Di-ohjainyksikön ongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
95linear
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2004 19:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 95linear »

Vanhassa tonnarissani (2.0T -88) alkuperäinen di-kasetti, ajettu 380 tkm. Näyttäis olevan yksilöllisiä vehkeitä, lähinnä tuurista kiinni. Viittaisi jonkinlaiseen laatuongelmaan.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Esimerkkejä kilsoista.

-99 2.3t automaatista meni joskus 120-130tkm välillä, oli 60tkm kohdilla saanut Nordicin Steg 2. (Ei pitäisi käsittääkseni kylläkään vaikuttaa asiaan?)

-02 Aero automaatista meni jossain 50tkm kohdilla.
STCF #3
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Mahtaisko olla DI-kasetti sitten menossa.. -02 Aero automaatissa nyt 130tkm mittarissa ja pari kertaa on tasakaasulla tuntunu pätkäisy. Taidan hakea varakasetin takakonttiin.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

karg kirjoitti:Mahtaisko olla DI-kasetti sitten menossa.. -02 Aero automaatissa nyt 130tkm mittarissa ja pari kertaa on tasakaasulla tuntunu pätkäisy. Taidan hakea varakasetin takakonttiin.
Etkö hakenu ilmaista kampanjakasettia?
9000CS 2,3
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

karg kirjoitti:Mahtaisko olla DI-kasetti sitten menossa.. -02 Aero automaatissa nyt 130tkm mittarissa ja pari kertaa on tasakaasulla tuntunu pätkäisy. Taidan hakea varakasetin takakonttiin.
DI-kasetti on tietysti helppo ajatella ekaksi syyksi. Terävän nykäisyn saa aikaiseksi myös kampiakselin anturi ja vähän "jurputtavamman" nykäisyn esim. happianturi. Paras kasetti minulla on kestänyt 160 tkm ja on minulla vieläkin takakontissa varakasettina. Huonoin purki savut 60 tkm kohdalla ja samalla vein katin mennessään vaikka kaasua en taatusti pamahduksen jälkeen painanut. Nyrkkisääntönä kasetin suhteen voi pitää sitä, että jos usein voitat lotossa kestää sinulla kasetitkin tavallista kauemmin.... :wink:
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tosielämästä:

Moottorivene trailerilla, hellettä ja porukkaa paljon liikkeellä pikkutiellä Puumala-Sulkava välillä matkalla soutuihin --> syttykasetti porsi varmaan tieosuuden pahimpaan jontkaan. Onneksi tuli herrasmies Saabilla ja hinasi koko yhdistelmän lähimmälle levikkeelle. Alkoi vesisade. Tiepalvelumies metsästi kasettia Mikkelissä. Pysähdyksestä neljän tunnin päästä uusi kasetti kiinni ja matka jatkui. Katti hajosi samalla...

Tapahtuneesta vajaa kuukausi, ja toinen kasetti porsi Lahden moottoritien alkuun. Auto täynnä porukkaa ja piti ehtiä ristiäisiin Porvooseen. Kaveri osti kasetin Lahdesta ja toi Heinolaan.

Pari seuraavaa hajoamista onkin hoidettu varakasetilla takakontista.

Älkää hyvät ihmiset ostako varakasettia.... ;)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Tuuria noiden kestävyys tuntuu olevan, M96 tonnarin orkkis pelasi vielä myytäessä 300 tkm mittarissa. M00 AeroWagonin orkkis oireili pudottaen välillä ahtoja ja poltellen CE-valoa 180 tkm kohdalla. Tuolloin vaihdoin uuden ja vanha päätyi peräkonttiin. Kampanjan aikana vaihdoin kassujen paikkaa, ja CE alkoi taas iloisesti loistamaan, kunnes länskärissä vaihtoivat uuden. Peräkonttiin jäi tuolloin 80 tkm ajettu varalle toimivana.

Ilmeisesti jonkin verran kasettien ikää jatkaa uusien tulppien eristeeseen laitettava silikonirasva ja jenkassa käytetty alumiinipasta.
96 M75 i12 5-speed ;)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Onkos noista rasvoista jotain posiitivisia kokemuksia?? Volkkarin pikkukoneissa olen nähnyt myös nykyisin (rasvattuja tulppia) kun niitä puolia ei saanut ehjänä ylös 60tkm tulppien vaihdon kohdalla. Tällöin puolia vaihdettiin myös takuuseen kun puolat tuli kappaleina vasta ylös.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Saappi Kuski kirjoitti:
karg kirjoitti:Mahtaisko olla DI-kasetti sitten menossa.. -02 Aero automaatissa nyt 130tkm mittarissa ja pari kertaa on tasakaasulla tuntunu pätkäisy. Taidan hakea varakasetin takakonttiin.
Etkö hakenu ilmaista kampanjakasettia?
Muistui mieleen että tulihan se kamppanjakasetti haettua, mutta Länkkäri vaan vaihtoi sen paikalleen -> takakontissa ei oo varakasettia. Oliskohan kasetissa silti jotain häikkää kun nyt on ajelun jälkeen esiintyny välillä semmosta, että tyhjäkäynti laskee äkkiä lähelle nollaa ja palautuu sitte normaaliksi? Vaihde on ollu P-asennossa tällöin.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve!

Onkohan tiedossa, poksahtelevatko kasetit tasaisesti kaikissa 9-5:n eri vuosimalleissa? Ja onko asia käytännössä niin, että kasetti sanoo itsensä irti lähes joka saapikkaasta, ennenkuin mittariin on kiertynyt tuommoiset 300 tkm. Jos näin on, niin silloin meikäläisenkin lienee syytä hankkia varakasetti, ettei tulisi jäätyä taipaleelle....Joskus se on kivaa, muttei aina.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

pilkkitikka kirjoitti:Terve!

Onkohan tiedossa, poksahtelevatko kasetit tasaisesti kaikissa 9-5:n eri vuosimalleissa? Ja onko asia käytännössä niin, että kasetti sanoo itsensä irti lähes joka saapikkaasta, ennenkuin mittariin on kiertynyt tuommoiset 300 tkm. Jos näin on, niin silloin meikäläisenkin lienee syytä hankkia varakasetti, ettei tulisi jäätyä taipaleelle....Joskus se on kivaa, muttei aina.
'

Kaikista se menee, eikä pelkästään 9-5:sta vaan sama osahan on hajoillut jo ysitonnisistakin, 90 luvun alkupuolelta lähtien. Vasta viime vuonna järjestivät vaihtokampanjan. Rupesi noilla rahastaminen ilmeisesti niin paljon hävettämään vai mikä lie tullut.
9000CS 2,3
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ansis kirjoitti:Tuolloin vaihdoin uuden ja vanha päätyi peräkonttiin.
Missä olette kasettia takakontissa säilyttäneet? Ei oikein huvittaisi laittaa sinne mitään säilytyslaatikkoa. Kasetti on ärsyttävästi just sen verran suuri, ettei mahdu wagonin varapyöräkoteloonkaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin