9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ahdinpata
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 29, 2005 22:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ahdinpata »

mattiruu kirjoitti:Läppäkotelossa on kaasuvaijerin puoleisella sivulla toiset potentiometrit, jotka antavat tiedon kaasupolkimen asennosta. Vikaa voi olla myös niissä. Muistatko, mikä oli vikakoodi?
Joo, sinne päin lähtee myös sukeltamaan johtoja kotelosysteemin sisäkautta. En yrittänyt avata vaijerinpuoleista päätyä. Jotenkin nyt tuntuu siltä, että jos vika on siinä, että potikat ovat kulahtaneet, on korjaus aika mahdotonta ellei löydy jostain alkuperäisiä potikoita. Pitänee laittaa koko osa tilaukseen esim. Partsforsaabsilta, kunhan kysyn ensin huollon mielipiteen tuontiosien asennuksesta.

Korjauslaskussani luki "läpän asentoanturin vikakoodi", (mutta ei mitään numerosarjaa).

Kiitos tonnarin korjausohjelinkistä "saabistille". En ehtinyt vielä perehtyä siihen vielä kunnolla, kun on ollut niin pirun kiirettä. No, yöunille nayttää jäävän sentään 5 tuntia. :o
2,3Turbo
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Tammi 12, 2004 20:21
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja 2,3Turbo »

Pulmallista.
Viimeksi muokannut 2,3Turbo, Pe Helmi 03, 2006 10:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja siili69 »

ahdinpata kirjoitti:Minulla on 9-5 aero aut. vm. 2000, ajettu 100tkm. Auto sammui viikko sitten kesken ajon kun hiljentelin kävelyvauhdille. TCS- ja Check engine -valot syttyivät.

...

Bongasin myös netistä paikan, josta voisi tilata saab-osia (ilmeisesti täysin alkuperäisiä. Osoite:

http://www.thesaabsite.com/95/95parts.htm

Hakutoiminnolla löysin ao. varaosan koodin 9188186 perusteella.
Tiivisteineen hintaa näyttäisi olevan noin 297 taalaa - eli ei ihan niin kallista. "International"-rahtimaksu näyttäisi olevan 40 dollaria. Maksu kävisi American expressillä, Money orderilla tai bank wirellä.
Ao. korttia en omista enkä muutenkaan ole juuri tilaillut ulkomailta.

...
Itselläni on samanlaiset ongelmat 180 tkm ajetussa 9-5 Aerossa; pari viikkoa sitten vietiin lavetilla huoltoon, jossa todettiin ongelmaksi kaasuläppäkotelo.

Viikko sitten tehtiin toleranssien laajennus ja mielestäni tasakaasulla kulkee huonommin kuin ennen (pientä nykimistä ja ahtopaineet heiluu aina ajoittain).

Itse löysin tämän sivuston:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=360

Toimituskulut vaikuttavat kovilta mutta kysäisin ja vastasivat että noin 40 taalaa olisi halvin toimitus (pitää mainita tilatessa koska tavallista postia ei näy listassa).

Loppusummaksi tulisi siis noin 360 USD + tulli (2.7 % jos luin oikein tai korkeintaan 4.5) + alv (22 %) eli nykykurssilla noin 355 euroa. Elkpartsilta toimituskuluineen noin 417 euroa vastaavasti. Ja tuonne genuinesaabiin näyttäisi kelpaavan myös Visa... täytyypä vielä pohtia hetki.

Jaska
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Täytyy sanoa, että on noilla amerikkalaisilla palvelu sujuu: tilasin pienen tuumailun jälkeen kotelon aamupäivällä ja äsken tuli ilmoitus että paketti on lähtenyt normaalissa lentopostissa vakuutettuna ;)
Jaska
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Kävin aamulla tullista hakemassa kotelon: noin 75 euroa yhteensä tulli+alv, tavarantoimittaja laskutti 361 USD:tä eli koko paketti aika tarkkaan 360 euroa.

Kävin hakemassa puuttuvat tiivisteet Saabilta (1.90 euroa) kun oli vieressä ja samalla kysäisin mitä kotelo maksaa heillä: alkaa kasilla tai ysillä (ei muistanut tarkkaan). Eli ehdottomasti vaivan arvoista tilata ulkomailta.

Jaska
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Kiitos kokeilusta! Itsellä on mennyt vajaan 20kk:n ja 35tkm:n aikana kahdesti limppariin; syyskuussa -05 ja tammikuussa -06. Eka kerralla päivitettiin softa ja toka kerralla oltiin jo vaihtamassa osia oikein isolla rahalla :evil: . Pelkkä vikatilan kuittaus ja työ maksoi alle 30€. Siedän kyllä muutamankin vastaavan vielä lisää ennen edes tuota ameriikan hinnalla ostettavaa kaasuläppäkoteloa, mutta minulla :oops: taitaakin olla vähemmän herkkä tämä vikasieto kuin nykyautoilla :)
V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Pannaanpa tuosta vielä heidän terveisensä kun totesin säästäneeni vähintään 500 taalaa:

That great glad we could help you out. If you or any of your friends
need any parts just give us a call or a email and we will be happy to help.
Thanks and Happy Driving

Steven Shipping Manager GenuineSaab.com 866.499.1068
JR-95
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JR-95 »

Itellä meni kaksi kappaletta kaasuläppä koteloita. Eka 2,3 t:stä ja sitten aerosta. Nuhasempaan vielä vaihatin läppäkotelon, mutta aerosta purin hässäkän poikkeen ja spreijasin moottorinpuolen liukukontaktit haihtuvalla spreillä ja pelas moitteetta.
Aerossa ei imupuolella edes ollu öljyä, joten tuntu olevan aika vikaherkkä räkkylä.
96 -75
Alfa Romeo 156 2,4d Sw -05
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Tulipa sitten vaihdettua viimeinkin tuo kotelo; aikaa meni tunti ja vartti äärimmäistä varovaisuutta noudattaen ja kaikki ohjeet pariin kertaan vähintään kurkattuna.

Homma oli mielestäni todella helppo ja onnistuu jos on joskus jakaria kourassaan pitänyt. Tuolla on vielä kuvitettu ohje, tosin itse seurasin lähinnä WIS:n ohjeita:

http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/

Nätisti käynnistyi eikä ainakaan vielä nykinyt tasakaasulla.

Ja kuinka ollakaan just tänään luin toiselta foorumilta, että yli 900 euroa oli laskutettu kotelon vaihdosta. Tämä siis 360 + reilu tunti töitä... no on se silti paljon.

Jaska
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Eikai kyseessä ole ainakin surullisen kuuluisa ainakin Volvoissa ollut magneti marellin valmistama kotelo... :?: :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2735
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9-5T kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Eikai kyseessä ole ainakin surullisen kuuluisa ainakin Volvoissa ollut magneti marellin valmistama kotelo... :?: :roll:
Toivottavasti ei ole sama kuin Volvossa sillä Volvohan otti vastuun itselleen eikä syytä valmistajaa.
Näin on ikävä kyllä tähän mennessä vain Ruotsissa ja Jenkeissä, Suomea tämä vastuun ottaminen ei koske :?
Kyselin aiheesta Volvo-auton teknisestä tuesta ja sain seuraavan vastauksen:


Hei

Kiitos kysymyksestä.
Autoonne on myönnetty ostohetkellä takuu. Takuuajan rauettua asiaa ei käsitellä takuun alaiseksi. Volvolla on kansainvälisesti myönnetyt ajoneuvotakuut voimassa. Ajoneuvotakuu ei kuitenkaan huomioi kansallisia takuukäytäntöjä, joita esim. Ruotsilla ja Pohjois-Amerikassa on voimassa. Ruotsin lainsäädäntö edellyttää päästötakuuta, johon kuuluvat päästöihin vaikuttavat komponentit. Tällöin heidän takuukattavuutensa on laajempi kuin muissa maissa, mutta voimassa vain jos ajoneuvoa käytetään heidän markkinoillaan.

Volvo Car Corporation voi tarvittaessa tehdä poikkeuksellisia jatkotakuita joissa he vapaaehtoisesti pyytävät ajoneuvot veloituksettomaan korjaukseen. Tällöin kutsumme asiakkaamme henkilökohtaisesti toimenpiteeseen. ETM-ongelmista ei ole takaisinkutsua. Jälleenmyyjämme näinollen tapauskohtaisesti tutkivat vian oireen ja luonteen ja tekevät korjaustoimenpiteet niiden perusteella.

Näin suomalaista taas kusetetaan :roll:

Sori OT :oops:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Kaverini vaihtoi kaasuläppä kotelon omaan autoonsa ja sain vanhan tutkiakseni mikä siellä mättää.
No huomion kiinnitti se että johdon kotelon sisällä oli muuten ok. mutta johtojen eristeet kovettuneet ja lohkeilleet osittain pois.
Johdot antoivat välillä tärinästä johtuen kosketusta toisiinsa jolloin Kotelo menee limp home tilaan eli toimii mekaanisesti että pääsee jotenkin ajelemaan mutta seokset ja säädöt pielessä.
Vaihdoin uudet piuhat ja on ollut sen jälkeen ajossa ja toimii. Onhan se vähän taikinoimista niiden johtojen kanssa mutta onnistui riittävän hyvin..
Niin ja se limp home tilahan on helppo ottaa pois päältä...
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Yxvaan kirjoitti:
Su Joulu 08, 2024 20:55
Kaverini vaihtoi kaasuläppä kotelon omaan autoonsa ja sain vanhan tutkiakseni mikä siellä mättää.
No huomion kiinnitti se että johdon kotelon sisällä oli muuten ok. mutta johtojen eristeet kovettuneet ja lohkeilleet osittain pois.
Johdot antoivat välillä tärinästä johtuen kosketusta toisiinsa jolloin Kotelo menee limp home tilaan eli toimii mekaanisesti että pääsee jotenkin ajelemaan mutta seokset ja säädöt pielessä.
Vaihdoin uudet piuhat ja on ollut sen jälkeen ajossa ja toimii. Onhan se vähän taikinoimista niiden johtojen kanssa mutta onnistui riittävän hyvin..
Niin ja se limp home tilahan on helppo ottaa pois päältä...
Piuhojen korjaus ei ahtaan paikan takia onnistu kaikilta, voisiko valaa esim. epoxiin johdot kun ensin erottelisi ne toisistaan.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 aeron kaasuläppäkotelo & asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuossa on ohjeet korjaukseen ja muutakin keskustelua aiheesta:

viewtopic.php?f=14&t=130315&hilit=kaasu ... on+korjaus

Linkin korjausohjeen alkuperäiset kuvat löytyvät tuosta:

https://imgur.com/a/throttle-body-XHlrSYk

Nuo hyvät kuvat kieltämättä saavat homman näyttämään helpolta :D

Itsekin valmistauduin ko. korjauksen tekemään aikoinaan, kun viiruAero pumppasi kaasua ees-taas vakkarilla. Avasin läppäkotelon ja ihmettelin, että miten ihmeessä näillä nakeilla ja tämänlaisella ikänäöllä varustettu jamppa voisi johdot korjata :lol: Ehjät johdot oli onneksi.

Noh, ongelmahan oli kuitenkin ihan hilkulla poikkimenevässä ABS hammaskehässä, joka sittemmin napsahti kokonaan poikki ja paljasti vian.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin