Hajosiko moottori nyt? (neuvoja tarvittaisi, KIIRE)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Viesti Kirjoittaja scoop »

Eski kirjoitti:Harvoinhan se hihna itsestään katkeaa, vaan nimenomaan hihnapyörän laakeri pettää.
Minulle kävi juuri näin. Vein kolme viikkoa sitten auton (9-5 wagon, 2.0t, 94000km, -99) huoltoon, kun hihnaston alueelta kuului omituista, ajoittain varsin kovaäänistäkin hankaavaa ääntä. Totaalinen noviisi kun olen, esittelin ongelman huoltoneuvojalle maallikon lailla. Auto halliin, ja kuuntelemaan. No eipä poikkeava ääni tietenkään juuri sillä hetkellä kuulunut kuin vaimeana, jolloin totesivat ettei tässä mitään vakavaa voi olla. Matkaan vaan ja tilanne seurantaan. No, kaksi päivää sitten kävi täysin samoin kuin viestiketjun aloittajalla. Työselitteen mukaan kiristinrullat ja käyttöhihna vaihdettu. Vaan hankaavaa siritystä kuuluu edelleen... Eli kysymys teille tietäville: mistä voisi olla kysymys, kun mainittu toimenpide ei ole alkuperäistä ongelmaa kokonaan poistanut?

Oheinen flikki havainnollistaa sirityksen varsin selkeästi:
http://www.mediafire.com/?0nwtjmy2dim

On vissiin korvat herkillä, kun olen viime aikoina alkanut kuulla myös muuta asiaankuulumatonta: kone on alkanut nimittäin "viheltää". Taajuuden vaihtelu myötäilee kaasutusta (ei siis kierroksia sinänsä). Mistäs se sitten voisi johtua?

Opastuksesta ja vinkeistä kiitollisena,
Make
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

scoop kirjoitti:
On vissiin korvat herkillä, kun olen viime aikoina alkanut kuulla myös muuta asiaankuulumatonta: kone on alkanut nimittäin "viheltää". Taajuuden vaihtelu myötäilee kaasutusta (ei siis kierroksia sinänsä). Mistäs se sitten voisi johtua?

Opastuksesta ja vinkeistä kiitollisena,
Make
Älä vain sano että kone viheltää kylmänä muutaman minuutinja sitten vihellys vaimenee?
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Se tukkeutuneesta sihdistä johtuva pumpun ääni on pikemminkin jurinaa kuin vihellystä, selkeästi siis mekaaninen ääni. Vihellys varmaankin voisi liittyä turboon, laturiin, lyhytmalliseen moniurahihnaan tms?
Yhdessä tonnarissani turbo vihelteli kaiken aikaa kierrosten mukaan muttei muita oireita ollut eikä ole tänä päivänäkään vielä hajonnut (ajettu viheltävänä nyt 20tkm).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Viesti Kirjoittaja scoop »

Saappi Kuski kirjoitti: Älä vain sano että kone viheltää kylmänä muutaman minuutinja sitten vihellys vaimenee?
Ei, kun "viheltää" ihan jatkuvasti. On vähän vaikea kuvailla ao. soundia. Kuskin paikalta sen vain aistii selvästi.
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Viesti Kirjoittaja scoop »

ng900aero kirjoitti:Se tukkeutuneesta sihdistä johtuva pumpun ääni on pikemminkin jurinaa kuin vihellystä, selkeästi siis mekaaninen ääni.
Siis tarkoitatko, että juuri tuo "hankaava ääni" olisi tukkeutuneesta sihdistä johtuva pumpun ääni? Se on tosiaan selvästi mekaaninen ääni. Vihellys on mitä se on. Ei vain ole ilmennyt aiemmin; kaikkeen "normaalista" poikkeavaan reagoi herkästi, kun ei inkompetenttina pysty sanomaan milloin on syytä epäillä jotakin vakavampaa...
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

scoop kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Se tukkeutuneesta sihdistä johtuva pumpun ääni on pikemminkin jurinaa kuin vihellystä, selkeästi siis mekaaninen ääni.
Siis tarkoitatko, että juuri tuo "hankaava ääni" olisi tukkeutuneesta sihdistä johtuva pumpun ääni? Se on tosiaan selvästi mekaaninen ääni. Vihellys on mitä se on. Ei vain ole ilmennyt aiemmin; kaikkeen "normaalista" poikkeavaan reagoi herkästi, kun ei inkompetenttina pysty sanomaan milloin on syytä epäillä jotakin vakavampaa...

Avaa öljypohja ja katso miltä siellä näyttää.

Itsellä vihelsi jo tämän näköisenä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:
Avaa öljypohja ja katso miltä siellä näyttää.

Itsellä vihelsi jo tämän näköisenä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Tuohan näytti tosi puhtaalta verrattuna omaani.
Jos nyt olisin hieman "viisaampana" omaa ex-viippaani ihmettelemässä ja jos moottoritakuu ei olisi voimassa niin tekisin vain niin helpon jutun että heittäisin koneeseen öljyjen sekaan 0.5l dieseliä/polttoöljyä ja ajaisin menemään muutamia satoja kilometrejä.
Se ektoplasma ei lähde kunnolla edes rapsuttelemalla koska sitä on tasan joka ikisessä paikassa ja on karmeaa tavaraa. Parempi olisii varmaankin koettaa liuotella naftalla tms.

Öljynpainettahan noissa Saabin koneissa riittää joten uskon ettei pieni naftaohennus haittaa mitään, ja jos vilkuttelee öljynpainevaloa niin painaa lisää kaasua jolloin pitäisi sammua ;)

Mutta jos ääni on vinkumista niin viittaa varmaan apulaitteisiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:
Avaa öljypohja ja katso miltä siellä näyttää.

Itsellä vihelsi jo tämän näköisenä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Tuohan näytti tosi puhtaalta verrattuna omaani.
Jos nyt olisin hieman "viisaampana" omaa ex-viippaani ihmettelemässä ja jos moottoritakuu ei olisi voimassa niin tekisin vain niin helpon jutun että heittäisin koneeseen öljyjen sekaan 0.5l dieseliä/polttoöljyä ja ajaisin menemään muutamia satoja kilometrejä.
Se ektoplasma ei lähde kunnolla edes rapsuttelemalla koska sitä on tasan joka ikisessä paikassa ja on karmeaa tavaraa. Parempi olisii varmaankin koettaa liuotella naftalla tms.

Öljynpainettahan noissa Saabin koneissa riittää joten uskon ettei pieni naftaohennus haittaa mitään, ja jos vilkuttelee öljynpainevaloa niin painaa lisää kaasua jolloin pitäisi sammua ;)

Mutta jos ääni on vinkumista niin viittaa varmaan apulaitteisiin.

Tuossa forte/löpö ym. puhdistuksessa on vain se ongelma, että se saattaa kuljettaa sitä kakkaa imusihtiin, jonka tukkeutuminen saattaa taas jatkossa aiheuttaa öljynpaineiden pienenemistä. Itselläkin öljypumppu alkoi vinkua kahden STP-käsittelyn jälkeen.

Paras tietenkin olisi tehdä tuo löpöpuhdistus ja heti sen jälkeen ottaa öljypohja auki ja puhdistaa se sekä imusihti.

Tuon kovan kerrostuman olemassaolon ja määränkin näkee kyllä osittain pelkästään avaamalla venttiilikopan. Jos tilanne on paha niin sitä on kyllä sielläkin.

Olisiko sinulla ng900aero kuvia omasta öljypohjastasi niin saataisiin referenssiä?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:

Tuossa forte/löpö ym. puhdistuksessa on vain se ongelma, että se saattaa kuljettaa sitä kakkaa imusihtiin, jonka tukkeutuminen saattaa taas jatkossa aiheuttaa öljynpaineiden pienenemistä. Itselläkin öljypumppu alkoi vinkua kahden STP-käsittelyn jälkeen.

Paras tietenkin olisi tehdä tuo löpöpuhdistus ja heti sen jälkeen ottaa öljypohja auki ja puhdistaa se sekä imusihti.

Tuon kovan kerrostuman olemassaolon ja määränkin näkee kyllä osittain pelkästään avaamalla venttiilikopan. Jos tilanne on paha niin sitä on kyllä sielläkin.

Olisiko sinulla ng900aero kuvia omasta öljypohjastasi niin saataisiin referenssiä?
Sihtihän siellä nimenomaan onkin tukossa pumpun juristessa tyhjänä, eli ei haittaa mitään vaikka tukkeutuisi enemmän koska on avattava joka tapauksessa. Ongelmanahan on juurisin se lieju jota koko kone on täynnä, ja joka pitää ihjan mekaanisesti kaapia/kaivaa/taltata irti ja jota jää väkisinkin isot määrät öljytilaan.
Ehkä kuitenkin laittaisin puolen litran sijaan litran löpöä koneeseen, kun muistelee niin ektoplasman määrä oli todella suuri, ei siihen mikän muutaman desin Fortet auta mitään vaan kunnon seostus löpöä ja kaasu pohjaan ;)

9-5:n öljypohja ja sihti oli likaisempi kuin tämä:
Kuva


Kuva

Ja laakerit olivat tälläiset:
Kuva
Mutta kyllähän tuollaisilla laakereilla vielä ajaisi menemään.

Omat kuvani ovat rikkinäisellä kovalevyllä, pitää joskus kokeilla taas jäädyttää levyä ja koettaa kalastella tiedostoja ulos.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

No ny tieretähän notta mihnä ne mämmit pääsiäisnä häviää... kukaan ei niitä tiettävästi syöny ole :?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Viesti Kirjoittaja scoop »

ng900aero kirjoitti: Sihtihän siellä nimenomaan onkin tukossa pumpun juristessa tyhjänä, eli ei haittaa mitään vaikka tukkeutuisi enemmän koska on avattava joka tapauksessa.
Jos kyse on tästä, niin kuuluuko se ns. laajennetun huolto-ohjelman piiriin? Eli onko tässä kyse juuri niistä surullisenkuuluisista "öljylietteen aiheuttamista voiteluongelmista"?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep.
''Saab Automobile aloittaa taannehtivan kahdeksanvuotisen huolenpito-ohjelman, joka koskee tiettyjen vm. 1998-2003 Saab 9-5 – ja tiettyjen vm. 2000-2003 Saab 9-3 –autojen omistajia. Huolenpito-ohjelma kattaa korjaukset harvoin esiintyvissä moottorin voitelujärjestelmän vikatapauksissa.

Kahdeksanvuotinen huolenpito-ohjelma koskee rajoitettua määrää moottoreita sekä niiden osia vanhemmissa Saab 9-5 ja 9-3 –malleissa, jotka tiettyjen sää- ja ajo-olosuhteiden harvinaisen yhdistelmän vaikutuksesta voivat altistua ”öljylietteen” muodostumiselle moottoriöljyn vanhennuttua ennenaikaisesti. Asiakkaat, joiden autoja tämä ongelma on aiemmin koskenut, saavat täyden korvauksen. Asiakkaita, joiden autoja tämä asia koskee, neuvotaan ottamaan yhteys paikalliseen valtuutettuun Saab-korjaamoon.

Tulevien korjausten osalta huolenpito-ohjelma seuraa autoa, ei omistajaa.

Jotta tämä pidennetty moottorin huolenpito-ohjelma on voimassa, asiakkaiden odotetaan noudattavan normaalia huolto-ohjelmaa auton käyttöohjekirjan

mukaisesti.

* Kyseeseen tulevat mallit ja moottorit:

· 9-5 moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 1998-2003

· 9-3 3-ovinen ja 5-ovinen moottoreilla B205 ja B235, vuosimallit 2000–2002

· 9-3 Cabriolet, vuosimallit 2000-2003, 9-3 Viggen vuosimalli 1999

Moottorin osia huolenpito-ohjelma tulee sisältämään:

1. Tasapainoakselien ketjun ja jakoketjun kulumisen aiheuttamat korjaukset. Sisältäen niiden ohjaimet ja kiristimet.

2. "Öljylietteen" aiheuttamat öljynkierto- voiteluongelmat moottorin öljyimupukistossa ja moottorin laakeroinneissa.


Kehoitamme kaikkia asiakkaita noudattamaan käyttöohjekirjassa olevia öljynvaihto-ohjeita, ja käyttämään synteettistä öljyä. Näiden kahden yksinkertaisen ohjeen noudattaminen varmistaa pitkälti, ettei ongelmaa esiinny. Jos kuitenkin olette huolissanne autonne epätavallisista nakuttavista ym. äänistä, pyytäisimme teitä kääntymään lähimmän Valtuutetun Saab liikkeenne puoleen.''
scoop
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:44

Viesti Kirjoittaja scoop »

Eski kirjoitti:Jep.
Kiitos! Ei muuta kun oikeuksista taistelemaan sitten vaan...
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Muistakaa, sitten niillä Forte ja löpökasittelyillä, että niiden tarkoitus on todella saada paska pois. Tämä tarkoittaa, että jos ei halua todella rikkoa laakereita ym. on auton oltava valmiina pukilla. Mm. Forten ohjeissa sanotaan, että autoa ei saa ajaa edes nosturille, jos aine on koneessa, vaan se pitää olla siinä valmiina.
Tämä vaan sen takia, että joku kerran kirjoitti, että Forte koneesen ja kunnon lenkki, mutta ei.
9-5 2.3 MY2008
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Uskaltaisin väittää että tuo 9-5:sen oravaerotin on yksi syypää miksi noita moottoreita menee rikki. Tuossa kuvassa missä on julmetusti paskaa öljypohjassa, niin varmaan ikuna vaihdettu öljyjä?

Vanhemmissa moottoreissahan (B202) on tuo oravaerotin huomattavasti väljempi. Samoin öljynvaihdot on tiuhemmat ohjeiden mukaan. Siellähän on se suodatin sitten paskaa erottelemassa, ei mitään tollasta kiinteetä sihtiä.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin