Meikäläiseltä jäi nyt pointti puun taakse näistä viesteistä ihan täysin..mikan kirjoitti:Nimenomaan! Kyllä dynossa kuormaa vasten ajetaan hienoja vääntökäyriä ja kehutaan kuinka on alta 2000 rpm yli 300 Nm tmv. Mutta oikeasti tavallisessa kaupunkiliikenteessä ei tuollaisia vääntöjä saa moottorista irti. Maantiellä isolla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin tilanne on toinen. Niin paitsi kun on automaatti.Vigge kirjoitti: Btw Kuinkas usein tuo nykyinen 280Nm on valjastettu täysmääräisesti käyttöön (tulee siis koneesta kun urku täysin auki ja ahdot ylhällä) kun kyse on kuitenkin kaupunki-ajosta ja sen jouheudesta?
t. Mika
Kokemusta on alla olevista autoista on ollut manuaalia ja automaattia ja ihmettelen, että miten sillä automaatilla muka saa sen alaväännön käyttöön? On niin päinvastainen omaan näkemykseeni, minusta kun tuon 2,0t 9-5 ja samoin tuon 9-3 SC:n automaatti on niin tyhmä, että alle 2000 kierroksia ei edes pysty kiihdytyksessä käyttämään. No molemmat on lastuviritetty ja laatikkojen järki ei ole kyllä tehojen tasalla millään lailla, vaikka ei tuon 9-5:n lisäys mikään maalta merelle vievä ollutkaan. Maantieajossa esim. saa aina kickdownin 80km/h:n tasavauhdista hiemankin kiihdyttäessä.
Vedetään nyt vielä manuaalin esimerkki, jota 9-3 foorumin puolella on saatu lukea..:
9-3SS 1,8t + Hirsch M5 laatikolla vetää vitosella kuudestakympistä ihan mukavasti, voi rampista kiihdyttää motarille.
Kaupunkiajossa ei tosiaan tarvitse ylittää 2000rpm missään vaiheessa, kiihtyvyys on niin reilua, että useimmat liikennevalokisat "voittaa" kirkkaasti. 2000 ja uusi vaihde, kaasu pohjassa. Ja pellin alla viheltää! Tätä ilottelua ei automaatilla ole mahdollista edes saada, kun sen vaihtojärki jättää täysin käyttämättä alle 2500 kierrosalueen kiihdytyksissä pienemmistä vauhdeista! Laatikko sujuvasti ohittaa koko kierrosalueen. Jos koittaa pitää kierrokset sen alle, on ihan sama olisiko siellä sitä turboa vai ei. On viimeinen automaatti muuten meikäläisellä toistaiseksi. DSG:tä voi sitten harkita. Automaatilla konetta ei saa mitenkään päin ahtamaan alle 2500 kierroksen. Pitäisi hankkia varmaan toi ScanGauge II, jotta vois katsella pikkuisen paineita, tuntuu että ahto on ihan mitätöntä automaatilla.
Ja bensaa menee..
"Mukavuudesta maksetaan.." - Paitsi bensa, niin vääntävän turbon mahtava ajonautinto on myös hintana! Jälkimmäistä pidän pahempana.
"Kyyti on tasaisempaa.." - Joo ja vaihdot n.4500rpm ja takuulla nykii. En myöskään nauti kickdownista alle neljänkympin nopeuksissa, kun kone vetäisi vimmatusti sillä "kolmosella"! Helkatin kenguru.
"Aina oikea vaihde" - Väärällä hetkellä. Ja laatikko on ihan pihalla, jos kääntyy esim. isolta tieltä pienemmälle. Hetki arvotaan oikeaa välitystä ja sitten nykäistään jo helvetisti, kun kuski on jo lisännyt sekunnin sadasosan odottelun jälkeen liikaa kaasua. Myös tuntuma tiehen varsinkin liukkailla on näissä automaatin aiheuttamissa "hetkissä" juuri sen pienen ajan hukassa.
On ihan oikein, että automaatin lisävarustehinta on nykyään melkein tuplat käryveron ansiosta! Ilmeisesti Aeron A6 toimii progressiivisemmin, kuin tuon karviksen A5, mutta sitä ei kyllä kukaan usko mikä skootteri tuo A5 todella on. Pitäisi olla tosiaan 310Nm vääntö jo alakierroksilla, mutta laatikko pilaa sen täysin, eihän se edes käytä sitä. Ja se käsivalinta: Ottaa ehdotuksen vastaan, mutta esim. 60km/h nelosella ei oikein onnistu, teho ja vääntö hukkuu laatikkoon 1500rpm ja hetken jurnuttamisen jälkeen laatikko päättää "oikeaksi vaihteeksi" kolmosen. Ja vitosta voi käyttää jo yli 80 vauhdeissa. Manuaalilla pystyi tosiaan ajamaan sitä 60km/h:ta.
En valita, totean vain A5:n hyvät ominaisuudet.
"Maksetaan mukavuudesta" - Maksetaan siitä se koko ajamisen mukavuus! - Ajetaan 200hv skootterilla!
Terv. merkkiin erittäin tyytyväinen: