9-5 TurboPilot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

JKen kirjoitti: Auto on muutenkin aika haasteellinen paikka rakentaa hyvää äänentoistoa, kun maantienopeuksissa taustameteliä on jo valmiiksi 70 - 80 dB(A).
Mulla ainakin on se käsitys että nämä vähän "laadukkaammat" paketit niinkuin AS3 on viritettykin tahallaan "pieleen" eli korostusta niille taajuuksille jotka muuten peittyisivät taustamelun alle. Niinpä niitä voi kuunnella jopa ajaessakin :idea: .
Itse olen tehnyt aikoinaan 9000:een sellaisen systeemin missä vaste viilattiin suunnilleen suoraksi mittareiden kanssa ja hyvältähän se kuulostikin..kun vaan kuunteli sitä parkkipaikalla moottori sammuksissa. tai laittoi ajaessa riittävästi voluumia :D
9000CS 2,3
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

On tuo vakio AS2 kyllä varsin surkea esitys tuon hintaluokan autoon. En nyt niin kauhean ronkeli tuon soundin suhteen ole, mutta vanhaan 900:een verrattuna tuntuu, ettei mitään kehitystä ole tapahtunut. Jos edellisestä autostani, Opel B Omegasta, pitää väkisin etsiä jotain parempaa, niin olkoon ne asiat huomattavasti parempi audio, paremmat vilkku- ja pyyhkijäkatkaisimet sekä sisätilojen muunneltavuus (Mikä Saabissa tuntuu olevan vielä -80 luvulla). Mutta siihen jää!
Nm. EI ENÄÄ IKINÄ S.....NA OOPPELIA!!!!

Mitä kaikkea kilkettä vaatii, jotta tuon saisi päivitettyä AS3:ksi? Lisäkaiuttimia, lisävahvistin...? Pitääkö itse soitinkin vaihtaa?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

ng900aero kirjoitti:Tuli tänään nähtyä chili red -värinen 9-5 Aero (sedan), oli aikas fiksun näköinen ja väri sopi tosi hyvin uudemman nokan kanssa ;)
Sen värisiä ei taida kamalasti olla liikenteessä?
Hep, täällä yksi chili red, Wagon, valitettavasti ei Aero :lol:
Ja tietty samaa mieltä väristä ja uudesta nokasta.
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Aut Wagon 2002
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

auto

Viesti Kirjoittaja arska »

Saappi Kuski kirjoitti:Kannattaako miettiä pikkukustannuksia kuten huoltoja ja takuuta jos muuten on valmis pistämään kymmeniä tuhansia euroja haihtumaan savuna ilmaan uudessa autossa vaikka samat kilometrit ajaa vanhallakin?
Vaan kuka miten ajattelee niinkuin aina..
Uusi auto, vaikka Saab onkin, on arvonalennus sitä luokkaa että huollot yms. on pikkuseikkoja "sijoituksen" hintaa ajatellen.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MOI.eikö eski se uusi vaan ole aina uusi ja ei haise toisten pierut kapiinissa.eikö olis jo mukava vaan ajella eikä rasatta aina.eikös se jatkuva rassaaminen ole amis viiksisten jannujen touhuja.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, uuden auton ostaminen on kallista puuhaa ja varsinkin velkarahalla... Tämä TurboPilot -paketti vain on aika järkevän hintainen, kun käytetyt alle 50K ajetut pappalineaarit on samoissa hinnoissa... Jos nyt autoa vaihdetaan, sen pitää olla uusi tai alle 2v vanha ja alle 50K ajettu, en halua aloittaa samaa jarru/pusla/iskari/turbo -remonttikierrettä heti alusta uudelleen (ainakaan omaan laskuuni). Saman hintaiseen käytettyyn ei saa niin hyvää hyvitystä kuin uuteen, joten uudehko käytetty saattaa tulla jopa kalliimmaksi kuin uusi...

Tässä on tietenkin myös sellainen vaihtoehto, että ostetaan halvempi "vääränmerkkinen" uusi auto... Vectra-farkku vaikuttaisi aika sopivalta ja siihen saisi saman turbomoottorin kuin Saab 9-3:ssa :roll:

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Eski kirjoitti:Jep, uuden auton ostaminen on kallista puuhaa ja varsinkin velkarahalla... Tämä TurboPilot -paketti vain on aika järkevän hintainen, kun käytetyt alle 50K ajetut pappalineaarit on samoissa hinnoissa... Jos nyt autoa vaihdetaan, sen pitää olla uusi tai alle 2v vanha ja alle 50K ajettu, en halua aloittaa samaa jarru/pusla/iskari/turbo -remonttikierrettä heti alusta uudelleen (ainakaan omaan laskuuni). Saman hintaiseen käytettyyn ei saa niin hyvää hyvitystä kuin uuteen, joten uudehko käytetty saattaa tulla jopa kalliimmaksi kuin uusi...
Eski
Minä laskelmoin vähän eri tavalla. Noiden lisäksi ajattelen sellaisia että mitä minulla olisi 2-3 vuoden päästä. Jos pidät nykyisen aeron, niin minkä arvoinen se on silloin vrt. siihen mikä on sen turbo pilotin arvo 2-3 vuoden päästä. Vasta tuon jälkeen minusta voi sanoa paljonko ajokille tuli lopulta hintaa. Turbo pilot hankkeen hinta nousee yllättäen aika paljon jos laskee että sen auton arvo tippuu seur. 2 vuoden aikana yli. 10-15t€ ja -00 aeron hinta ei ehkä edes 5:ttä.
Sitten ajattelen että mitä minä oikeasti sillä välirahalla saan. Nopeasti pääteltynä takuun jota tod.näk. ei koskaan tarvitse eli käytännössä mielenrauhaa. Kyyti on sama. Vähän tehottomamman ja huonommin varistellun auton :roll: Okei, ehkä vähemmän pusla/iskariremppoja, muutama satanen.. Sullakin on kakkosauto eli bussilla ei tarvi liikkua kun auto on pajalla. Olen samaa mieltä noista remonteista, varsinkin jos on vikaa jota ei meinaa löytää tai se uusiutuu vähän väliä. Ne **tuttaa tosi rankasti kun tuo rahastus niillä on niin sairasta. Itse siedän sen kuitenkin tositaiseksi jotenkuten kun alan laskea miten paljon halvemmaksi se kuitenkin tulee kuin vaihtaminen uuteen.

Mutta katselinpa itsekin aamun hesarista että farkku 2.3isotee farkkuna 44 tonnilla ja automaatti kaupan päälle.. Ei siinä auto jää paljoa nykyistä "huonommaksi". Jos sähköpenkeistä ja hyvistä stereoista raskisi luopua niin voisi kai parin kympin välirahalla pikkupäissään innostuakin. :wink: Tuskin sillä kuitenkaan saisi?
Eski kirjoitti: Tässä on tietenkin myös sellainen vaihtoehto, että ostetaan halvempi "vääränmerkkinen" uusi auto... Vectra-farkku vaikuttaisi aika sopivalta
Eski
Otetaan nyt vaan ihan rauhallisesti kuitenkin ja pysytään asiassa. :D
9000CS 2,3
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Uuden auton arvonalennus on noin 10% vuodessa ja kyllä tuntuu tuon vanhankin AeroWagonin hinta putoavan edelleen samaa tahtia...

Oman AeroWagonin arvo on pudonnut 2 vuodessa 8000 euroa ja siihen on tehty remonttia noin 6000 eurolla. Ei se uusi auto paljon kallimmaksi voi enää tulla :evil:

Eski
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Luin tuossa vanhaa lauanatai hesarin autoliitettä ja siinä oli tutkittu uusien autojen arvonalennusta. 4 vuodessa laskee uuden auton arvo PUOLEEN UUDEN HINNASTA ja nyt voi jo ennustaa että Suomessa lähennytään muuta eurooppaa eli 2-3 vuotta vanhojen käytettyjen hinnat laskevat vielä lisää täälläkin. Eli vaikea tehdä päätöksiä niitten jotka nyt ovat ostamassa uutta autoa.
Jos vielä spekuloidaan mitä hallitus tekee uusien autojen verotukselle, pakko ainakin vähän laskea, ainakin dieselvero lähtee pois eli diesel ja bensa autot ovat samalla viivalla käytön suhteen ja todennäköisesti kummankin polttoaineen vero nousee. Kantsii miettiä tarkasti mitä tekee tällä hetkellä, sillä jotain uuden hallituksen on pakko tehdä autokappiaiden painostuksen edessä, sillä uusien autojen kauppa ei vedä. Liikenteen päästöjä on laskettava, biopolttoaineiden käyttöä lisättävä lukee hallitus ohjelmassa eli pienikulutteisia, vähäpäästöisiä uusia autoja tulisi myydä Suomessa paljon enemmän kuin nyt tehdään.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ihmettelin, kun tämän päivän Hesarissa 9-5 TurboPilotin mainoksessa puhuttiin Wagon-korimallista. Eikös se just silmälasifaceliftissä kastettu uudelleen Sport Combiksi?

Ihmetyttää myös, että näin aikaisin on aloitettu näin raju tarjouskampanja nykyisestä mallista, uuden mallin tuloon kun kai on vähintäänkin vuosi aikaa vielä?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

joukolainen kirjoitti: Jos vielä spekuloidaan mitä hallitus tekee uusien autojen verotukselle, pakko ainakin vähän laskea, ainakin dieselvero lähtee pois eli diesel ja bensa autot ovat samalla viivalla käytön suhteen ja todennäköisesti kummankin polttoaineen vero nousee. Kantsii miettiä tarkasti mitä tekee tällä hetkellä, sillä jotain uuden hallituksen on pakko tehdä autokappiaiden painostuksen edessä, sillä uusien autojen kauppa ei vedä. Liikenteen päästöjä on laskettava, biopolttoaineiden käyttöä lisättävä lukee hallitus ohjelmassa eli pienikulutteisia, vähäpäästöisiä uusia autoja tulisi myydä Suomessa paljon enemmän kuin nyt tehdään.
Jotkut myivät autonsa jo vuosia sitten ja jäivät odottamaan autoveron laskemista... Sitä odotellessa joutuu kävelemään vielä pitkään. Vaikka autovero poistuisi väliraha uuteen kasvaisi entisestään, kun vanhoista autoista tulisi kerralla romurautaa. Jos uuden 9-5:n hinnasta poistettaisiin vaikkapa 10K autoveroa, putoaisi myös vanhan hinta vähintään samanverran...

Yritin taas katsella noita käytettyjä, mutta ei sieltä oikeasti löydy mitään järkevää vaihtoehtoa uudelle turbopilotille. Kävin myös kysymässä paikallisesta opel-kaupasta heillä vuoden maannutta AeroWagonia (M05, vain 16K ajettu, punainen, manuaalivaihteisto). Pitäisi maksaa noin 6000 euroa enemmän väliä, kuin uuteen turbopilotiin. Haluavat ilmeisesti säilöä autoa hallissaan vielä toisenkin vuoden...

Eski
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Eski kirjoitti:Yritin taas katsella noita käytettyjä, mutta ei sieltä oikeasti löydy mitään järkevää vaihtoehtoa uudelle turbopilotille. Kävin myös kysymässä paikallisesta opel-kaupasta heillä vuoden maannutta AeroWagonia (M05, vain 16K ajettu, punainen, manuaalivaihteisto). Pitäisi maksaa noin 6000 euroa enemmän väliä, kuin uuteen turbopilotiin. Haluavat ilmeisesti säilöä autoa hallissaan vielä toisenkin vuoden...

Eski
Vaasan käyttöautolla on -04 AERO Wagon, alle 30 000 km ja hinta 39900. En ole paikanpäällä käynyt, mutta kuvasta ihaillut... :) Laatikon malli ei selviä ilmoituksesta. Otsikossa mainitaan A, mutta tiedoissa manuaali...

Wagonin takapäähän pitäis vaihtaa puslia täälläkin :evil:. Iskarit vaihdoin just...alko auton vaihto kiusaamaan mieltä...niin ja kun ei alunperin tullut hankkittua AEROa, niin siitä sitä sitten haaveilee... :roll:
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ei noissa suurempaa säästöä varmaan saa aikaan jos hakee 1-2 vuotta käytettyä. Niissä on vielä kalliit vuodet edessä, jotka menee sitten oman piikkiin. Itse jos olisin etsimässä niin 4 vuotta käytettyä n.50t ajettua haeskelisin. Paras hinta/laatusuhde.
Miksi sen auton pitäisi olla mahdollisimman uusi? Mitä ihmeen väliä sillä vuosimallilla on? En minä ainakaan ajattele sitä ajaessa koskaan.
Markkinat on pienet finlandiassa, siksi tuollainen kannattaakin hakea Saksasta tai Italiasta. 04 malli olisi varmaan paras siinä mielessä että jos niissä ei ole enää sitä moottoriongelmaa.
9000CS 2,3
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Onhan uusi aina uusi. Kukaan ei ole istunut penkeillä koskaan aikaisemmin ja hipelöinyt ohjauspyörää...
Itse en ole tosin vielä koskaan päässyt korkkaamaan uutta autoa, mutta haaveissa on ollut.
Joo, kyllä tuo 2,3T turpopilotti olisi makee - ja edullinenkin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Uusi on aina uusi ja autoliikkeesäkin palvelu paranee kummasti kun ostaa uuden auton.

Ja ennenkaikkea joku saa muutaman vuoden päästä mahdollisuuden ostaa klubilaisen hyvin pitämän käytetyn 9-5:n.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin