V.J.S kirjoitti:Jos oli montakin suomalaista, niin ei ole ihme, että meni noinkin pahasti fituralleen

Saabin parhaat koneet on 2,5 tai 3,0litraset V6 bensakoneet, niistä kun on Saabin omat insinöörit pitäny suurimmaksi osaksi näppinsä erossa

Taiat juksata
Ei vaan. Vähän ihmetyttää tämä uudempíen (9-5 varsinkin) Saabien moittiminen milloin mistäkin, varsinkin moottorin lähestulkoon epäonnistumisesta.
Jos aatellaan vähän tuotantohistoriassa taaksepäin, itellä on omistuskokemusta seuraavista 900i (87), 9000 TA (89) sekä 9000 Aero (96). Lisäksi porukoilla on ollut ja on edelleen lukuisia 99:jä seitkyt- ja kahekskytluvuilla, 9000 TA (87), 9000 2.3t (94), 9-5 2.3ta (98) ja 9-5 2.0t (00).
En muista, että ikinä noissa porukoiden Saabeissa ois ollut minkäänlaista isompaa vikaa moottoripuolella, vaikka kirjo sisältääkin 2 9-5:sta, joista toinen vielä se erikoisen riskialtis malli. Ei ei, eipä ollut mitään lietettä venttiilikopassa, moottori kävi siististi. tuosta 87:sta aikoinaan laitettiin kuntoon automaattilaatikon mukana tuleva suunnitteluvikainen vetolevy. Lopultahan tuo mätäni käsiin, mutta joku klubilainen sen taisi vielä hitsata kuntoon.
Omissa nimissä olleista Saabeista satkun nykiminen märällä kelillä loppui tulpanjohdot vaihtamalla. Ei siinä ikinä mitään vikaa ollut moottoripuolella. Ekasta tonnarista piti rempata (saksalainen) automaattilaatikko ja tapella vetolevyn kanssa. Moottorin läpi laskettiin litratolkulla raakaa bensaa, hiukan naputti, nyt on kestänyt 19v:n käytössä jo vuoden päivät ilman oireita. Katalysaattorikin kesti tuon kylvyn ilman mitään. Aerosta piti viime kesänä vaihtaa kansipahvi. No, ehkä se 11 vuotiaalle sallitaan. Tasapainoakselit pyörivät, öljyä ei kulu yhtään, kone naputtaa 2 sekuntia kylmäkäynnistyksessä päivien seisonnan jälkeen. Kaikki ohitusmahdollisuudet on käytetty ja täydet ahtopaineet käytössä sen, mitä laki sallii. Eikä oireita.
Sitä minä vain meinaan, että ei kait nuo uudemmat b2x5-pannut nyt niin paljon ole näistä ammoisien aikojen moottoreista huonontuneet. Onhan siellä jotain räpeltämistä huohottimien ja kevyiden mäntien kanssa, joojoo. Jotenkin vain tuntuu, että asiat saavat väärät mittasuhteet moottorin suunnittelun epäonnistumisesta puhuttaessa (joo joo, turha heittää sitä satasivuista ketjua moottoritakuusta tai jotai vuodelta 2003 olevaa saksalaista moottoritiellejättämistaulukkoa).
Aurinkoinen päivä, terassilla vieno tuuli puhaltaa ja meri liplattaa. Saabikin tuntuu ihan jees autolta
