turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

HMK kirjoitti: Huomaatko eroa ajaessa tuohon Mitsun ahtimeen?
Huomaan varsin suurtakin sen jälkeen kun muokkasin vähän softaa. ;)

Ei tullut ajettua sellaisella kombinaatiolla että vakiosofta + mitsu mutta veikkaisin että veto paranee yläkierroksilla jonkin verran ja tehon tuotto on vähän tasaisempaa. Viivettä tulee tuskin juurikaan huomattavia määriä lisää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

126 tuhatta ja laukes kerralla (edellinen 2.0t -02). Savua ja hajua tuli niinkuin olisi renkaita poltettu!
Oli mulla kaksi viikkoa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Arcer »

paljonkohan noita ahtimia vaihdetaan turhaan... mulla sitä on oltu vaihtamassa jo 80tkm:n sitten ensimmäisen kerran savutukseen, joka loppui huohotinpäivityksellä ja sen jälkeen reippaaseen öljynkulutukssen joka korjaantui männänrenkaiden vaihdolla... Ahdin se vaan on pysynyt alkuperäisena vaikka se olisi pitäny vaihtaa jo 2 kertaa. 200tkm alkaa olla täynnä.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja MNeva »

-01 2,3t 208 tkm mittarissa ja maanantaina menee auto ahtimen vaihtoon. Menee onneks liikkeen takuuseen.
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

233000 veti viimiset höngät mun GT17.
mää kokeilin ensin mitsun kans vakio softalla, tuntu et alavääntö olis ollu karvaverra parempi ja väänsi tasasemmin, vois kyl johtuu siitä ku ajanu loppuu sotketul carretil.

mut softa jälkee ero oli jo huomattava, ekaa kertaa kokeillessa hymy ei meinannu samaa naamaa mahtuu :twisted:
jcarlson kirjoitti:
HMK kirjoitti: Huomaatko eroa ajaessa tuohon Mitsun ahtimeen?
Huomaan varsin suurtakin sen jälkeen kun muokkasin vähän softaa. ;)

Ei tullut ajettua sellaisella kombinaatiolla että vakiosofta + mitsu mutta veikkaisin että veto paranee yläkierroksilla jonkin verran ja tehon tuotto on vähän tasaisempaa. Viivettä tulee tuskin juurikaan huomattavia määriä lisää.
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Onko nuo turbon hajoamiset varoitelleet tullessaan mitenkään? Vai meneekö ne kertalaakilla?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

öljyä rupee kulumaan enemmän ja joskus vinkumalla(joskus ehjätkin turbot vinkuu, riippuu turbosta) viisammat saa korjata
Tannisto kirjoitti:Onko nuo turbon hajoamiset varoitelleet tullessaan mitenkään? Vai meneekö ne kertalaakilla?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Toinenko kerta toden sanoo ?

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Moi.
Mulla oli tuossa viikonloppuna taas ahtimen vaihto päivät. Turbo korjaamon korjaama GT17 kesti sitten noin 3vuotta ja 70tkm. Nyt ruuvasin paikoilleen PCS:ltä tilatun GT17:sen (en vieläkään tuota mitsun ahdinta). Pitkittäis välystä viallisessa ahtimessa ei kyllä ollut yhtään, eikä paljon poikittaitakaan, mutta öljyä pukkas tuonne imupuolelle. Vanha ahdin kyllä pyöri sormilla pyörittelemällä paljon nahkeammin kuin tuo uusi. Jospa tuo taas pari vuotta menisi...
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
Kapteeni Aika
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 23:22

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Aika »

Oliko eroja turbojen laukeamisissa jos vertaa 9-3 malliin ? Miten se huohotus ?
Eikö oikealla käytöllä ikää voi pidentää, mikä on oikeaa käyttöä ? Itse annan pienenkin käytön jälkeen ihan vähän pyöriä ennenkuin sammutan. Kovemmassa ajossa tottakai enemmän.
Mikä on turbon "väärää" käyttöä jos ei oteta huomioon että ei aja ollenkaan ?
Tuleeko poljettua liian vähän ?!
Ei passaa kehua ettei hajoa...
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja tnt »

9-3:ssa ja 9-5:ssa on samat moottorit ja samatekniikka ainakin T7-moottoreissa joten ei niiden luotettavuudessa pitäisi olla mitään eroa..Oikea käyttö jolla pidentää moottorin ja turbon ikää on ajaa moottori lämpimäksi ennen kuin käyttää suuria kierroksia ja vaihtaa öljyt riittävän usein..
9-3Aero-01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Termos »

vwkupla6 kirjoitti:233000 veti viimiset höngät mun GT17.
mää kokeilin ensin mitsun kans vakio softalla, tuntu et alavääntö olis ollu karvaverra parempi ja väänsi tasasemmin, vois kyl johtuu siitä ku ajanu loppuu sotketul carretil.

mut softa jälkee ero oli jo huomattava, ekaa kertaa kokeillessa hymy ei meinannu samaa naamaa mahtuu :twisted:
Minkä softan hommasit?

Mullakin Mitsu ja 2,5" catback odottelee asennusta, softa vaan tuottaa päänvaivaa :(

Kyselin Maptunilta nykyisen steg ykkösen soveltuvuutta Mitsulle, meinasivat, että ongelmia on odotettavissa :evil:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:206 000 kilsaa mittarissa ja Garrett GT17 pellin alla, hetken vielä. Vaihdon syy ei kuitenkaan ole ahtimen rikkoutuminen.

En tosin tiedä, että onko ahdin alkuperäinen, 54 000 kilsaa se meidän käytössä on ainakin surrannu (152tkm => 206tkm) :wink:
Nostetaan aihetta ja lainataan omaa viestiä ihan häpeilemättä, vaikka tuonnekin tuli turistua asiasta: :mrgreen:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=900

208180 kilometrin kohdalla kyseinen GT17 sitten sanoi itsensä irti imusarjan ylipaineistamisessa :roll:
Yllättävän pienillä käytännön haitoilla tuokin sorvasi lopulta itsensä romumetalliksi, tai kävisi se ehkä hyvästä helistimestä riskimmälle rytmiryhmälle, kivasti akseli kilkkaa alumiiniin ja valurautaan :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Julli
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 10:59
Paikkakunta: Oulu

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Julli »

Huutelen vieraisiin pöytiin, vaikkakin pitkälti sama kone. Nyt mittarissa 122 tkm ja kylmänä käynnistäessä pöläyttää sinistä niin, että hävettää. Satunnaisesti kuuluu ujellusta, varmaksi en voi sanoa kuuluuko turbosta vai öljypumpusta.

v**tu mitä paskaa.
900i
riisi serkku suudelma aurinko
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Termos »

Julli kirjoitti:Huutelen vieraisiin pöytiin, vaikkakin pitkälti sama kone. Nyt mittarissa 122 tkm ja kylmänä käynnistäessä pöläyttää sinistä niin, että hävettää. Satunnaisesti kuuluu ujellusta, varmaksi en voi sanoa kuuluuko turbosta vai öljypumpusta.

v**tu mitä paskaa.
Jos huvittaa sotkea sormia, niin ruuvaa pakoputken alkupää irti ahtimesta. Sujauta pari sormea turbon pakopesän suuntaan, siinä ei vaadita gynekologin tutkintoa, ahtimen pyörivä komponentti tuntuu näpeissä helposti.

Jos se edellämainittu osa hölökkäsee heiluttaessa vähän sinne sun tänne, niin turbo on finito. :mrgreen:

Varmistin tuon oman turbon rikkoontumisen ennen irtiruuvaamista just noin, ei mitään epäselvyyttä asiassa, ahtimen akselissa abaut sentti klappia säteissuunnassa :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

vähä myöhäs vastaus mut...
BSR stage 3 tuli laitettuu kaikkine hiluinee kiinni.
BSR siksi, saa nopeesti 170-265hv ja 265-170hv
vwkupla6 kirjoitti:233000 veti viimiset höngät mun GT17.
mää kokeilin ensin mitsun kans vakio softalla, tuntu et alavääntö olis ollu karvaverra parempi ja väänsi tasasemmin, vois kyl johtuu siitä ku ajanu loppuu sotketul carretil.

mut softa jälkee ero oli jo huomattava, ekaa kertaa kokeillessa hymy ei meinannu samaa naamaa mahtuu :twisted:
jcarlson kirjoitti:
HMK kirjoitti: Huomaatko eroa ajaessa tuohon Mitsun ahtimeen?
Huomaan varsin suurtakin sen jälkeen kun muokkasin vähän softaa. ;)

Ei tullut ajettua sellaisella kombinaatiolla että vakiosofta + mitsu mutta veikkaisin että veto paranee yläkierroksilla jonkin verran ja tehon tuotto on vähän tasaisempaa. Viivettä tulee tuskin juurikaan huomattavia määriä lisää.
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Vastaa Viestiin