
Kumina
Heh, onkohan mullakin ollut tuo muutaman kerran - nimenomaan kun lähdetään ripeästi paikaaltaan ja vielä kevyeen ylämäkeen. Se on se tietty liikennevaloristeys... Se on sellainen uriseva (?) ääni joka myötäilee koneen kierroksia. Ja sitten se häviää. Ei ole taas kuulunut viikkoihin. Mielenkiinnolla odottelen oikeaa diagnoosia
asiantuntijoilta.

9-5 2.3tA -98
Mulla kuuluu ihmeellinen ääni silloin kun auton käynnistää ja ilmastointi on päällä. Vissiin aikasemmin ollu täällä puhetta. Jos painaa OFF nappia niin ääni loppuu. Siitä olen päätellyt että se tulee ilmastoinnin kompurasta. Onko muilla ollut vikaa siinä? Ääntä ei luonnollisesti kuulu jos on kylmä ilma ja kompura ei käy tai jos lähtee ajamaan. En ole siihen jaksanu paneutua ku kylmää sieltä kuitenki tulee ja kaikki pelaa normaalisti.
No, tämä nyt ei ehkä liittynyt aiheeseen.
No, tämä nyt ei ehkä liittynyt aiheeseen.

Audi A4 2.0TFSIq
Juuri ko.tilanteessa ääni kuuluu...ja joskus taas eiHeh, onkohan mullakin ollut tuo muutaman kerran - nimenomaan kun lähdetään ripeästi paikaaltaan ja vielä kevyeen ylämäkeen. Se on se tietty liikennevaloristeys... Se on sellainen uriseva (?) ääni joka myötäilee koneen kierroksia. Ja sitten se häviää


Nonniin, tässä olisi yksi veikkaus tuon "urinan/mörinän" aiheuttajasta, ainakin meikäläisen kohdalla:
Sellaisen jutun huomasin, kun moottori oli juuri sammutettu, mutta nuo sähköiset puhaltimet edelleen käynnissä - mulla tietysti pää oli vahvasti konehuoneen puolella - ja juuri sillä hetkellä kun nuo puhaltimet sammuivat, kuului tuo tutunoloinen resonoiva "pörähdys" . Eipä se kestänyt kuin 1-2sec., mutta jotain tuttua siinä oli... Huomasin että tuo flekti/tuuletin/muovikehikko "helisee/tärisee" kun sitä koputtelee ja se kehikko on hiukan löysänoloinen siinä paikallansa. Ehkä tuo muovikehikko lähtee resonoimaan tietyissä tilanteissa... Kirrasin hiukan tuota kehikkoa ja sain tuon pärähdyksen pois, kun puhaltimet pysähtyivät.
Ongelmahan esiintyy harvakseltaan, joten kilometrejä pitää tulla ennenkuin on varma että ym syy aihetti urinoita/pärinöitä/mörinöitä...
Sellaisen jutun huomasin, kun moottori oli juuri sammutettu, mutta nuo sähköiset puhaltimet edelleen käynnissä - mulla tietysti pää oli vahvasti konehuoneen puolella - ja juuri sillä hetkellä kun nuo puhaltimet sammuivat, kuului tuo tutunoloinen resonoiva "pörähdys" . Eipä se kestänyt kuin 1-2sec., mutta jotain tuttua siinä oli... Huomasin että tuo flekti/tuuletin/muovikehikko "helisee/tärisee" kun sitä koputtelee ja se kehikko on hiukan löysänoloinen siinä paikallansa. Ehkä tuo muovikehikko lähtee resonoimaan tietyissä tilanteissa... Kirrasin hiukan tuota kehikkoa ja sain tuon pärähdyksen pois, kun puhaltimet pysähtyivät.
Ongelmahan esiintyy harvakseltaan, joten kilometrejä pitää tulla ennenkuin on varma että ym syy aihetti urinoita/pärinöitä/mörinöitä...
9-5 2.3tA -98
Itse edelleen oletan, että kumina liitty jollain tavoin imupuoleen ja putkistoon. Sattuneesta syystä olin jokin aikaa siten takapenkillä tenavan kanssa
ja rouva oli puikoissa. Kiihdytyksessä kumina taas muistutti itsestään ja kuulosti etä se "tuli" putkistoa pitkin taaksepäin edestä.
Edelleen kummastuttaa ilmiön epäsäännöllisyys, mutta useimmin ilmiö toistuu kun kierroksia on noin 2000 ja korostuu pienessä rasituksessa esim. ylämäkeen ajattaessa. Meno tuntuu silloin myös tukkoisemmalta. Ihme ettei tätä kukaan ole pystynyt ratkaisemaan, kun tapauksiakin on muutama. Bisset tarjoan kuka mysteerin selvittää
.
PS. offtopic: Saabilla on Tuulilasin mukaan uusi malli 9.touko
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 780&page=3
Kokonaisuutena ihan hyvä vuosi myynnillisesti joka tapauksessa. Uusi 9-5 tarvittaisiin kyllä markkinoille per heti.

Edelleen kummastuttaa ilmiön epäsäännöllisyys, mutta useimmin ilmiö toistuu kun kierroksia on noin 2000 ja korostuu pienessä rasituksessa esim. ylämäkeen ajattaessa. Meno tuntuu silloin myös tukkoisemmalta. Ihme ettei tätä kukaan ole pystynyt ratkaisemaan, kun tapauksiakin on muutama. Bisset tarjoan kuka mysteerin selvittää

PS. offtopic: Saabilla on Tuulilasin mukaan uusi malli 9.touko
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 780&page=3

Kokonaisuutena ihan hyvä vuosi myynnillisesti joka tapauksessa. Uusi 9-5 tarvittaisiin kyllä markkinoille per heti.
Tarkemmin kun muistelen aiempaa Saabiani 9-5 V6 autom. niin siinä oli myös jonkinmoinen "kumina", määrätyllä kierros alueella, mutta se poistui kun vaihdoin katista perään asti rosteri putken,veikkaan resonointia putken ja rungon suhteen.
Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.
Haksu
Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.
Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Kiitos kovasti vinkistä ja tsekkaan tämän ensi vuosihuollossa. Huolto on tosin vasta ensi syksynä, jos mitään ongelmia ei sitä ennen ilmene. Satunnainen kumina ei kuitenkaan nyt siinä määrin häiritse, että veisin auton erikseen huoltoon sen tiimoilta.Haksu kirjoitti:Tarkemmin kun muistelen aiempaa Saabiani 9-5 V6 autom. niin siinä oli myös jonkinmoinen "kumina", määrätyllä kierros alueella, mutta se poistui kun vaihdoin katista perään asti rosteri putken,veikkaan resonointia putken ja rungon suhteen.
Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.
Haksu
Omassa autossani on myös vaihdettu avarampi rosteriputkisto katista taaksepäin eikä mitään kuminoita kuulu. En tosin muista originaaliputkellakaan koskaan kuulleeni mitään ylimääräisiä ääniä.Tarkemmin kun muistelen aiempaa Saabiani 9-5 V6 autom. niin siinä oli myös jonkinmoinen "kumina", määrätyllä kierros alueella, mutta se poistui kun vaihdoin katista perään asti rosteri putken,veikkaan resonointia putken ja rungon suhteen.
Epäilen vahvasti, että kyseinen vaiva on tapaus- ja yksilökohtainen ja veikkaan sen johtuvan putkiston resonoinnista. Asianhan saa helposti tarkistettua - putkistolle ja kiinnikkeille pieni asennon muutos ja kuullostelu josko kumina loppui/muuttui.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Pitäisikö kumina kuulua tuon teorian mukaan myös tyhjäkäynnillä kaasutellessa? Nimittäin itselläni ainakaan ei kuulu tyhjäkäynnillä mitään, mutta vedossa kyllä....Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.
Niin, konehan tietysti liikkuu kinnikkeittensä varassa eri tavalla tyhjiltään kaasutellessa kuin kuormitus päällä. Autenttista vedätystilannetta ei saa aikaan nosturilla.Pitäisikö kumina kuulua tuon teorian mukaan myös tyhjäkäynnillä kaasutellessa? Nimittäin itselläni ainakaan ei kuulu tyhjäkäynnillä mitään, mutta vedossa kyllä....
Lienee vaan parempi kokeilla muuttaa putkiston kiinnitystä ja/tai asentoa.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Samaa itsekin epäilin ja by-pass vaihdettiin viime huollossa, mutta kuminaan se ei vaikuttanut. Oma epäilyni kohdistuu putkistoon/turboon. Minulla kumina kuuluu kylläkin erittäin harvoin, mutta aina n. 2000 kierroksen tuntumassa.Ysivee kirjoitti:Kuminaan ei vaan ole ratkaisua löytynyt. Tuli vaan mieleen, että voisiko ääni mitenkään olla yhteydessä by-pass:iin? Ajattelin vaan, että jos by-pass:ssa olisi jotain häikkää, niin voisiko se kumiseva ääni (ja pieni tukkoisuuskin) jotenkin tulla sieltä??????
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Oletteko tarkastaneet ilmaputsari kotelon kannatin kumit? Itselläni oli molemmat paskana ja otti puskuriin kiinni mikä resonoi tietyillä kierroksilla.
Nämä löytyy oikealta alhaalta puskurin "sisältä" missä kotelo on kiinnitetty etukelkkaan.
Motonetistä saa 96 Saabin pakoputken kannatin kumeja mitkä ovat isompia kestävämpiä mitä alkuperäiset ja paljon halvemmat(1,75€ vs 7€) ja näitä tarvitaan 2kpl.
Nämä löytyy oikealta alhaalta puskurin "sisältä" missä kotelo on kiinnitetty etukelkkaan.
Motonetistä saa 96 Saabin pakoputken kannatin kumeja mitkä ovat isompia kestävämpiä mitä alkuperäiset ja paljon halvemmat(1,75€ vs 7€) ja näitä tarvitaan 2kpl.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kiitos ja hyvä vinkki tämäkin, mutta tuokin on taitu jo kokeillaFrostgrey kirjoitti:Oletteko tarkastaneet ilmaputsari kotelon kannatin kumit? Itselläni oli molemmat paskana ja otti puskuriin kiinni mikä resonoi tietyillä kierroksilla.
Nämä löytyy oikealta alhaalta puskurin "sisältä" missä kotelo on kiinnitetty etukelkkaan.
Motonetistä saa 96 Saabin pakoputken kannatin kumeja mitkä ovat isompia kestävämpiä mitä alkuperäiset ja paljon halvemmat(1,75€ vs 7€) ja näitä tarvitaan 2kpl.

Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.