Pitkittäistukivarsien etupuslat rikki, takana

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Liekö syynä noi takapään puslat, kun viime päivinä on takapäästä
alkanut kuulua selvä napsaus oikealle käännyttäessä? Ääni tuntuisi
tulevan oikealta puolelta. Vasemmalle kääntyminen, tien epätasaisuudet,
kuopat ei aiheuta ääntä, auton suuntavakaudessa ei ole muutosta.
Renkaat on kunnolla kiinni.

Vai onko lukijoilla muita arvauksia oireen aiheuttajasta?
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Edelleen puslista

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Itsellänikin on tukivarsien ulompien päiden vaihto edessä, noiden väljyys huomattiin myös 150tonnin huollossa (kuten ketjun alkupääsä todettiin).

Missä järjestyksessä purkukannattaa aloittaa, ettei pura atomeiksi koko takapäätä turhaan...

Meikäläiselle tarjottiin Koivunen Oy:n puslia, onko ne kenen valmistamia tai onko jollain kokemuksia noista?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Nyt on sitten ensimmäinen korjaustoimenpide tehty, normaalihuoltojen lisäksi. 70 t huollossa havaittiin taka-akselin pitkittäistukien puslissa alkavia repeämiä. Merkkihuolto arvioi vaihdon suuntauksineen ja alkuperäispuslilla n. 300€ arvoiseksi. Erään toisen merkin huollossa vaihdettiin powerflexit 2kpl 64€ + vaihtotyö ja nelipyöräsuuntaus, yhteensä koko homma 200€. Auto muutui tukevammaksi ajaa, kovuutta tuli jonkin verran lisää taakse, mutta kaikenkaikkiaan ei aivan paha hinta operaatiosta. Katsastusmieskin tykkäsi, kehui varsinkin päästöjä, otti kaksi kertaa, kun ei meinannu uskoa heti, totesi koneen olevan erittäin hyvässä kunnossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ja aiheeseen liittyen:

Nouseeko melutaso auton sisällä, jos vaihtaa uretaanipuslat 3:sen tilalle?
http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... akvagn.jpg
Kokemuksia?

Paikallinen saab-huolto antoi ihan mielenkiintoisen tarjouksen kaikkien 6 puslan vaihdosta saab/opel osilla. Eikös merkkiliikkeen varaosissa ja työssä ole edelleen 2 vuoden takuu? Lupasivat vaihtaa myös itse hankitut puslat paikalleen, ne sais muualta halvemmalla (pcs), mutta tuo 2 vuoden takuu osille kiinnostaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
markkuk
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
Paikkakunta: pietarsaari / vaasa

Viesti Kirjoittaja markkuk »

omassa autossa en huomannut mitään eroa melutasossa, kun laitoin powerflexit..

tosin alla on nokialaiset 225/45/17, eivät ole hiljaisimmasta päästä
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minulla nuo kaikki puslat maksoivat 304 € PCS:llä. Kyllä minusta melu kasvoi, tosin uusittiinhan samalla jouset ja iskaritkin. Kuitenkin kaikki kitinät jäivät pois. Ja tietysti ajokäytös parani radikaalisti.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Viesti Kirjoittaja Hece R »

vähän aihetta sivuten kun takapäästä on kuitenkin kyse:

Mulla tuo Wagoni narahtaa lähes joka kerta kun ajaa esim hidastetöyssyn yli. Ääni kuuluu selväsi takapäästä ja nimenomaan eniten silloin kun "laskautuu" töyssyltä takaisin... Olisiko siellä puslissa häikkää vai mistähän vikaa olisi aiheellista lähteä etsimään?
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Hece R kirjoitti:vähän aihetta sivuten kun takapäästä on kuitenkin kyse:

Mulla tuo Wagoni narahtaa lähes joka kerta kun ajaa esim hidastetöyssyn yli. Ääni kuuluu selväsi takapäästä ja nimenomaan eniten silloin kun "laskautuu" töyssyltä takaisin... Olisiko siellä puslissa häikkää vai mistähän vikaa olisi aiheellista lähteä etsimään?
Sama vika rahikaisella. Iskarit siellä narisee, ainakin mulla.

Vaihdatin muutama viikko sitten taka-akselin hajonnet puslat Powerflexeihin. Korjaamolla sanoivat, ettei nämä uretaanipuslat pitäisi hajota käytännössä koskaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin