pusla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
lk
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja lk »

Vai että 600 euroa merkkiliikkeessä. Eikös täällä ollut joskus juttua, että sillä rahalla sais jossain liikkeessä "Sport/aero" alustan? Tosin itse en sitä ottaisi kun autojo valmiiksi liian matala. (Vai eikös sitä puhuttu että käytettyyn autoon alusta vaihto todellisuudessa lisää maavaraa...).
lk
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja lk »

Olen nyt jostain saanut käsityksen että alustan jäykistämis/madalluttamis operaation yhteydessä myös puslat vaihdettaisiin? Voi olla että olen saanut väärän käsityksen asiasta...
koistha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja koistha »

lk kirjoitti:Vai eikös sitä puhuttu että käytettyyn autoon alusta vaihto todellisuudessa lisää maavaraa....
Mulla säilyi korkeus samassa kuin aikaisemmin kun sporttialusta iskettiin alle tammi-helmikuun vaihteessa. Joissain vanhemmissa voi varmaankin jopa nousta.
lk kirjoitti:Olen nyt jostain saanut käsityksen että alustan jäykistämis/madalluttamis operaation yhteydessä myös puslat vaihdettaisiin? Voi olla että olen saanut väärän käsityksen asiasta...
Alustapaketissa on:
- iskarit
- jouset
- kallistuksenvakaajat + niihin kuuluvat puslat
ja jotain pikkuroipetta mutta ei näitä kuluvia osia joista tässä ketjussa on keskusteltu.
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

lk kirjoitti:Niin puslahan on halpa osa mutta entäs vaihtotyön hinta? 100 euroa? Kalixin bilkompanetilla taisivat pyytää noin 3000-4000 sek tuosta hommasta....
Ainakin nuo poikittaistukien ulommat pallonivelet voivat olla ´tanan tiukassa.
Rakentelin tossa pari viikkoa sitten puslanvaihtoon kuvan mukaisen työkalun sekatavarakaupan rautaosaston osista. Putket oli paksuseinäistä tavaraa omista romuista.

Kuva

Vinkki 1: Sekatavarakaupan M10 kierretanko on hommaan ihan liian pehmeetä tavaraa. Kahdesta pätkästä vedin kierteet sileeksi, ennen kuin uskoin.

Vinkki 2: Sekatavarakaupan jämerän näköiset prikat ovat ihan liian pehmeetä tavaraa. Venyivät purkan lailla, kun vääntämään alettiin.

No kun putkien päihin oli hitsattu abaut 15 millistä tavaraa ja pultiksi oli lainattu jousenpuristimesta 12 millinen tanko, niin ylätukivarren puslaa päästiin kiristämään kunnolla!

Pultti poikki :lol:

Vaan nytkähti se pusla sen verran, että toisesta jousenpuristimesta lainattu pultti lopulta väänsi puslan irti navasta.
Ihme kyllä uusi pusla meni kohtuullisella naputtelulla paikoilleen, hioin kyllä navan röörin huolellisesti kiiltäväksi 300-karkeuden hiomapaperilla.

Että tämmöistä höpinää yhden puslan vaihdosta, ehkei merkkihuollon hinta puslien vaihdosta olekaan älytön :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
lk
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja lk »

Niin olen käsittänytkin että hinta riippuu siitä kuinka monta tuntia on puslaa irroitettava. Jos menee 4 h ja 85 e/h ja puslia vaikka 4 vaihtoo...

TUota ihmettelin että miten sitten alustan jäykistämisessä saadaan pidettyä kulut niin alhaisina mutta tämä on ymmärrettävää, jos silloin on kyseessä eri puslat.
JouniH
"Aero"

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Itse rakensin tämmösen työkalun. Puslat oli pirun tiukassa. Sai kauan hakata paineilma vasaralla, että lähti irti. Käsin en viittiny edes yrittää.
Audi A4 2.0TFSIq
arska
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja arska »

Kyllä auto tuntuu nyt puslien vaihdon jälkeen paremmalta. Hinta n. 250 E, sis. osat n.150, työ 50 ja 4-p suunt. n.50.
JKen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JKen »

arska kirjoitti:Kyllä auto tuntuu nyt puslien vaihdon jälkeen paremmalta. Hinta n. 250 E, sis. osat n.150, työ 50 ja 4-p suunt. n.50.
Edullinen tuo työn osuus, vaihtoivat nopeasti 6 puslaa, tai sitten tuntihinta on pieni ...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
mike
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mike »

Hainpa itellekkin uusia taka-akselin palloniveliä kun katsastuksessa moitti orastavaa väljyyttä.

Otin muutaman kuvan jos jotakuta kiinnostaa nähä miltä nivel näyttää ja minkä verran GM on tilannu rasvaa niveleen.

Saabin tiskillä maksoivat 35 euroa kappale ja alkuperäiset on kestäny kait reilut 255 tkm. Ainakaan huoltohistoriasta ei löydy merkintää muiden kuin pitkittäistuen etupuslan vaihdosta.

Saksalaisia niveliä näyttävät kuiten olevan.

Kuva

Kuva

Kuva
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
lk
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja lk »

Saksalaisia varmaan ovat kun samat osat menee vectraan...
mike
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mike »

Koetin muuten kysellä että oisko ooppelin nivelinä halvemmat, mutta ainakin Aineella myyjä sanoi että ovat nykyään samanhintaisia. Muutenkin osien hinnoittelu on kuulemma muuttumassa yhtenäiseksi.
Kyseinen pulju myy saabin ja ooppelin osia ja huoltopalveluja. Uutena autona ei tuolta ooppelia saa ostettua mutta saabin saa jos oikein yrittää. Kovin innokasta myyntimiestä ei tarvi saabin puolella pelätä.

Mikä lienee totuus, mutta ainakin mulle kerrottiin näin. Ja kaiken kukkuraksi tietty pantiin nivelet Skodan pussiin :evil:
Mihinkäs hintaan 9-5T on saanu noita ooppelin osina?

Pitänee kuiten käyttää nuo kaikki suojakumit auki ennen asennusta ja tarkistaa rasvauksen tila. Nivelen liikuttelu ennen asennusta lienee kans paikallaan niin leviääpä rasva sitten kunnolla ennen allelaittoa.

Vectrassa noiden nivelien kulutus on kuulemma suurempaa kuin 9-5:ssä. Johtuuko nivelien parempi kesto 9-5:ssä sitten jäykemmästä jousituksesta ja vaimennuksesta vai mistä? Eihän tuo 9-5 mikään kivireki tosiaan ole. Omassani on tasonsäädöllä olevat vaimentimet takana. Olisko niillä mitään osuutta nivelien pitkään ikään?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
Vastaa Viestiin