Välys ratissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
skepe
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja skepe »

siili69 kirjoitti: Olisiko jossain lisätietoja tästä operaatiosta? Koitin WIS:n ja EPC:n kanssa ihmetellä akselia, mutta en voi väittää että osaisin moisen tehdä... mistä aletaan purkaminen ;)
Se booritus (rihlaus), minkä rasvasin on näkyvissä jarrupolkimen yläpuolella kuskin jalkatilassa, eikä tarvitse mitään purkamista. Ruiskutin sinne vaseliinispraytä sen punaisen putken avulla, mikä niissä spray-pulloissa yleensä on mukana, ja välys ihme kyllä hävisi, tai ainakaan sitä ei tunne enää rattia kääntäessä. 8)
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
siili69
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja siili69 »

skepe kirjoitti:Se booritus (rihlaus), minkä rasvasin on näkyvissä jarrupolkimen yläpuolella kuskin jalkatilassa, eikä tarvitse mitään purkamista. Ruiskutin sinne vaseliinispraytä sen punaisen putken avulla, mikä niissä spray-pulloissa yleensä on mukana, ja välys ihme kyllä hävisi, tai ainakaan sitä ei tunne enää rattia kääntäessä. 8)
Selvä juttu, kiitoksia. Täytyy kurkata kunhan tulee sopiva hetki.

Jaska
jh900
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Mulla on -02 9-5 autom. farkussa samaa ongelmaa; ratissa tuntuu selkeä välys tai naksahdus käännettäessä ja samalla kaasua painettaessa tai jarrutettaessa. Kyselin asiaa merkkihuollosta ja vastaus oli, että "se on ominaisuus, ei sille voi mitään tehdä". Että silleen. Täytyy vissiin itse kokeilla tota rasvausta...

Onko koko rattiakselin vaihto hinnakas/vaikea projekti?
turbo 9-3
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Täällä kolahtelu loppui myös HS2000 avulla, reilut "ruuttaukset" holkin sisään. Mainitsin asiasta huollossa ja miehet totesi välyksen paikallaan olevassa autossa, eli ratissa tuntui selvästi. Noh, sitten käytiin koittamassa toista 9-5 pihamaalla ja siellä oli vielä isompi välys -> ominaisuus. En ole muistanut mainita asiasta vielä huollon miehille...niin että koittais spray vaseliinia :roll:

Jälleen kerran klubisivut pelasti isommalta hommalta :D
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
jh900
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Ok, kiitoksia vastauksista. Täytynee koittaa tota vaseliinin ruuttausta. Erikoinen juttu etteivät merkkihuollossa osanneet tota neuvoa, pitää ilmeisesti kysäistä vielä aiheesta, kun siellä seuraavan kerran joutuu käymään.

Osaako kukaan kertoa miten katsastusmiehet ovat suhtautuneet ratin välykseen?
Hece R
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Hece R »

No mulla oli muinoin Seatissa (aivan paska vehje muuten...) rattiakselin yläpään muovisessa laakerissa väljää ja ratti sitten heilui +- 1cm sivusuunnassa... Kyllä ne siitä katsastuksessa mainitsivat, mutteivät merkinneet mihinkään... Sittemmin k.o. laakerin ympärille tuli vedettyä putkiklemmari, että olisi vähän kirempi ja se tuntui kyllä auttavan. Sitten rupesi tööttikin toimimaan kunnolla...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
ari66
"Kaasari"

Välystä

Viesti Kirjoittaja ari66 »

Katsos pentele. Ostin siis vuosi sitten M06: siis uuden auton. Ajeltuani
sillä kesän ja syksyn rupesin aavistelemaan omituista "alkavaa" välystä ohjauksessa. No se unohtui ja tuli toiset murheet. Ohjausvaihde hävitti ölyä. Oljy valui toisenpuolen haitarikumiin (ei ulkoista vuotoa). Oikein soittivat huollosta "kuka tehnyt diaknoosin kun ei näy oljyvuotoa" no siinä sitten neuvomaan ,että pikahuollossa todettiin yhdessä asentajan kanssa asia.
No ajattelin tuon "omituisen" välyksen katoavan ohjausvaihteen vaihdolla.
Hämmässtyksekseni totesin. Ei kadonnut. "väljä" ilmenee kun ajaa
isoista epätasaisuuksista ja liikkeelle lähdettäessä. Siis ei kesällä niinkään asfaltti ajosso , mutta mökkitieltä tulon jälkeen. Summa summarum.
Merkkiliikkeessä sittemmin työnjohtajan ajettua autoa totesi minun
moittivan ominaisuutta. Hän ei saanut sitä väljää esillle pikku lenkin jälkeen. Mutta mainitsi ed. konstruktion booriongelmista jonka pitäisi
olla jo pois. Hmm. Mutta samana päivänä tankiltalähdettäessä sain tuon väljän taas esille. Sittemmin en sillä ole päätäni vaivannut. Mutta pitäiskö sittenkin viedä auto vieläkerran huoltoon tuon asian vuoksi?
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kyseessä voi olla myös rattiakselin ristikkonivel, jossa on tarkoituksella väljää aksiaalisuunnassa, mutta sen alkaessa takerrella alkaa tuo napsuminen tuntua käsiin ratissa.

Kurkista jalkotilaan ja paikallista tuo nivel. Itse voitelin ruiskuvaseliinilla (ei sitkostettua) ja napsuminen ollut poissa jo vuoden verran.
Kokeile ihmeessä....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Trooper_75
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

jh900 kirjoitti:Mulla on -02 9-5 autom. farkussa samaa ongelmaa; ratissa tuntuu selkeä välys tai naksahdus käännettäessä ja samalla kaasua painettaessa tai jarrutettaessa. Kyselin asiaa merkkihuollosta ja vastaus oli, että "se on ominaisuus, ei sille voi mitään tehdä". Että silleen. Täytyy vissiin itse kokeilla tota rasvausta...
Juuri kotiutetussa '02 9-5:ssa (115tkm) juuri samaa vaivaa.. Saman oon tosin huomannut 3:ssa koeajamassani yli 100tkm kulkeneessa '02:ssa... On taas GM-laatu kohdallaan, silti näitä pitää vaan saada lisää kun sairaus jyllää :) Liekö rakenne muuttunut, ed. '98:ssa ei ollut mitään napsauksia tai välyksiä ohjauksessa.
Vastaa Viestiin