9-5T kirjoitti:
Sori jos en tajunnut jotain.
Toimintohan on ylimääräistä ahtopainetta hetken aikaa mutta vain manuaaleissa (kuva 1)joissa ei ole nappia tai kickdown systeemiä kuten kuvan 2 automaatissa.
Äääh! Mitähän mun päässä nyt taas pyöri? Ilmeisesti ei mitään.
No joo, mutta manuaalissa se ilmeisesti toimii silloin kun poljin on lattiassa? Eli silloin se antaa lisää poweria sen aikaa mitä ohjelmaan on määritelty.
Sekaannus varmaan johtui siitä kun joskus koeajoin 250 heppasta tomaattia ja myyjä kehui napista tulevan lisää potkua.
2.3i-16 kirjoitti:Jos lähtökiihdytystä meinaat petrata, on ainakin suuren viiveen aiheuttaja T7. Oma ainakin miettii toista sekuntia kun kaasun on painanut pohjaan (pitkältä se ainakin tuntuu ).
Samaa miettimistä tapahtuu toisinaan silloinkin, kun lyö kaasun pohjaan jossain 80 km/h nopeudessa. Laatikko kai arpoo pienempää pykälää tai jotain. Talouden molemmat Aerot ovat tehneet tuota koko ikänsä.
Valitin joskus näistä ominaisuuksista Saabille ja sieltä selitettiin jotain kulutuksesta ja päästöistä ja ties mistä. Pöh. Jos ostan malliston tehokkaimman version ja lyön kaasun pohjaan, mitähän minä mahtanen ajaa takaa? Kulutuksen minimoimista??
Ei ole kyllä ainakaan mun Griffinissä minkäänmoista 2sec viivettä ole kun lapun painaa lattiaan. S-napin vaikutuksesta väittäisin että 30-50 km nopeudesta auto lähte ehkä jopa hivenen paremmin kun s-nappia ei ole painettu... Lieneekö laatikko sitten valitseee paremmalla vääntöalueella olevan vaihteen ilman nappia.
eklunto1 kirjoitti:Siis fakta on se että Automaatti Saab saavuttaa halutun nopeuden yhtä nopeasti riippumatta siitä onko sport nappi pohjassa?
Jos kaasupoljin on lattiassa.
Omassa 9-5:ssa esim. 60 - 100 km /h nopeus saavutetaan n. sekuntin nopeammin s-nappi pohjassa. Wanha 900:nen taas toimii kuten tässä viestissä on useampi todennut. Täytynee viedä Aero huoltoon
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1 kirjoitti:Omassa 9-5:ssa 0 - 100 km nopeus saavutetaan n. sekuntin nopeammin s-nappi pohjassa. Wanha 900:nen taas toimii kuten tässä viestissä on useampi todennut. Täytynee viedä Aero huoltoon
No täytyy heti ottaa sen verran takaisin, että _mitannut_ en ole. (Millä tuota mittaa?) Perustin käsitykseni siihen, että kickdown-kiihdytyksessä vaihtaminen tapahtuu kierroslukumittarin punarajalla jo ilman sport-asentoa, joten mitä se S enää asialle mahtaa?
Kiitos vaan - tulihan sieltä sitten aika paljon kommentteja. Vielä pähkäilin - tosin ei kai ole samasta asiasta kyse - mutta jos vaikka lähtee pyörällä isolla vaihteella polkemaan niin kyllä se kestää kauemmin maitolaiturille mennä...
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Uskotaan. Aamulla painoin tallan pohjaan ilman ässää ja suurehkosta massasta riippumatta kauheasti kerkeää. S-nappula jotenkin "lutkuttaa" vaihteita alaspäin ja antaa tunteen että kiihtyisi paremmin.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
(.. että se jaksaa siitä samasta)
Jos S-vaihteella ei kiihdy nopeammin niin ei kai sillä mene sitten enemmän löpöäkään vai mitä fysiikan lait sanovat.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Voiskohan olla, että S-nappi pohjassa kaasuläppä aukeaa hiukan nopeammin suhteessa kaasupolkimen asentoon, joten siinä saattaisi olla mahdollisuudet hiukan parempaan alkukiihtyvyyteen kun huipputeho on vähän aiemmin käytössä. En ole oman 9-5:n kiihtyvyyksiä päässyt mittailemaan, joten tämä on pelkkää arvailua ohjekirjan tekstin ja perstuntuman perusteella.
"Sport-ohjelma muuttaa kaasuläpän asentoa niin, että moottorin teho nousee samalla kaasunpainalluksella. Tämän muutoksen johdosta vaihtamiskohdat sopeutetaan auton suorituskyvyn parantamiseksi."
karg kirjoitti:
"Sport-ohjelma muuttaa kaasuläpän asentoa niin, että moottorin teho nousee samalla kaasunpainalluksella. Tämän muutoksen johdosta vaihtamiskohdat sopeutetaan auton suorituskyvyn parantamiseksi."
Jätit lukematta seuraavan lauseen jossa puhutaan vaihtamiskohdista kaasun ollessa pohjassa.
Samalla kannattaa lukaista mitä tehdään kickdown asennossa.
Ei tossa 02-mallin ohjekirjassa puhuttu kaasu pohjassa ajossa ainakaan tuon Sport-ohjelma -kappaleen yhteydessä, mistä em. lauseet on nykäisty. Tarkoitin vain, että kun S-nappi pohjassa kaasuläppä kun aukeaa nopeammin suhteessa kaasupolkimen liikkeeseen, niin on ainakin teoriassa mahdollista saada täysi teho aiemmin käyttöön. Mene ja tiedä, ei ole testituloksia taustalla itelläni.