Ikääntyvä Aero Wagon - mitä odotettavissa ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Vaan kun saataisiin jokin oikeasti järkeenkäypä (ja lopullinen) selitys tähän huohotus/öljyjen p**kaantumisongelmaan ja selkeät neuvot kuinka siltä voisi tasan varmasti välttyä niin olisihan sitten meikäläisenkin yksi unelmakärryistä -02 Aero wagon
Huohotinongelmahan on ratkaistu M2004- (ehkä). Olisikin kiva tietää, jos jollain on yli 200K ajettu M2004 tai uudempi; pitääkö tasapainoketju ääntä ja pysyykö öljyt koneessa huoltovälin..?

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti: Huohotinongelmahan on ratkaistu M2004- (ehkä). Olisikin kiva tietää, jos jollain on yli 200K ajettu M2004 tai uudempi; pitääkö tasapainoketju ääntä ja pysyykö öljyt koneessa huoltovälin..?

Eski
Aika paljon olisi saanut kelata mittariin vuodessa. Suurin ajettu lukema, mitä minä olen nähnyt noissa faceliftatuissa malleissa, on eräässä vm. 2002 2.0t:ssä: sillä on ajettu tällä hetkellä 224000 km. Olin jo aikeissa käydä koeajamassa kyseistä autoa, mutta luovuin ajatuksta, kun alkoi hirvittää, mitä kaikkea autoon mahdollisesti pitäisi uusia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:NG 900:seen taas ei ole vaihdettu yhtään mitään extraa. Pakolliset huollot vain. Mittarissa 180 000KM. Just oli katsastuksessa ja läpi meni että heilahti.
Pakko tulla kommentoimaan tänne, että on monta kertaa käynyt mielessä 9-5 wagonin hankkiminen, mutta kun on kuullut kauhujuttuja T7:sta ja lukenut vielä päälle tätä foorumia, niin on taas ihan tyytyväisenä ajellut NG900:lla (jos Sport Sedania ei oteta huomioon) ja unohtanut 9-5:n hommaamisen tyystin..
Itselläni oli toisen 9-3:sen jälkeen vaihtoehtona 9-3 Sport Combi (uusi) tai käytetty 9-5 Aero Wagon kunnon varusteilla. Laskeskelin että kummastakin arvon alentuminen kolmessa vuodessa on suht. sama. Päädyin jälkimmäiseen ja olen tässä koittanut uskotella itselleni että fiksun vedon tein. Aina kun joutuu autoon laittaa rahaa kiinni korjauksiin, niin v...ttaa, mutta kun kauniina kesäpäivänä päästelee 9-5 Aerolla, niin suu on messingillä :) Minun ajossa 9-5:nen istui käteen kyllä paremmin kuin NG9-3:nen vaikka hyvä peli sekin on. Ylläpidollisesti ja taloudellisuuden kannalta olisi ehkä kannattanut ostaa uusi 9-3 kiisseli koneella. Elämä on tylsää jos kaikki hankinnat pitää perustella järkisyillä. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy toivoa, että jossain vaiheessa pääsisi huoltovälin ilman isompia murheita, kun kaikki vikakohteet alkaa olla käyty läpi. No, onneksi PCS on tuossa lähellä, sillä merkkihuollon taksoilla olisin jo vararikossa tai auto olisi laitettu vaihtoon jo aikoja sitten (emäntä on jo suositellutkin) :D Tällä hetkellä ainoa meidän perheelle sopiva Saab on 9-5 Wagon, joten jos mitta tulee täyteen, vaihtuu myös merkki... Melkein jo kävi mielessä, kun säikähdin sitä vesivuotoa, että nytkö on edessä kansiremontti...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eipä mitään ;)
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Elo 08, 2006 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

eklunto1 kirjoitti: Tämä on täysin totta, patisi ehkä Automaatin osalta, sillä väänöllä on tunnetusti jotain tekemistä laatikon keston kanssa.
Njoo, mutta itse valitsin automaatin juuri siksi, että säästyy laatikkorempalta, joka on huomattavasti yleisempi manuaaleissa... Vähän silti hirvittää, että jos tuo automaagi lojahtaa, niin sehän se vasta ihanan kallis remontti onkin :lol:

Noita arvonalennusjuttuja ei jaksa miettiä, autoilu on sikakallista Suomessa joka tapauksessa.

Listasta unohtui vielä uudet talvi- ja kesärenkaat, noin 1300 euroa.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Tällä hetkellä ainoa meidän perheelle sopiva Saab on 9-5 Wagon, joten jos mitta tulee täyteen, vaihtuu myös merkki...
8O 8O 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:9-3SS:n arvonmenetys on vasta pahimmassa alussa ;)
Nuo tuo pitää kyllä täysin paikkansa.

Offtopicina (kuuluisi tuonne 9-3SS -palstalle) voin sanoa, että kun kävin ostamassa tuon Sport Sedanin firman laskuun, se maksoi 29800 euroa.

Nyt samanlaisia autoja (vuosimalli vaan 2004, kun mulla 2005) saa Länsiautosta 25000 eurolla. Että kyllä arvo laskee silmissä.

Ehkä tuo arvonlasku ei v*tutta*s* niin pahasti, jos Suomessa ei tarvitsisi maksaa autoveroa kertaluontoisesti auton hankkimisen yhteydessä. Tällöin jonkun kattoluukunkaan hankintahinta ei välttämättä olisi 1850 euroa, kun sen arvo on ~0 euroa käytetyssä autossa :roll:

Lisäys: arvonalennuksesta vielä sen verran, että koska autojen arvo alenee ihan silmissä, niin sen takia päädyin juuri työsuhdeautoon ja onneksi sain työsuhdeautokseni Saabin, vaikka tuo 1.8i onkin lussu p*sk*. Ei tarvitse huolehtia auton arvonalennuksesta, maksaa vaan kiltisti verotusarvo joka kuukausi ja ajella niin paljon kuin on tarve.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: -04 360000km ketju ei pidä ääntä eikä öljyä ole kulunut pisaraakaan(jos kuluu on koneessa vika ja se korjataan)
EDIT: huoltoväli on siis 30000km(huoltoväli=öljynvaihtoväli)
Onko autossa siis 360K ajettu jakopää/tasapainohelyt? Aika hyvältä kuulostaa sen puolesta, että koneen voitelulle olisi oikeasti saatu jotain parannusta aikaiseksi...

Jos 9-5:n koneessa on vika öljynkulutuksen perustella, niin melkein kaikki ysivitoset pitäisi viedä pajalle. Olen kysellyt useammalta Saab-mekaanikolta asiaa ja kaikki ovat sanoneet, että huoltoon tuotaessa öljyt on vähissä lähes poikkeuksetta... Auton omistajilta asiaa on usein turha kysyä, kun monet sanovat, että ei vie öljyä, mutta eivät tosin itse koskaan öljytikkua nosta, onhan siellä öljynpainevalo :lol:

Eski
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eski kirjoitti: Auton omistajilta asiaa on usein turha kysyä, kun monet sanovat, että ei vie öljyä, mutta eivät tosin itse koskaan öljytikkua nosta, onhan siellä öljynpainevalo :lol:

Eski
Eikös siellä ole öljynpainevalon lisäksi öljyn vähyydestä ilmoittava merkkivalo, joten periaatteessa tikkuun ei tarvi koske (jos valo ja anturi toimii).

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Njoo, onhan se 300K ihan hyvä saavutus, jos ketju ei edes rahissut... Eihän tuo jakopään korjaussarja pahan hintainen ole, joten kyllähän ne hilut samalla kannatti vaihtaa. Näitkö muuten itse ne vanhat rattaat? Tunnistiko ne vielä rattaiksi?

Itse olen jo harkinnut poistavani sen tp-ketjun varmuuden vuoksi, vaikka se onkin jo kertaalleen uusittu, kun en oikein välittäisi siitä ratassilpusta koneessa...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

mikan kirjoitti: Eikös siellä ole öljynpainevalon lisäksi öljyn vähyydestä ilmoittava merkkivalo, joten periaatteessa tikkuun ei tarvi koske (jos valo ja anturi toimii).
t. Mika
Ei ole. Jäähdytinnesteen vähyydestä tulee Check coolant level, mutta öljystä ei. Kun öljynpainevalo syttyy, koneesta puuttuu pari litraa öljyä...

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:-04 360000km ketju ei pidä ääntä eikä öljyä ole kulunut pisaraakaan(jos kuluu on koneessa vika ja se korjataan)
EDIT: huoltoväli on siis 30000km(huoltoväli=öljynvaihtoväli)
Niin, tämähän vahvistaa vain käsitystä siitä että auto kyllä kilometrejä kestää, mutta huonoilla öljyillä ajamista ei. Sulla kun ilmeisesti ja kilometreistäkin päätellen auto on ammattikäytössä ja kone käy ja auto liikkuu suunnilleen koko ajan niin ei se öljy ehdi huononemaan vaihtojen välillä. Öljyhän ei ymmärrä kilometreistä mitään mutta käyttötunneista ja vaihtelevista lämpöolosuhteista kyllä. Minusta olisi kyllä erittäin vastuutonta suositella normaalikäyttäjälle 30t vaihtovälejä kun 10t:kin on siinä rajoilla..
Onko muuten tämäkään garretin ahdin edes oikeasti todistettavasti jotenkin huonoksi malliksi vai paukkuuko ne kaikilta sen vuoksi että eivät kestä 20t öljynvaihtovälejä?
Sekalaisessa ajossa 9-5:n öljyt on 15tkm:n jälkeen aivan paskaa, kokeilkaa vaikka sormien väliin niin ei se edes tunnu liukkaalta. Miten se voi voidella sitten?
9000CS 2,3
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Omassani katsoin ostaessani Saksassa öljynmäärän ja värin tarkkaan ja autolla oli ajettu vajaa 48 t ja öljyt vaihdettu vuosi takaperin 30 t kohdalla. Öljytikku 2/3 täydestä ja öljy melko kirkasta. Tosin autobaana ajo yli 200 km kuluttaa joka moottorista varmaankin öljyä, koska todennäköisesti oli lisätty öljyä sinne, väristä päätellen. Mutta nyt kun olen ajellut sen 10 t ja vaihdettu öljyt, niin ei kuluta öljyä, vaan pysyy ylärajalla ja nyt on yli 20 t ajettu Suomessa. Kone käy myös kauniisti. Diesselissä on muuten se öljynvähyyden varoitin ajotieturissa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eski kirjoitti:
mikan kirjoitti: Eikös siellä ole öljynpainevalon lisäksi öljyn vähyydestä ilmoittava merkkivalo, joten periaatteessa tikkuun ei tarvi koske (jos valo ja anturi toimii).
t. Mika
Ei ole. Jäähdytinnesteen vähyydestä tulee Check coolant level, mutta öljystä ei. Kun öljynpainevalo syttyy, koneesta puuttuu pari litraa öljyä...

Eski
Dämn, mulla on vielä omistajan käsikirjan lukeminen pahasti kesken. Eli siis huononnusta tuokin tonnariin verrattuna.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin