pusla
Mulla säilyi korkeus samassa kuin aikaisemmin kun sporttialusta iskettiin alle tammi-helmikuun vaihteessa. Joissain vanhemmissa voi varmaankin jopa nousta.lk kirjoitti:Vai eikös sitä puhuttu että käytettyyn autoon alusta vaihto todellisuudessa lisää maavaraa....
Alustapaketissa on:lk kirjoitti:Olen nyt jostain saanut käsityksen että alustan jäykistämis/madalluttamis operaation yhteydessä myös puslat vaihdettaisiin? Voi olla että olen saanut väärän käsityksen asiasta...
- iskarit
- jouset
- kallistuksenvakaajat + niihin kuuluvat puslat
ja jotain pikkuroipetta mutta ei näitä kuluvia osia joista tässä ketjussa on keskusteltu.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ainakin nuo poikittaistukien ulommat pallonivelet voivat olla ´tanan tiukassa.lk kirjoitti:Niin puslahan on halpa osa mutta entäs vaihtotyön hinta? 100 euroa? Kalixin bilkompanetilla taisivat pyytää noin 3000-4000 sek tuosta hommasta....
Rakentelin tossa pari viikkoa sitten puslanvaihtoon kuvan mukaisen työkalun sekatavarakaupan rautaosaston osista. Putket oli paksuseinäistä tavaraa omista romuista.

Vinkki 1: Sekatavarakaupan M10 kierretanko on hommaan ihan liian pehmeetä tavaraa. Kahdesta pätkästä vedin kierteet sileeksi, ennen kuin uskoin.
Vinkki 2: Sekatavarakaupan jämerän näköiset prikat ovat ihan liian pehmeetä tavaraa. Venyivät purkan lailla, kun vääntämään alettiin.
No kun putkien päihin oli hitsattu abaut 15 millistä tavaraa ja pultiksi oli lainattu jousenpuristimesta 12 millinen tanko, niin ylätukivarren puslaa päästiin kiristämään kunnolla!
Pultti poikki

Vaan nytkähti se pusla sen verran, että toisesta jousenpuristimesta lainattu pultti lopulta väänsi puslan irti navasta.
Ihme kyllä uusi pusla meni kohtuullisella naputtelulla paikoilleen, hioin kyllä navan röörin huolellisesti kiiltäväksi 300-karkeuden hiomapaperilla.
Että tämmöistä höpinää yhden puslan vaihdosta, ehkei merkkihuollon hinta puslien vaihdosta olekaan älytön

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Niin olen käsittänytkin että hinta riippuu siitä kuinka monta tuntia on puslaa irroitettava. Jos menee 4 h ja 85 e/h ja puslia vaikka 4 vaihtoo...
TUota ihmettelin että miten sitten alustan jäykistämisessä saadaan pidettyä kulut niin alhaisina mutta tämä on ymmärrettävää, jos silloin on kyseessä eri puslat.
TUota ihmettelin että miten sitten alustan jäykistämisessä saadaan pidettyä kulut niin alhaisina mutta tämä on ymmärrettävää, jos silloin on kyseessä eri puslat.
Edullinen tuo työn osuus, vaihtoivat nopeasti 6 puslaa, tai sitten tuntihinta on pieni ...arska kirjoitti:Kyllä auto tuntuu nyt puslien vaihdon jälkeen paremmalta. Hinta n. 250 E, sis. osat n.150, työ 50 ja 4-p suunt. n.50.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Hainpa itellekkin uusia taka-akselin palloniveliä kun katsastuksessa moitti orastavaa väljyyttä.
Otin muutaman kuvan jos jotakuta kiinnostaa nähä miltä nivel näyttää ja minkä verran GM on tilannu rasvaa niveleen.
Saabin tiskillä maksoivat 35 euroa kappale ja alkuperäiset on kestäny kait reilut 255 tkm. Ainakaan huoltohistoriasta ei löydy merkintää muiden kuin pitkittäistuen etupuslan vaihdosta.
Saksalaisia niveliä näyttävät kuiten olevan.



Otin muutaman kuvan jos jotakuta kiinnostaa nähä miltä nivel näyttää ja minkä verran GM on tilannu rasvaa niveleen.
Saabin tiskillä maksoivat 35 euroa kappale ja alkuperäiset on kestäny kait reilut 255 tkm. Ainakaan huoltohistoriasta ei löydy merkintää muiden kuin pitkittäistuen etupuslan vaihdosta.
Saksalaisia niveliä näyttävät kuiten olevan.



Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Koetin muuten kysellä että oisko ooppelin nivelinä halvemmat, mutta ainakin Aineella myyjä sanoi että ovat nykyään samanhintaisia. Muutenkin osien hinnoittelu on kuulemma muuttumassa yhtenäiseksi.
Kyseinen pulju myy saabin ja ooppelin osia ja huoltopalveluja. Uutena autona ei tuolta ooppelia saa ostettua mutta saabin saa jos oikein yrittää. Kovin innokasta myyntimiestä ei tarvi saabin puolella pelätä.
Mikä lienee totuus, mutta ainakin mulle kerrottiin näin. Ja kaiken kukkuraksi tietty pantiin nivelet Skodan pussiin
Mihinkäs hintaan 9-5T on saanu noita ooppelin osina?
Pitänee kuiten käyttää nuo kaikki suojakumit auki ennen asennusta ja tarkistaa rasvauksen tila. Nivelen liikuttelu ennen asennusta lienee kans paikallaan niin leviääpä rasva sitten kunnolla ennen allelaittoa.
Vectrassa noiden nivelien kulutus on kuulemma suurempaa kuin 9-5:ssä. Johtuuko nivelien parempi kesto 9-5:ssä sitten jäykemmästä jousituksesta ja vaimennuksesta vai mistä? Eihän tuo 9-5 mikään kivireki tosiaan ole. Omassani on tasonsäädöllä olevat vaimentimet takana. Olisko niillä mitään osuutta nivelien pitkään ikään?
Kyseinen pulju myy saabin ja ooppelin osia ja huoltopalveluja. Uutena autona ei tuolta ooppelia saa ostettua mutta saabin saa jos oikein yrittää. Kovin innokasta myyntimiestä ei tarvi saabin puolella pelätä.
Mikä lienee totuus, mutta ainakin mulle kerrottiin näin. Ja kaiken kukkuraksi tietty pantiin nivelet Skodan pussiin

Mihinkäs hintaan 9-5T on saanu noita ooppelin osina?
Pitänee kuiten käyttää nuo kaikki suojakumit auki ennen asennusta ja tarkistaa rasvauksen tila. Nivelen liikuttelu ennen asennusta lienee kans paikallaan niin leviääpä rasva sitten kunnolla ennen allelaittoa.
Vectrassa noiden nivelien kulutus on kuulemma suurempaa kuin 9-5:ssä. Johtuuko nivelien parempi kesto 9-5:ssä sitten jäykemmästä jousituksesta ja vaimennuksesta vai mistä? Eihän tuo 9-5 mikään kivireki tosiaan ole. Omassani on tasonsäädöllä olevat vaimentimet takana. Olisko niillä mitään osuutta nivelien pitkään ikään?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334