Kannen tiiviste mennyt...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kannen pultithan on noissa niin löysällä noilla kilometreillä että osa pyörii jo käsipelillä. Tyyppivika ainakin näissä huohotusongelmaisissa. Mulle tarjottiin ****kiliikkeessä aikoinaan kannentiivisteen vaihtoa tonnilla, jos kannen joutuu oikaisemaan niin sitten olisi ollut satanen lisää. Kiristyksellä saa ehkä vähäksi aikaa tekohengitystä. Ehkä.
9000CS 2,3
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja J.N »

Mielipiteet ovat siis sillä kannalla, että vaiva tulee 100% kuntoon vasta tiivisteen vaihdolla... Onko kukaan saanut jälkikiristyksellä vuotoja / nesteiden kulutuksia korjattua?
#3418
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Mikäs on muuten sen kannenpultin kannan koko? Pitää käydä ostamassa semmonen hylsy ja kirrata omasta kansi ja ennaltaehkästä
"pikkuvikoja helppo korjata"
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

J.N kirjoitti:Mielipiteet ovat siis sillä kannalla, että vaiva tulee 100% kuntoon vasta tiivisteen vaihdolla... Onko kukaan saanut jälkikiristyksellä vuotoja / nesteiden kulutuksia korjattua?
Omassa on tuo sama nurkka kostea, mutta ei ole minun aikana tarvinnut lisätä öljyä (tosin vasta 20tkm takana ja vaihdan kympin välein). Tein jälkikiristyksen melkein heti kun sain auton.

Eilen jälkikiristettiin noin 300tkm ajettu johon on joskus kansipahvi vaihdettu, kaikki pultit olivat karvan alle 60Nm momentissa kun pitäisi olla 60Nm + 90 astetta. Lähiaikoina tulee mahdollisesti raporttia vähenikö nesteiden kulutus, luultavasti kyllä. Eli itse tekisin sen jälkikiristyksen ja seuraisin tilannetta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikäs on muuten sen kannenpultin kannan koko?

Tonnarissa ainakin Torx E-16, oisko femmassa sama?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

olen kans tehnyt tuon jälkikiristyksen pariin otteeseen ja todennut että hidasti totaalista tiivisteen menoa. tai vaikeahan se on sanoa olisiko mennyt aikaisemmin mutta kilometrejä ainakin näillä autoilla on menty sen jälkeen. ja ainahan saabi on merkannut reviirinsä :) ja tuo kun alkaa vuotamaan lohkon oikeasta etureunasta niin tonnareissa se on sen merkki että tiiviste on alkanut pikkaisen huohottamaan öljyä läpi, mutta mitään hengenhätää se ei ole koskaan tuottanut. monia kymmeniä tuhansia menty vielä sen jälkeen.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
ahti kiesi
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Loka 22, 2009 07:18

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja ahti kiesi »

Nopesti lukaistuna tuota juttuasi kommentoin, oikaise jos olen väärässä. Olet ostanut auton hiljattain, joten kannattas perätä edellisen omistajan vastuuta asiasta. Käytetyilläkin on takuu, voit varmistaa kuluttaja-asiamieheltä.
Mutta vika on varmaan ollut jo edellisen omistajan aikana, mutta ei ole sitä huomannut tai siitä kertonut. Kannentiiviste ei yleensä mene, ellei moottori pääse nestevajeen vuoksi kuumenemaan liikaa.
Olen ajanut käytetyillä saabeilla -83:sta saakka(nyt jo 4. menossa), eikä ensimmäistäkään kannentiivistettä tai koneremppaa.
Kannattaa ainakin kysäistä, voit päästä halvemmalla.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja J.N »

ahti kiesi kirjoitti:Nopesti lukaistuna tuota juttuasi kommentoin, oikaise jos olen väärässä. Olet ostanut auton hiljattain, joten kannattas perätä edellisen omistajan vastuuta asiasta.
Oikaisen sen verran, että en ole kyseisen auton omistaja.

Tuttu kaveri paikallisesta merkkiliikkeestä kertoili muutamista kokemuksista, joissa vaivoja on saatu kuntoon pelkällä kiristyksellä. Tosin nämä tapaukset pääsääntöisesti ensimmäisistä huolloista silloin aikanaan, kun laitteet ovat olleet uudempia ja vähemmän ajettuja. Tiivisteitäkin kuulemma vaihdettu eniten vuotaviin jokusia...

Johtopäätös taitaa siis olla se, että jälkikiristys on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen asia, mutta ulkopuolista kosteutta sillä luultavasti ei saa kuriin. Mikäli muuta vaivaa ei kuitenkaan esiinny, ei asiaa kannata ehkä sen enempää jännittää, jos itse vuoto ei käy ylitsepääsemättömästi vaivaamaan.
#3418
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Olisiko minulla samoja oireita ,pölläyttelyä käynnistyksessä (ei johdu turbosta) ,kuluttaa jäähdytysnestettä ,vuotaa 1 sylinterin luota öljyä ulos .
Kannen jälkikiristys tehty mikä korjasi tilanteen hetkellisesti ,nyt pölläyttelee käynnistyksessä taas sinistä savua ,muuten toimii ok.
Itse veikkaan tuota kannentiivistettä ,mutta haluaisin kuulla toisia mielipiteitä .
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käynnistyssavutus 9-5:ssä hyvin usein jumissa olevien öljyrenkaiden syytä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja raiveh »

jcarlson kirjoitti:Käynnistyssavutus 9-5:ssä hyvin usein jumissa olevien öljyrenkaiden syytä.
joo tiedän sen, mutta välillä ei savuttanut ,se tässä ihmetyttää
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re:

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mollanke kirjoitti:Nooh, saappi haettu huollosta ja ilmeni vielä lisää huonoa; kolina ei vielä hävinnyt mihinkään. 625e oli lasku josta "takapään helat" -osuus ~200e. Tarvinnee huomenna soittaa ja kysellä että kuinka huolellisesti sitä kolinaa oikein etsittiin.

Nyt kun tiesin mistä katsoa niin kyllähän sieltä se öljyn falskaus näkyi...
Epäselviä kuvia:

http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2359.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2360.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2362.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2364.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2365.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2369.JPG

Metro-Auton tarjous kansirempasta sisältäen uuden tiivisteen + plaanauksen 525,-
Minusta näyttää, että jakoketjunkiristin vuotaa. Ainakin omassa 9-5:ssä kävi silleen, kun tein remppaa ja läjäsin koneen vanhalla kiristimellä ja tiivisteellä. Se Usit-tyyppinen tiivisterengas ei pitänytkään enää uusiokäytettynä...

Kannattaisi yrittää puhdistaa tuota vuotavaa kulmaa, jos näkisi sitten paremmin mistä öljy itseasiassa valuu. Voihan siinä olla molemmat, eli kiristin ja kansipahvi vuotamassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin