Ihan mielenkiinnosta kyselisin, millaisessa käytössä autosi on ollut? Paljon pätkäajoa?ng900aero kirjoitti:Mukava oli lukea ilmoitetut tutkimustulokset, vaikkakin samaan johtopäätökseen tulin itse viikon ajan kaivellessani öljylietepaakkuja irti koneesta![]()
Öljyt, öljynsuodattimet ja vaihtovälit
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab 96
Pyörinyt Milanon ruuhkissa, eli varmaankin juuri haitallisinta nurkka-ajoa. Toisaalta moottoria ei oltu kiusattu pakkasillaeklunto1 kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselisin, millaisessa käytössä autosi on ollut? Paljon pätkäajoa?ng900aero kirjoitti:Mukava oli lukea ilmoitetut tutkimustulokset, vaikkakin samaan johtopäätökseen tulin itse viikon ajan kaivellessani öljylietepaakkuja irti koneesta![]()

Mutta noita on mennyt kotimaassakin alle 100tkm samaan kuntoon, kaiketi riippuu hyvin paljon huohottimen aukipysymisestä, ajotavasta ja tähtien asennosta

Kyllä voi vaan ihmetellä, kun katsoo äitin og9-3:ssa (2.0i) öljyt kuinka voi olla noi kirkkaat vielä 10tkm ajettuna
verratuna omaan 9-5:seen niin 2tkm jäkeen jo mustat. Toivottavasti tuo mustuminen ja likaantuminen loppuu, kun saa tonnarin männät paikalleen ja muuten kaikki kuluva tulee uutta 

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Silloin voinet jättää sen huohotinpöntön pois ja tehdä huohotuksen kuten tonnarissa on?Frostgrey kirjoitti:Kyllä voi vaan ihmetellä, kun katsoo äitin og9-3:ssa (2.0i) öljyt kuinka voi olla noi kirkkaat vielä 10tkm ajettunaverratuna omaan 9-5:seen niin 2tkm jäkeen jo mustat. Toivottavasti tuo mustuminen ja likaantuminen loppuu, kun saa tonnarin männät paikalleen ja muuten kaikki kuluva tulee uutta
Mahtaisiko muuten esim. lyhytlohkoisen b2x4:n öljypohja sopia b2x5:n lohkoon ja pakoputken osalta, silloin saisit ymmärtääkseni öljytilavuuden suuremmaksi ja kampikammiopaineen pienemmäksi?
Tuohon öljyn mustenemiseen/suureen huohotukseenhan oli siellä ruotsalaissivuilla mainittu yhdeksi osatekijäksi myöskin pienempi öljypohja.
Yksi idea on ollut myös tehdä suljettu huohotuskeruusäiliö mihin jäisi kaikki huohotus mönjät. Tämän sitten vain tyhjentelisi säännöllisesti, mutta tosiaan ei pitäisi kauheasti remontin jälkeen enää huohottaa tai toivotaan ainakin niin
Onkos tuossa tonnarissa öljyntilavuus isompi, eikö yhteen öljyn vaihtoon riitä 4l öljyä?

Onkos tuossa tonnarissa öljyntilavuus isompi, eikö yhteen öljyn vaihtoon riitä 4l öljyä?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
4l ei riitä täysin, menee muutamia desejä yli, mutta homma on helppo ratkaista ostamalla yksi täysi 4l purnukka josta annostelee aina lisää öljynvaihdon ohessaFrostgrey kirjoitti:Yksi idea on ollut myös tehdä suljettu huohotuskeruusäiliö mihin jäisi kaikki huohotus mönjät. Tämän sitten vain tyhjentelisi säännöllisesti, mutta tosiaan ei pitäisi kauheasti remontin jälkeen enää huohottaa tai toivotaan ainakin niin![]()

Jos vaihdat männät niin luulen ettei sinne kannata tehdä mitään hörhötinpönttöjä, tuskin tulee öljyä huohotusilman mukana.
Aina parempi jos sen huohotinpelleilyn voisi jättää pois, on melkoinen riskitekijä ja epätoimivaksi todettu systeemi.
Saman itse olen huomannut. Minulla on nyt ollut 2 turbo mallia ja kummassakin öljy muuttuu nopeasti mustaksi, varsinkin jos vertaa vapari koneeseen.. Tietty ajotapa, öljyn merkki jne vaikuttaa asiaan.Frostgrey kirjoitti:Kyllä voi vaan ihmetellä, kun katsoo äitin og9-3:ssa (2.0i) öljyt kuinka voi olla noi kirkkaat vielä 10tkm ajettunaverratuna omaan 9-5:seen niin 2tkm jäkeen jo mustat. Toivottavasti tuo mustuminen ja likaantuminen loppuu, kun saa tonnarin männät paikalleen ja muuten kaikki kuluva tulee uutta
Tommi - Jäsen 2001
Saab 96
Saab 96
Erona mm. isompi öljytilavuus, noissa turbomalleissa kun tuppaa öljyä jäämään sekä turboon, turbon putkistoon ja öljynjäähdyttimeen yhteensä about 1.5 litraa, eli jos vanhat öljyt olivat likaiset niin ei tarvitse kuin käyttää konetta muutaman minuutin ajan niin uudet öljyt näyttävät mustiltaeklunto1 kirjoitti:
Saman itse olen huomannut. Minulla on nyt ollut 2 turbo mallia ja kummassakin öljy muuttuu nopeasti mustaksi, varsinkin jos vertaa vapari koneeseen.. Tietty ajotapa, öljyn merkki jne vaikuttaa asiaan.

Edit: vaihtokerralla kun vaihtuu 4 litraa 5.5 litrasta niin eipä vaihdettu öljykään ole uudenveroista, homman voi korjata tekemällä toinen öljynvaihto melko pian ensimmäisen jälkeen (sopii arvata montako öljypönttöä meikäläinenkin on ostanut kuluneen vuoden aikana kun olen halunnut öljyjen olevan 100% kirkkaita

Ja siksikin olen ostanut halvempaa täyssynteettistä 5W-40 Mobilia jotta sitä malttaa vaihdella usein kuin ostaa jotain avaruusajan ihmeöljyä ja vaihdella sitä harvoin, luottaen öljyn ominaisuuksiin

Kannattaa olla kyllä pessimisti ja vaihtaa jo öljylaatua jos oikeasti 10k kilsan jälkeen öljyt on vielä kirkkaat. Öljy on moottorin ainut pesuaine ja jonnekkin se kakka kertyy.... Eihän vain mitään Diamondia kuitenkaan....Frostgrey kirjoitti:Kyllä voi vaan ihmetellä, kun katsoo äitin og9-3:ssa (2.0i) öljyt kuinka voi olla noi kirkkaat vielä 10tkm ajettunaverratuna omaan 9-5:seen niin 2tkm jäkeen jo mustat. Toivottavasti tuo mustuminen ja likaantuminen loppuu, kun saa tonnarin männät paikalleen ja muuten kaikki kuluva tulee uutta

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
En ymmärtänyt viestin sanomaa, eli et mahtane vaihtaa öljynsuodatinta öljynvaihdon ohessa vaan oletat öljyn keräävän kaiken lian pois?e0000333 kirjoitti:
Kannattaa olla kyllä pessimisti ja vaihtaa jo öljylaatua jos oikeasti 10k kilsan jälkeen öljyt on vielä kirkkaat. Öljy on moottorin ainut pesuaine ja jonnekkin se kakka kertyy.... Eihän vain mitään Diamondia kuitenkaan....

Jos öljyt pysyy kirkkaina niin kannattaa ehdottomasti pysyä samassa öljymerkissä tulevaisuudessakin

Tuttavapiiriin kuuluu pari valvolinen parissa puhhailevaa kaveria. Ja näitten tyyppien ja heiltä saatujen dokumenttien avustuksella omat mielipiteet on aika vakaasti sitä mieltä, että öljyn kuuluu likaantua vaihtovälin aikana. Tällöin pesuaineet öljyssä ovat tehneet tehtävänsä ja öljy on absoboinut likaa itseensä ja tuo sen vaihdon myötä ulos.ng900aero kirjoitti:En ymmärtänyt viestin sanomaa, eli et mahtane vaihtaa öljynsuodatinta öljynvaihdon ohessa vaan oletat öljyn keräävän kaiken lian pois?e0000333 kirjoitti:
Kannattaa olla kyllä pessimisti ja vaihtaa jo öljylaatua jos oikeasti 10k kilsan jälkeen öljyt on vielä kirkkaat. Öljy on moottorin ainut pesuaine ja jonnekkin se kakka kertyy.... Eihän vain mitään Diamondia kuitenkaan....![]()
Jos öljyt pysyy kirkkaina niin kannattaa ehdottomasti pysyä samassa öljymerkissä tulevaisuudessakin
Moottoreissa on yllättävänkin paljon ohivuotoa, varsinkin kylmänä(Ehjissäkin). Tällöin noki, happpamat kaasut/huurut jne hulahtavat mäntien ja renkaiden ohi koneen alakertaan. Tätä kiertokulkua tapahtuu kokoajan ja väistämättä. Mikä nyt on kellekkin kirkasta niin siihen en ota kantaa. Kyllä öljytikusta kuuluu merkit näkyä läpi, mutta jos noin 5 litraa lasket pesuvatiin niin pohjan ei kuulu enää kyllä näkyä 15-20k kilsan jälkeen....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Detergentit ja dispersantit
Kyllä asia on niin, että moottoriöljyn kuuluu mustua tai tummua käytössä siihen kerääntyvän lian vaikutuksesta. Moottoriöljyissä on kahdentyyppisiä puhdistavia lisäaineita, detergenttejä ja dispersantteja. Varsinaista pesevää komponenttia niissä ei tavallisesti ole, mutta detergentit estävät lian tarttumista seinämiin ja dispersantit pitävät lian hienojakoisena öljyn joukossa. Öljynsuodattimeen sitten jäävät isommat partikkelit ja pienemmät pysyvät öljyssä ja poistuvat sitten öljynvaihdossa moottorista.
Omassa Saabissani olen käyttänyt sitä, mitä valmistaja suosittelee eli Mobil 1 0W40.
Jos haluaa käyttää 5W40 -öljyä, niin sekin sitten mieluummin tyyppiä Mobil 1 eikä Synt S, ainakin jos ajaa pitkillä vaihtoväleillä. Synt S on tosin myös täyssynteettinen, mutta ei PAO -perusöljyyn tehty. PAOon tehtyjen öljyjen hapettumiskestävyys on parempi ja öljy pysyy siten pidempään hyvässä kunnossa.
Omassa Saabissani olen käyttänyt sitä, mitä valmistaja suosittelee eli Mobil 1 0W40.
Jos haluaa käyttää 5W40 -öljyä, niin sekin sitten mieluummin tyyppiä Mobil 1 eikä Synt S, ainakin jos ajaa pitkillä vaihtoväleillä. Synt S on tosin myös täyssynteettinen, mutta ei PAO -perusöljyyn tehty. PAOon tehtyjen öljyjen hapettumiskestävyys on parempi ja öljy pysyy siten pidempään hyvässä kunnossa.
Mobil 1: 0W-40, 5W-50, 5W-40, Fuel Economy 0W-30
Ajattelin vaihtaa öljyt, mikä näistä ois sitten paras?
Nykyään saapissa on Saab Turbo Oil 5W/30, laitettu viimeisimmässä huollossa.
Nykyään saapissa on Saab Turbo Oil 5W/30, laitettu viimeisimmässä huollossa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: M1 0W40
Valmistajan suosituksen mukaisesti Mobil 1 0W40, ainakin oman auton nokalla (vm. ´03 9-5 2.0t) on oikein tarra siitä asiasta.