Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

mikan kirjoitti:
Vigge kirjoitti: Btw Kuinkas usein tuo nykyinen 280Nm on valjastettu täysmääräisesti käyttöön (tulee siis koneesta kun urku täysin auki ja ahdot ylhällä) kun kyse on kuitenkin kaupunki-ajosta ja sen jouheudesta?
Nimenomaan! Kyllä dynossa kuormaa vasten ajetaan hienoja vääntökäyriä ja kehutaan kuinka on alta 2000 rpm yli 300 Nm tmv. Mutta oikeasti tavallisessa kaupunkiliikenteessä ei tuollaisia vääntöjä saa moottorista irti. Maantiellä isolla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin tilanne on toinen. Niin paitsi kun on automaatti.

t. Mika
Meikäläiseltä jäi nyt pointti puun taakse näistä viesteistä ihan täysin..

Kokemusta on alla olevista autoista on ollut manuaalia ja automaattia ja ihmettelen, että miten sillä automaatilla muka saa sen alaväännön käyttöön? On niin päinvastainen omaan näkemykseeni, minusta kun tuon 2,0t 9-5 ja samoin tuon 9-3 SC:n automaatti on niin tyhmä, että alle 2000 kierroksia ei edes pysty kiihdytyksessä käyttämään. No molemmat on lastuviritetty ja laatikkojen järki ei ole kyllä tehojen tasalla millään lailla, vaikka ei tuon 9-5:n lisäys mikään maalta merelle vievä ollutkaan. Maantieajossa esim. saa aina kickdownin 80km/h:n tasavauhdista hiemankin kiihdyttäessä.

Vedetään nyt vielä manuaalin esimerkki, jota 9-3 foorumin puolella on saatu lukea..:

9-3SS 1,8t + Hirsch M5 laatikolla vetää vitosella kuudestakympistä ihan mukavasti, voi rampista kiihdyttää motarille.
Kaupunkiajossa ei tosiaan tarvitse ylittää 2000rpm missään vaiheessa, kiihtyvyys on niin reilua, että useimmat liikennevalokisat "voittaa" kirkkaasti. 2000 ja uusi vaihde, kaasu pohjassa. Ja pellin alla viheltää! Tätä ilottelua ei automaatilla ole mahdollista edes saada, kun sen vaihtojärki jättää täysin käyttämättä alle 2500 kierrosalueen kiihdytyksissä pienemmistä vauhdeista! Laatikko sujuvasti ohittaa koko kierrosalueen. Jos koittaa pitää kierrokset sen alle, on ihan sama olisiko siellä sitä turboa vai ei. On viimeinen automaatti muuten meikäläisellä toistaiseksi. DSG:tä voi sitten harkita. Automaatilla konetta ei saa mitenkään päin ahtamaan alle 2500 kierroksen. Pitäisi hankkia varmaan toi ScanGauge II, jotta vois katsella pikkuisen paineita, tuntuu että ahto on ihan mitätöntä automaatilla.

Ja bensaa menee..
"Mukavuudesta maksetaan.." - Paitsi bensa, niin vääntävän turbon mahtava ajonautinto on myös hintana! Jälkimmäistä pidän pahempana.

"Kyyti on tasaisempaa.." - Joo ja vaihdot n.4500rpm ja takuulla nykii. En myöskään nauti kickdownista alle neljänkympin nopeuksissa, kun kone vetäisi vimmatusti sillä "kolmosella"! Helkatin kenguru.

"Aina oikea vaihde" - Väärällä hetkellä. Ja laatikko on ihan pihalla, jos kääntyy esim. isolta tieltä pienemmälle. Hetki arvotaan oikeaa välitystä ja sitten nykäistään jo helvetisti, kun kuski on jo lisännyt sekunnin sadasosan odottelun jälkeen liikaa kaasua. Myös tuntuma tiehen varsinkin liukkailla on näissä automaatin aiheuttamissa "hetkissä" juuri sen pienen ajan hukassa.

On ihan oikein, että automaatin lisävarustehinta on nykyään melkein tuplat käryveron ansiosta! Ilmeisesti Aeron A6 toimii progressiivisemmin, kuin tuon karviksen A5, mutta sitä ei kyllä kukaan usko mikä skootteri tuo A5 todella on. Pitäisi olla tosiaan 310Nm vääntö jo alakierroksilla, mutta laatikko pilaa sen täysin, eihän se edes käytä sitä. Ja se käsivalinta: Ottaa ehdotuksen vastaan, mutta esim. 60km/h nelosella ei oikein onnistu, teho ja vääntö hukkuu laatikkoon 1500rpm ja hetken jurnuttamisen jälkeen laatikko päättää "oikeaksi vaihteeksi" kolmosen. Ja vitosta voi käyttää jo yli 80 vauhdeissa. Manuaalilla pystyi tosiaan ajamaan sitä 60km/h:ta.

En valita, totean vain A5:n hyvät ominaisuudet.
"Maksetaan mukavuudesta" - Maksetaan siitä se koko ajamisen mukavuus! - Ajetaan 200hv skootterilla!

Terv. merkkiin erittäin tyytyväinen:
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Hmmm eli A4 laatikko toimii kyl kuvausta täysin vastaavasti ja sit on se WINTER jos haluaa jurnuttaa ja kyllä jurnuttaa, mutta etenee silti. Normal:lilla toimii niin kuin ennenkin ja S päällä sit tapahtuu kyl. Nii auto on 9-3, mut eiköhän tuota aisinia oo 4-lovisena myös vanhemmissa 9-5.

vähä: OT kyllä
9-3.1972
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Tämänpäiväinen (16.1.2008) kokemus alaväännöstä 9-5 A5 automaatilla, tasanopeutta 65km/h loivaan ylämäkeen, laatikko arpoo D:llä välitystä "kolmosen" ja "nelosen välillä n. 5 kertaa 200 metrin matkalla. Poing poing poing.. Aika kengurumaista edustuskyytiä...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Alkuperäiseen kysymykseen alaväännöstä liittäisin Hirschin vääntökäyrät 9-3 1,8t:n lastusta.

http://www.saunalahti.fi/~joukolkv/Chal ... 0juttu.jpg

60 - 100 km/h kertoo aika paljon.

Ja näiden pikkuautomaattien lastuviritykseen sanoisin - Unohda, laatikon softa ei ole päivitettävissä. Vaihtojärki ei nouse tehojen mukaiselle tasolle.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kuva

Kuva

Piti vaan testata kuvan liittämistä..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ristom kirjoitti:
mikan kirjoitti: Nimenomaan! Kyllä dynossa kuormaa vasten ajetaan hienoja vääntökäyriä ja kehutaan kuinka on alta 2000 rpm yli 300 Nm tmv. Mutta oikeasti tavallisessa kaupunkiliikenteessä ei tuollaisia vääntöjä saa moottorista irti. Maantiellä isolla vaihteella kun lyö kaasun pohjaan, niin tilanne on toinen. Niin paitsi kun on automaatti.

t. Mika
Meikäläiseltä jäi nyt pointti puun taakse näistä viesteistä ihan täysin..

Kokemusta on alla olevista autoista on ollut manuaalia ja automaattia ja ihmettelen, että miten sillä automaatilla muka saa sen alaväännön käyttöön? On niin päinvastainen omaan näkemykseeni, minusta kun tuon 2,0t 9-5 ja samoin tuon 9-3 SC:n automaatti on niin tyhmä, että alle 2000 kierroksia ei edes pysty kiihdytyksessä käyttämään.
Moi!

Ilmaisin ajatukseni varmaan jotenkin huonosti. Tarkoitin että helpoiten alaväännön saa käyttöön maantiellä ohitustilanteessa kun survaisee kaasun pohjaan. Paitsi kun on automaatti, koska sehän lyö yhtä tai kahta pienempää vaihdetta pykälään ja kierrokset on +4000.

Mulla on kokemusta chipatun 9000 automaatista ja 9-5 Aeron 4-lovisesta. Itse pidin tonnarin lootaa fiksumpana tavallisessa kaupunkiajossa, koska se käytti väännön paremmin hyödyksi. Aeron välitykset kylläkin säästävät bensaa tonnariin verrattuna ja sitten kun tarvii mennä tosissaan niin Sport-nappi pohjaan ja meno on ihan erilaista kuin tonnarilla.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ristom kirjoitti:Tämänpäiväinen (16.1.2008) kokemus alaväännöstä 9-5 A5 automaatilla, tasanopeutta 65km/h loivaan ylämäkeen, laatikko arpoo D:llä välitystä "kolmosen" ja "nelosen välillä n. 5 kertaa 200 metrin matkalla. Poing poing poing.. Aika kengurumaista edustuskyytiä...
S-nappi poistaa tuon ainakin A4-laatikoista, käyttää vääntöä paremmin hyväksi.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Hyvää tietoa on tullut esille. Kiitos siitä. :)
Yksi asia on jäänyt jutuissa vaivaamaan enkä ole varma olenko ymmärrystä vailla vai täyttä ymmärrystä vailla, mutta kysyn kumminkin tuosta "väännön saamisesta käyttöön paremmin maantienopeuksissa"
Maantiellä ajetaan vitosella about 80km/h 1700r/min tai kaupungissa kakkosella se 1700r/min, Molemmissa tintataan kaasu pohjaan. Eikö kakkosella löydy tarpeeksi vastusta/työtä jos alavääntö ahdot nousee enemmän vitosella maantiellä jossa ilmanvastus ja vierintävastus on huomattavasti isompi. Coolerissa tietysti jo jäähdytys toimii paremmin kun on nopeutta. Vai eikö kakkosella ennätä vääntö nousta kun kierrosten myötä alkaa tehoa tulla nopeammin verrattuna vitosella nopeuden nousun "odottelemiseen".
Tv. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Petter »

Ei ole riitävästi vastusta ja ahtopaine ei ehdi nousta pienillä vaihteilla. IC ei tuossa varmaan vielä vaikuta, tulee esiin ajettaessa pidempään kovia nopeuksia.
Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Minulla BSR stage 1 lastu ollut vajaan vuoden. Tehoa tulee eniten lisää juuri keskialueelle (2000-4000 rpm) ja huomaa parhaiten isoilla vaihteilla kaasua painettaessa potkua enemmän. Aerossa lastuttamisesta on vähemmän hyötyä, kun matalapaineturbossa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JKen kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Tämänpäiväinen (16.1.2008) kokemus alaväännöstä 9-5 A5 automaatilla, tasanopeutta 65km/h loivaan ylämäkeen, laatikko arpoo D:llä välitystä "kolmosen" ja "nelosen välillä n. 5 kertaa 200 metrin matkalla. Poing poing poing.. Aika kengurumaista edustuskyytiä...
S-nappi poistaa tuon ainakin A4-laatikoista, käyttää vääntöä paremmin hyväksi.

Omassa 5-vaihteisessa S-nappi tekee tilanteen vain pahemmaksi. Kosketkin kaasuun niin laatikko tarjoaa heti pienempää vaihdetta ja +3500 kierroksia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

ööööö, kuka luulee että turbomoottori toimii jollain 1700rpm alueella tehokkaasti 8O vaikka kuinka lastuttais. Kannattas ottaa selvää mikä on minkäkin polttomoottorin "toiminta/käyttöalue" näin aluksi.
9-3.1972
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Vaihtakaa dieselkoneella varustettuihin manuaalivaihteisiin autoihin niin ei tarte valittaa. 1700rpm, WTF sehän on melkeen tyhjäkäyntiä vielä...

Nimim. Motoristi
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja JKen »

2.3i-16 kirjoitti:
JKen kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Tämänpäiväinen (16.1.2008) kokemus alaväännöstä 9-5 A5 automaatilla, tasanopeutta 65km/h loivaan ylämäkeen, laatikko arpoo D:llä välitystä "kolmosen" ja "nelosen välillä n. 5 kertaa 200 metrin matkalla. Poing poing poing.. Aika kengurumaista edustuskyytiä...
S-nappi poistaa tuon ainakin A4-laatikoista, käyttää vääntöä paremmin hyväksi.

Omassa 5-vaihteisessa S-nappi tekee tilanteen vain pahemmaksi. Kosketkin kaasuun niin laatikko tarjoaa heti pienempää vaihdetta ja +3500 kierroksia.
Ilmeisesti oli kuitenkin kyse tasanopeudesta 65 km/h esim. vakionopeussäätimen avustuksella.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Petter »

Korruptio kirjoitti:Vaihtakaa dieselkoneella varustettuihin manuaalivaihteisiin autoihin niin ei tarte valittaa. 1700rpm, WTF sehän on melkeen tyhjäkäyntiä vielä...

Nimim. Motoristi
Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Petter kirjoitti:Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).
Kone tykkää kun sitä kierrätetään. Olin ymmärtävinäni tästä threadista että automaatti ei sais vaihtaa kiihdyttäessä isommalle vaan sen pitäisi vedättää alakierroksilla. Toisaalta eipä tuo neloskoneen karkea ääni Saabin äänieristyksillä mitään kovin juhlavan kuuloista ole kierroksilla muutenkaan joten kai se syy löytyy siitä. :D

Pyörässä ja autossa molemmissa rivinelonen, en minä sillä, kunhan vaan ihmettelin että eikö vaihteiston ideana ole että saadaan moottorin kierrosluku pidettyä tehokkaalla toiminta-alueella nopeuden vaihtelusta huolimatta.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Vastaa Viestiin