Saab-huollon hintapolitiikka
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07
Kiitti, tuo tarkistuslista olikin jo tuttu. Tarkoitin kysyä mitä normaalihuoltolaskuun tulee muuta vastinetta (kuten suodattimia, remmejä sun muita) noiden tarkistusten lisäksi. 110 huollon kieltämättä suolainen hinta voisi äkkiseltään ajateltuna sisältää muutakin vastinetta rahalle kuin vain työn.
HemmoP
HemmoP
Sen enempää ottamatta kantaa hintojen suuruuteen kertoi Tampereella asuva kaveri Audin vikakoodien luvun maksavan 60e. Ei vienyt luettavaksi, lähitulevaisuudessa luetaan itse viat muistista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Täällä "metässä" ei vikakoodien luennasta ole vielä kertaakaan tarvinnut maksaa mitään. Vinkitkin siitä, mistä koodin vikaa kannattaisi ekana etsiä ovat tulleet ihan ilmaisiksi. Asiaan toki voi vaikuttaa myös se, että on tullut ostettua samasta paikasta jo neljä autoa ja kaikki huollotkin on tehty siellä.....
Huoltojen hinnoittelu liittyy aika pitkälle siihen, että määräaikaishuollot tehdään enimmäkseen urakkapalkalla. Jokaisesta urakasta pitää jäädä urakkavoitton lisäksi varma kate autoliikkeelle joten huoltojen hinnoissa työn osalta saattaa olla ilmaa 30 - 50%. Tuntitöinäkin voi huollon muuten ainakin meilläpäin tilata, jolloin lasku tulee todellisten tuntien mukaisesti. Sitä kummalla tavalla pääsee halvemmalla en tosin ole koskaan testannut.
Tuo urakkapalkkaus aiheuttaa korjaamoille aika paljon päänvaivaa koska mekaanikot eivät enää halua tehdä tuntihommia (vianetsintää, sähköpuolen korjauksia) huonomman palkan vuoksi. Siksi epämääräisten vikojen korjaaminen tuntuu olevan aina niin vaikeaa.
Huoltojen hinnoittelu liittyy aika pitkälle siihen, että määräaikaishuollot tehdään enimmäkseen urakkapalkalla. Jokaisesta urakasta pitää jäädä urakkavoitton lisäksi varma kate autoliikkeelle joten huoltojen hinnoissa työn osalta saattaa olla ilmaa 30 - 50%. Tuntitöinäkin voi huollon muuten ainakin meilläpäin tilata, jolloin lasku tulee todellisten tuntien mukaisesti. Sitä kummalla tavalla pääsee halvemmalla en tosin ole koskaan testannut.
Tuo urakkapalkkaus aiheuttaa korjaamoille aika paljon päänvaivaa koska mekaanikot eivät enää halua tehdä tuntihommia (vianetsintää, sähköpuolen korjauksia) huonomman palkan vuoksi. Siksi epämääräisten vikojen korjaaminen tuntuu olevan aina niin vaikeaa.
Näinhän se on eli ns. öljynvaihto huollot on niitä parhaita huoltoja asentajan kannalta. ja kun noita ns. erikois hommia kuten vian etsintää ja esim. kone remontteja ei juurikaan enään tehdä niin myöskään kokemusta ei kerry joka johtaa siihen että vian haku on palikan vaihto menetelmää joka ei kasvata osaamista eikä paranna hinta laatu suhdetta (edes työn osalla). Ja jos jotakin aletaan tutkimaan niin ensin opetellaan ja opitaan (kohtuuton aika jonka useasti asiakas maksaa) ja sitten vaihdellaan palikoita.mattiruu kirjoitti:Täällä "metässä" ei vikakoodien luennasta ole vielä kertaakaan tarvinnut maksaa mitään. Vinkitkin siitä, mistä koodin vikaa kannattaisi ekana etsiä ovat tulleet ihan ilmaisiksi. Asiaan toki voi vaikuttaa myös se, että on tullut ostettua samasta paikasta jo neljä autoa ja kaikki huollotkin on tehty siellä.....
Huoltojen hinnoittelu liittyy aika pitkälle siihen, että määräaikaishuollot tehdään enimmäkseen urakkapalkalla. Jokaisesta urakasta pitää jäädä urakkavoitton lisäksi varma kate autoliikkeelle joten huoltojen hinnoissa työn osalta saattaa olla ilmaa 30 - 50%. Tuntitöinäkin voi huollon muuten ainakin meilläpäin tilata, jolloin lasku tulee todellisten tuntien mukaisesti. Sitä kummalla tavalla pääsee halvemmalla en tosin ole koskaan testannut.
Tuo urakkapalkkaus aiheuttaa korjaamoille aika paljon päänvaivaa koska mekaanikot eivät enää halua tehdä tuntihommia (vianetsintää, sähköpuolen korjauksia) huonomman palkan vuoksi. Siksi epämääräisten vikojen korjaaminen tuntuu olevan aina niin vaikeaa.
Näitä tyyppejä jotka oikeesti paneutuu ongelmaan ja selvittään myös syyn eikä vain seurauksen ei löydy kovinkaan monesta korjaamosta (enään) IMHO.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kävin säädättämässä kolkin ohjauskulmat Laakkosella viime viikolla. Siinä odotellessa tutkailin seinässä olevaa huoltohonnastoa:
Huoltoilmaisimen nollaus 28e
Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...
Huoltoilmaisimen nollaus 28e
Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
...ja miksi sama jannu on hommannut oman OBDII -testerinpeinu kirjoitti:Kävin säädättämässä kolkin ohjauskulmat Laakkosella viime viikolla. Siinä odotellessa tutkailin seinässä olevaa huoltohonnastoa:
Huoltoilmaisimen nollaus 28e
Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
No vikakoodin nollaus erikseen, mutta huoltoilmaisin nollaantuu kyllä ihan etusormella...Turbo Sensonic kirjoitti:...ja miksi sama jannu on hommannut oman OBDII -testerinpeinu kirjoitti:Kävin säädättämässä kolkin ohjauskulmat Laakkosella viime viikolla. Siinä odotellessa tutkailin seinässä olevaa huoltohonnastoa:
Huoltoilmaisimen nollaus 28e
Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Huoltoilmaisin kyllä, mutta sehän noiden huoltotyyppien pitäisi jo tehdä huollossa, mutta vikakoodien luku on meikäläiselle maksanut, puljusta riippuen, 5-20 euroa. Nyt kun on tuo OBDII-testeri, niin ei ole enää tarvinnut maksaa mitään.peinu kirjoitti:No vikakoodin nollaus erikseen, mutta huoltoilmaisin nollaantuu kyllä ihan etusormella...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
110tkm huollon hintaan(manuaalivaihteinen), joka vaihtelee merkkiliikkeessa jossain 500-900e haarukassa kuuluu työn lisäksi osat eli:Kiitti, tuo tarkistuslista olikin jo tuttu. Tarkoitin kysyä mitä normaalihuoltolaskuun tulee muuta vastinetta (kuten suodattimia, remmejä sun muita) noiden tarkistusten lisäksi. 110 huollon kieltämättä suolainen hinta voisi äkkiseltään ajateltuna sisältää muutakin vastinetta rahalle kuin vain työn.
HemmoP
-Öljy+suodatin
-Tulpat
-Jarruneste (yleensä)
-Polttoaineen suodatin
-Ilmansuodatin
-Sisäilmasuodatin
-Hihna+pyörät
ulkomuistista, saattoi jotain unohtua...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
meikäläiselle tulossa aeroon varmaan halpa 110t leima-huolto tuossa vuodenvaihteessa kun tulpat on juuri itse vaihdettu ja hihna/rullat piti vaihtaa keväällä (ei virallisessa saab-huollossa Espoossa hintaan 250€, en tosin kysynyt hintaa virallisestakaan ennen hommaa koska minä teetän kaiken mahdollisen ensisijaisesti ei-virallisessa korjaamossa vaikka maksaisi enemmän koska siellä sentään voi ihminen jutella autonsa korjaamisesta sen ihmisen kanssa joka sen korjaa)
9000CS 2,3
Tuore päivitys suoraan oman auton 110tkm huoltolaskusta: työt ~300€, osat ja tarvikkeet ~450€, ilman tulppia, mutta muutama ylimääräinen kumihela vaihdettiin. Listahinta huollolle osineen länkkärissä 652,-Arcer kirjoitti:110tkm huollon hintaan(manuaalivaihteinen), joka vaihtelee merkkiliikkeessa jossain 500-900e haarukassa kuuluu työn lisäksi osat eli:Kiitti, tuo tarkistuslista olikin jo tuttu. Tarkoitin kysyä mitä normaalihuoltolaskuun tulee muuta vastinetta (kuten suodattimia, remmejä sun muita) noiden tarkistusten lisäksi. 110 huollon kieltämättä suolainen hinta voisi äkkiseltään ajateltuna sisältää muutakin vastinetta rahalle kuin vain työn.
HemmoP
-Öljy+suodatin
-Tulpat
-Jarruneste (yleensä)
-Polttoaineen suodatin
-Ilmansuodatin
-Sisäilmasuodatin
-Hihna+pyörät
ulkomuistista, saattoi jotain unohtua...
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Minäkin olen maalta kotoisin, joten tiedän hyvin että siellä asiakaspalvelu on ihan toista. Ihmiset käyttäytyy palveluammateissa ihan eri tavalla kun ei siellä kukaan yksinkertaisesti halua eikä voi leimautua mulkuksi muiden silmissä kun kaikki tuntevat jotakin kautta toisensa. Mutta pistäydyppäs jossakin pk- seudun merkkihuollossa jos ei ole kokemuksia. Saattaa olla jonkinmoinen kulttuurishokki kun huomaat että olet vaan ovesta sisälle kävellyt luottokortti. Minun kokemusten mukaan nämä yksityisyrittäjät on ihan eri tavalla kiinnostuneita sen asiakkaan asioista, eipä heillä varmaan olisi varaakaan muunlaiseen käytökseen.9-5T kirjoitti:Tähän tuskin virallisuus vaikuttaa.Saappi Kuski kirjoitti:ei-virallisessa korjaamossa vaikka maksaisi enemmän koska siellä sentään voi ihminen jutella autonsa korjaamisesta sen ihmisen kanssa joka sen korjaa)
Ainakin kun itse vertaan korjaamoja niin kokemukset on sitä että kun soitan valtuutettuun ja yritän saada jotain neuvoja ja arveluja puhelimessa että mikä siinä voisi olla, niin yleisin neuvo on että "se vika voi olla vaikka missä tuo auto tänne". Auto otetaan vastaan ja luvataan soitella kun se on valmis. Itse en edes tiedä kuka sitä alkaa tutkia/korjata.
Yksityinen korjaamo alkaa jo puhelimessa selvitellä vikaa ja laskeskella mahd. kustannuksia.
9000CS 2,3
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07
Oulun Aineella kysyin mahdollisuutta seurata auton huoltoa, johon "palvelu"tiskillä todettiin pääsyn korjaamoon, seuraamaan oman auton huoltoa, olevan kielletty (maksavalta) asiakkaalta.
Kyllähän korjaajan työrauhan ymmärtää, mutta maksava asiakas on maksava asiakas, joka tuskin haluaa tieten tahtoen vaikeuttaa oman autonsa huoltoa. Päinvastoin. Maksava asiakas myös todennäköisesti osaa pysyä pois huoltomiehen "tontilta" tarvittaessa, jos ei muuten niin kohteliaan pyynnön jälkeen ainakin.
Kuka (edes autoliikkeen asiakaspalvelusta vastaava) ottaisi esim. timpurin tekemään kotiinsa muutamalla satasella ilman että näkisi timpurin kasvotusten, ilman että voisi arvioida työkokemusta ja ammattipätevyyttä kyseiseen hommaan..
Kyllähän korjaajan työrauhan ymmärtää, mutta maksava asiakas on maksava asiakas, joka tuskin haluaa tieten tahtoen vaikeuttaa oman autonsa huoltoa. Päinvastoin. Maksava asiakas myös todennäköisesti osaa pysyä pois huoltomiehen "tontilta" tarvittaessa, jos ei muuten niin kohteliaan pyynnön jälkeen ainakin.
Kuka (edes autoliikkeen asiakaspalvelusta vastaava) ottaisi esim. timpurin tekemään kotiinsa muutamalla satasella ilman että näkisi timpurin kasvotusten, ilman että voisi arvioida työkokemusta ja ammattipätevyyttä kyseiseen hommaan..
Onneksi Auto Åströmiltä saa myös saappiin virallisia huoltoleimoja.HemmoPaskiainen kirjoitti:Oulun Aineella kysyin mahdollisuutta seurata auton huoltoa, johon "palvelu"tiskillä todettiin pääsyn korjaamoon, seuraamaan oman auton huoltoa, olevan kielletty (maksavalta) asiakkaalta.
Aine on ...ska paikka. Toivottavasti ko. paikan palvelusta vastaavat henkilöt lukevat tämän.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Muistuu mieleen kun asuin 80 luvun lopussa Oulussa. Kävi sitten silleen että hylkäsivät minun silloisen 96:n katsastuksessa kun takajarrut otti epätasaisesti. Vein auton Aineelle, ne tutkivat ja rassasivat niitä jarruja koko päivän mutta eivätpä saaneet kuntoon. Siitä huolimatta sain päivän päätteeksi laskun koko päivän työstä. Silloín oli onneksi siinä Scanian puolella yksi tuttu isompi päällikkö, se sai puhuttua että sitä ei tarvinnut maksaa.JKen kirjoitti: Onneksi Auto Åströmiltä saa myös saappiin virallisia huoltoleimoja.
Aine on ...ska paikka. Toivottavasti ko. paikan palvelusta vastaavat henkilöt lukevat tämän.
9000CS 2,3