Kumina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Grün
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grün »

Heh, onkohan mullakin ollut tuo muutaman kerran - nimenomaan kun lähdetään ripeästi paikaaltaan ja vielä kevyeen ylämäkeen. Se on se tietty liikennevaloristeys... Se on sellainen uriseva (?) ääni joka myötäilee koneen kierroksia. Ja sitten se häviää. Ei ole taas kuulunut viikkoihin. Mielenkiinnolla odottelen oikeaa diagnoosia :P asiantuntijoilta.
9-5 2.3tA -98
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Mulla kuuluu ihmeellinen ääni silloin kun auton käynnistää ja ilmastointi on päällä. Vissiin aikasemmin ollu täällä puhetta. Jos painaa OFF nappia niin ääni loppuu. Siitä olen päätellyt että se tulee ilmastoinnin kompurasta. Onko muilla ollut vikaa siinä? Ääntä ei luonnollisesti kuulu jos on kylmä ilma ja kompura ei käy tai jos lähtee ajamaan. En ole siihen jaksanu paneutua ku kylmää sieltä kuitenki tulee ja kaikki pelaa normaalisti.

No, tämä nyt ei ehkä liittynyt aiheeseen. :)
Audi A4 2.0TFSIq
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Heh, onkohan mullakin ollut tuo muutaman kerran - nimenomaan kun lähdetään ripeästi paikaaltaan ja vielä kevyeen ylämäkeen. Se on se tietty liikennevaloristeys... Se on sellainen uriseva (?) ääni joka myötäilee koneen kierroksia. Ja sitten se häviää
Juuri ko.tilanteessa ääni kuuluu...ja joskus taas ei :roll: Mulla ääni on todella enemmän kuminaa kuin urinaa, mutta varmaan puhumme samasta asiasta. Jotenkin se kuulostaa siltä, kun ilmanputsari olis tukossa, ja kun vedättää, niin koneella olis vaikeuksia saada riittävästi ilmaa ja sen vuoksi kuuluis kuminaa. Mutta putsari on vaihdettu, ja sama ääni vaihdon jälkeenkin... :evil:
Grün
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Grün »

Nonniin, tässä olisi yksi veikkaus tuon "urinan/mörinän" aiheuttajasta, ainakin meikäläisen kohdalla:

Sellaisen jutun huomasin, kun moottori oli juuri sammutettu, mutta nuo sähköiset puhaltimet edelleen käynnissä - mulla tietysti pää oli vahvasti konehuoneen puolella - ja juuri sillä hetkellä kun nuo puhaltimet sammuivat, kuului tuo tutunoloinen resonoiva "pörähdys" . Eipä se kestänyt kuin 1-2sec., mutta jotain tuttua siinä oli... Huomasin että tuo flekti/tuuletin/muovikehikko "helisee/tärisee" kun sitä koputtelee ja se kehikko on hiukan löysänoloinen siinä paikallansa. Ehkä tuo muovikehikko lähtee resonoimaan tietyissä tilanteissa... Kirrasin hiukan tuota kehikkoa ja sain tuon pärähdyksen pois, kun puhaltimet pysähtyivät.

Ongelmahan esiintyy harvakseltaan, joten kilometrejä pitää tulla ennenkuin on varma että ym syy aihetti urinoita/pärinöitä/mörinöitä...
9-5 2.3tA -98
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Itse edelleen oletan, että kumina liitty jollain tavoin imupuoleen ja putkistoon. Sattuneesta syystä olin jokin aikaa siten takapenkillä tenavan kanssa :oops: ja rouva oli puikoissa. Kiihdytyksessä kumina taas muistutti itsestään ja kuulosti etä se "tuli" putkistoa pitkin taaksepäin edestä.

Edelleen kummastuttaa ilmiön epäsäännöllisyys, mutta useimmin ilmiö toistuu kun kierroksia on noin 2000 ja korostuu pienessä rasituksessa esim. ylämäkeen ajattaessa. Meno tuntuu silloin myös tukkoisemmalta. Ihme ettei tätä kukaan ole pystynyt ratkaisemaan, kun tapauksiakin on muutama. Bisset tarjoan kuka mysteerin selvittää :wink: .

PS. offtopic: Saabilla on Tuulilasin mukaan uusi malli 9.touko

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... 780&page=3 :D

Kokonaisuutena ihan hyvä vuosi myynnillisesti joka tapauksessa. Uusi 9-5 tarvittaisiin kyllä markkinoille per heti.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Tarkemmin kun muistelen aiempaa Saabiani 9-5 V6 autom. niin siinä oli myös jonkinmoinen "kumina", määrätyllä kierros alueella, mutta se poistui kun vaihdoin katista perään asti rosteri putken,veikkaan resonointia putken ja rungon suhteen.

Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.

Haksu
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Haksu kirjoitti:Tarkemmin kun muistelen aiempaa Saabiani 9-5 V6 autom. niin siinä oli myös jonkinmoinen "kumina", määrätyllä kierros alueella, mutta se poistui kun vaihdoin katista perään asti rosteri putken,veikkaan resonointia putken ja rungon suhteen.

Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.

Haksu
Kiitos kovasti vinkistä ja tsekkaan tämän ensi vuosihuollossa. Huolto on tosin vasta ensi syksynä, jos mitään ongelmia ei sitä ennen ilmene. Satunnainen kumina ei kuitenkaan nyt siinä määrin häiritse, että veisin auton erikseen huoltoon sen tiimoilta.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Ihme ettei tätä kukaan ole pystynyt ratkaisemaan, kun tapauksiakin on muutama. Bisset tarjoan kuka mysteerin selvittää
Minä tarjoan mäyräkoiran ongelman ratkaisijalle :wink:
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Tarkemmin kun muistelen aiempaa Saabiani 9-5 V6 autom. niin siinä oli myös jonkinmoinen "kumina", määrätyllä kierros alueella, mutta se poistui kun vaihdoin katista perään asti rosteri putken,veikkaan resonointia putken ja rungon suhteen.
Omassa autossani on myös vaihdettu avarampi rosteriputkisto katista taaksepäin eikä mitään kuminoita kuulu. En tosin muista originaaliputkellakaan koskaan kuulleeni mitään ylimääräisiä ääniä.

Epäilen vahvasti, että kyseinen vaiva on tapaus- ja yksilökohtainen ja veikkaan sen johtuvan putkiston resonoinnista. Asianhan saa helposti tarkistettua - putkistolle ja kiinnikkeille pieni asennon muutos ja kuullostelu josko kumina loppui/muuttui.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kannatttaisiko kokeilla jäykemmillä pakoputken kannatin kumeilla ja "tarkalla" putken kohdistamisella niin ettei se ota alustaan ja vaikka nostaa auto ylös ja kokeilla antaa kierroksia ja samalla katsastella josko putki ottaa kiinni runkoon.
Pitäisikö kumina kuulua tuon teorian mukaan myös tyhjäkäynnillä kaasutellessa? Nimittäin itselläni ainakaan ei kuulu tyhjäkäynnillä mitään, mutta vedossa kyllä....
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Pitäisikö kumina kuulua tuon teorian mukaan myös tyhjäkäynnillä kaasutellessa? Nimittäin itselläni ainakaan ei kuulu tyhjäkäynnillä mitään, mutta vedossa kyllä....
Niin, konehan tietysti liikkuu kinnikkeittensä varassa eri tavalla tyhjiltään kaasutellessa kuin kuormitus päällä. Autenttista vedätystilannetta ei saa aikaan nosturilla.

Lienee vaan parempi kokeilla muuttaa putkiston kiinnitystä ja/tai asentoa.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kuminaan ei vaan ole ratkaisua löytynyt. Tuli vaan mieleen, että voisiko ääni mitenkään olla yhteydessä by-pass:iin? Ajattelin vaan, että jos by-pass:ssa olisi jotain häikkää, niin voisiko se kumiseva ääni (ja pieni tukkoisuuskin) jotenkin tulla sieltä??????
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Ysivee kirjoitti:Kuminaan ei vaan ole ratkaisua löytynyt. Tuli vaan mieleen, että voisiko ääni mitenkään olla yhteydessä by-pass:iin? Ajattelin vaan, että jos by-pass:ssa olisi jotain häikkää, niin voisiko se kumiseva ääni (ja pieni tukkoisuuskin) jotenkin tulla sieltä??????
Samaa itsekin epäilin ja by-pass vaihdettiin viime huollossa, mutta kuminaan se ei vaikuttanut. Oma epäilyni kohdistuu putkistoon/turboon. Minulla kumina kuuluu kylläkin erittäin harvoin, mutta aina n. 2000 kierroksen tuntumassa.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Oletteko tarkastaneet ilmaputsari kotelon kannatin kumit? Itselläni oli molemmat paskana ja otti puskuriin kiinni mikä resonoi tietyillä kierroksilla.

Nämä löytyy oikealta alhaalta puskurin "sisältä" missä kotelo on kiinnitetty etukelkkaan.

Motonetistä saa 96 Saabin pakoputken kannatin kumeja mitkä ovat isompia kestävämpiä mitä alkuperäiset ja paljon halvemmat(1,75€ vs 7€) ja näitä tarvitaan 2kpl.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Frostgrey kirjoitti:Oletteko tarkastaneet ilmaputsari kotelon kannatin kumit? Itselläni oli molemmat paskana ja otti puskuriin kiinni mikä resonoi tietyillä kierroksilla.

Nämä löytyy oikealta alhaalta puskurin "sisältä" missä kotelo on kiinnitetty etukelkkaan.

Motonetistä saa 96 Saabin pakoputken kannatin kumeja mitkä ovat isompia kestävämpiä mitä alkuperäiset ja paljon halvemmat(1,75€ vs 7€) ja näitä tarvitaan 2kpl.
Kiitos ja hyvä vinkki tämäkin, mutta tuokin on taitu jo kokeilla :lol: . Mulla vaihdettiin kumit, kun ekan kerran vein auton huoltoon kuminan takia. Silloin oli kuulemma juuri ilmaputsarin kumit laitettu kuntoon, kun niissä oli jotain häikkää. Ei kuitenkaan vaikutusta kuminaan.
Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro -06 nykyinen,ex-autot: 9-5 Hirsch Wagon -05, 9-3 Aero -01, 9000 CSE -94.
Perheessä olleet saabit:
9-5 2.3t -03, 9-5 2.0t -00, 9-3 2.0t -00, 9000i -88, 900i -84.
Vastaa Viestiin