9-5 aero aut. farmari TM koeajossa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Kukaan ei enää nykyään halua ostaa romua ;)
Kyllä minulle uusi AeroWagonA kelpaisi, jos jostain tupsahtaisi tilille 60K rahaa - en hetkeäkään edes harkitsisi mitään muita vaihtoehtoja :lol:

En minä nyt tuota 1 versiotakaan niin rumana pidä, kyllä silläkin vielä kehtaa ihan julkisilla paikoilla liikkua... Eniten siinä on perinteistä Saabin näköä, uusinta versiota ei varmaan se personallisuutta vierastava suuri yleisö edes tunnista keulasta Saabiksi... Eipä noista facelifteistä liikaa kannata keuhkota, hyvä auto se on versiosta riippumatta.

Tässä vielä kuvia vanhoista ja rumista 9-5Aeroista:

http://www.fastenbelts.com/saabcarsonli ... llery7.htm

Eski
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Äänentoistoa autossa kehuttiin kovasti.
Foorumillahan on ollut paljon juttua 9-3SS:n "laadukkaasta" hifisysteemistä, mutta nyt ainakin TM kertoi, että parempaa audiosysteemiä kuin 9-5:ssä saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Eski
"Saabisti"

Hintaansa nähden Saabin audiosysteemit ei mitään huippua ole, mutta kova hintahan osittain johtuu Suomen mahtavasta autoverosta...

Kyhäsin tuossa nopeasti sivun, jossa on kuvat kaikista 9-5 AeroWagonin versiosta:
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/95aerowagon.htm

Oma mielipiteeni (jos ketään kiinnostaa):

1 versiossa hienoimmat vanteet (tulisi jo kesä...)
2 version perä muistuttaa farmari-mersua
3 version takavalojen muotoilua en ymmärrä vieläkään
3 version keula näyttää hyvältä kuvien harmaassa autossa, mutta ei tummassa, kun valojen ympärillä olevat kromikehykset korostuvat liikaa...

Eski
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Eski kirjoitti: Muistui tuosta mieleen että juttelin kerran länsiauton myyjän kanssa aeroista niin hän sanoi että jos niitä vuodessa myydään 100kpl, niin 95 niistä menee leasing autoiksi. Ei ole suurten massojen auto :) Ulkomailta saa sitten yksityiskäytössä olleita.
Mitäs tuo leasing autojen osuus vaikuttaa siihen onko suurten massojen auto :?:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Petter
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minusta auto on hieno, ja jos olisin ostamassa uutta (=olisi rahaa), valitsisin todennäköiseti juuri tamän auton.
Kuitenkin ihmetyttää valojen huonontuminen. Suunnittelija on lyönyt mielestäni käyttäjää sormille. Valoja (ja etupään suunnittelua) ei voi pitää onnistuneena, oli ne kuinka "kauniit" tahansa, jos käytettävyys (=valoteho) huononee!
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Saabilla taitaa olla isiompiakin ongelmia mietittävänä kuin että korvattaisiinko 9-5:n valmistus uudella mallilla vai ei. Esim. se että jatkuuko autojen valmistus ylipäänsä ja jos jatkuu niin kenen omistuksessa.
Hienoin 9-5 aeron keula on minusta siinä mallissa mitä ei ole valmistettukaan. Katsokaas ne joilla on tallella saabisti lehden välissä tullut viime vuoden kalenteri niin sen takana on (joku testimalli?) 9-5 aero wagon jossa on vanhan mallin kromimaski ja tämä ihan uusin aeron spoileri. Siinä yhdistyy perinteinen saab maski ja hienot keulamuovit.
9000CS 2,3
Eski
"Saabisti"

JKen kirjoitti:
Eski kirjoitti: Muistui tuosta mieleen että juttelin kerran länsiauton myyjän kanssa aeroista niin hän sanoi että jos niitä vuodessa myydään 100kpl, niin 95 niistä menee leasing autoiksi. Ei ole suurten massojen auto :) Ulkomailta saa sitten yksityiskäytössä olleita.
Mitäs tuo leasing autojen osuus vaikuttaa siihen onko suurten massojen auto :?:
Nyt meni JKeniltä lainaukset sekaisin, en tunnusta kirjoittaneeni tuollaista... Minun AeroWagonA on muuten ollut Suomessa vain yksityiskäytössä ;-)

9-5:n myynti kaikkiaan Suomessa on ollut todella nihkeää, kun saman luokan Vulva V70 myydään noin 10 kertaa enemmän. Itse en vain ymmärrä mikä V70:stä tekee suurten massojen auton verrattuna 9-5:n... Huonompi ajettavuus/ohjaustuntuma..? Kallimpi hinta..?

Eski
Eski
"Saabisti"

Saappi Kuski kirjoitti:valmistettukaan. Katsokaas ne joilla on tallella saabisti lehden välissä tullut viime vuoden kalenteri niin sen takana on (joku testimalli?) 9-5 aero wagon jossa on vanhan mallin kromimaski ja tämä ihan uusin aeron spoileri. Siinä yhdistyy perinteinen saab maski ja hienot keulamuovit.
Muistan kalenterin, kun itse sen tein :lol: Mutta kyllä se on ihan oikea M2005 AeroWagon siinä kuvassa, valo ja varjo jotenkin saa sen maskin näyttämään erilliseltä. Tämä kuvahan se oli:

Kuva

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"

JKen kirjoitti: Mitäs tuo leasing autojen osuus vaikuttaa siihen onko suurten massojen auto :?:
Joo tarkkana siellä kun lainataan.. :!:
Minä pidän suurten massojen autona niitä jotka ostetaan paljon, omalla rahalla ja kriteereinä (Suomessa) alhainen hinta, pieni polttoaineen kulutus, vähän vikoja ja menestys TM:n halba-autojen testeissä.
Aero Wagon ei täytä noista oikein mitään.
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Eski kirjoitti:
9-5:n myynti kaikkiaan Suomessa on ollut todella nihkeää, kun saman luokan Vulva V70 myydään noin 10 kertaa enemmän. Itse en vain ymmärrä mikä V70:stä tekee suurten massojen auton verrattuna 9-5:n... Huonompi ajettavuus/ohjaustuntuma..? Kallimpi hinta..?
Eski
Lumipalloefekti. Ostetaan sitä mitä muutkin kun ei oikeasti osata itse nähdä eroja autojen välillä. Minun pitäis mennä silmälääkäriin :)
Ja eihän volvo v70 huono auto ole...kai.. ;)
9000CS 2,3
Eski
"Saabisti"

Saappi Kuski kirjoitti: Minä pidän suurten massojen autona niitä jotka ostetaan paljon, omalla rahalla ja kriteereinä (Suomessa) alhainen hinta, pieni polttoaineen kulutus, vähän vikoja ja menestys TM:n halba-autojen testeissä.
Aero Wagon ei täytä noista oikein mitään.
Eipä täytä V70:kään muita kuin, että ostetaan paljon... kyllähän se V70:n myynti perinteiseen naapurikateuteen perustuu, eihän tuollaista Saabia kukaan ymmärrä kadehtia, mutta eipä ole minua haitannut :lol:

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"

9-5T kirjoitti: tarkoitatko 04-05 aeroa
No juuri tuota Eskin lähettämää mikä tuossa yläpuolella on. Mun silmät sanoo edelleenkin että siinä -00 mallin maski mutta mun nyt pitäisi muutenkin mennä lääkäriin eikä ehkä pelkästään silmäsellaiseen :)
9000CS 2,3
The Black 9-5
Matalapaineturbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja The Black 9-5 »

Paras/kaunein on joko orkkis EKA 9-5aero sedan tai
se Musta Versio 2 (2003-2005) eskin sivulla!
Mut maku asioista ei voi kiistellä jollekin kelpaa Äiti, Jollekin tytär, ja on myös niitä joille kelpaa molemmat :lol: !
A.K.A JETPILOT 9-5 -98
Ice blue metallic 9-5 Vector Wagon -08
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ja tällä kertaa ilman lainauksia.

Mikähän siinä on kuin usealla automerkillä on valot huonontuneet uuden mallin tullessa markkinoille, ja nyt myös valitettavasti SAAB on mennyt tekemään tämän. Ilmeisesti suuntaus on se, että valot tehdään ksenon polttimoille, "kyllä siinä tehoa rittää", eikä jakseta panostaa suunnitteluun. Oma veikkaus on, että valojen suunnittelussa käytetään halogeenilampun sironta, väri yms. ominaisuuksia, ja niiden perusteella suunnitellaan ksenon valoille umpio => pieleen menee. Halogeeni lampulla varustettu "ksenon -umpio" antaa huonon tuloksen, koska umpio on liian pieni (ei tarpeeksi heijastuspintaa yms.)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Eski kirjoitti: 2 version perä muistuttaa farmari-mersua
3 version takavalojen muotoilua en ymmärrä vieläkään
3. version takavaloissa on jonkin verran muotoilullista yhtäläisyyttä esim. Audi A4:n takavalojen kanssa. Liekö nää takaosastot suunniteltu Saksassa joidenkin suurten autonvalmistajien tyyppien avustuksella ;)
Vastaa Viestiin