Saab 95 2.0t -03 tehottomuus alakierroksilla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mattiruu
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Minulla on 2,0t manuaali vm 00 ja minusta vääntö alakierroksilla
ja muillakin alueilla on hyvä. Muutenkin 2-litranen on ihan hyvä kone 9-5:een vaikka sitä täällä ei kovin suuressa arvossa pidetäkään. Sillä tämmöinen tavallinen tallaaja ehtii ihan hyvin. Kulutuskaan ei ole ollut paha; 11 l/100 km kaupungissa, 8,5 sekalaisessa ajossa ja 6,6 puhtaassa maantieajossa. Ei huonoja lukuja tuon painoiselle autolle.
Amiraali
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Luulenmpa että ei koneessa mitään vikaa ole, vaan tuo puhdittomuus alle 2000 rpm kuuluu todellakin moottorin luonteeseen . Jos oikein tarkasti seuraat kiekkamittaria niin tunnet selvästi kuinka veto alkaa 1800rpm:n kohdalla, jatkuen tasaisesti aina rajottimelle asti. Alle 1800 rpm:n on tuo 2.0t Ihan oikeasti "hengetön peli" Joten esim. liikkeelle lähdöissä saa olla kytkimen kanssa tarkkana aluksi. Mutta kaikkeen mukautuu ja tottuu ! ja ennenkuin huomaakaan koko asiaan ei kiinnitä edes huomiota. Itse tuskailin juuri saman asian kanssa aluksi , edellisen vapaasti hengittävän autoni jälk.
Amiraali
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Ja kulutuksesta vielä... Eli aika tarkaan tuota luokkaa mitä MattiRuu tuossa kertoili . Mielestäni aika sievät lukemat isolle ja painavalle bensa-autolle. ( Huom. Bensa-autolle). Itsellä esimerkkinä Kuopio-Helsinki-Kuopio väli 850km. nastarenk. Täydelläkuorm. nop.n.80-130 välissä ja tähän vielä keskusta ja kehä pyöritystä lisäksi ... Niin keskikulutus 7.3l Ai niin Bensana 98.
Joni
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Joni »

Tässä vielä yhdet kommentit kohta vuoden ajokokemuksella:

- Ostin 2.0t wagonin, manuaali, vm. -02 viime kesänä, päivitin parin kuukauden ajon jälkeen "pikkukakkosen" Saabin lastulla 150 -> 185 hv, ja yllätyksekseni huomasin että tutuissa risteyksissä ja liikenneympyröissä voi ajaa huoleti kolmosella kun aiemmin oli ollut pakko heittää kakkoselle kun tuntui että kone ei enää väännä vaan sammuu! Vaimo mainitsi samasta asiasta joten ero lienee todellinen, johtui sitten mistä tahansa (muutos väännössä, polttoaineen syötössä...?) Samoin kaasupolkimen viritys on herkempi (mitenköhän tämä pitäisi ilmaista oikein termein :oops: ) jolloin auton perustuntuma muuttuu mukavan virkeäksi.

- Bensankulutus on pysynyt jopa talvella alle kympissä, ajo suurelta osin kylmällä koneella kaupunki/taajama-ajoa. Eroa 95/98 okt välillä, tai 150/185 hv, en havainnut normaalin hajonnan seasta...

Eli mun mielestä, mainitsemasi kulutuslukemat tuntuu korkeilta, sen sijaan heikohko alavääntö/perustuntuma voi olla normaalia, mutta koska toinen auto tuntui erilaiselta (ja kulutuksen vuoksi) kannattaa kyllä tarkastuttaa auto, vaikkei se huollossa ravaaminen hauskaa ole ilmaisenakaan.

Jos auto tuntuu laiskalta vielä parin kuukauden päästä, kannattaa sijoittaa reilu tonni suorituskyvyn parantamiseen. Saabin varaosaa käyttäen takuukin säilyy. Muiden osilla saa tosin vielä enemmän tehoja.
Jon & 9-5 2.0TW -02
95-03
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Auto oli sitten tänään tarkistuksessa LänsiAuto Olarissa.
Ei sieltä mitään vikaa löytynyt.

Ahtopaineet oli 0,41 ja maksimiteho 153 hv. Kulutuksen olivat testanneet Länsiväylälle nollaten Sidin. Pääsivät lukemaan 7.5 l / 100 km nopeudella 80 km/h.

Itse kokeilin samaa ja lukema tosiaan putoaa samoihin tasaisella 80 km/h nopeudella. Kaupunkikulutus tosiaan rankaisee keskikulutusta aika tavalla. Tänään illalla oli keskikulutus taas 11.5 l / 100km

Saabin oman boksin hinnaksi sanoivat 1880€ ja 100€ työstä , joten kertokaapa mistä sen noin halvalla saa. (Joni)

Kiitos vielä avusta ja mielipiteistänne vaikka auto taitaakin olla kunnossa.
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

95-03 kirjoitti:
Ahtopaineet oli 0,41 ja maksimiteho 153 hv.
Ihan mielenkiinnosta, mistä ne sulle ton tehon arpo? Ei kait vaan TECH:in vääntöarvon perusteella, koska aivan BS.
500whp.net member
95-03
Matalapaineturbo

Tech-testi. Voiko tulosta pitää mitenkään luotettavana?

"Koeajo ja Tech-testi. Ei vikakoodeja. Kulutus 7.5-8.0 l, OL 80-100KM/H
Tasanopeudella. Ahtopaineen mittaus, Max 0.41 Bar. Teho 113KW (153 hv)"
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

En tiedä miten TECH nykyään mittaa tehon, mutta ennen se tuli lasketun vääntöarvon perusteella, joka saadaan laskettua ilmamassan perusteella. Se on tosi, että vääntö on lähes suoraan verrannollinen moottoriin ilmettyyn ilmamassaan. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ainakin hurrien pojat ovat saaneet techin näyttämään mitä ihmeellisempiä lukuja, joten itse en ainakaan kovin suurta painoarvoa sille anna.

Jos haluat TECH.llä jotain tutkia, niin vertaile raakaa ilmamassa dataa, ilman TECHin omia laskelmia mahdollisesta tehosta ja väännöstä.
TECH näyttää ilmamassan aina 1200 asti, joka pitäisi sun tapauksessa riittää. Mulla ilmamassan pyyntö ylittään ton arvon alta 2000rpm :wink:
500whp.net member
Joni
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Joni »

Tässä meili viime syksyltä, Helsingistä ei silloin löytynyt alle 1700€ mutta Turuust sai silloin tähän hintaan - tosin en tiedä onko hinta enää voimassa. Ja ainahan voit odotella jos saat käytettynä, niitä tulee silloin tällöin myyntiin jos esim. autoa vaihtava pistää vanhan boksin takaisin (viriboksia kun ei osata jostain syystä vaihdossa arvostaa). Itse ostin käytetyn 9-5T:ltä ja vaihdatutin pikahuollossa ilman ongelmia. Jos olet ostamassa muun kuin autosi vuosimallin boksia niin voit varmistaa yhteensopivuuden Saabin tekniikkaihmisiltä http://www.saab.fi kautta (näin tein itse, kun auto on -02 ja boksi -01). Niin ja varmista myös takuun säilyminen jos päädyt käytettyyn...

------------------------------------------

virityssarjaa on edelleen saatavilla
Hinta asennettuna 1350 €
Tilausaika viikon verran.

Jari Salminen
Metroauto Turku
jari.salminen@metroauto.fi
02-2115545
Jon & 9-5 2.0TW -02
95-03
Matalapaineturbo

Eipä tuo Jari Salminen Turun Metro-autosta ainakaan mailiin vastaile, joten pistelkääpä vielä mielellään pääkaupunkiseudulta hintatietoja Saabin alkuperäisestä viriboksista 2.0 pikkuteehen. Itse tosiaan sain Olarin Länsiautosta hinnan 1880 + 100€ . Joten vähän halvemmalla olisi kiva saada 8)

9-5T kirjoitti, että autoni ahtopainetta tulisi hieman nostaa, missäs tälläisen vois teettää ja millä kustannuksilla ?( Miel.merkkihuoltamo, kun takuu jäljellä) Mahtaako merkkihuolto paineita nostaa kun on tehtaan lukemissa.

Oma osaaminen kun jää bensan ja tuulilasin pesunesteen lisäämiseen. Ai niin vaihdanpa itse renkaatkin ja pesen auton, vielä ilman haavereita ja virheilmoituksia. Vaimo kyllä valittaa joskus, että voisi tehdä jotain perheen kanssa, ei oiken ymmärrä tätä uutta perheen jäsentä. (vaikka se meistä nuorimpana tarvitsee eniten huolenpitoa) :D

Kertokaapa vielä olisiko järkeä tankata pikkukakkoseen 98 oktaanista,
Onko siitä mitään hyötyä / haittaa. (Rahanmenon lasken haitaksi)
Viimeksi muokannut 95-03, Su Maalis 28, 2004 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toby
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Toby »

95-03 kirjoitti:
Kertokaapa vielä olisiko järkeä tankata pikkukakkoseen 98 oktaanista,
Onko siitä mitään hyötyä / haittaa. (Rahanmenon lasken haitaksi)
Käsittääkseni niin kauan kuin autosi on vakio, ei ole mitään syytä tankata 98:aa, mutta jos sen virallisen virisarjan asennutat, niin sitten puristuksia jo tarvitaan sen verran, että 98:sta alkaa olla hyötyä!

Eli itse ainakin ajelen 95E -liemellä (2,0t).
95-03
Matalapaineturbo

Ikävä kyllä Saabin ilmoittava arvo 0.4 Bar, Vasta moottorissa 2.3T tulee paineeksi 0.45 samoin kun Aero mallissa.
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Testaapas ite, eli kun tankissa on enää vähän löpöä jäljellä nollaa keskikulutus mittari. Aja tankki tyhjäksi tietyllä tavalla (vaihtelevaa ajoa) ja kato kulutuslukema. Sitten tankkaa tankki täyteen 98:sia, aja tankki tyhjäksi ja tankkaa vähän 98:sia (sen verran kuin viimeksi oli 95:sta jäljellä). Sitten samanlainen ajopätkä ja katso kumman kulutus oli pienempi.

En usko, että vakio koneessa 98 kannattaa. Virityksen jälkeen saattaa kannattaa, jollei ole jopa suositeltavaa.
STCF #3
95-03
Matalapaineturbo

Menee nyt hieman alkuperäisestä otsikosta ohi, mutta siihen liittyen:
Kävin hieman tinkaamassa Olarin LänsiAutossa Saabin virisetin hintaa
=> 1600 € plus työ ( 100€). Haluavat kuitenkin alkuperäisen boxin itselleen. Lähettävät kuulemma tehtaalle. Onko tosiaan näin eli tehdään tavallaan vaihtokauppa, jossa itse maksan lisää välirahaa. (Ihan kuin autokaupassa :roll: )
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
ajokoira
"Turbo"

Vaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Näin 9-5T minuakin valaisi, kun asiasta kysyin. Olin kuitenkin tuolloin jo homman hoitanut. Siis itsellänikin on tuo orig. virisetti, ja boxi haluttiin merkkiliikkeeseen (ei pääkaupunkiseudulla). Virisetin hinta oli asennettuna 1.250,- marraskuussa -03.

Olen sittemmin myös muutoskatsastanut auton.
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Vastaa Viestiin