Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Nyt on sitten puslat vaihdettu (nro 4, molemmin puolin) ja pyöränkulmat säädetty. Takapyörästä tuli jämäkkä, mutta sivuääni jäi. Kun ajaa aivan hiljaa (2 vaihteella tyhjäkäynnillä), niin edelleen naksuu. Iskari ei ainakaan perästä painamalla tuntuisi pitävän mitään ääntä, mutta jouset narisee, pitäisköhän viedä alustan rasvaukseen:). Kai se pitää taas viedä uudestaan pajalle, alkaa vaan kyllästyttää koko homma. Kuinka monella kuuluu narinaa tai kolinaa ettekä vain välitä siitä?
t. AEROFAN
Aika hel....n kallis homma. Vaihdatitko Laakkosella vai Länsi-Autossa?
Mulla toi kolina vielä rassaa ohimoa,kun ei ole ehtinyt paneutua koko hässäkkään. Noilla hinnoilla kyllä täytyy kartottaa joku muu, kuin Saab-merkkikorjaamo. Mitään erityisosaamista kun toi ei vaadi.
En usko kylläkään, että kukaan kovin kauan jaksaa kuunnella tommosta kalinaa ja olla välittämättä siitä.
P.S
Kuinka paljon muuten tuli työtunteja
Mulla toi kolina vielä rassaa ohimoa,kun ei ole ehtinyt paneutua koko hässäkkään. Noilla hinnoilla kyllä täytyy kartottaa joku muu, kuin Saab-merkkikorjaamo. Mitään erityisosaamista kun toi ei vaadi.
En usko kylläkään, että kukaan kovin kauan jaksaa kuunnella tommosta kalinaa ja olla välittämättä siitä.
P.S
Kuinka paljon muuten tuli työtunteja
9-5 Aero Nordic -00
Vaihdatin Länsiautossa ja kai homma meni ihan OK. Tunneista en tiedä ja tekivät muutakin samalla, mutta himputin kallis lasku (samaa luokkaa kuin noilla muillakin). Millainen kolina sulla kuuluu ja kuuluuko se kovaa ajettaessa? Päätellen siitä että ääni ei hävinnyt, se pusla minkä mä vaihdatin ei aiheuttanut sitä ääntä ja jos oikein ymmärsin, ne katsoi muitakin ja eivät havainneet väljää, mutta ääni vain kuuluu.. Jopa vaimo sanoi, että ärsyttävä ääni
t. AEROFAN
Kolina kuuluu sekä kovemmassa vauhdissa ja hitaasti mennessäkin. Siis varsinkin,kun ajelee kuoppien ja muiden epätasaisuuksien yli. Ja nimenomaan takaa katsottuna, oikelta puolelta takarenkaan ripustuksista. Muut nurkat on äänettömät. Auto on muuten kunnossa,joten kyllä toi repii hermoa... Mulla on kyllä auto madallettu edellisen omistajan toimesta, joten en tiedä onko kaikki tehty niinkun pitää. Kattelin noista edellisistä kirjoituksista ja bongasin ton TUNEXin. Niiden sivuilta löytyi mielenkiintoista tietoa madaltamisesta ja siihen liittyvistä manöövereista.
Täytyy tutkia asiaa tarkemmin, kunhan ehtii.....
Täytyy tutkia asiaa tarkemmin, kunhan ehtii.....
9-5 Aero Nordic -00
Minullakin puslien vaihdon jälkeen sivuääni jäi. Mm tuon jäljelle jääneen sivuäänen takia kävin noin tunti sitten autotohtorilla. Tuon sivuäänen syynä kuulemma on se että iskareissa on ilmaa joka aiheuttaa ajoittain ylimääräisiä ääniä. Iskareiden arvot olivat silti hyvät vaikka niillä on ajettu jo yli 120 tkm. Ei kuulema kannata vaihtaa vielä.AEROFAN kirjoitti:Nyt on sitten puslat vaihdettu (nro 4, molemmin puolin) ja pyöränkulmat säädetty. Takapyörästä tuli jämäkkä, mutta sivuääni jäi. Kun ajaa aivan hiljaa (2 vaihteella tyhjäkäynnillä), niin edelleen naksuu. Iskari ei ainakaan perästä painamalla tuntuisi pitävän mitään ääntä, mutta jouset narisee, pitäisköhän viedä alustan rasvaukseen:). Kai se pitää taas viedä uudestaan pajalle, alkaa vaan kyllästyttää koko homma. Kuinka monella kuuluu narinaa tai kolinaa ettekä vain välitä siitä?
Tohtorisetä sanoi että tuohon ääneen vaikuttaa myös lämpötila. Pitää paikkaansa. Varsinkin pakkasella ääntä esiintyi enempi, nyt vähempi.
Kun kävin itsekin auton alla vilkaisemassa niin oli kyllä oudon vanhan näköistä kaikki: Ei uutuuttaan kiiltäviä heloja, muttereita tms. Meneekö ne vanhan näköisiksi jo parissa kuukaudessa? (Se toinen syy tohtorilla käyntiin oli se että olin ajanut ison tiellä ollen kivenmurikan yli.)
No niin, taas on Länsiautoon aika varattu... Käytiin ajamassa korjaamopäällikön kanssa ja todettiin että vikaa on. Tuntuu että ääni on kovimmillaan hiljaa ylämäkeen ajettaessa. Mutkitellessa ei tee mitään (eli ei liene vakaajassa) eikä töyssyissä (eli iskarit lienee OK). Mielenkiintoista nähdä mitä löytyy.. ja paljonko maksaa..
t.
t.
t. AEROFAN
Jep Jep... Tukivarren kestovoideltu hela pyöränpuoleisessa päässä aiheuttaa kuulemma äänen. Välystä ei ole (vielä), mutta hela on kuulemma kuiva ja liikkeelle lähtiessään aiheuttaa naksahtavan äänen. Vaihto ei vielä onnistunut, kun ei ollut osaa varastossa, vaan asiaan palataan ensi viikolla. Hoh hoijaa auto onkin sitten ollut joka viikko pajalla... mutta jos nyt sitten tulis viimein kuntoon
t. AEROFAN
Jaa mikähän auto se tänä päivänä olis kestävä.
Otetaan esimerkiksi "arvostetut" VAG laitteet ..Kun monasti esim audi kiinnostaa.
Puolia menee niihin kuin öljynsuodattimia.
Niissä se paha puoli että niitä vaihdetaan yksi kerrallaan.
Monessa liikkeessä käytäntö sellainen että jos kaksi puolaa menee niin sen jälkeen vaihdetaan loputkin,näin takuu aikana.
Se on halpaa hinailla yms,vaikkei hinaus maksaiskaan niin hintoihin tulee..
Saabiin vaihdetaan koko kasetti ja jos kasetin hinnan jakaa 4 niin on se jopa edullinen.
Otetaan esimerkiksi "arvostetut" VAG laitteet ..Kun monasti esim audi kiinnostaa.
Puolia menee niihin kuin öljynsuodattimia.
Niissä se paha puoli että niitä vaihdetaan yksi kerrallaan.
Monessa liikkeessä käytäntö sellainen että jos kaksi puolaa menee niin sen jälkeen vaihdetaan loputkin,näin takuu aikana.
Se on halpaa hinailla yms,vaikkei hinaus maksaiskaan niin hintoihin tulee..
Saabiin vaihdetaan koko kasetti ja jos kasetin hinnan jakaa 4 niin on se jopa edullinen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Yes kehtaan. Kaiken kaikkiaan lysti tuli maksamaan reilut 800 ecua. Mutta ei kai ole vaihtoehtoja? Tosin osat ei ole kalliita, jos purku- ja kasaustyön teettäisi jossakin yhden miehen korjaamolla jossa tuntihinta esim. 30 Ecua (ja sitten pyöränkulmien säädöt jossakin muualla), saattaisi päästä ehkä n. 450-500 ecua, arvelisin.
t. AEROFAN
Onko mitään tietoa noiden pelkkien puslien hinnoista? Meinaan että äkkiäkös tuon taka-akselin tiputtaisi alas ja vaihtaisi puslat kuten tuohon 99-Saabiinkin.AEROFAN kirjoitti:Yes kehtaan. Kaiken kaikkiaan lysti tuli maksamaan reilut 800 ecua. Mutta ei kai ole vaihtoehtoja? Tosin osat ei ole kalliita, jos purku- ja kasaustyön teettäisi jossakin yhden miehen korjaamolla jossa tuntihinta esim. 30 Ecua (ja sitten pyöränkulmien säädöt jossakin muualla), saattaisi päästä ehkä n. 450-500 ecua, arvelisin.
Tosin tuo ei oireillut millään tavalla, mutta kilsoja takana jo 230tkm joten ehkä olisi hyvä vaihtaa jos tuppaavat kulumaan herkästi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98