käytännön vaikutus verrattuna pitkäkaulaiseen turboon ja pienempään kobraan?
Tuo kobra on paras mitsuun pultattavista imukärsistä. Ero nyt ei ole hirmu iso, mutta kymmenkunta heppaa suuremman huipputehon se mahdollistaa.

Pitkäkaulaisiin saa kyllä isoja ja kiiltäviä aftermarket-virikärsiä, mutta virtaavuus on king kobraa huonompi. Esim:
https://genuinesaab.com/catalog/product ... cts_id=170

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin