Aero vm. 03 Automaattin nykäisy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MansikkaSAAB
"Koeajolla"

Viesti Kirjoittaja MansikkaSAAB »

laakkonen13 kirjoitti:Mulla on sama homma omassa autossa, laatikko tvistailee välillä pintakaasulla kiihdytettäessä. Kysyin saabin huollosta päivitystä, niin sanoivat että voidaan päivittää hinta n. 100 €, päivittävät samalla laatikko ja moottori softan, kannattaa kuulema tehdä samalla. Miten teille, pitikö päivityksestä maksaa?
Päivityksen hinta muodostui pelkästään työhön käytetystä ajasta. Itse päivitykset olivat paketteina ilmaiset.

Työhön - vaihteisto & moottori - menee aikaa pyöreästi sanottuna tunti. Ensiksi pitää tutkia löytyykö uudempaa softaa ja jos löytyy, TECH2:n tiedonsiirtonopeus ei ole päätä huimaava.

Mielestäni työstä perittävä tuntihinta kuulosti reilulta ja siksi Saabbi tuhiseekin tyytyväisenä uusilla softillaan... :lol:
Ysivee
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Päivityksen hinta muodostui pelkästään työhön käytetystä ajasta. Itse päivitykset olivat paketteina ilmaiset.
Eli mitähän tuo lysti mahtoi siis kustantaa...?
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Jos siihen 1 h menee aikaa ja itse softa on ilmainen, niin oisko se noin 45 - 70 EUR riippuen paikasta.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Ja noissakin menee se 5min ku ne laittaa piuhat kii ja jättää softat valumaan :P
STCF #3
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Kaipa se hinta tulee autopaikan "vuokrasta"..
Griffin#01
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Ysivee kirjoitti:Itselläni -99 V6 ja epäilen, ettei mitään päivityksiä (moottori & autom.laatikko) ole tehty - olisiko syytä käydä tekemässä ko.päivitykset?
Mitään tarvetta sinänsä ei ole, mutta eihän sitä tietysti osaa kaivata parempaa, kun ei tiedä miltä auto päivityksien jälkeen tuntuisi. Eli onko noista päivityksistä todellakin hyötyä ja jos on, mitähän moiset päivitykset mahtavat about maksaa...?
Mun Griffin on syksyllä 2000 käyttöönotettu, mutta vuoden 2001 mallia. Siinä on 4-portainen automaatti ja käsittääkseni niissä ei ole päivitysmahdollisuutta. Joku kirjoitti, että 5-portainen on parempi; molempia käyttäneenä normaali ajossa ero on marginaalinen. 4-portainen voi olla kestävämpikin, koska siinä on vähemmän osia ja siten vähemmän rikkoutumisen mahdollisuuksia. Tuosta SROPT-asennon hyödystä olen samaa mieltä kuin JKen edellä.

Kilometrejä on vajaa 60 tkm, mutta kun autolla on ikää yli 5 v, vaihdoin automaatin öljyn. Vanha oli kyllä siistin näköistä, mutta tapanani on vaihdella näitä öljyjä vaadittua useammin.
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Nyt on Aeron laatikko korjattu. PCS-JKL:n pojat hoiti laatikon kuntoon. Laatikossa oli yksi pakka jumittanut. Koko laatikko oli sisältä mustassa mönjässä (huohotus ongelmaa automaattilaatikossa :roll:) Laakerit jne oli ihan kunnossa. Pakka vaihdettiin ja laatikko puhdistettiin. Nyt ei laatikko enää loksauta ja vaihtaa tosi nätisti.

Syy miksi näin pääsi käymään on mysteeri..
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

laakkonen13 kirjoitti:Mulla on sama homma omassa autossa, laatikko tvistailee välillä pintakaasulla kiihdytettäessä. Kysyin saabin huollosta päivitystä, niin sanoivat että voidaan päivittää hinta n. 100 €, päivittävät samalla laatikko ja moottori softan, kannattaa kuulema tehdä samalla. Miten teille, pitikö päivityksestä maksaa?
Ei pitänyt ainakaan 5-vaihteisen automaattivaihteistosoftan päivityksestä maksaa eilen Hämeenlinnan Länsiautossa. Vaihteisto vaihtaa nyt muuten pehmeämmin.
LR
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Nelilovista automaattia ei tosiaan pysty päivittämään, tämä tieto on faktaa... :(
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
9-3
Matalapaineturbo

Mikä softa

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Mulla on -04 Vector Wagon TID 2,2. Tietääkö joku onko tämän laatikkoon tullut uudempaa softaa?
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

eklunto1 kirjoitti:Nyt on Aeron laatikko korjattu. PCS-JKL:n pojat hoiti laatikon kuntoon. Laatikossa oli yksi pakka jumittanut. Koko laatikko oli sisältä mustassa mönjässä (huohotus ongelmaa automaattilaatikossa :roll:) Laakerit jne oli ihan kunnossa. Pakka vaihdettiin ja laatikko puhdistettiin. Nyt ei laatikko enää loksauta ja vaihtaa tosi nätisti.

Syy miksi näin pääsi käymään on mysteeri..
Kuinka paljon öljyillä oli ajettu? Kun oman auton ostin niin öljyillä oli tiettävästi ajettu noin 90000km ja mustaa oli. Nyt olen 15000km välein kolme kertaa vaihtanut lootaöljyn ja alkaa puhdistua. Tikussa selvästi punaista öljyä ja laatikon käytös pehmeni ja äänet väheni(vinkuminen vaihtaessa pintakaasulla). Jatkossa ajattelin siirtyä 30000km vaihtoväliin. Eli joka toisella moottoriöljyn vaihtokerralla vaihdan myös laatikkoöljyt. Tai sen mitä sieltä ulos tulee. Kaikkieahan ei valuttamalla saa pois.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

e0000333 kirjoitti: Kuinka paljon öljyillä oli ajettu? Kun oman auton ostin niin öljyillä oli tiettävästi ajettu noin 90000km ja mustaa oli. Nyt olen 15000km välein kolme kertaa vaihtanut lootaöljyn ja alkaa puhdistua. Tikussa selvästi punaista öljyä ja laatikon käytös pehmeni ja äänet väheni(vinkuminen vaihtaessa pintakaasulla). Jatkossa ajattelin siirtyä 30000km vaihtoväliin. Eli joka toisella moottoriöljyn vaihtokerralla vaihdan myös laatikkoöljyt. Tai sen mitä sieltä ulos tulee. Kaikkieahan ei valuttamalla saa pois.
Ensimmäiset öljyt vaihdettiin n. 90 000km kohdalla, koska huomasin öljyn muuttuneen "liejuksi". Huolto-ohjelman mukaan öljyillä pitäisi vaihtaa uudemmassa laatikossa 150 000km välein. Korjauksen jälkeen öljy on pysynyt puhtaana. Jatkossa kyllä ajattelin vaihtaa useammin öljyt laatikkoon.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jamppa74
Matalapaineturbo

Re: Mikä softa

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

9-3 kirjoitti:Mulla on -04 Vector Wagon TID 2,2. Tietääkö joku onko tämän laatikkoon tullut uudempaa softaa?
Itsellä täsmälleen sama auto ja kiinnostaisi myös tietää löytyykö uudempaa softaa.
Vastaa Viestiin