Jäähdytys nesteet katoaa
Mulla oli sama vika (9-5 Wagon 2002 / 82.000 km), ylimääräisessä huollossa sanoivat, että vuoto tulee lohkolämppärin liitoksesta. Olivat kiristäneet sit muttereita ja siihen loppui.
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Löytyikö vuoto ikinä???
Itsellä nyt hieman samanlainen tilanne. Nestettä hukkaa reilusti mutta en millään löydä vuotokohtaa!!!
Itsellä nyt hieman samanlainen tilanne. Nestettä hukkaa reilusti mutta en millään löydä vuotokohtaa!!!
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Ei ole valkoista.Mimmi kirjoitti:Ja pakokaasu ei ole valkoista?
Eikä öljyt ja vedet ole sekaisin.
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Ja olet tutkinut sen ohitusventtiilin (niin kutsuttu lämmityslaitteen hana) siellä tulipeltiä vasten nippusiteellä kiinni? Ilmeisen yleinen vuoto kohta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Ai niin olisi tietenkin voinut mainita että se on vaihdettu tänä vuonna. En usko että se hajoaisi heti uudelleen.white9-5 kirjoitti:Ja olet tutkinut sen ohitusventtiilin (niin kutsuttu lämmityslaitteen hana) siellä tulipeltiä vasten nippusiteellä kiinni? Ilmeisen yleinen vuoto kohta.
En ole vielä tarkistanut lämmityskennoa.
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Itel tonnarissa meni aikoinaan kansipahvi niin se tupsautti valkostasavua vaan kun hölläsi kaasun ajaessa. Öljyistä en kansipahvin menoa huomannut.Nicke kirjoitti:Ei ole valkoista.Mimmi kirjoitti:Ja pakokaasu ei ole valkoista?
Eikä öljyt ja vedet ole sekaisin.
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Näyttää siltä ett se kuuluisa "vesiventtiili" vuotaa....taas.
Turun lähellä korjaamo joka osaisi tämän vaihtaa??? Ei Metro-auto.
En pysty vaihtaa sitä itse parkkipaikalla kun työkalut ovat 300 kilsan päässä....
Turun lähellä korjaamo joka osaisi tämän vaihtaa??? Ei Metro-auto.
En pysty vaihtaa sitä itse parkkipaikalla kun työkalut ovat 300 kilsan päässä....
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Toi on kyllä tiedossa että pitää katsoa läpi kaikki kohteet vaikka niitä olisi räpeltänyt tunnin sisällä...Niin paljon on tullut ruuvailtua autojen kanssa.9-5T kirjoitti:Koskaan ei kannata jättää selvintä kohdetta epäilemättä senkään takia että se olisi juuri uusittu. Pystytkö hyödyntämään osan takuuta, tietty jos on itse vaihtanut ja takuu osan saa kaukaa kannattaa hakea motonetistä uusi halpa myöhemmin takuuna uusi odottamaan tarvetta. Turunautohalli(keskusta/raisio)Nicke kirjoitti:Näyttää siltä ett se kuuluisa "vesiventtiili" vuotaa....taas.
Turun lähellä korjaamo joka osaisi tämän vaihtaa??? Ei Metro-auto.
En pysty vaihtaa sitä itse parkkipaikalla kun työkalut ovat 300 kilsan päässä....
Onko mitään ei merkkiliikettä ehdottaa??
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Länsikeskuksen autohuolto/Seppo Laine
Lasimestarintie 12
Puh. (02) 239 3431
Tonnarin kanssa hyväksi todettu. Saabeja, varsinkin tonnareita ja ng-satasia laittaa paljon.
Lasimestarintie 12
Puh. (02) 239 3431
Tonnarin kanssa hyväksi todettu. Saabeja, varsinkin tonnareita ja ng-satasia laittaa paljon.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Vaihdoin "vesiventtiilin" itse.
Taas pysyy nesteet sisällä, miten kauan on sitten eri asia.....
Taas pysyy nesteet sisällä, miten kauan on sitten eri asia.....
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Terve,
En viitsi aloittaa uutta säiettä, koska oma ongelmani liittyy tähän läheisesti. Ongelmaan sisältyy kuitenkin aika pitkä alustus.
Ostin juuri viikko sitten 95 SE:n 2.3l turbolla (vm. 2000, 166tkm). Vaihdoin vehkeeseen juuri öljyt ja korjasin täältä löydetyn ohjeen avulla SID:n lukukelvolliseksi, mutta öljyjen vaihdon yhteydessä ehdin laittamaan sisään öljynhuuhteluaineet, mutta edellinen vaihtaja olikin pyöräyttänyt öljypropun pyöreäksi, joten menikin pari päivään kunnes sain propun ulos, enkä viitsinyt käyttää autoa sen huuhteluaineen kanssa enempää kuin sen 15 min mikä ohjeissa luki, että olisin saanut öljyt lämpimäksi vaihdon yhteydessä. Sain kuitenkin öljyt nyt vaihdettua ja öljytaso näyttää pysyvän hienosti. Öljyt olivat laskeneet, koska stefat olivat vuotaneet, mutta ne on vaihdettu juuri ennen auton ostoa. Lisäksi auton kytkinsylinteri ja -paketti on juuri vaihdettu.
Kun korjasin SID:n huomasin, että se valittaa jäähdytysnesteen määrästä, mutta öljyjä vaihtaessani paisuntasäiliössä oli mielestäni riittävästi nestettä. Eilen kuitenkin kun ajoin pihaan auto keitti nesteet paisuntasäiliössä. Annoin pelin jäähtyä ja lisäsin sinne jäähdytysnestettä lopulta 2,5 litraa(!). En tiedä paljonko se ehti keittää sitä nestettä pihalle, mutta 2,5 litraa on aika paljon ja tuskin se niin paljoa ehti pulpauttaa kiehumalla kun en ajossa huomannut mitään. Miksi muuten ajotietokone ei hälytä kun lämmöt nousevat noin?
Nyt pitäisi siis selvittää, että oliko kyseessä vain jäähdytysnesteen vajaus, joka johti keittämiseen vai oliko taustalla jotain muita syitä, esim. vuotoja. Ainakaan järjestelmä ei vuoda mistään kun lisäsin nestettä eikä auto ole keittänyt aikaisemmin (tunnen entisen omistajan hyvin). Auto pölläyttää mielestäni paljon valkoista savua kun sen laittaa käyntiin ja pitää tyhjäkäynnillä, mutta savu on mielestäni normaalia kun kone on lämmin. Jos siis kansipahvi vuotaa, niin pitäisikö pakokaasu olla koko ajan valkoista? Ts. miten testaan kansipahvin vuotamismahdollisuuden? Eikös autosta lähde aika paljon tehoa, jos kansi vuotaa? Voiko jäähdytysnestettä vain hävitä järjestelmästä vai onko kyseessä aina jokin vuoto? En usko, että j-nesteitä on vaihdettu tähän koskaan. Voisiko kyseessä olla termostaatin pettäminen tai vesipumpun pettäminen, jolloin neste ei vain kierrä kunnolla ja siksi keittää?
Ts. olisiko syytä vain vaihtaa jäähdytysnesteet ja tarkkailla miten sen määrä käyttäytyy, ja vasta sitten alkaa etsiä vikoja enemmän?
En viitsi aloittaa uutta säiettä, koska oma ongelmani liittyy tähän läheisesti. Ongelmaan sisältyy kuitenkin aika pitkä alustus.
Ostin juuri viikko sitten 95 SE:n 2.3l turbolla (vm. 2000, 166tkm). Vaihdoin vehkeeseen juuri öljyt ja korjasin täältä löydetyn ohjeen avulla SID:n lukukelvolliseksi, mutta öljyjen vaihdon yhteydessä ehdin laittamaan sisään öljynhuuhteluaineet, mutta edellinen vaihtaja olikin pyöräyttänyt öljypropun pyöreäksi, joten menikin pari päivään kunnes sain propun ulos, enkä viitsinyt käyttää autoa sen huuhteluaineen kanssa enempää kuin sen 15 min mikä ohjeissa luki, että olisin saanut öljyt lämpimäksi vaihdon yhteydessä. Sain kuitenkin öljyt nyt vaihdettua ja öljytaso näyttää pysyvän hienosti. Öljyt olivat laskeneet, koska stefat olivat vuotaneet, mutta ne on vaihdettu juuri ennen auton ostoa. Lisäksi auton kytkinsylinteri ja -paketti on juuri vaihdettu.
Kun korjasin SID:n huomasin, että se valittaa jäähdytysnesteen määrästä, mutta öljyjä vaihtaessani paisuntasäiliössä oli mielestäni riittävästi nestettä. Eilen kuitenkin kun ajoin pihaan auto keitti nesteet paisuntasäiliössä. Annoin pelin jäähtyä ja lisäsin sinne jäähdytysnestettä lopulta 2,5 litraa(!). En tiedä paljonko se ehti keittää sitä nestettä pihalle, mutta 2,5 litraa on aika paljon ja tuskin se niin paljoa ehti pulpauttaa kiehumalla kun en ajossa huomannut mitään. Miksi muuten ajotietokone ei hälytä kun lämmöt nousevat noin?
Nyt pitäisi siis selvittää, että oliko kyseessä vain jäähdytysnesteen vajaus, joka johti keittämiseen vai oliko taustalla jotain muita syitä, esim. vuotoja. Ainakaan järjestelmä ei vuoda mistään kun lisäsin nestettä eikä auto ole keittänyt aikaisemmin (tunnen entisen omistajan hyvin). Auto pölläyttää mielestäni paljon valkoista savua kun sen laittaa käyntiin ja pitää tyhjäkäynnillä, mutta savu on mielestäni normaalia kun kone on lämmin. Jos siis kansipahvi vuotaa, niin pitäisikö pakokaasu olla koko ajan valkoista? Ts. miten testaan kansipahvin vuotamismahdollisuuden? Eikös autosta lähde aika paljon tehoa, jos kansi vuotaa? Voiko jäähdytysnestettä vain hävitä järjestelmästä vai onko kyseessä aina jokin vuoto? En usko, että j-nesteitä on vaihdettu tähän koskaan. Voisiko kyseessä olla termostaatin pettäminen tai vesipumpun pettäminen, jolloin neste ei vain kierrä kunnolla ja siksi keittää?
Ts. olisiko syytä vain vaihtaa jäähdytysnesteet ja tarkkailla miten sen määrä käyttäytyy, ja vasta sitten alkaa etsiä vikoja enemmän?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Kävin autoa nyt hieman läpi. Auto tosiaan pukkaa aika valkoista savua käynnistyksen yhteydessä ja tyhjäkäynnilläkin sitä tulee koko ajan pikkasen. Kun auto on lämmin ja sitä polkaisee kunnolla, niin se tuprauttaa kyllä oikein valkoisen pilven. Otin kuviakin, muttei tähän näemmä saa niitä lisättyä. Lisäksi putkien päistä ilmeisesti oikein lensi nestettä polkaisun yhteydessä koska putkien taakse ilmestyä parisen metriä pitkä roiskevana.
Ilmeisesti siis on kannen tiiviste mennyt. Kuinka iso homma tuo tiivisteen vaihto on ensikertalaiselle? Eli onnistuuko normityökaluilla pihassa, vai pitäisikö kone nostaa peräti ylös? Olen mitsun kanssa jotain pelannut, mutta Saabin kanssa en koskaan. Ts. vienkö suosiolla huoltoon vaihtoon?
Ilmeisesti siis on kannen tiiviste mennyt. Kuinka iso homma tuo tiivisteen vaihto on ensikertalaiselle? Eli onnistuuko normityökaluilla pihassa, vai pitäisikö kone nostaa peräti ylös? Olen mitsun kanssa jotain pelannut, mutta Saabin kanssa en koskaan. Ts. vienkö suosiolla huoltoon vaihtoon?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Onkos tulpissa mitään havaittavia eroja? En nyt noilla oireilla varmaksi sanoisi paffin menoakaan.tuiisa kirjoitti:
Ilmeisesti siis on kannen tiiviste mennyt. Kuinka iso homma tuo tiivisteen vaihto on ensikertalaiselle? Eli onnistuuko normityökaluilla pihassa, vai pitäisikö kone nostaa peräti ylös? Olen mitsun kanssa jotain pelannut, mutta Saabin kanssa en koskaan. Ts. vienkö suosiolla huoltoon vaihtoon?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
En saanut vielä tulppia irti kun ei tuo tulpanavain mahdu tonne. Täs on jotenkin erilainen toi kanava... Mut en usko, että mikään sylinteri on pimeänä, kun autossa on niin mukavasti potkua. Konekin käy nätisti.Wiljami kirjoitti:Onkos tulpissa mitään havaittavia eroja? En nyt noilla oireilla varmaksi sanoisi paffin menoakaan.tuiisa kirjoitti:
Ilmeisesti siis on kannen tiiviste mennyt. Kuinka iso homma tuo tiivisteen vaihto on ensikertalaiselle? Eli onnistuuko normityökaluilla pihassa, vai pitäisikö kone nostaa peräti ylös? Olen mitsun kanssa jotain pelannut, mutta Saabin kanssa en koskaan. Ts. vienkö suosiolla huoltoon vaihtoon?
Millasia oireita tuon pahvin menon myötä pitäisi näkyä? Onko mitään keinoa varmistua/poissulkea tuo?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Jäähdytys nesteet katoaa
Voi kokeilla vaikka niin, että pienen seisotuksen jälkeen koittaa startata ilman tulppia. Jos pytyistä ryöpsähtää nestettä, niin aika perus varmaa
Kupliiko paisarissa, häviääkö neste? Jos nestettä menee sylinteriin, niin silloin tulppa luultavasti muita kirkkampi. Näin ainakin omissa vehkeissä on käynyt. Siinäpä muutama konsti, vaan eipä noillakaan ihan 100% osaa mennä sanomaan välttämättä.
Kupliiko paisarissa, häviääkö neste? Jos nestettä menee sylinteriin, niin silloin tulppa luultavasti muita kirkkampi. Näin ainakin omissa vehkeissä on käynyt. Siinäpä muutama konsti, vaan eipä noillakaan ihan 100% osaa mennä sanomaan välttämättä.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96