Saab-huollon hintapolitiikka

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
HemmoPaskiainen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07

Viesti Kirjoittaja HemmoPaskiainen »

Kiitti, tuo tarkistuslista olikin jo tuttu. Tarkoitin kysyä mitä normaalihuoltolaskuun tulee muuta vastinetta (kuten suodattimia, remmejä sun muita) noiden tarkistusten lisäksi. 110 huollon kieltämättä suolainen hinta voisi äkkiseltään ajateltuna sisältää muutakin vastinetta rahalle kuin vain työn.

HemmoP
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sen enempää ottamatta kantaa hintojen suuruuteen kertoi Tampereella asuva kaveri Audin vikakoodien luvun maksavan 60e. Ei vienyt luettavaksi, lähitulevaisuudessa luetaan itse viat muistista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Täällä "metässä" ei vikakoodien luennasta ole vielä kertaakaan tarvinnut maksaa mitään. Vinkitkin siitä, mistä koodin vikaa kannattaisi ekana etsiä ovat tulleet ihan ilmaisiksi. Asiaan toki voi vaikuttaa myös se, että on tullut ostettua samasta paikasta jo neljä autoa ja kaikki huollotkin on tehty siellä.....
Huoltojen hinnoittelu liittyy aika pitkälle siihen, että määräaikaishuollot tehdään enimmäkseen urakkapalkalla. Jokaisesta urakasta pitää jäädä urakkavoitton lisäksi varma kate autoliikkeelle joten huoltojen hinnoissa työn osalta saattaa olla ilmaa 30 - 50%. Tuntitöinäkin voi huollon muuten ainakin meilläpäin tilata, jolloin lasku tulee todellisten tuntien mukaisesti. Sitä kummalla tavalla pääsee halvemmalla en tosin ole koskaan testannut.
Tuo urakkapalkkaus aiheuttaa korjaamoille aika paljon päänvaivaa koska mekaanikot eivät enää halua tehdä tuntihommia (vianetsintää, sähköpuolen korjauksia) huonomman palkan vuoksi. Siksi epämääräisten vikojen korjaaminen tuntuu olevan aina niin vaikeaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

mattiruu kirjoitti:Täällä "metässä" ei vikakoodien luennasta ole vielä kertaakaan tarvinnut maksaa mitään. Vinkitkin siitä, mistä koodin vikaa kannattaisi ekana etsiä ovat tulleet ihan ilmaisiksi. Asiaan toki voi vaikuttaa myös se, että on tullut ostettua samasta paikasta jo neljä autoa ja kaikki huollotkin on tehty siellä.....
Huoltojen hinnoittelu liittyy aika pitkälle siihen, että määräaikaishuollot tehdään enimmäkseen urakkapalkalla. Jokaisesta urakasta pitää jäädä urakkavoitton lisäksi varma kate autoliikkeelle joten huoltojen hinnoissa työn osalta saattaa olla ilmaa 30 - 50%. Tuntitöinäkin voi huollon muuten ainakin meilläpäin tilata, jolloin lasku tulee todellisten tuntien mukaisesti. Sitä kummalla tavalla pääsee halvemmalla en tosin ole koskaan testannut.
Tuo urakkapalkkaus aiheuttaa korjaamoille aika paljon päänvaivaa koska mekaanikot eivät enää halua tehdä tuntihommia (vianetsintää, sähköpuolen korjauksia) huonomman palkan vuoksi. Siksi epämääräisten vikojen korjaaminen tuntuu olevan aina niin vaikeaa.
Näinhän se on eli ns. öljynvaihto huollot on niitä parhaita huoltoja asentajan kannalta. ja kun noita ns. erikois hommia kuten vian etsintää ja esim. kone remontteja ei juurikaan enään tehdä niin myöskään kokemusta ei kerry joka johtaa siihen että vian haku on palikan vaihto menetelmää joka ei kasvata osaamista eikä paranna hinta laatu suhdetta (edes työn osalla). Ja jos jotakin aletaan tutkimaan niin ensin opetellaan ja opitaan (kohtuuton aika jonka useasti asiakas maksaa) ja sitten vaihdellaan palikoita.

Näitä tyyppejä jotka oikeesti paneutuu ongelmaan ja selvittään myös syyn eikä vain seurauksen ei löydy kovinkaan monesta korjaamosta (enään) IMHO.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kävin säädättämässä kolkin ohjauskulmat Laakkosella viime viikolla. Siinä odotellessa tutkailin seinässä olevaa huoltohonnastoa:

Huoltoilmaisimen nollaus 28e

:lol: :lol: :lol: :lol:

Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Kävin säädättämässä kolkin ohjauskulmat Laakkosella viime viikolla. Siinä odotellessa tutkailin seinässä olevaa huoltohonnastoa:

Huoltoilmaisimen nollaus 28e

:lol: :lol: :lol: :lol:

Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...
...ja miksi sama jannu on hommannut oman OBDII -testerin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
peinu kirjoitti:Kävin säädättämässä kolkin ohjauskulmat Laakkosella viime viikolla. Siinä odotellessa tutkailin seinässä olevaa huoltohonnastoa:

Huoltoilmaisimen nollaus 28e

:lol: :lol: :lol: :lol:

Varmaan ihmettelivät, että mitä tuo hullu nauraa selkä kaarellaan...
...ja miksi sama jannu on hommannut oman OBDII -testerin :wink:
No vikakoodin nollaus erikseen, mutta huoltoilmaisin nollaantuu kyllä ihan etusormella... :roll:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:No vikakoodin nollaus erikseen, mutta huoltoilmaisin nollaantuu kyllä ihan etusormella... :roll:
Huoltoilmaisin kyllä, mutta sehän noiden huoltotyyppien pitäisi jo tehdä huollossa, mutta vikakoodien luku on meikäläiselle maksanut, puljusta riippuen, 5-20 euroa. Nyt kun on tuo OBDII-testeri, niin ei ole enää tarvinnut maksaa mitään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Kiitti, tuo tarkistuslista olikin jo tuttu. Tarkoitin kysyä mitä normaalihuoltolaskuun tulee muuta vastinetta (kuten suodattimia, remmejä sun muita) noiden tarkistusten lisäksi. 110 huollon kieltämättä suolainen hinta voisi äkkiseltään ajateltuna sisältää muutakin vastinetta rahalle kuin vain työn.

HemmoP
110tkm huollon hintaan(manuaalivaihteinen), joka vaihtelee merkkiliikkeessa jossain 500-900e haarukassa kuuluu työn lisäksi osat eli:
-Öljy+suodatin
-Tulpat
-Jarruneste (yleensä)
-Polttoaineen suodatin
-Ilmansuodatin
-Sisäilmasuodatin
-Hihna+pyörät

ulkomuistista, saattoi jotain unohtua...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

meikäläiselle tulossa aeroon varmaan halpa 110t leima-huolto tuossa vuodenvaihteessa kun tulpat on juuri itse vaihdettu ja hihna/rullat piti vaihtaa keväällä (ei virallisessa saab-huollossa Espoossa hintaan 250€, en tosin kysynyt hintaa virallisestakaan ennen hommaa koska minä teetän kaiken mahdollisen ensisijaisesti ei-virallisessa korjaamossa vaikka maksaisi enemmän koska siellä sentään voi ihminen jutella autonsa korjaamisesta sen ihmisen kanssa joka sen korjaa)
9000CS 2,3
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Arcer kirjoitti:
Kiitti, tuo tarkistuslista olikin jo tuttu. Tarkoitin kysyä mitä normaalihuoltolaskuun tulee muuta vastinetta (kuten suodattimia, remmejä sun muita) noiden tarkistusten lisäksi. 110 huollon kieltämättä suolainen hinta voisi äkkiseltään ajateltuna sisältää muutakin vastinetta rahalle kuin vain työn.

HemmoP
110tkm huollon hintaan(manuaalivaihteinen), joka vaihtelee merkkiliikkeessa jossain 500-900e haarukassa kuuluu työn lisäksi osat eli:
-Öljy+suodatin
-Tulpat
-Jarruneste (yleensä)
-Polttoaineen suodatin
-Ilmansuodatin
-Sisäilmasuodatin
-Hihna+pyörät

ulkomuistista, saattoi jotain unohtua...
Tuore päivitys suoraan oman auton 110tkm huoltolaskusta: työt ~300€, osat ja tarvikkeet ~450€, ilman tulppia, mutta muutama ylimääräinen kumihela vaihdettiin. Listahinta huollolle osineen länkkärissä 652,-
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:ei-virallisessa korjaamossa vaikka maksaisi enemmän koska siellä sentään voi ihminen jutella autonsa korjaamisesta sen ihmisen kanssa joka sen korjaa)
Tähän tuskin virallisuus vaikuttaa.
Minäkin olen maalta kotoisin, joten tiedän hyvin että siellä asiakaspalvelu on ihan toista. Ihmiset käyttäytyy palveluammateissa ihan eri tavalla kun ei siellä kukaan yksinkertaisesti halua eikä voi leimautua mulkuksi muiden silmissä kun kaikki tuntevat jotakin kautta toisensa. Mutta pistäydyppäs jossakin pk- seudun merkkihuollossa jos ei ole kokemuksia. Saattaa olla jonkinmoinen kulttuurishokki kun huomaat että olet vaan ovesta sisälle kävellyt luottokortti. Minun kokemusten mukaan nämä yksityisyrittäjät on ihan eri tavalla kiinnostuneita sen asiakkaan asioista, eipä heillä varmaan olisi varaakaan muunlaiseen käytökseen.

Ainakin kun itse vertaan korjaamoja niin kokemukset on sitä että kun soitan valtuutettuun ja yritän saada jotain neuvoja ja arveluja puhelimessa että mikä siinä voisi olla, niin yleisin neuvo on että "se vika voi olla vaikka missä tuo auto tänne". Auto otetaan vastaan ja luvataan soitella kun se on valmis. Itse en edes tiedä kuka sitä alkaa tutkia/korjata.
Yksityinen korjaamo alkaa jo puhelimessa selvitellä vikaa ja laskeskella mahd. kustannuksia.
9000CS 2,3
HemmoPaskiainen
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07

Viesti Kirjoittaja HemmoPaskiainen »

Oulun Aineella kysyin mahdollisuutta seurata auton huoltoa, johon "palvelu"tiskillä todettiin pääsyn korjaamoon, seuraamaan oman auton huoltoa, olevan kielletty (maksavalta) asiakkaalta.

Kyllähän korjaajan työrauhan ymmärtää, mutta maksava asiakas on maksava asiakas, joka tuskin haluaa tieten tahtoen vaikeuttaa oman autonsa huoltoa. Päinvastoin. Maksava asiakas myös todennäköisesti osaa pysyä pois huoltomiehen "tontilta" tarvittaessa, jos ei muuten niin kohteliaan pyynnön jälkeen ainakin.

Kuka (edes autoliikkeen asiakaspalvelusta vastaava) ottaisi esim. timpurin tekemään kotiinsa muutamalla satasella ilman että näkisi timpurin kasvotusten, ilman että voisi arvioida työkokemusta ja ammattipätevyyttä kyseiseen hommaan..
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

HemmoPaskiainen kirjoitti:Oulun Aineella kysyin mahdollisuutta seurata auton huoltoa, johon "palvelu"tiskillä todettiin pääsyn korjaamoon, seuraamaan oman auton huoltoa, olevan kielletty (maksavalta) asiakkaalta.
Onneksi Auto Åströmiltä saa myös saappiin virallisia huoltoleimoja.
Aine on ...ska paikka. Toivottavasti ko. paikan palvelusta vastaavat henkilöt lukevat tämän.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

JKen kirjoitti: Onneksi Auto Åströmiltä saa myös saappiin virallisia huoltoleimoja.
Aine on ...ska paikka. Toivottavasti ko. paikan palvelusta vastaavat henkilöt lukevat tämän.
Muistuu mieleen kun asuin 80 luvun lopussa Oulussa. Kävi sitten silleen että hylkäsivät minun silloisen 96:n katsastuksessa kun takajarrut otti epätasaisesti. Vein auton Aineelle, ne tutkivat ja rassasivat niitä jarruja koko päivän mutta eivätpä saaneet kuntoon. Siitä huolimatta sain päivän päätteeksi laskun koko päivän työstä. Silloín oli onneksi siinä Scanian puolella yksi tuttu isompi päällikkö, se sai puhuttua että sitä ei tarvinnut maksaa.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin