Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja saabracing »

JussiT-5R kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:Jos ja kun on pyörät alla, niin kuvia nähtäville. :D
Joo, täytyy ottaa kuvia, jos tulee koitettua.

saabracing kirjoitti:tossa samantyyliset ja MYYNNISSÄ vink vink :wink:

käy 9-5 saappiin suoraan ilman sovitteita.

mut vaan 18"

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/19520jj.jpg
Olen kyllä huomannut nuo myymäsi vanteet. :wink: Edulliset on...vähän turhan pienet vaan. Enkä minä periaatteessa tarvi vanteita, kun yhdet 19" jo tulossa Saabiin, noita Audin vanteita voisi vaan ihan piruuttaan koittaa.

totta, 19" ne olla pitää :P :P
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Noista ET:eistä vielä, ajattelin että voisi ihan kokeilumielessä testata myös näitä lankopojan Audin vanteita tuohon Saabiini. Ne on 8x19", ET35 ja kumeina 235/35, muistaakseni.
Voi olla kyllä aika liki takakaarta tuolla ET:llä. Mutta kokeilemallahan se selviää :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mä oon ihan ulkona näistä jutuista (=liian vanha) enkä ymmärrä miksi hyvästä autosta pitää tehdä hirveä kivireki ja vielä maksaa siitä maltaita mutta näin tuossa öljyjä vaihdattaessani Vianorilla sellaiset nastarenkaat kuin 295/30 22". Kuka laittaa saabin alle semmoset ensimmäisenä? Olis siinä naapurit ihmeissään :wink:
9000CS 2,3
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja HMK »

Saappi Kuski kirjoitti:Mä oon ihan ulkona näistä jutuista (=liian vanha) enkä ymmärrä miksi hyvästä autosta pitää tehdä hirveä kivireki ja vielä maksaa siitä maltaita mutta näin tuossa öljyjä vaihdattaessani Vianorilla sellaiset nastarenkaat kuin 295/30 22". Kuka laittaa saabin alle semmoset ensimmäisenä? Olis siinä naapurit ihmeissään :wink:
Tästä saadaankiin hyvää keskustelua :D En itsekään ole enää mikään nuori, mutta autosta ei ainakaan 18" vanteilla ja 40-sarjan renkailla tule kivirekeä (kokemusta on) paitsi poikkeuksellisesti tietyt autot mukulakivellä. Autosta sen sijaan tulee parempi ajettava. Se ohjautuu täsmällisemmin eikä kallistele niin paljon kuin perusmalli. Toki jos pitää lullamaisesta ajamisesta niin sitten renkaan profiili ja koko ovat väärät. Itselle ainakin tuo ARC-mallin alkuperäinen alusta ja rengastus olivat hirvitys. Kun on tottunut kovempaan alustaan niin se tuntuu juuri oikealta eikä paluuta takaisin ole.

Ulkonäköseikat on toki myös tärkeä asia (pakko myöntää turhamaisuus). Mikään ei näytä tökerömmältä kuin joku kallis, ehkä urheilullinenkin auto, esim. MB, jossa on jotkut 60-sarjan renkaat pienillä vanteilla. Toki sillä saa mukavaa kyytiä, mutta miksi laittaa rahaa hienoon autoon ja jättää homma puolitiehen? Mitä sillä uudella coupe-bemarilla tekee jos alla on peltivanteet Bilteman kapseleilla?

Täysin hulluahan se on autoa varustella ja lyödä siihen paljon rahaa, mutta toisaalta harrastukset on harrastuksia... mutta eikös auton pitäisi olla vain kulkuväline paikasta toiseen? :?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Frostgrey kirjoitti:
Noista ET:eistä vielä, ajattelin että voisi ihan kokeilumielessä testata myös näitä lankopojan Audin vanteita tuohon Saabiini. Ne on 8x19", ET35 ja kumeina 235/35, muistaakseni.
Voi olla kyllä aika liki takakaarta tuolla ET:llä. Mutta kokeilemallahan se selviää :wink:
Joo, niin tuolla alussa sanottiin, siksi ajattelin koittaakin, että kuinka lähelle kaarta se tosiaan menee...
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Mahtuuko 9-5:n alla pyörimän 19x8" vanteet 40 et:llä? rengastus olisi varmaan 225/35
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja pade »

siffonen kirjoitti:Mahtuuko 9-5:n alla pyörimän 19x8" vanteet 40 et:llä? rengastus olisi varmaan 225/35
Uskaltaisin väittää että mahtuu hyvin!
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uusista kesävanteista ja ET:stä ym.

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mäinkin voi asian nähdä:

- Mitä hyötyä on jos vaihdan autooni suurempikokoiset vanteet?

Yleensä vain ulkonäkö. Auton jousittamattoman massan kasvu on myrkkyä ajo-ominaisuuksille ja suuremmat vanteet ovat aina raskaammat kuin pienemmät samanlaiset. Joskus vannekoon kasvattaminen voi olla perusteltua nopeusmittarivirheen eliminoimiseksi kun halutaan käyttää matalampiprofiilisia renkaita mutta silloin vanteiden osalta kyseessä on uhraus kokonaisuuden parantamiseksi; vannekoon suurentamisella ei sinällään ole minkäänlaisia positiivisia vaikutuksia ajo-ominaisuuksiin.
Toinen pointti on että jos ajo-ominaisuuksia tosiaan ajatellaan niin vanteet tulisi mitoittaa auton jarrujen mukaan, samalla tavalla kuin kilpa-autoissa joista suuret vanteet ovat muoti-ilmiöksi siviiliautoihin tulleet. Joskus on pakko tehdä kompromisseja eli esimerkiksi 345mm jarrulevyt satuloineen mahtuvat juuri ja juuri 17" vanteisiin ja suuria vanteita on pakko siitä syystä käyttää vaikka muiltaosin 16" tai 15" vannekoko olisi parempi vaihtoehto auton ajo-ominaisuuksien kannalta. Tavallisten siviiliautojen jarrulevyjen koko on yleensä 240-310mm ja ne mahtuvat kivuttomasti 13-16" vanteisiin.

Ajo-ominaisuuksia on lähes kaikissa tapauksissa turha käyttää tekosyynä huomattavan suurten vanteiden hankinnalle, siihen tarkoitukseen parempi lähtökohta on vaihtaa vain paremmat, pitävämmät renkaat alkuperäiskokoisille tai vain hieman suuremmille vanteille.

Erityyppisten vanteiden painoissa voi olla huimiakin eroja, varsin kattava lista eri vanteiden painoista on kerätty osoitteeseen http://www.wheelweights.net.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin