Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Katos Kaima ehtikin jo kertoa terveiset... :D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tarkistin äsken peruspaineen, joka olikin 0.4bar eli lienee ok rajoissa. Maksimipaineet on kuitenkin tuolle boksille mielestäni hiukan alhainen, kun en saanut kuin hetkellisesti 0.6bar ja yleisesti pyörii 0.5bar nurkilla. Mitähän pitäisi kyseisellä purnukalla irrota. T7 paine ei tietysti ole vakiosuure, mutta noin suunnilleen.
Toiseksi, W letku mankusta irrotettuna löytyy vain 0.7bar. Ei siis millään kierrosalueen osalla. Kaikki letkut ja liittimet kävin läpi löytämättä mitään ihmeellistä.

Kulku on kyllä jonkinverran parempaa kuin vakioboksilla, mutta johtuisiko vaihtuneista suuttimista, jos paineet eivät ole oikeastaan nousseet? Alatehot kun ei oikeastaan muuttuneet. Boksi kuitenkin toimi "huonosti" vihreillä suuttimilla ja toiminta parani huomattavasti punaisilla suuttimilla, joten boksi on mitä ilmeisemmin oikea saab viri. Onko ehdotuksia?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Suurin syy lienee siinä, että softa rajoittaa edelleen maksimiväännön 240Nm:iin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

suorsa kirjoitti:Suurin syy lienee siinä, että softa rajoittaa edelleen maksimiväännön 240Nm:iin.
Joo näin se varmasti on. Ja tällä osittain selittyy se että alavääntö ei perstuntumalta parantunut, mutta kierrosalueen yläpäässä on parannusta havaittavissa.

Mites tuo ahtimen tuotto. Kai tuolla "geeteellä" pitäs enemmän saada.
Vai jääkö jokin rajoitus vielä peliin kun W letku on irti. By-Passin kautta voi tietty kiertää, kun ei kalvon päälle mennyt painetta kun nappasin siitä väliaikaisesti ahtopainemittariin paineen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja suorsa »

9-5T kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Suurin syy lienee siinä, että softa rajoittaa edelleen maksimiväännön 240Nm:iin.
Miksi, automaatin takiako kun tuossa on väännön rajoitus pienimmillä vaihteilla?
192hv/300nm/0,95bar
vm.98-00 192hp softa menee EAC:n mukaan ainoastaan manuaalivaihteisiin. Kun softan karttoja tutkii niin asian vahvistaa se, että manuaalin kanssa käytettävässä kartassa maksimi vääntö on 300Nm ja automaatin kanssa 240Nm. Tilanne pysyy samana puhutaan sitten vihreille tai punaisille suuttimille tehdystä softasta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Värkkäsin T-haaraletkun ja mittasin uudelleen tuoton hukkiksen letku irti ja nyt paineet sinkoilee kuten kuuluukin. By-Pass tietty vuotaa ellei saa kompensaatiopainetta kalvon vastapuolelle.
Eli jostain syystä softa ei vain anna happea tuon enempään.
Näillä mennään... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Täyspaineboksin (B205E) todistus muutoskatsastusta varten

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softanhan voisi tietysti muokata antamaan hieman enemmän vääntöä automaatillekkin.. Noissa tehdasvireissä ei niin kauhean suuria nuo muutokset vakioon nähden ole että olisi ihan kohtuuvaivalla tehtävissä.

Samoin uudempi 185hv tehdasviri joka toimii myös automaatissa olisi tietysti vaihtoehto (antaa 280Nm molemmille), pitäisi softasta vaan poistaa siinä tapauksessa kakkoslambdan valvonta jos sellaista ei autossa ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin