Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mikit kirjoitti:hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa :) ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
Vakio B235R softavirittämisellä ei juuri mitään irti saa. Keskirekisteriin lisää vääntöä mutta ei huipputehoa juurikaan.

Jos todella haluaa saada tehoa irti niin vaihtoon menee ainakin ahdin, putkisto, suuttimet, bensapumppu ja softa. Näistä viimeksimainittu voi olla hankalin saada T7 autoon, mutta esim. Maptunin kanssa kannattaa neuvotella että millainen kokoonpano olisi johonkin tehotavoitteeseen ja budjettiin järkevä niin saa sitten softan jolla on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet toimia.

Orkkismännät eivät kestä nakutusta oikeastaan lainkaan joten käytännössä ne on vaihdettava perus softaviria isompaa tavoiteltaessa joko takomäntiin tai sitten vanhemman moottorityypin kankiin ja mäntiin. Alle 500hv tavoitteesen ovat ainakin nuo B234 rojut riittävät, tosin takomäntien eduksi voi laskea lisäksi sen että kankisuhde on edullisempi T7 geometrialla ja että puristussuhdetta saa samalla pudotettua hieman optimaalisemmaksi.
Nokat on syytä vaihtaa myös jos lähemmäs tuplatehoja vakioon nähden haluaa saada. Hieman enemmän viritetyssä on sitten moottorin elinehto kunnollinen loggausvarustus, eli laajakaistalambda vähintään, plussaa aina mitä enemmän tiedonkeruuta ja mittauksia löytyy.
Lisäksi tietty muuta rojua menee vaihtoon mitä pidemmälle etenee kuten kytkin ja mitä muuta nyt tarvittaessa eteen tulee, pitää tietty itse tietää aina mitä on tekemässä ja muistaa että viritys ei ole koskaan halpaa ja porsiminen on aina nurkan takana. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole nyt tässä EPC:tä eikä WIS:iä, mutta jos on tosiaan heti alusta asti B235R:ssä samaa osanumeroa kuin myöhemmissä niin en epäile etteikö voisi pitää paikkansa että se on sittenkin sama.
900aero.com ei välttämättä täydellisen virheetön ole tietolähteenä kuitenkaan, muistaakseni STCS:llä joskus saman tiedon olen nähnyt mutta voi olla peräisin samasta (virheellisestä) lähteestä.
Ei tullut viimeksi mieleen katsoa aeron pakonokasta osanumeroa kun sellaisen näin, mutta kunhan sopiva tilaisuus tulee niin pitää katsoa ja verrata sekä osanumeroa että profiileja nurkissa lojuvaan lpt 9-5 2.3t:n nokkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mikit
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 16, 2008 13:57

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Mikit »

Ok nyt on vastaukset kohdallaan :) kiitti kaikille hyvistä vastauksista ja vinkeistä noilla pääsee jo hyvin sitten eteenpäin :) onkos kellään tiedossa firmaa joka myy tuollaseen aeroon alustan palikoita ? :)
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja arto »

EPC:n pakonokkavaihtoehdot 2.0 / 2.3 koneisiin.

Article : Nokka-akseli
PartNo : 9549924
Usage : 2004-2007, B205
Pakokaasu.
Order Quantity : 1

Article : Nokka-akseli
PartNo : 5955562
Usage : 2004-2007, B235
Pakokaasu.
Order Quantity : 1

Article : Nokka-akseli
PartNo : 9188855
Usage : 2001-2003, B205E, NLS-USE 9549924
Pakokaasu.
Order Quantity : 1

Article : Nokka-akseli
PartNo : 9170895
Usage : 2001-2003, B235, NLS-USE 5955562
Pakokaasu.
Order Quantity : 1

Article : Nokka-akseli
PartNo : 9170895
Usage : 1998-2000, B205, B235, NLS-USE 5955562
Pakokaasu.
Order Quantity : 1
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mikit kirjoitti:ok kiitti vastauksista :) mites tuo aeron 250 heppanen kone kestää viritystä ?
Kestäähän se, kun vaihtaa osia ja softaa oikeassa suhteessa. Tuosta saa vinkkiä:

http://www.maptun.com/webshop/products. ... torder=169

Stage 7 - 470Hp, 580Nm löytyy valmiina kittinä :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Termos »

ng900aero kirjoitti: Oikeet asiantuntijat osaavat vastata pian varmaan oikeesti asiantuntevammin..
mutta eiköhän ne B2x5:n männät ole aikalailla äärirajoilla kestävyyden suhteen noissa 230/250/260hv:n moottoreissa, ts samat rimpulamännät siellä kait on kuin 150hv:n koneessakin.
En ainakaan itse lähtisi mitään 9-5 aeron konetta trimmaamaan ilman sellaisia mäntiä jotka kestäisivät hieman nakutustakin, ja muuta hauskaa, jota voi tulla esiin.
Niin, kuulukos siihen 305 heppaiseen Hirsch-virisarjaan uudet männät?

Tehtaan takuukin säilyy, eikö rimpulamännät kannattais vaihtaa jo ihan varmuudeksi.

Vai onko sittenkin harakirivirityksien/rikkinäisten komponenttien syytä se, että mäntiä toisinaan murenee?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Petter »

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... E280008291
Tuon mukaan ei kuulu (siis uudet männät).
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin