Hands-free asennus ja Tel 1
Eipä niissä siinä ratinkohdalla ole suuria eroja, kyllä sieltä yx johto mahtuu. Ja noi nokian liittoksetkin radioon on varmaan ihan samat. Nokiansarjan mukana tulee asennusohje, että siinä ne värit on lueteltu.
Saabin johtosarjassa on samalla lailla ne johdot lueteltu, ja siitä kun aloin yhdistelemään niin ne meni vain väri väriin ihan ns. sattumalta. Vähän siinä kyllä ihmettelin.
Mutta kun purin siinä asennuksen yhteydessä kojelautaa niin huomasin että ajotieturi(SID) oli myös Nokia valmistama, tosin vaihdettu toisen merkkiseen näyttövian vuoksi.
Saabin johtosarjassa on samalla lailla ne johdot lueteltu, ja siitä kun aloin yhdistelemään niin ne meni vain väri väriin ihan ns. sattumalta. Vähän siinä kyllä ihmettelin.
Mutta kun purin siinä asennuksen yhteydessä kojelautaa niin huomasin että ajotieturi(SID) oli myös Nokia valmistama, tosin vaihdettu toisen merkkiseen näyttövian vuoksi.
9-3.1972
Hienot kuvat kiitos! Tämähän on erinomainen kerho ja palsta9-5T kirjoitti:Tässä paikkoja johon olen laatikoita asentanut
-Sidin takana on hyvin tilaa nippusiteellä johtokouruun kiinni
http://www.uusikaupunki.fi/~tvirtane/20 ... %20026.jpg
-Radion oikealla puolella on n.5cm leveä rauta sen taakse nippusiteellä
-ilmastoinnin alla on hyvin tilaa lattian rajassa
-Polkimien päälle mahtuu tavaraa.
-Oikean A-pilarin juuressa on tilaa jollei ole vahvistinta, nokian johdot on tosin lyhkäsiä.
Piuhan saa hyvin ulos tekemällä peitelevyyn pienen kolon
http://www.uusikaupunki.fi/~tvirtane/sa ... %20025.jpg

Huomasin juuri, että olisihan täältä löytynyt vanha viestiketjukin asiasta

Tätä se laiskuus ja lyhytjänteisyys teettää, mutta onneksi kärsivällisiä (ja asiantunevia) kerholaisia/vastaajia riittää.
Hyvät Jussit kaille

Tutkija
EI taida olla.Frostgrey kirjoitti:Onko kellään kokemusta Siemensin kytkemistä tohon hands-free valmiuteen?
Onko samanlainen homma kun Nokian kohdalla?
Tässä on saabin johtosarjan mukanatullut ohje
http://members.surfeu.fi/se93tbo/saabwire.jpg
ja nokian johdotus.
http://members.surfeu.fi/se93tbo/nokia.jpg
Mutta onnistunee koska onhan tuossa saabin ohjeessa maininta siemensille. Vain vähän eri tavalla ja puhelin sekin on.
9-3.1972
Mä kytkin suoraan tuosta edellämainitsemastani kuvasta sen harmaan ja harmaa/mustan AS3 perään ja ääni kuului kajareista, mutta onhan noissa eroja. Saabin merkkihuollossa puhuivat jotain muteboxista, mutta kun AS3 meni MUTE tilaan niin se avasi samalla TEL IN ja TEL GND nastat toimintaan. Joten ääni kuului kaiuttimista. Autossani ei ollut televalmiutta, eli käytin nokia omaa mikkiä, mutta ei sillä ole tässä asiassa merkitystä.9-5T kirjoitti:jos haluaa äänen radionkaiuttimiin voi ostaa n.33,- muteboksin
J.K. tein ton homman ihan kokeilumielessä kun mielestäni sinne ei tarvitse mitää ylimääräisiä releitä. elektronikka-as.
9-3.1972
No niin, nyt on CARK-134 asennettu TEL1-varusteiseen 9-5:een. Asennus oli kohtuuhelppo, mitä nyt vähän yhden liittimen lukitusvipu aiheutti hetken päänvaivaa, ja kattokonsolin terävät reunat viilteli sormia, kun mikrofonin johdotus vaihdettiin liittimessä paikasta toiseen ohjeen mukaisesti. Asennus on tosi siisti, ja ergonomisesti erinomainen. Vielä on säädettävä aloitusäänenvoimakkuus kovemmalle. Kiitokset kaikille neuvoista!9-5T kirjoitti:Tässä paikkoja johon olen laatikoita asentanut
-Sidin takana on hyvin tilaa nippusiteellä johtokouruun kiinni
http://www.uusikaupunki.fi/~tvirtane/20 ... %20026.jpg
-Radion oikealla puolella on n.5cm leveä rauta sen taakse nippusiteellä
-ilmastoinnin alla on hyvin tilaa lattian rajassa
-Polkimien päälle mahtuu tavaraa.
-Oikean A-pilarin juuressa on tilaa jollei ole vahvistinta, nokian johdot on tosin lyhkäsiä.
Piuhan saa hyvin ulos tekemällä peitelevyyn pienen kolon
http://www.uusikaupunki.fi/~tvirtane/sa ... %20025.jpg
ps. autosarja löytyi vielä tarjouksesta: 99
Tutkija
-
- "Turbo"
- Viesti:
Minulla olisi aiheeseen liittyvä ongelma. Kun irroitan puhelimen autosarjan telineestä vasta sen jälkeen kun olen sammuttanut virrat autosta, ei radio mene automaattisesti päälle kun laitan virrat päälle. Pari kertaa on käynyt myös niin, että kun puhelimen laittaa telineeseen ennen virtojen kytkemistä, menee radio itsestään päälle.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Autosarja näköjään maadoittaa mute-piuhaa tai antaa signaalia tel in -johtoa pitkin, joka taas sekoittaa radiota. Autosarjana Nokian CK-7W, joka on kiinni radiossa nokia-saab-välijohdolla. Asennettu siis kuten se93tbo tuossa aikaisemmin selitti, mutta käytän autosarjan mikrofonia, kun sitä ei löytynyt valmiina autosta.
Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? Autosarja näköjään maadoittaa mute-piuhaa tai antaa signaalia tel in -johtoa pitkin, joka taas sekoittaa radiota. Autosarjana Nokian CK-7W, joka on kiinni radiossa nokia-saab-välijohdolla. Asennettu siis kuten se93tbo tuossa aikaisemmin selitti, mutta käytän autosarjan mikrofonia, kun sitä ei löytynyt valmiina autosta.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
Joo mutta vähän eri tavalla, mutta johtunee puhelin kytkennöistä. Eli otan luurin irti virrat päällä ja sammutan auton, radio sammuu ja antenni laskee ihan normaalisti. Seuraavan kerran käynnistyksen yhteydessä joudun käynistämään radion napista. Lieneekö saman tyyppinen häiriö johtuen puhelin kytkennöistä. Ei kyllä ole liiemmalti haitannut. Joskus jää radio myös päälle vaikka virtaavain on jo taskussa ja nappaan luurin irti telineestä että sillain.Tomi Liljemark kirjoitti:Minulla olisi aiheeseen liittyvä ongelma. Kun irroitan puhelimen autosarjan telineestä vasta sen jälkeen kun olen sammuttanut virrat autosta, ei radio mene automaattisesti päälle kun laitan virrat päälle. Pari kertaa on käynyt myös niin, että kun puhelimen laittaa telineeseen ennen virtojen kytkemistä, menee radio itsestään päälle.

9-3.1972
Mulla on sellainen muistikuva, että ostaessani 2001 juuri tuollaista samanlaista 9-3:sta, Kouvolan Laakkosen sähkäri sanoi, että jossain radion kytkennässä pitäisi vaihtaa kaksi liitintä keskenään, jotta Nuukian autosarja pelaa kunnolla. Sen tarkemmin en tiedä, kun työ tehtiin (oletettavasti) luovutushuollon yhteydessä. Autossa oli TEL1, jos sitä ei ole sinulla, niin sitten puhun varmaankin puuta heinääTomi Liljemark kirjoitti:Minulla olisi aiheeseen liittyvä ongelma. Kun irroitan puhelimen autosarjan telineestä vasta sen jälkeen kun olen sammuttanut virrat autosta, ei radio mene automaattisesti päälle kun laitan virrat päälle. Pari kertaa on käynyt myös niin, että kun puhelimen laittaa telineeseen ennen virtojen kytkemistä, menee radio itsestään päälle.

Mulla radio pelasi hyvin yhteen kaiken sen ajan kun ko. auto oli käytössä, autosarjana oli tosin CARK-91. Joku kytkennöistä perillä oleva varmaan voi kertoa lisää asiasta, jos tässä on perää.
Viimeksi muokannut koistha, Pe Loka 01, 2004 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kts muut osto ja myynti
M. hf ja nokialaiset