Eiköhän tämä ole ihan perus asia kaikille. Muutenhan kaikki ajais joillakin super pinnatuilla. Meinasin vaan, että kuinka suuri merkitys todellisuudessa on eri akselien renkailla, koska akseli painotkin on erilaiset. Oma ainakin puskee mieluummin kun menettää perästä pidon.9-5T kirjoitti: eri renkaiden ajo-ominaisuuksissa on isot erot.
Kuluivatko talvirenkaasi tänä talvena 06-07
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business
Kävinpä juuri Hakkapeliitat vaihtamassa kesäkumeihin ja tutkiskelin, kuinka paljon on renkaat kuluneet. Oikealla puolella autoa olleet renkaat olivat kuluneet Hakkapeliitta 4:ssa olevan "kuluneisuus-indikaattorin" mukaan reilun millin enemmän. Etu- sekä takarengas, molemmat. Mistä helvetistä johtuu että oikella syö rengasta hieman enemmän? Outua....9-5T kirjoitti:Kesärenkaissa joissa ei ole pyörimis suuntaa vaihdan jopa renkaiden puolia koska oikealla olevat kuluu enemmän.

EDIT. Tarkennukseksi, EN seurustele reilusti ylipainoisen muijan kanssa, joka istuu kyydissä! Ei voi johtua siis siitä !

Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Minkälaista käyttöä sinulla oikein onArcer kirjoitti:Gislavedeista (NF3) parin talven jälkeen lähes kaikki nastat lähteny, pintaa kyllä vielä olisi. Voisi ajaa kesällä loppuun, mutta on niin pehmeä renkaat että meno on aika huojuvaa...

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että renkaat ovat rungoltaan niin pehmeät, ettei niillä kannata kesäkeleillä ajella.
Ja alkuperäiseen aloittajan kysymykseen vastatakseni: kyllä kuluivat, auto oli koko talven liikeenteessä.

#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Varsinkin ensimmäisenä talvena tuli lähdettya liikennevaloista ehkä vähän turhankin ripeesti. Jälkimmäisenä talvena edessa olleiden renkaiden nastat on jo vähän paremmassa kunnossa, mutta eipä niitäkään enää pahemmin ole ehjänä.Minkälaista käyttöä sinulla oikein on ? Meikäläisen NF3:sta on vain lähtenyt muutama nasta kahdessa talvessa.
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että renkaat ovat rungoltaan niin pehmeät, ettei niillä kannata kesäkeleillä ajella.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Kyseessä oli:9-5T kirjoitti:Vastasin kysymykseesiulkonäön ja ominaisuuksien takia vaikka se olikin mielestäsi perusasiaa kaikille vaikka sitä kysyitkin.Sabaman kirjoitti:Minkä takia oltava samanlaisia?
9-5T kirjoitti:
eri renkaiden ajo-ominaisuuksissa on isot erot.
Sabaman kirjoitti:
Eiköhän tämä ole ihan perus asia kaikille.
Tämä oli se jutun lähtökohta. Sehän on eri asia millaiset ne renkaat ovat ominaisuuksiltaan ja se, onko ne edessä ja takana samanlaiset.
Kyllähän sen nyt kaikki tajuaa että pinnattu paska ei ole sama asia kun parempien merkkien huippu mallit.
Ja mitä siihen ulkonäköön tulee, niin eihän eri mallien sivuprofiili välttämättä niin paljoa poikkea jos kyseessä on sama koko. Kuinka usein näet käytön aikana etu ja taka renkaiden ura kuvioinnin yhtä aikaa?
Ja sitten jos siellä alla on jotkut 18" halpis renkaat kun muuten olis tullu niin saatanan kalliiksi huippu renkaat, niin on turha puhua ajo-ominaisuuksista mitään PISTE
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
9-5 2,0t aut. -00 Business
Nastojen lähtemiseen apuneuvo: huolellinen sisäänajo uutena. Kun renkaat on sisäänajettu, nastat pysyy, ja pysyy ja pysyy!
Miten tehdään oikeaoppinen nastarenkaiden sisäänajo?
Kun uudet nastarenkaat on alla, vältetään suuria risteysnopeuksia, kiihdyttelyä ja jarruttelua. Kaikista paras sisäänajotapa on käydä autolla jossakin 250km maantiematkan päässä vaikkapa kaffeella kaverin luona tai mummolassa tms. Kun tuota nättiä ajoa, tai maantieajoa on saatu 500km mittariin, sen jälkeen on ihan yhdentekevää, miten autolla ajaa. Nastat ei enää irtoile. Kestää vetää vaikka kuivalla asvaltilla maksimijarrutus... Samoin liukkaalla pinnalla sutiminen ei enää irroita nastoja. Eikä suuretkaan kaarrenopeudet irroita nastoja.
Ai mistäkö tiedän? Käytännössä ollaan serkun kanssa kokeiltu mitä sisäänajo tekee renkaille. Serkku ajaa kilpaa tommosta talvisarjaa siviilinastarenkailla. Ajetaan jääradalla. Ensimmäisellä kaudella ei sisäänajettu renkaiksi valittuja Continental Winter 2 nastarenkaita. Heti ekoissa kisoissa lähti parikymmentä nastaa jokaisesta renkaasta. Renkaat meni yksinkertaisesti pilalle. Ostettiin kaksi uutta Gislavedia ja ajettiin sisään miun autossa. Käytännössä maantieajoa (työmatka 60km sivu viikon ajan), eli noin 600km. Nastat ovat pysyneet 99%.
Ostin viime syksynä kaksi sarjaa samanlaisia Continentalin nastarenkaita. Renkaat ajettiin sisään samoilla metodeilla, eli rauhalliset 500km ja pääasiassa maantieajoa tasaisella nopeudella. Nastat ovat pysyneet. Samoin ajettiin sisään yksi sarja Gislavedeja. Sama juttu, eli nastat pysyneet.
Muuten, ne ekat sisäänajamattomat nastarenkaat menettivät lähes kaikki nastansa viimetalvena. Ne ovat noin 15tkm ajetut nastarenkaat, joissa on ehkä noin 20% nastoista enää tallella...
Miten tehdään oikeaoppinen nastarenkaiden sisäänajo?
Kun uudet nastarenkaat on alla, vältetään suuria risteysnopeuksia, kiihdyttelyä ja jarruttelua. Kaikista paras sisäänajotapa on käydä autolla jossakin 250km maantiematkan päässä vaikkapa kaffeella kaverin luona tai mummolassa tms. Kun tuota nättiä ajoa, tai maantieajoa on saatu 500km mittariin, sen jälkeen on ihan yhdentekevää, miten autolla ajaa. Nastat ei enää irtoile. Kestää vetää vaikka kuivalla asvaltilla maksimijarrutus... Samoin liukkaalla pinnalla sutiminen ei enää irroita nastoja. Eikä suuretkaan kaarrenopeudet irroita nastoja.
Ai mistäkö tiedän? Käytännössä ollaan serkun kanssa kokeiltu mitä sisäänajo tekee renkaille. Serkku ajaa kilpaa tommosta talvisarjaa siviilinastarenkailla. Ajetaan jääradalla. Ensimmäisellä kaudella ei sisäänajettu renkaiksi valittuja Continental Winter 2 nastarenkaita. Heti ekoissa kisoissa lähti parikymmentä nastaa jokaisesta renkaasta. Renkaat meni yksinkertaisesti pilalle. Ostettiin kaksi uutta Gislavedia ja ajettiin sisään miun autossa. Käytännössä maantieajoa (työmatka 60km sivu viikon ajan), eli noin 600km. Nastat ovat pysyneet 99%.
Ostin viime syksynä kaksi sarjaa samanlaisia Continentalin nastarenkaita. Renkaat ajettiin sisään samoilla metodeilla, eli rauhalliset 500km ja pääasiassa maantieajoa tasaisella nopeudella. Nastat ovat pysyneet. Samoin ajettiin sisään yksi sarja Gislavedeja. Sama juttu, eli nastat pysyneet.
Muuten, ne ekat sisäänajamattomat nastarenkaat menettivät lähes kaikki nastansa viimetalvena. Ne ovat noin 15tkm ajetut nastarenkaat, joissa on ehkä noin 20% nastoista enää tallella...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on ainakin mainittu manuaalissa 205/55R16 talvirengaskokona. Ja sellaisilla myös ajelen - siis talvella. Nopeusheitto oli vissiin 6 kilsaa tunnissa kun kesällä vastaava lukema on 4 kilsaa tunnissa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79