Saabko turvallinen?
Mulla on kans kokemusta tosta airbagin laukeamattomuudesta.
Aikaa siitä on kulunut 5 vuotta ja autona oli 124 korimallinen MB.
Tilanteessa minulla oli vauhtia noin 110 km/h ja hirvi käytännöllisesti katsoen hyppäsi korkealta piennar penkalta auton päälle ja otti ensimmäisen kontaktin auton tuulilasiin ja kattoon. Auto meni lunastuskuntoon, mutta tässäkään tapauksessa airbag ei toiminut, selitys siihen oli, että aistin oli kuulemma vaihdelaatikon päässä ja se ei aistinut törmäystä, koska se tapahtui niin korkealla.
Että tämmöinen tapaus.
Aikaa siitä on kulunut 5 vuotta ja autona oli 124 korimallinen MB.
Tilanteessa minulla oli vauhtia noin 110 km/h ja hirvi käytännöllisesti katsoen hyppäsi korkealta piennar penkalta auton päälle ja otti ensimmäisen kontaktin auton tuulilasiin ja kattoon. Auto meni lunastuskuntoon, mutta tässäkään tapauksessa airbag ei toiminut, selitys siihen oli, että aistin oli kuulemma vaihdelaatikon päässä ja se ei aistinut törmäystä, koska se tapahtui niin korkealla.
Että tämmöinen tapaus.
Ei hirvikolarissa airbagin pidäkään toimia koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kun auton keularakenteet osuu hirven jalkoihin ruho "kaatuu" tuulilasia/kattoa/a-pilaria vasten. Edellä mainitut alueet on niin pehmeitä ettei synny suuria hidastuvuuksia. Airbag:han laukeaa kun kiihtyvyys-anturi tunnistaa tarpeeksi suuren hidastuvuuden(>=30 km/h nopeudella kiinteään esteeseen). Hirvikolareissa ei yleensä tuollaisia hidastuvuuksia synny vaan hirvi, joko "kimpoaa" edellä mainituista rakenteista tai sitten se vie katon(ja matkustajien päät) menessään. Hirvi kolareiden vaarallisuus on siinä että täysosuman syntyessä, jos kattorakenteet ei ole tarpeeksi jämäköitä iskeytyy hirven ruho auton kuljettajan/matkustajan päähän. Tästä seuraa massiiviset aivo-ja kaularangavammat.
Kuljettajan airbagin toiminta idea on estää kuljettajan iskeytyminen rattia vasten. Koska hirvikolareissa ei synny suurta hidastuvuutta autolle ei kuljettaja sitten myöskään iskeydy rattia vasten. Itse olen ollut matkustajana autossa joka törmäsi hirveen 80 km/h nopeudella. Törmäys ei edes "nykäissyt". Kuului vain kolahdus kun hirven paisti osui a-pilariin. Törmäyksen jälkeen auton jatkoi matkaa entisellä nopeudella. Viime kesänä Tampereella sattui hirvikolari, jossa avoautoksi muuttunut pösö jatkoi matkaa satoja metrejä törmäyksen jälkeen(jalka on tietenkin voinut painaa kaasua).
Myös tästä ruotsalaisesta hirvitörmäystestistä voitte nähdä mitkä on nopeuden muutos hirvikolarissa: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikatio ... h/M955.pdf
Tuossakin pidetään tärkeänä sitä ettei airbag laukea hirveen törmätessä koska se voi olla tarpeellinen jos auto tämä jälkeen törmää vastaantulijaan tai vaikka puuhun.
Kuljettajan airbagin toiminta idea on estää kuljettajan iskeytyminen rattia vasten. Koska hirvikolareissa ei synny suurta hidastuvuutta autolle ei kuljettaja sitten myöskään iskeydy rattia vasten. Itse olen ollut matkustajana autossa joka törmäsi hirveen 80 km/h nopeudella. Törmäys ei edes "nykäissyt". Kuului vain kolahdus kun hirven paisti osui a-pilariin. Törmäyksen jälkeen auton jatkoi matkaa entisellä nopeudella. Viime kesänä Tampereella sattui hirvikolari, jossa avoautoksi muuttunut pösö jatkoi matkaa satoja metrejä törmäyksen jälkeen(jalka on tietenkin voinut painaa kaasua).
Myös tästä ruotsalaisesta hirvitörmäystestistä voitte nähdä mitkä on nopeuden muutos hirvikolarissa: http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikatio ... h/M955.pdf
Tuossakin pidetään tärkeänä sitä ettei airbag laukea hirveen törmätessä koska se voi olla tarpeellinen jos auto tämä jälkeen törmää vastaantulijaan tai vaikka puuhun.
Hidastuvuusantureiden sijainnillahan ei juuri ole väliä koska auton hidastuvuus törmäystilanteessa on suurinpiirtein saman suuruista, joka paikassa. Tietenkin keulaan ne sijoitetaan koska siellähän se hidastuvuus ensin tapahtuu.
Jotta etu airbagit laukeaa tulee tällin olla siis tarpeeksi suuri(törmäys kiinteään esteeseen vähintään 30 km/h nopeudella) ja oikeasta suunnasta. Opel ainakin ilmoittaa että törmäyksen pitää tulla alle 30 asteen kulmasta auton pitkittäisakseliin nähden.
Autojen sivu-airbagit sitten laukeavat jos törmäys tulee auton kylkeen "suoraan kulmaan" nähden alle 30 asteeteen kulmasta. Edellä mainittuun on poikkeus Saab 9-3 SS, jonka sivu-airbagit laukeavat myös päittäistörmäyksessä, jos siinä on "sivu suuntaan heittävää momenttia" eli jos autot törmää vaikkapa vasemmat kulmat vastakkain, jolloin perä heilahtaa oikealle ja kuljettaja sinkoutuu ensin rattiin päin ja sitten ovea päin.
Jotta etu airbagit laukeaa tulee tällin olla siis tarpeeksi suuri(törmäys kiinteään esteeseen vähintään 30 km/h nopeudella) ja oikeasta suunnasta. Opel ainakin ilmoittaa että törmäyksen pitää tulla alle 30 asteen kulmasta auton pitkittäisakseliin nähden.
Autojen sivu-airbagit sitten laukeavat jos törmäys tulee auton kylkeen "suoraan kulmaan" nähden alle 30 asteeteen kulmasta. Edellä mainittuun on poikkeus Saab 9-3 SS, jonka sivu-airbagit laukeavat myös päittäistörmäyksessä, jos siinä on "sivu suuntaan heittävää momenttia" eli jos autot törmää vaikkapa vasemmat kulmat vastakkain, jolloin perä heilahtaa oikealle ja kuljettaja sinkoutuu ensin rattiin päin ja sitten ovea päin.
Tyynyt
Niin tärkeintähän on ettei tyynyt laukea ekassa ns.väärästä suunnasta tulevasta voimasta vaan siinä seuraavassa joka voi olla voimakkaampi ja siittä suunnasta josta tyynyt tai verhot eniten vaikuttaa.Se että apparin tyyny laukes voi tarkottaa sitä että joko kuski tai matkustaja olisi voinut kulkeutua sinne päin.
Tuosta nassuun pasahtavan turvatyynyn laukeamisesta vielä.
Isä ajoi messersmitillä kolmion takaa tulleen tojotan kylkeen noin 50-60 nopeudella. Airbägit ei tussahtaneet kummallakaan puolella vaikka autot menivät aika karuun kuntoon. Törmäyksen voimaa kuvaa myös se, että silmälasit lähtivät päästä ja linssi hajosi kun osui tuulilasiin. Kummassakaan autossa ei henkilövahinkoja ja kun tulin paikalle niin kummatkin kuljettajat seisoskeli tienvieressä muina miehinä. Itse myös ihmettelin kun turvatyynyt eivät olleet lauenneet vaikka jälki oli kuin raatteen tieltä. Poliisi setä meinasi että turvatyyny on vähän rajumpia kolareita varten. Tyynykin tekee itsessään jo varmasti kipeää ja voi aiheuttaa vahinkoja, joten täytyy olla varma siitä, että tyyny tulee tarpeeseen. Samassa tuli itselle mieleen, kun se 15 tuumainen peltivanne renkaineen lensi airbäki ratin avustaman 10-20m korkeuteen.... Voishan siinä olla perääkin, tiedä sitten. Mistään "asiantuntija" taholta en ole mitään kuullut. Itse en kuitenkaan kovin mielelläni kohtaisi tuota pussia ihan pikkukolhuissa.... Toisaalta kuulostaisi järkevältä, että pussi laukeaisi herkemmin, jos istuimella istuu joku ilman turvavöitä. Tällöin pussin voisi ajatella estävän edes hiukan ruhjoutumista kojelautaan.
Isä ajoi messersmitillä kolmion takaa tulleen tojotan kylkeen noin 50-60 nopeudella. Airbägit ei tussahtaneet kummallakaan puolella vaikka autot menivät aika karuun kuntoon. Törmäyksen voimaa kuvaa myös se, että silmälasit lähtivät päästä ja linssi hajosi kun osui tuulilasiin. Kummassakaan autossa ei henkilövahinkoja ja kun tulin paikalle niin kummatkin kuljettajat seisoskeli tienvieressä muina miehinä. Itse myös ihmettelin kun turvatyynyt eivät olleet lauenneet vaikka jälki oli kuin raatteen tieltä. Poliisi setä meinasi että turvatyyny on vähän rajumpia kolareita varten. Tyynykin tekee itsessään jo varmasti kipeää ja voi aiheuttaa vahinkoja, joten täytyy olla varma siitä, että tyyny tulee tarpeeseen. Samassa tuli itselle mieleen, kun se 15 tuumainen peltivanne renkaineen lensi airbäki ratin avustaman 10-20m korkeuteen.... Voishan siinä olla perääkin, tiedä sitten. Mistään "asiantuntija" taholta en ole mitään kuullut. Itse en kuitenkaan kovin mielelläni kohtaisi tuota pussia ihan pikkukolhuissa.... Toisaalta kuulostaisi järkevältä, että pussi laukeaisi herkemmin, jos istuimella istuu joku ilman turvavöitä. Tällöin pussin voisi ajatella estävän edes hiukan ruhjoutumista kojelautaan.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Joo, vöissähän sitä minäkin....
Mutta kyllä se pääkotelo aika kivasti uppoaa hidastuksissa siihen tyynyyn.
Tuntuisi aika huimalta, jos siinä olisi ytyä nakkaamaan vielä rebounditkin.
Ja eikös se tyhjene purkaus aukoista yhtä nopsasti mitä täyttyykin....

Mutta kyllä se pääkotelo aika kivasti uppoaa hidastuksissa siihen tyynyyn.
Tuntuisi aika huimalta, jos siinä olisi ytyä nakkaamaan vielä rebounditkin.
Ja eikös se tyhjene purkaus aukoista yhtä nopsasti mitä täyttyykin....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Ehkäpä kuljettajan airbagi ei pidäkkään laueta niin helposti kuin matkustajan, koska kuljettaja voi vielä yrittää ohjata autoa. Taas jos kuljettajan airbag menee päin kasvoja, niin etpä enää voi ohjata autoa ja voit törmätä mahdollisiin uusiin autoihin.airoil kirjoitti:Silti minua kiinnostaisi miksi kuljettajan tyynyt eivät lauenneet mutta tyhjän matkustajan kyllä.
Re: Saabko turvallinen?
Missä kohtaa 9-5:ssa sijaitsee airbagien hidastuvuusanturit?
Keskikonsolin alla on keskusyksikkö ja ilmeisesti etuovien sisällä on anturit, mutta onko jossain muualla?
t. Mika
Keskikonsolin alla on keskusyksikkö ja ilmeisesti etuovien sisällä on anturit, mutta onko jossain muualla?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Saabko turvallinen?
Kukaan ei tiedä hidastuvuusanturien sijaintia? WIS, EPC?
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Saabko turvallinen?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Saabko turvallinen?
Moi!
Kiitos. Muita ei siis olekaan kuin se keskikonsolin alla oleva ohjainyksikkö ja etuovissa olevat anturit.
t. Mika
Kiitos. Muita ei siis olekaan kuin se keskikonsolin alla oleva ohjainyksikkö ja etuovissa olevat anturit.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Saabko turvallinen?
Onhan siellä vaikka mitä:mikan kirjoitti:Moi!
Kiitos. Muita ei siis olekaan kuin se keskikonsolin alla oleva ohjainyksikkö ja etuovissa olevat anturit.
t. Mika
http://oi59.tinypic.com/2cgy5xk.jpg
http://oi60.tinypic.com/2epn729.jpg
Re: Saabko turvallinen?
Etupuskuripalkista löytyy.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saabko turvallinen?
Piti ihan vielä vilkaista uudestaan. WIS ei ainakaan näytä pre-faceliftille kuin nuo sivutörmäysanturit.Risto kirjoitti:Onhan siellä vaikka mitä:mikan kirjoitti:Moi!
Kiitos. Muita ei siis olekaan kuin se keskikonsolin alla oleva ohjainyksikkö ja etuovissa olevat anturit.
t. Mika
http://oi59.tinypic.com/2cgy5xk.jpg
http://oi60.tinypic.com/2epn729.jpg
Faceliftille antaa ihan eri setit, eli juurikin nuo mitä tuossa sinun kuvassa oli.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Re: Saabko turvallinen?
Niinpä onkin.miikka555 kirjoitti:Piti ihan vielä vilkaista uudestaan. WIS ei ainakaan näytä pre-faceliftille kuin nuo sivutörmäysanturit.Risto kirjoitti:Onhan siellä vaikka mitä:mikan kirjoitti:Moi!
Kiitos. Muita ei siis olekaan kuin se keskikonsolin alla oleva ohjainyksikkö ja etuovissa olevat anturit.
t. Mika
http://oi59.tinypic.com/2cgy5xk.jpg
http://oi60.tinypic.com/2epn729.jpg
Faceliftille antaa ihan eri setit, eli juurikin nuo mitä tuossa sinun kuvassa oli.

http://oi61.tinypic.com/aaawp2.jpg