Kannen tiiviste mennyt...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Re: Kannen tiiviste mennyt...

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Kannen pultithan on noissa niin löysällä noilla kilometreillä että osa pyörii jo käsipelillä. Tyyppivika ainakin näissä huohotusongelmaisissa. Mulle tarjottiin ****kiliikkeessä aikoinaan kannentiivisteen vaihtoa tonnilla, jos kannen joutuu oikaisemaan niin sitten olisi ollut satanen lisää. Kiristyksellä saa ehkä vähäksi aikaa tekohengitystä. Ehkä.
9000CS 2,3
J.N
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja J.N »

Mielipiteet ovat siis sillä kannalla, että vaiva tulee 100% kuntoon vasta tiivisteen vaihdolla... Onko kukaan saanut jälkikiristyksellä vuotoja / nesteiden kulutuksia korjattua?
lakuvana
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Mikäs on muuten sen kannenpultin kannan koko? Pitää käydä ostamassa semmonen hylsy ja kirrata omasta kansi ja ennaltaehkästä
"pikkuvikoja helppo korjata"
KAPU2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

J.N kirjoitti:Mielipiteet ovat siis sillä kannalla, että vaiva tulee 100% kuntoon vasta tiivisteen vaihdolla... Onko kukaan saanut jälkikiristyksellä vuotoja / nesteiden kulutuksia korjattua?
Omassa on tuo sama nurkka kostea, mutta ei ole minun aikana tarvinnut lisätä öljyä (tosin vasta 20tkm takana ja vaihdan kympin välein). Tein jälkikiristyksen melkein heti kun sain auton.

Eilen jälkikiristettiin noin 300tkm ajettu johon on joskus kansipahvi vaihdettu, kaikki pultit olivat karvan alle 60Nm momentissa kun pitäisi olla 60Nm + 90 astetta. Lähiaikoina tulee mahdollisesti raporttia vähenikö nesteiden kulutus, luultavasti kyllä. Eli itse tekisin sen jälkikiristyksen ja seuraisin tilannetta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
j0ne
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mikäs on muuten sen kannenpultin kannan koko?

Tonnarissa ainakin Torx E-16, oisko femmassa sama?
scorpio_88
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

olen kans tehnyt tuon jälkikiristyksen pariin otteeseen ja todennut että hidasti totaalista tiivisteen menoa. tai vaikeahan se on sanoa olisiko mennyt aikaisemmin mutta kilometrejä ainakin näillä autoilla on menty sen jälkeen. ja ainahan saabi on merkannut reviirinsä :) ja tuo kun alkaa vuotamaan lohkon oikeasta etureunasta niin tonnareissa se on sen merkki että tiiviste on alkanut pikkaisen huohottamaan öljyä läpi, mutta mitään hengenhätää se ei ole koskaan tuottanut. monia kymmeniä tuhansia menty vielä sen jälkeen.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
ahti kiesi
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja ahti kiesi »

Nopesti lukaistuna tuota juttuasi kommentoin, oikaise jos olen väärässä. Olet ostanut auton hiljattain, joten kannattas perätä edellisen omistajan vastuuta asiasta. Käytetyilläkin on takuu, voit varmistaa kuluttaja-asiamieheltä.
Mutta vika on varmaan ollut jo edellisen omistajan aikana, mutta ei ole sitä huomannut tai siitä kertonut. Kannentiiviste ei yleensä mene, ellei moottori pääse nestevajeen vuoksi kuumenemaan liikaa.
Olen ajanut käytetyillä saabeilla -83:sta saakka(nyt jo 4. menossa), eikä ensimmäistäkään kannentiivistettä tai koneremppaa.
Kannattaa ainakin kysäistä, voit päästä halvemmalla.
J.N
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja J.N »

ahti kiesi kirjoitti:Nopesti lukaistuna tuota juttuasi kommentoin, oikaise jos olen väärässä. Olet ostanut auton hiljattain, joten kannattas perätä edellisen omistajan vastuuta asiasta.
Oikaisen sen verran, että en ole kyseisen auton omistaja.

Tuttu kaveri paikallisesta merkkiliikkeestä kertoili muutamista kokemuksista, joissa vaivoja on saatu kuntoon pelkällä kiristyksellä. Tosin nämä tapaukset pääsääntöisesti ensimmäisistä huolloista silloin aikanaan, kun laitteet ovat olleet uudempia ja vähemmän ajettuja. Tiivisteitäkin kuulemma vaihdettu eniten vuotaviin jokusia...

Johtopäätös taitaa siis olla se, että jälkikiristys on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen asia, mutta ulkopuolista kosteutta sillä luultavasti ei saa kuriin. Mikäli muuta vaivaa ei kuitenkaan esiinny, ei asiaa kannata ehkä sen enempää jännittää, jos itse vuoto ei käy ylitsepääsemättömästi vaivaamaan.
raiveh
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Olisiko minulla samoja oireita ,pölläyttelyä käynnistyksessä (ei johdu turbosta) ,kuluttaa jäähdytysnestettä ,vuotaa 1 sylinterin luota öljyä ulos .
Kannen jälkikiristys tehty mikä korjasi tilanteen hetkellisesti ,nyt pölläyttelee käynnistyksessä taas sinistä savua ,muuten toimii ok.
Itse veikkaan tuota kannentiivistettä ,mutta haluaisin kuulla toisia mielipiteitä .
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
jcarlson
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käynnistyssavutus 9-5:ssä hyvin usein jumissa olevien öljyrenkaiden syytä.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raiveh
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja raiveh »

jcarlson kirjoitti:Käynnistyssavutus 9-5:ssä hyvin usein jumissa olevien öljyrenkaiden syytä.
joo tiedän sen, mutta välillä ei savuttanut ,se tässä ihmetyttää
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Mertmi
"Saabisti"

Re:

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

mollanke kirjoitti:Nooh, saappi haettu huollosta ja ilmeni vielä lisää huonoa; kolina ei vielä hävinnyt mihinkään. 625e oli lasku josta "takapään helat" -osuus ~200e. Tarvinnee huomenna soittaa ja kysellä että kuinka huolellisesti sitä kolinaa oikein etsittiin.

Nyt kun tiesin mistä katsoa niin kyllähän sieltä se öljyn falskaus näkyi...
Epäselviä kuvia:

http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2359.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2360.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2362.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2364.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2365.JPG
http://bette.1g.fi/saappi/IMG_2369.JPG

Metro-Auton tarjous kansirempasta sisältäen uuden tiivisteen + plaanauksen 525,-
Minusta näyttää, että jakoketjunkiristin vuotaa. Ainakin omassa 9-5:ssä kävi silleen, kun tein remppaa ja läjäsin koneen vanhalla kiristimellä ja tiivisteellä. Se Usit-tyyppinen tiivisterengas ei pitänytkään enää uusiokäytettynä...

Kannattaisi yrittää puhdistaa tuota vuotavaa kulmaa, jos näkisi sitten paremmin mistä öljy itseasiassa valuu. Voihan siinä olla molemmat, eli kiristin ja kansipahvi vuotamassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin