2.2 tid, 130hv ainakin rekisteriotteen mukaan..AC kirjoitti:Millä koneella?Joni Tervalahti kirjoitti:Meidän 9-5:ssa on 130hv, hyvin sillä ehtii vaikka onkin automaatti..
Kenellä tehokkain 9-5?
-
Joni Tervalahti
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Kuinka monella klubilaisella on normaali käytössä yli 260HP omassa autossaan? Kiinnostaa lähinnä tämä mäntien hajoaminen. Monellako tämä on tullut vastaan ja missä tilanteessa?
Esim. Wösseriltä löytyy mäntäsarja ja varmaan ihan järkevä hankinta, mutta onko tarpeellinen jos 300hp on riittävä teho. Olen tässä lueskelleut muitakin Saab sivustoja ja männät eivät väitteiden perusteella ole T7:n kestävin kohta, mutta jos esim. Hirsch ei vaihdata 280HP versiossa mäntiä, niin hieman hämmentää tämä keskustelu mäntien hajoamisesta. Sama pätee esim. Map Tun:n kanssa. Vasta Stage 5:sen kanssa (340hp, 480nm) menevät männät vaihtoon. Jos männät olisivat NIIN heikot kun keskustelupalstoilla puhutaan, niin luulisi että konerikkoja olisi enemmän? Viestejä mäntien hajoamisista ei kuitenkaan ole luettavissa kuin muuttama. Julki tulleissa hajonneissa T7:ssa on autoon on selkeästi tehty jotain ihan omia säätöjä, minkä takia hajoaminen ei suuresti ihmetytä.
Hirsch antaa kuitenkin tehdastakuun koneelle. Kaikenhan saa autossa rikki kun kunnolla yrittää...
Esim. Wösseriltä löytyy mäntäsarja ja varmaan ihan järkevä hankinta, mutta onko tarpeellinen jos 300hp on riittävä teho. Olen tässä lueskelleut muitakin Saab sivustoja ja männät eivät väitteiden perusteella ole T7:n kestävin kohta, mutta jos esim. Hirsch ei vaihdata 280HP versiossa mäntiä, niin hieman hämmentää tämä keskustelu mäntien hajoamisesta. Sama pätee esim. Map Tun:n kanssa. Vasta Stage 5:sen kanssa (340hp, 480nm) menevät männät vaihtoon. Jos männät olisivat NIIN heikot kun keskustelupalstoilla puhutaan, niin luulisi että konerikkoja olisi enemmän? Viestejä mäntien hajoamisista ei kuitenkaan ole luettavissa kuin muuttama. Julki tulleissa hajonneissa T7:ssa on autoon on selkeästi tehty jotain ihan omia säätöjä, minkä takia hajoaminen ei suuresti ihmetytä.
Hirsch antaa kuitenkin tehdastakuun koneelle. Kaikenhan saa autossa rikki kun kunnolla yrittää...
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Jonkin verran on ainakin juuri mennyt B235R koneista mistä on koitettua vakiolla pilleri turbolla ja muilla vakio kaluilla tuota liki 300hv
Eli nämä Steg 1-3 viritykset, missä ei muuta vaihdeta kuin putkistoa.
Kyllä nuo männät varmaan kestää hyvinkin yli 300hv tehoja kunhan kaikki muut koneessa on tehoja vastaavalla tasolla
Siiten vielä kun ajetaan koneen riski rajoilla ja tapahtuu jotain mitä softa ei osaa korjata, esim liian laiha seos.
Onko tuossa Hirven 280hv setissä mitään muuta eroa vakio Aeroon, kun softa
305hv setissä onkin ainakin sitten jo eri turbo ja suuttimet,vai 
Eli nämä Steg 1-3 viritykset, missä ei muuta vaihdeta kuin putkistoa.
Kyllä nuo männät varmaan kestää hyvinkin yli 300hv tehoja kunhan kaikki muut koneessa on tehoja vastaavalla tasolla
Siiten vielä kun ajetaan koneen riski rajoilla ja tapahtuu jotain mitä softa ei osaa korjata, esim liian laiha seos.
Onko tuossa Hirven 280hv setissä mitään muuta eroa vakio Aeroon, kun softa
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hirschin sivujen mukaan sekä 300hv, että 280 hv setit sisältävät: intercooler, air filter system, intake, exhaust system and software upgrade. With Saab Original factory warranty. Ilmeisesti ainakin pakoputkistossa on eroa noiden versioiden välillä.Frostgrey kirjoitti: Onko tuossa Hirven 280hv setissä mitään muuta eroa vakio Aeroon, kun softa305hv setissä onkin ainakin sitten jo eri turbo ja suuttimet,vai
Aikaisemmin Hirschillä oli 305hv setti, johon kuului myös isompi turbo. Nykyään tarjoavat vanhempiin vain tuota 280hv sarjaa ja 300hv vain M2006->
Eski
Tapauksia mänten hajoamisesta B235R Viggeneistä (M1999) on löydettävissä ja näissä ymmärtääkseni vikana on/oli männän renkaiden liian korkea sijoittelu. Mäntien lämpötila nousi liian korkeaksi ja sulivat sylinteriseiniin kiinni.
Sivustojen mukaan paras tapa suojata kone mäntien hajoamiselta on:
- Vaihtaa öljyt ja huolehtia että öljy kiertää koneessa
- Käyttää riittävän isoa IC:tä. Esim Hirsch vaitaa aina suuremman IC:n
- Pitää ahdot toleranssien sisällä. Itse tai softalla nostetut ahdot ilman raudan päivittämistä lisää hajoamisriskiä.
Näihin juttuihin pohjautuen taidan olla eri mieltä siitä että mäntien vaihto on ensimmäinen juttu, mikä pitää tehdä jos tehoja haluaa nostaa.
Hirsch ei suosittele yli 100 000KM ajetun koneen tehojen nostoa, sillä rikkoutumisriski on suurempi.
Sivustojen mukaan paras tapa suojata kone mäntien hajoamiselta on:
- Vaihtaa öljyt ja huolehtia että öljy kiertää koneessa
- Käyttää riittävän isoa IC:tä. Esim Hirsch vaitaa aina suuremman IC:n
- Pitää ahdot toleranssien sisällä. Itse tai softalla nostetut ahdot ilman raudan päivittämistä lisää hajoamisriskiä.
Näihin juttuihin pohjautuen taidan olla eri mieltä siitä että mäntien vaihto on ensimmäinen juttu, mikä pitää tehdä jos tehoja haluaa nostaa.
Hirsch ei suosittele yli 100 000KM ajetun koneen tehojen nostoa, sillä rikkoutumisriski on suurempi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Ei ole eroa pakoputkistoissa, 2002 - 2003 hirsch 305 hv oli tupla ulostulollaEski kirjoitti:Hirschin sivujen mukaan sekä 300hv, että 280 hv setit sisältävät: intercooler, air filter system, intake, exhaust system and software upgrade. With Saab Original factory warranty. Ilmeisesti ainakin pakoputkistossa on eroa noiden versioiden välillä.Frostgrey kirjoitti: Onko tuossa Hirven 280hv setissä mitään muuta eroa vakio Aeroon, kun softa305hv setissä onkin ainakin sitten jo eri turbo ja suuttimet,vai
Aikaisemmin Hirschillä oli 305hv setti, johon kuului myös isompi turbo. Nykyään tarjoavat vanhempiin vain tuota 280hv sarjaa ja 300hv vain M2006->
Eski
mutta 2004 - 2005 on 305 hv samalla putkella kuin 280 hv,tuplaputkiston sai lisämaksulla kumpaankin tehoversioon vm. 2004-2005.
Muistaakseni moottoripuolella esim. vm2004 erot 280-305 hv on turbo+softa+bensapaineensäädin ja 305hv tuli aina isot jarrut.
vm.2002 ja 2003:seen tuli myös aina koripaketti ja tupla pakoputkisto.
Tämä ei ole varmaa faktaa vaan oma muistikuva
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Ihmettelin vain kun tuon 280hv setin kohdalla lukee näin:
When retrofitting to 280 HP, a greatly enlarged intercooler, a complete air-filter system, a larger inlet manifold and a sport exhaust system in stainless steel from the catalytic converter onwards are installed.
Eikös ainakin 305hv setti sisältänyt koko putkiston? 300hv setin kohdalla ei kerrota asiaa tarkemmin...
Eski
When retrofitting to 280 HP, a greatly enlarged intercooler, a complete air-filter system, a larger inlet manifold and a sport exhaust system in stainless steel from the catalytic converter onwards are installed.
Eikös ainakin 305hv setti sisältänyt koko putkiston? 300hv setin kohdalla ei kerrota asiaa tarkemmin...
Eski
Voipi olla näin, loppuosa on ainakin 2004:sissa sama.Eski kirjoitti:Ihmettelin vain kun tuon 280hv setin kohdalla lukee näin:
When retrofitting to 280 HP, a greatly enlarged intercooler, a complete air-filter system, a larger inlet manifold and a sport exhaust system in stainless steel from the catalytic converter onwards are installed.
Eikös ainakin 305hv setti sisältänyt koko putkiston? 300hv setin kohdalla ei kerrota asiaa tarkemmin...
Eski
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
vain 06--> eteenpäin johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta että ko. vuodesta eteenpäin auton perus HW on parempi, esmes se turbon saksofoni on kooltaa reilusti isompi. Sillä vanhemmalla pillillä nostattaa alipaineet speksien yli.Eski kirjoitti:Aikaisemmin Hirschillä oli 305hv setti, johon kuului myös isompi turbo. Nykyään tarjoavat vanhempiin vain tuota 280hv sarjaa ja 300hv vain M2006->
Eski
Uusi pilli ei sovi ilman suurempaa jumppaa vanhaa koska kompuran kaulu on uudessa sorvattu tyveen ja sen avulla hommattu se lisätila sinne.
#1730
500whp.net member
500whp.net member