Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Merkkihuolto saattaa veloittaa Garretista tonnin ja päivän työt, mutta suosittelen vaihtamaan Garretin tilalle kestävämmän Mitsun TD04:sen (Aeron ahdin). Etsi-toiminnolla löytynee lisätietoa merkkihuoltoa halvemmista ostopaikoista...

Eski
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Mulla saab söi öljyä n. 3l 5000 km. kunnes turbo poksahti. Uuden turbon jälkeen ei öljyä ole tarvinnut lisäillä. Uudella turbolla on ajettu nyt n. 7500 km.
Autoon oli aikaisemmin tehty jakopään remontti jonka yhteydessä asennettiin myös uusi huohtin järjetelmä. Tämä ei auttanut öljyn kulutukseen. Joten minun autossa turbo söi öljyt.....
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja IJR »

tonnari kirjoitti:Mulla saab söi öljyä n. 3l 5000 km. kunnes turbo poksahti. Uuden turbon jälkeen ei öljyä ole tarvinnut lisäillä. Uudella turbolla on ajettu nyt n. 7500 km.
Autoon oli aikaisemmin tehty jakopään remontti jonka yhteydessä asennettiin myös uusi huohtin järjetelmä. Tämä ei auttanut öljyn kulutukseen. Joten minun autossa turbo söi öljyt.....
Varmistan vielä, että eikö turbo, tai auto yleensäkään, ilmoittele mitään ennen kuin turbo sitten laukeaa lopullisesti? Onko öljyn kulutus ainoa huomattava oire ennen suuria savumerkkejä?
9-3 SS 1.8t MY07
"Saab is a smart man's Volvo" - Jeremy Clarkson
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

itel ennen turbon porsimista oli veto jotenkin hukassa, otti kai turbon siivet koteloon kiinni :?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja Pugman »

IJR kirjoitti:
tonnari kirjoitti:Mulla saab söi öljyä n. 3l 5000 km. kunnes turbo poksahti. Uuden turbon jälkeen ei öljyä ole tarvinnut lisäillä. Uudella turbolla on ajettu nyt n. 7500 km.
Autoon oli aikaisemmin tehty jakopään remontti jonka yhteydessä asennettiin myös uusi huohtin järjetelmä. Tämä ei auttanut öljyn kulutukseen. Joten minun autossa turbo söi öljyt.....
Varmistan vielä, että eikö turbo, tai auto yleensäkään, ilmoittele mitään ennen kuin turbo sitten laukeaa lopullisesti? Onko öljyn kulutus ainoa huomattava oire ennen suuria savumerkkejä?
Sininen savun pölläytys käynnistäessä varsinkin pitemmän seisonnan jälkeen on hyvin yleinen merkki turbon loppumisesta, mutta onpa noita menny varottelemattakin on se senverta onneton laitos tuo gt17.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
IJR
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 14:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja IJR »

No niin! Turbo oli kuin olikin ehjä (ainakin toistaiseksi), vika oli huohottimessa joka oli tukossa. Huohotinpäivitys asennettu, jakopää tarkastettu ja todettu hyvinkin terveeksi sekä kampiakselin stefa vaihdettu. Matka jatkukoon...

Garrettista ei huoltomieheltäkään ihan hirveän positiivisia kommentteja irronnut, mutta kuulemma niiden kanssa "pystyy kyllä elämään" :)
9-3 SS 1.8t MY07
"Saab is a smart man's Volvo" - Jeremy Clarkson
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja APC »

Eski kirjoitti:Syy öljynkulutukseen voi tosiaan olla myös GT17-turbossa

Saisiko pienen selvityksen tekniseltä puolelta, että miten turbon toiminta ja öljynkulutus liittyy toisiinsa?

Onko mitään huoltotoimenpiteitä tehtävissä, jotta turbon toimintaa saisi pidennettyä?

Kiitos
9-5 Aero Wagon -06
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljyä kuluu ?!?!?!?!?!?!

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Vanhan ahtimen laakerointiin tulee välystä, jota kautta sitä voiteleva paineenalainen moottoriöljy pääsee vuotamaan joko turbiinipuolelle, jossa se palaa, tai kompressoripuolelle sotkien ahtoputkistoa. Käyttöikää voi pidentää hyvillä synt. öljyillä ja järkevillä vaihtoväleillä. Toki myös ajotyyli vaikuttaa.

Öh, tuli vähän hassusti kirjoitettua, tätäköhän tässä haettiin?

Onko noissa gt17 puhaltimissa ihan joku rakenteellinen heikkous kun eivät kestä?
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin