9-3 kirjoitti:No tietysti virtaus on tärkeä, mutta turha miettiä koko asiaa mikäli pumppu ei kykene tuottamaan riittävästi painetta.
Kun puhutaan syrjäytyspumpuista (käsittääkseni automaateissa tätä tehtävää hoitaa syrjäytyspumppu): Pumppu tuottaa virtauksen, paine syntyy virtausvastuksista. Ongelma on siinä mihin paineeseen jäähdytyskierron paine on rajoitettu... oletettavasti melko alas.
Joka tapauksessa mikään ei räjähdä, mikään ei pala vaikka laatikon jäähdytyskierron öljy kulkee painerajan kautta kunnes lämpötila (viskositeetti) on sellainen että jäähdytyskierrosta päästään lävitse sallitun paineen puitteissa.
9-3 kirjoitti:3,5 bar on tyypillinen ohivirtausvettiilin avautumispaine ja pumpun pitäisi tuottaa sen yli painetta jotta jäähdytys toimii joka tilanteessa.
Ohivirtausventtiilille saa useimmilta valmistajilta sellaisen avautumispaineen kuin älyää pyytää, alaraja on puhtaan elementin painehäviö ja yläraja elementin luhistumispaine. Sitä on myös hyvin helppo korjailla itse, kyse on yhden jousen jousivakiosta ja esipuristuksesta. Ohivirtausventtiilin voi toteuttaa myös ulkoisesti asentamalla suodattimen rinnalle jousella varustettu vastaventtiili päästösuuntaan.
Ohivirtausventtiili on suodattimen varoventtiili, se estää paine-eroa suodatinelementin yli kohoamasta niin suureksi että se romahtaisi. Sen ei normaalikäytössä pidä avautua (aiheuttaa usein "back flush"-ilmiön suodattimeen) ja toisaalta venttiilirakenteet harvoin edes kestävät jatkuvaa toimintaa.
Ongelma ei kuitenkaan ole jäähdytyksen toimiminen. Jos suodattimen mitoituksessa on edes hieman ollut tolkku mukana niin niissä lämpötiloissa missä jäähdytys on tarpeen on suodattimen painehäviö joitakin barin kymmenyksiä.
Todellinen ongelma käyttölämpötila-alueen alapää, jossa karkeallakin suodattimella syntyy helposti 10 bar painehäviö... eli jos halutaan että paine ei kohoa kylmälläkään maksimiinsa niin joko täytyy olla erittäin löysä ohivirtausventtiili tai lämpötilaohjattu ohivirtaus varo-ohivirtauksen rinnalla.
9-3 kirjoitti:Kun laittaa riittävän suuren suodattimen 8" niin kyllä sen luulisi noin ohuelle öljylle riittävän. Tuskin se virtaus kuitenkaan on yli 50 ltr/min.
Ilmeisesti tarkoitat jonkin valmistajan (ilmeisesti Pall) 8" pitkää elementtiä. Elementtejä on monenlaisia ja pelkkä pituus ei vielä kerro siitä mitään.
Nopealla vilkaisulla esim. Hydac:lta löytyy matalapainesuodattimia, joita voisi hyvinkin käyttää tässä sovelluksessa. Nekin tosin ovat jo niin pirullisen isoja että en lähtisi niitä sovittelemaan 9-5:n keulalle.
ATF:n mitä vaihteistossa käytetään viskositeetit ovat 7.2cSt@100degC, 35cSt@40degC ja 16400cSt@-40degC. Jos otetaan Hydac:lta suodattimen LPF 160 (160mm pitkä elementti) ja oletetaan jäähdytyskierrolle virtaus 50 l/min niin lämpötila-alueen ääripäissä saadaan suodattimen (kotelo+elementti) painehäviöt:
5mym lasikuituelementti
0.096 bar ja 218 bar
25mym sintrattu metallikuituelementti
0.0036 bar ja 8.2 bar
Mistä päästään siihen että tarvitaan lämpötilaohjattu ohivirtaus tai vaihtoehtoisesti paineohjattu suodattimen ulkoinen ohivirtaus (esim 0.5 bar). 0.5 bar ulkoisella ohivirtauksella alkaisi suodattimen läpi virtaamaan tavaraa jo reippaasti miinuksen puolella olevissa lämpötiloissa, eli suodatus pelaisi lähestulkoon heti startin jälkeen arktisissakin oloissa.
Todellisuudessa siis oikea ja järkevä valinta olisi vielä pienempi suodatin, esim LPF 55, jonka sovittelu keulalle olisi jopa mahdollista. Suodatin materiaalin valinta on maku asia, nimellissuodatusaste metallikuitusuodattimella on heikompi, mutta sekin on paljon parempi kuin tyypilliset henkilöautojen automaattivaihteistojen siivilät ja toisaalta se on kuitenkin parempi materiaali lämpötila-aluetta ajatellen.
9-3 kirjoitti:Helppoa kuin heinänteko.
Niinhän sitä kuulee usein sanottavan ja siksi hydrauliikan suodattimet varsin usein ovatkin mitoitettu päin p:tä
Kun kysyy suodatuksen toteuttamiseen tarvittavien osien hinnan alkaa varmasti ymmärtämään miksi se on jätetty pois