Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
olenko ymmärtänyt oikein jos luulen että 2004 versiossa ongelma on korjattu?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
M2004 on hieman erilainen huohotinjärjestelmä ja sen väitetään toimivan oikeasti paremmin kuin vanhempien. M2004- ei ole myöskään enää jatkettua huolenpitosopimusta eli ns. 8 vuoden moottoritakuuta.
Eski
Eski
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
okei. eli yks-yks meni tämä erä. kiits.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Äsken ihan huvin vuoksi kattoin meidän saapin tikkuun. (9-5 2,3T 2001) niin oli pikkusormen pään kokoinen täplä tikun pääs tuollaista sontaa....
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Vaikka täältä saanee kuvan että "kuran" muodostuminen olisi suoraan huohotusjärjestelmän versioon liittyvä asia niin se tuskin kuitenkaan on sitä. Kyse on enemmän öljyn ominaisuuksiin ja auton käyttötapaan liittyvästä ilmiöstä... huohotuksen rakenteesta riippuu lähinnä se kuinka hyvin se selviytyy "kurasta" mikäli sitä muodostuu.nef kirjoitti:Mulla ON uudempi huohotinpäivitys, ennen sitä ei koskaan ollut ongelmia että
menee öljyä tai tulee "kuraa" tikkuun...![]()
Onkohan tämä viimeisin päivitys taaaaas huono niinkuin ne edelliset.
Tietyt moottorit muodostavat "kuraa" tietyissä olosuhteissa ja tietyillä öljyillä... huohottimissa voi olla suunnitteluvirheitä, "kuran" muodostuminen on asia josta ei pääse eroon pelkällä huohottimen muuttelemisella.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Dodiih, kodia on päästy ja auto mitä on mitä ilmeisimmin edelleen ehjä.siili69 kirjoitti: Huomenna ollaan viisaampia...
Menomatkan aikana seurasin tilannetta noin 150 km välein; koko ajan sitä keltaista näkyi kyllä, mutta samalla tikun päästä näkyi normaalin näköistä öljyä ainakin mitan puoleen väliin joten ajelimme yli 800 km ilman ongelmia.
Perillä kävin heti maanantaina kyselemässä pikahuoltoa Kuusamosta, mutta kovasti oli täynnä kalenterit ja tulimme kotiin vanhoilla öljyillä. Varaan ajan paikalliseen huoltoon huohotinpäivityksen asennusta ja mahdollista Forte-pesua varten heti kun mahdollista.
Muutoin reissu sujui hienosti, paitsi että hälyttimen sireeni päätti jäädä päälle noin 23:15... tuosta eteenpäin tuli aina nypättyä sulake #14 irti pysäköidessä. Sireenin paristot vaihdoin muutama kuukausi sitten, mutta auton akku ilmeisesti alkaa olla valmis; vaikutti siltä, että tuo saattaisi (?) aiheuttaa sireenin huutoa, jota on kuulunut varsin säännöllisesti. Ensi viikolla testaan uudella akulla.
Kaiken kaikkiaan oli hienoa tehdä matkaa 9-5:llä; neljän hengen porukka mahtui mukavasti ja kuskin pallille oli tunkua

Jaska
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Tänään tilannetta parannettu Forte-pesulla ja huohotinpäivityksellä: 306 euroa meni (työt n. 150, loput osiin ja litkuihin).
Jaska
Jaska
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Itselläni opiskeluaikoina 900 T16 (B202 vm.90 moottorilla) teki smetanaa talvella, kun ei ollut varaa ostaa takaiskuventtiiliä huohotukseen, joten oli irti koko huohotuksen "apu"letku, joka menee suoraan imusarjaan. Tässä letkussahan siis on kova alipaine esim. tyhjäkäynnillä.
Huomasin smetanaa tikussa ja lisäsin samantien apuletkun ilman takaiskua huohotukseen. Smetana katos. Myöhemmin ostin takaiskuventtiilinkin kerta turpo peli.
Oiskohan näissä 9-5:sissa LOPULLINEN huohotinpäivitys vain lisätä letku+takaiskuvena suoraan imusarjaan? Väittäisin että maailmakin pelastuu tällä versiolla koska ylimääräisiä öljyjä ei polteta hajoavilla moottoreilla/turboilla?
Takaiskun pitää olla tosi herkkä, esim: motonet: Takaiskuväliventt Diesel Ø6mm 19-0305 7.90
edit: siis maailma pelastuu näillä uusilla huohotussysteemeillä, periaatteessa. Ei polteta kuin "puhdasta" bensaa.
Huomasin smetanaa tikussa ja lisäsin samantien apuletkun ilman takaiskua huohotukseen. Smetana katos. Myöhemmin ostin takaiskuventtiilinkin kerta turpo peli.
Oiskohan näissä 9-5:sissa LOPULLINEN huohotinpäivitys vain lisätä letku+takaiskuvena suoraan imusarjaan? Väittäisin että maailmakin pelastuu tällä versiolla koska ylimääräisiä öljyjä ei polteta hajoavilla moottoreilla/turboilla?
Takaiskun pitää olla tosi herkkä, esim: motonet: Takaiskuväliventt Diesel Ø6mm 19-0305 7.90
edit: siis maailma pelastuu näillä uusilla huohotussysteemeillä, periaatteessa. Ei polteta kuin "puhdasta" bensaa.
99T-museopeli
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Ihmettelin oman Aeron -00 öljynkulutusta, nyt on vaihdon alla huohotussetti, uudet letkut ja takaiskuvena. Eilen katsoeessani huohotus letkuja sieltä löytyi samaa mustakeltaista tahnaa. Öljyt tikussa näyttää kyllä hyvältä.
Mutta, mutta.... mitä mieltä olette Forte pesusta? Onko enemmän haittaa vai hyötyä? Irtoaisko sillä mahdollisesti jumittuneet männänrenkaat?
Meinaan kyllä samalla putsailla öljypohjan ja tarkistaa sihdin.
Mutta, mutta.... mitä mieltä olette Forte pesusta? Onko enemmän haittaa vai hyötyä? Irtoaisko sillä mahdollisesti jumittuneet männänrenkaat?
Meinaan kyllä samalla putsailla öljypohjan ja tarkistaa sihdin.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Jotkut merkkihuollotkin suosittelevat Forte-pesua säännöllisesti näihin huohotusvaivaisiin koneisiin. Itse teetin entiseen M2000 9-5 Aeroon forte-pesun, mutta eipä sillä mitään vaikutusta ainakaan öljyn kulutukseen ollut (kului noin litra/10K). Minulla ei tosin koskaan ollut tuota smetanaa koneessa.
Männänrenkaiden irroitukseen normaali forte-pesu tuskin auttaa, mutta tehokaampi konsti on kaataa fortea (tai petroolia) tulpan reijistä koneeseen, annetaan vaikuttaa yön yli ja tämän jälkeen vaihdetaan öljyt.
Eski
Männänrenkaiden irroitukseen normaali forte-pesu tuskin auttaa, mutta tehokaampi konsti on kaataa fortea (tai petroolia) tulpan reijistä koneeseen, annetaan vaikuttaa yön yli ja tämän jälkeen vaihdetaan öljyt.
Eski
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Pysyykös ne litkut männän päällä jos renkaat on jumissa?Eski kirjoitti:kaataa fortea (tai petroolia) tulpan reijistä koneeseen, annetaan vaikuttaa yön yli
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
On väitetty, että öljynkulutus on vähentynyt tuolla liuotushoidolla, mutta parempi tietysti, jos samantien avaa koneen ja vaihtaa männänrenkaat tai uudet männät 
Eski

Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Jos tällä "kuralla" tarkoitetaan sitä öljylietettä niin veikkaisin itse että sen perussyy on tietysti tuo huohotusongelma mutta varsinainen syy pitkät (eli 20t) öljynvaihtovälit.Jussi kirjoitti:Vaikka täältä saanee kuvan että "kuran" muodostuminen olisi suoraan huohotusjärjestelmän versioon liittyvä asia niin se tuskin kuitenkaan on sitä. Kyse on enemmän öljyn ominaisuuksiin ja auton käyttötapaan liittyvästä ilmiöstä... huohotuksen rakenteesta riippuu lähinnä se kuinka hyvin se selviytyy "kurasta" mikäli sitä muodostuu.nef kirjoitti:Mulla ON uudempi huohotinpäivitys, ennen sitä ei koskaan ollut ongelmia että
menee öljyä tai tulee "kuraa" tikkuun...![]()
Onkohan tämä viimeisin päivitys taaaaas huono niinkuin ne edelliset.
Tietyt moottorit muodostavat "kuraa" tietyissä olosuhteissa ja tietyillä öljyillä... huohottimissa voi olla suunnitteluvirheitä, "kuran" muodostuminen on asia josta ei pääse eroon pelkällä huohottimen muuttelemisella.
Itselläni sitä lietettä ei löytynyt mistään 115tkm kohdalla kun jakopää uusittiin (öljynvaihtovälit on aina olleet 7-11tkm, kerran 20tkm) ja uusin huohotuspäivitys lopetti myös sen vähäisenkin öljynkulutuksen, mikä oli ehkä 2-3 milliä /10tkm.
Nyt myös öljy on 10tkm ajettuna sen näköistä kuin pitääkin eli ei vielä lähelläkään mustaa.
Ja käyttöhän minulla on 7 kilometrin työmatka ajoa suuntaansa päivittäin.
9000CS 2,3
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Menin Metroautoon huollattamaan autoni. (Määräaikaishuolto.) Siellä suosittelivat heti kättelyssä moottorin Forte pesua näkemättä autoa. En ollut ikinä ennen kuullutkaan siitä, joten minulla ei ollut mielipidettä asiasta. Tein niin kuin myyjä suositteli, kun en maallikkona muuta osannut sanoa. Jälkeenpäin rupesin miettimään että onko kyseessä pelkkä rahastus? Ei Länsiautossa ikinä suositeltu Forte pesuja. (Liikkeen vaihto johtui siitä että edellinen käyttämäni toimipiste lopetti toimintansa.) Koneessa ei ole mitään ongelmaa. Toimii kuin enkeli.Eski kirjoitti:Jotkut merkkihuollotkin suosittelevat Forte-pesua säännöllisesti näihin huohotusvaivaisiin koneisiin.
Voiko tällaisista käsittelyistä olla mitään haittaa? Esim. liuottelee muutakin kuin sitä mitä pitää liuottaa? Vai onko siitä peräti hyötyä silloinkin kun ongelmia ei ole?
Jos Forte-pesu on niin hyvä ja tarpeellinen, niin miksi esim. Länsiauto ei suositellut sitä ikinä? Auton huolto-ohjelmassakaan ei mainita että moottori tarvitsee X-kilometrin välein Forte pesun.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Joidenkin lähteiden mukaan koneen puhtaudesta pääsee aika hyvin selville kun kurkkaa öljypohjaa ja venttiilikoppaa sisäpuolelta. Lievä tummuminen on ihan normaalia mutta ei pitäisi olla mitään ylimääräistä möhnää.
9000CS 2,3