Empäs ole saanut moista toimimaan. Antaakos se jonkun ilmon kun painat 5 s tota Auto-nappulaaLR kirjoitti:Jälkilämmön saa päällä, kun auton sammuttaa ja jättää avaimen ON-asentoon ja painaa 5 sekuntia ilmastoinnin auto-nappia. Sen jälkeen avain pois virtalukosta ja SIDistä näkee prosentteina, kuinka paljon lämpöä on jäljellä.Hienosti toimii!
![]()
Löytyykö autostasi "tarvike" Webasto tai Eberi
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Nyt ulkona kuin lumiukko...9-5T kirjoitti:Sinulla on Aero ei V6KARELPA kirjoitti:Empäs ole saanut moista toimimaan. Antaakos se jonkun ilmon kun painat 5 s tota Auto-nappulaaLR kirjoitti:Jälkilämmön saa päällä, kun auton sammuttaa ja jättää avaimen ON-asentoon ja painaa 5 sekuntia ilmastoinnin auto-nappia. Sen jälkeen avain pois virtalukosta ja SIDistä näkee prosentteina, kuinka paljon lämpöä on jäljellä.Hienosti toimii!
![]()
Vaikuttaakos tohon toimintoon jotenkin moottori V6/2,3?
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Ainakaan mulla ei tarvitse edes avaimen olla virtalukossa. Kone lämpimäksi ja luuska parkkiin. Avain pois lukosta ja "AUTO" pohjaan painettuna vähän aikaa. SID ilmoittaa "Spare Heater Activated" ja vähän ajan kuluttu tosiaan se "XX% Remain".LR kirjoitti:Jälkilämmön saa päällä, kun auton sammuttaa ja jättää avaimen ON-asentoon ja painaa 5 sekuntia ilmastoinnin auto-nappia. Sen jälkeen avain pois virtalukosta ja SIDistä näkee prosentteina, kuinka paljon lämpöä on jäljellä.
Olen samaa mieltä että aivan loistava!
Niin, autohan oli 3.0 TiD Wagon....
9-5 Wagon Vector 3.0 TiD '05
Juuri näinhän siinä oli käynyt että olivat ACC:n vaihdon yhteydessä jättäneet vaihtamatta kylmän alueen version päälle. Nyt pelittää hienosti.9-5T kirjoitti:Koneen on muistaakseni oltava tarpeeksi lämmin. Ehkä joku on ohjelmoinut sen pois tai ACC paneelin vaihdossa on jäänyt kytkemättä päälle.
Kiitos vinkistä.
Tuosta "originaali"/"tarvike" -asiasta... Mitä eroa on ite laitteilla, siis tarvikelaitteella ja originaalilla? Tonnarissa ainakin saabin compact heater oli ihan sama webasto, ku missä tahansa kaupan hyllyllä, lisäksi tuli vain saabin merkkikohtainen asennussarja, jolloin yleismallin asennussarjaa ei tarvinnut ollenkaan.
Onkohan näin 9-5:ssä myös? Silloinhan voisi ostaa ite laitteen jostain tyyliin saksasta 500-700 ja saabin tiskiltä merkkiasennussarjan.
Onkohan näin 9-5:ssä myös? Silloinhan voisi ostaa ite laitteen jostain tyyliin saksasta 500-700 ja saabin tiskiltä merkkiasennussarjan.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
käytännössä eberin 4,2kW lämmitin riittää ihan hyvin.
Mulla oli 2,5 bemarin kuutosessa tuo 4,2kW lämmitin eikä ollut mitään ongelmia.
Se ero kun on vain 0,8kW tuohon D5:een verrattuna.
Pelkän lämmittimen saa tosiaan jonnekin 500e nurkille, mutta pankkisiirtoineen ja rahteineen hinta jonkin verran nouseen. Lisäksi pitää löytää luotettava toimittaja jolta saa varmasti oikean tuotteen. Itselle kävi ensimmäisellä kerralla muutama vuosi sitten niin että toimituksen mukana ei tullutkaan kaikkea tarpeellista.
Omasta kokemuksesta sanon että kannattaa ottaa kaukosäädin mukaan. Sen kantama on useita satoja metrejä, joten normaaliolosuhteissa auton saa lämpiämään sisältä käsin. Kaukosäätimeen tulee kuittaus jos yhteys toimii.
Eberiä pidetään jostakin syystä laadukkaampana vehkeenä kuin Webastoa. En tiedä syytä, mutta ainakin Audi, Opel ja Saab luottavat Eeberiin.
Sattumalta mulla olis myynnissä ihan uusi 4,2kW Eeberi... Dieselkäyttöinen sellainen... siitä löytyy ilmoitus toisaalta.
Mulla oli 2,5 bemarin kuutosessa tuo 4,2kW lämmitin eikä ollut mitään ongelmia.
Se ero kun on vain 0,8kW tuohon D5:een verrattuna.
Pelkän lämmittimen saa tosiaan jonnekin 500e nurkille, mutta pankkisiirtoineen ja rahteineen hinta jonkin verran nouseen. Lisäksi pitää löytää luotettava toimittaja jolta saa varmasti oikean tuotteen. Itselle kävi ensimmäisellä kerralla muutama vuosi sitten niin että toimituksen mukana ei tullutkaan kaikkea tarpeellista.
Omasta kokemuksesta sanon että kannattaa ottaa kaukosäädin mukaan. Sen kantama on useita satoja metrejä, joten normaaliolosuhteissa auton saa lämpiämään sisältä käsin. Kaukosäätimeen tulee kuittaus jos yhteys toimii.
Eberiä pidetään jostakin syystä laadukkaampana vehkeenä kuin Webastoa. En tiedä syytä, mutta ainakin Audi, Opel ja Saab luottavat Eeberiin.
Sattumalta mulla olis myynnissä ihan uusi 4,2kW Eeberi... Dieselkäyttöinen sellainen... siitä löytyy ilmoitus toisaalta.

Tarkennetaanpas hiukan.
Tämä seuraava siis koskee ainoastaan tuota 2.2TiD-konetta, koska muista ei ole tietoa.
Eberiä on kuitenkin olemassa periaatteessa kahta eri mallia, S ja SC mallia. Teholukemat sitten vaihtelevat erikseen.
SC-mallissa on integroitu kiertovesipumppu ja polttoaineen siirtopumppu samojen kuorien sisään jonka takia se on fyysisesti suurempi kooltaan.
Saabissa käytetään alkuperäisenä S-mallia, joka on pienempi kooltaan ja se on sijoitettu jarrutehostimen alle ainakin tuossa 2.2TiD:ssä.
S-mallissa nuo pumput on paketin mukana mutta erillisiä laitteita. Vaikka saabissa käytetäänkin S-mallia niin jos ostaa vakioeberin niin lämmitimen johtosarjaa täytyy hiukan muuttaa. Laite ei toimi jos sen liittää suoraan auton konetilassa (jarrutehostimen alla) olevaan lämmittimen liittimeen (se on valmiina).
SC-malli on helpompi asentaa, mutta kokonsa puolesta siis hankalampi sijoittaa jos auton konehuone on erityisen ahdas. (Voi olla että itse päädyn kuitenkin asentamaan tuon SC-mallin, jolloin jääkin S-malli ylimääräiseksi).
Eberin asentaminen jälkiasennuksena aiheuttaa jonkin verran pään vaivaa, riippuen siitä kuinka homman aikoo hoitaa.
Jos autossa on alkuperäisasennuksena eberi niin mm. polttoainepumppu tankissa on erilainen. Eberi-malleissa pumpussa on oma lähtönsä eberille eli auton polttoainepumppu hoitaa myös sen tehtävän eli erillistä pumppua ei näissä malleissa ole eikä siis tarvita.
Periaatteessa siis erillistä pumppua ei tarvita myöskään jälkiasennuksen yhteydessä jos järjestää ohjauksen tuolle auton omalle pumpulle ja haaroittaa konehuoneessa eberille polttoainesyötön. Eberille menevä polttoaineen syöttöpaine ei kuitenkaan saa olla liian korkea, mutta tämä ei Saabissa muodostune ongelmaksi, koska alkuperäinen pumppu muutenkin hoitaa tuota asiaa. Toki tuon alkuperäisen pumpun voi vaihtaa eberi-malliin tai sitten käyttää eberin omaa siirtopumppua (dosier pump).
Itse suosisin tuota konehuoneesta otettavaa haaroitusta, koska silloin lämppärille saadaan suodattimen kautta puhdasta naftaa.
Kun tuo polttoaineen syöttö on järjestetty joko auton oman siirtopumpun avulla tai sitten Eberin omalla pumpulla täytyy vielä kytkeä sähköt sekä ohjata vesikierto eberin kautta oikein. Lisäksi täytyy liittää pakokaasujen poistoputki sekä ilmanoton imuputki laitteeseen.
Saabissa pientä päänvaivaa voi aiheuttaa sisätilan puhaltimen siis ilmastointilaitteen ohjauksen järjestäminen.
Saabissa on tuo eberin ohjauselektroniikka releineen rakennettu autoon valmiiksi vaikka autossa ei olisikaan itse lämmitintä. Ohjauksesta huolehtii SID ja sen karva 19, joka ohjaa eberin releen toimintaa ohjaamalla releen ohjausvirran jännitteen maihin.
Oikean johdon löytää:
Konehuoneessa akun takana olevasta mustasta relelaatikosta löytyy myös kohdasta FR5 rele, josta lähtee valkoinen johto valkoiselle liitinkappaleelle H43-1 ja sieltä siis edelleen SID:lle ruskeana johtona.
Johtamalla tuon valkoisen johdon suoraan maihin saat ilmastointilaitteen päälle.
TAI
Valkoisen 43-napaisen liitinkappaleen kontaktista nro 29 joka sijaitsee liitinkappalekonsolissa vasemman A-pilarin juurella.
Jos ohjaukseen käyttää tuota maadoitusta niin silloin Eberin mukana tulevaa johtosarjaa voi jonkin verran yksinkertaistaa koska sisäpuhaltimen ohjaus on jo järjestetty niin tarvitaan vain releen maadoituksen ohjauksen järjestäminen.
Jos nuo releet haluaa ohittaa niin positiivisen kytkennän voi tehdä myös suoraan suoraan ACC:n ohjausyksikölle (vihreä 0,5 johto) karvaan numero 3.
No tuossa tapauksessa SID:ä ei voi luonnollisesti käyttää ohjaukseen mutta se onkin aivan turhaa kun ostaa eberiinsä kauko-ohjaimen. kauko-ohjaimen mukana tulee lisäksi painokytkin, jolla voi halutessaan käynnistää eberin auton sisältä ilman kaukosäädintä jos haluaa esim. taukolämpöä. (Kesällä eberissä on tuuletustoiminto, jolloin kirtovesipummpu ei luonnollisestikaan pyöri).
Saabilta saa kyllä kytkentäkaavion omaan malliinsa ja kuinka sen lämmittimen sähköt on toteutettu. Uudemmissa voi olla enemmän plug'n play tyyppinen juttu mutta tässä vanhemmassa orkkislämmittimen osto sähkösarjoineen olisi tullut sikakalliiksi joten menee hiukan rakenteluksi.
Sellainen varuste tuo lämmitin vaan on että kun sellaisen on kerran ostanut niin yhtään autoa ei sen jälkeen ilman sitä jää vaikka sitten joutuisi hiukan vaivaa näkemäänkin.
Tämä seuraava siis koskee ainoastaan tuota 2.2TiD-konetta, koska muista ei ole tietoa.
Eberiä on kuitenkin olemassa periaatteessa kahta eri mallia, S ja SC mallia. Teholukemat sitten vaihtelevat erikseen.
SC-mallissa on integroitu kiertovesipumppu ja polttoaineen siirtopumppu samojen kuorien sisään jonka takia se on fyysisesti suurempi kooltaan.
Saabissa käytetään alkuperäisenä S-mallia, joka on pienempi kooltaan ja se on sijoitettu jarrutehostimen alle ainakin tuossa 2.2TiD:ssä.
S-mallissa nuo pumput on paketin mukana mutta erillisiä laitteita. Vaikka saabissa käytetäänkin S-mallia niin jos ostaa vakioeberin niin lämmitimen johtosarjaa täytyy hiukan muuttaa. Laite ei toimi jos sen liittää suoraan auton konetilassa (jarrutehostimen alla) olevaan lämmittimen liittimeen (se on valmiina).
SC-malli on helpompi asentaa, mutta kokonsa puolesta siis hankalampi sijoittaa jos auton konehuone on erityisen ahdas. (Voi olla että itse päädyn kuitenkin asentamaan tuon SC-mallin, jolloin jääkin S-malli ylimääräiseksi).
Eberin asentaminen jälkiasennuksena aiheuttaa jonkin verran pään vaivaa, riippuen siitä kuinka homman aikoo hoitaa.
Jos autossa on alkuperäisasennuksena eberi niin mm. polttoainepumppu tankissa on erilainen. Eberi-malleissa pumpussa on oma lähtönsä eberille eli auton polttoainepumppu hoitaa myös sen tehtävän eli erillistä pumppua ei näissä malleissa ole eikä siis tarvita.
Periaatteessa siis erillistä pumppua ei tarvita myöskään jälkiasennuksen yhteydessä jos järjestää ohjauksen tuolle auton omalle pumpulle ja haaroittaa konehuoneessa eberille polttoainesyötön. Eberille menevä polttoaineen syöttöpaine ei kuitenkaan saa olla liian korkea, mutta tämä ei Saabissa muodostune ongelmaksi, koska alkuperäinen pumppu muutenkin hoitaa tuota asiaa. Toki tuon alkuperäisen pumpun voi vaihtaa eberi-malliin tai sitten käyttää eberin omaa siirtopumppua (dosier pump).
Itse suosisin tuota konehuoneesta otettavaa haaroitusta, koska silloin lämppärille saadaan suodattimen kautta puhdasta naftaa.
Kun tuo polttoaineen syöttö on järjestetty joko auton oman siirtopumpun avulla tai sitten Eberin omalla pumpulla täytyy vielä kytkeä sähköt sekä ohjata vesikierto eberin kautta oikein. Lisäksi täytyy liittää pakokaasujen poistoputki sekä ilmanoton imuputki laitteeseen.
Saabissa pientä päänvaivaa voi aiheuttaa sisätilan puhaltimen siis ilmastointilaitteen ohjauksen järjestäminen.
Saabissa on tuo eberin ohjauselektroniikka releineen rakennettu autoon valmiiksi vaikka autossa ei olisikaan itse lämmitintä. Ohjauksesta huolehtii SID ja sen karva 19, joka ohjaa eberin releen toimintaa ohjaamalla releen ohjausvirran jännitteen maihin.
Oikean johdon löytää:
Konehuoneessa akun takana olevasta mustasta relelaatikosta löytyy myös kohdasta FR5 rele, josta lähtee valkoinen johto valkoiselle liitinkappaleelle H43-1 ja sieltä siis edelleen SID:lle ruskeana johtona.
Johtamalla tuon valkoisen johdon suoraan maihin saat ilmastointilaitteen päälle.
TAI
Valkoisen 43-napaisen liitinkappaleen kontaktista nro 29 joka sijaitsee liitinkappalekonsolissa vasemman A-pilarin juurella.
Jos ohjaukseen käyttää tuota maadoitusta niin silloin Eberin mukana tulevaa johtosarjaa voi jonkin verran yksinkertaistaa koska sisäpuhaltimen ohjaus on jo järjestetty niin tarvitaan vain releen maadoituksen ohjauksen järjestäminen.
Jos nuo releet haluaa ohittaa niin positiivisen kytkennän voi tehdä myös suoraan suoraan ACC:n ohjausyksikölle (vihreä 0,5 johto) karvaan numero 3.
No tuossa tapauksessa SID:ä ei voi luonnollisesti käyttää ohjaukseen mutta se onkin aivan turhaa kun ostaa eberiinsä kauko-ohjaimen. kauko-ohjaimen mukana tulee lisäksi painokytkin, jolla voi halutessaan käynnistää eberin auton sisältä ilman kaukosäädintä jos haluaa esim. taukolämpöä. (Kesällä eberissä on tuuletustoiminto, jolloin kirtovesipummpu ei luonnollisestikaan pyöri).
Saabilta saa kyllä kytkentäkaavion omaan malliinsa ja kuinka sen lämmittimen sähköt on toteutettu. Uudemmissa voi olla enemmän plug'n play tyyppinen juttu mutta tässä vanhemmassa orkkislämmittimen osto sähkösarjoineen olisi tullut sikakalliiksi joten menee hiukan rakenteluksi.
Sellainen varuste tuo lämmitin vaan on että kun sellaisen on kerran ostanut niin yhtään autoa ei sen jälkeen ilman sitä jää vaikka sitten joutuisi hiukan vaivaa näkemäänkin.

Viimeksi muokannut 2.2TiD, Pe Tammi 19, 2007 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
..ja -04 asettuu juuri tuohon väliin! Kuka tulee asentamaan mulle??? Käsiä pystyyn, pliis!!02-05 on nopein

TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Tuosta vielä kyselen, että eikö saabin tiskiltä ostettavassa lisäjohtosarjassa ole noita tarvittavia releitä yms. "sähköjä"? Ainakin tonnarin saab-asennussarjassa tuli mukana oma sähköboxi, jossa tarvittavat releet ja sulakkeet jne.No jos autossa ei ole tehdasasenteista eberiä niin ei sieltä myöskään löydy tarvittavia sähköjä (releitä + johtoja) paitsi konehuoneesta eberin päätöpseli ja ilmeisesti kiertovesipumpun töpseli.
Eli onko kellään tietoa, kuinka paljon varsinaista sähköhommaa joutuu tekemään, jos ostaa saabin täydellisen asennuspaketin? Kuinka paljon on piuhoja valmiina ja kuinka paljon menee plug in -tyyliin kiinni?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Ei ole ohjeita?
Tonnarin compact heater -paketissa oli hyvät merkkikohtaiset ohjeet.
Tonnarin compact heater -paketissa oli hyvät merkkikohtaiset ohjeet.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.