9-5 Wagon ja takapenkin äänentoisto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

AS3-päivityksessä näyttäisi tulevan bassokaiutin oikeanpuoleisen sivusäilytyslokeron paikalle sekä vahvari. Ja varmaan muutakin kivaa...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

3J kirjoitti:Itse huomasin täysin saman -02 wagonissa (AS2 audio). Luulin aluksi ettei takana kaiuttimia olekaan, ennenkuin sain rullattua faderin täysin taakse. Voisiko tuo olla ihan ominaisuus ja takakaiuttimet olisi vain "ääntä täydentämässä"? Vai onko jossain tosiaan jotain vikaa?
Piti tänään oikein ruveta testaamaan, kun olen joskus itseäni ihan autohifistinä pitänyt. Ihan niinkuin "3J" arveli, niin takakaiuttimet vain täydentävät äänikuvaa (ja erityisesti varustelistaa). Jos taakse haluaisi kunnon äänen, olisi ensimmäinen vaatimus erilliset diskantit vähän ylemmäksi. Sen verran "pieni" ääni kaiuttimista kuuluu, että ei taida onnistua edes pelkillä diskanteilla vaan tarvittaisiin myös paremmat keskiääniset, jakosuodin ja lisävahvistin.

AS-2:n äänenlaatu on edessä kohtuullisilla äänenpaineilla suorastaan hyvä, mutta takana ei. Onneksi en matkusta itse siellä. Edessä suurin ongelma on bassot. Sen verran on tullut testattua, että bassojen toteutus sopii parhaiten keski-ikäisille ja sitä vanhemmille. Itse olen sen verran jo vanhentunut, että enää ei viitsi ruveta asentelemaan tämän tasoiseen kokonaisuuteen vahvistimia, subbareita yms. vaan ne lepäävät varastossa. Ex-harrastaja siis. :(

Jos bassoa haluaisi lisätä, niin samalla pitäisi suodattaa matalat äänet pois etuovista, ettei ovet rämise. Subbarin lisääjiä on tälläkin palstalla nähty, mutta suodatin atkaisusta ei ole kukaan puhunut ? (Paitsi onnettomat 9-3 SS omistajat omissa stereojutuisssaan :lol: )

Summary: jotta AS2:n parantamisessa olisi mieltä, pitäisi vaihtaa kaikki kaiuttimet, (kunnon jakosuotimilla varustettuihin erillissarjoihin), keksiä hyvät paikat takapenkin keskiäänisille ja laittaa subbari. Ei taida maksaa vaivaa kovinkaan monen mielestä.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Eli olemme joukolla päätymässä siihen, että 9-5 Wagonin takapenkillä on huonohko äänentoisto :( Ei siis bugi vaan ominaisuus, valitettavasti.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Musti kirjoitti:Itsellä on AS3 vm -00 Aerofarmarissa. Äänenlaatu on minun mieleeni; tehtaalla on yritetty oikeaa hifiä ilman muodinmukaista jumputusta ylikorostunein bassoaluein.
Musti
AS3 kuulostaa minustakin senverran hyvältä että en viitsi ehkä alkaa parantelemaan. Saa tietysti jo tuohon hintaan kuulostaakin :) 2t eurolla rakentaa autoon jo hyvän äänentoiston itsekin.
Jos sitä lähtisi parantelemaan niin etupään elementit tietysti uusiksi ja kotelointi tiiviiksi. Keskiäänisiksi olisi 3" ehkä napakampi valinta koska oviin tulisi kuitenkin 6,5:t. Ja aktiivisuotimet peliin. Ja diskanttien asennus/suuntaus vaikka a-pilareihin. Subbari istuu hyvin systeemiin mutta toisto pitäisi tietysti ulottua paljon alemmas että sitä voisi sanoa subbariksi.
Takakaiuttimet toimii siinä mihin ne suunniteltukin eli Sottaa ja Pyttyä soimaan kun meno siellä alkaa yltyä liian hurjaksi.
Mikähän signaali tuolle keskikaiuttimelle menee? Muutenkin voisi kiinnostaa AS3n jakosuodinasetukset. Ja voisiko niitä peräti päästä säätämään..
9000CS 2,3
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Kuten koistha totesi yhteenvedossaan, niin samoilla linjoilla itsekin. Oma yhteenvetoni:

"9-5 Keskustelua isosta edustusautosta "

Äänentoisto takana on siis riittävä, jos olet:
a) ministeri
b) kuulut Fröbelin Palikoiden kohdeyleisöön

:P

Onneksi (?) ei tosiaan itse tule takapenkillä istuttua, edessähän äänet ovat periaatteessa suht OK.
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Eikös nää ministerit ole kovasti lisääntymään päin, Lehtomäkikin jäämässä äitiyslomalle... Eikun tilaamaan mustaa saab wagonia eduskunnan suuntaan! :wink:
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
saab900turbo
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900turbo »

9-5T kirjoitti: Kysehän oli wagonista ei sedanista :lol: :lol: :lol:
Kyllä ne tuntuu olevan ainakin -98 mallin sedanissa ihan p...eestä repäistyt pahvikartio tasoo olevat rätisijät 8) . Sinne ei tosiaan tekis pahaa vaihtaa jotain pikkasen järkevämmän oloisia käkättimiä 8)
Jarru on vauhdin surma!
Vastaa Viestiin