Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja karkivi »

No nyt senkin tietää. Joskus vuosia sitten kun ajeli vielä vanhoilla h-koneilla oli tuollainen ohje kerrottu. Tosin en kyllä viitsi ainakaan itse kokeilla litran vähennystä öljyistä kun tuo kaasujalkakin on välillä aika raskas meno mutkissakin turhan kova, silloin voi valo pikkaisen vilahtaa. :)
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

karkivi kirjoitti:No nyt senkin tietää. Joskus vuosia sitten kun ajeli vielä vanhoilla h-koneilla oli tuollainen ohje kerrottu. Tosin en kyllä viitsi ainakaan itse kokeilla litran vähennystä öljyistä kun tuo kaasujalkakin on välillä aika raskas meno mutkissakin turhan kova, silloin voi valo pikkaisen vilahtaa. :)
Taitaa H-koneessakin olla aika lailla litra tuo väli...
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja karkivi »

se on kyllä totta, että viat kannattaa korjata. Mullakaan ei ole vieny anää öljyä.

Tuli muuten tarkistettua se 0,5 l min /max väli oli kyllä oikeasti n. 1,0 l, mistähän lienee päähän tuo toinen lukema jääny. :oops: Olisko jollain lainata parempaa muistia. :)
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo meidän nyt 240tkm mittarissaan oleva 9-5 hukkaa öljyä edelleenkin ja sitä häviää ainakin vuotamalla ja myöskin palamalla (sinistä savua kylmästartissa). Kerran oli unohtunut tarkkailla sitä öljytikkua ja tikun pää ei enää edes kastunut. Siitäkin huolimatta öljynpainevalo ei välkkynyt ajaessa tai mitään vastaavaa. Öljyä meni reilu litra, jotta sain tason maksimiin.

Näyttää siltä että aika on tehnyt tehtävänsä moottorin tiivisteille. Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen uuteen, samoin öljypumpun tiivisteet on jo vaihdettu. Venttiilikoppa ja jakopää eivät olleet karstassa. Kone on yltäpäältä öljyssä. Esim. Öljynsuodatin on jo öljyn ja pölyn peitossa 10tkm vaihtovälillä. Tuo 1litra/4000km öljyn hävikki alkaa vähitellen tympäistä, vaikkakin se on pysynyt tasaisena viimeiset 40tkm. Taitaa aika tosiaan kypsytelleen tiivisteet, kun vuotaa tolleen. Ainoa konsti saada öljyvuodot kuriin olisi koko koneen purkaminen ja kaikkien tiivisteiden vaihto samalla kertaa. Vai vaihtaisko koko auton uudempaan? :x
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mertmi kirjoitti:Tuo meidän nyt 240tkm mittarissaan oleva 9-5 hukkaa öljyä edelleenkin ja sitä häviää ainakin vuotamalla ja myöskin palamalla (sinistä savua kylmästartissa). Kerran oli unohtunut tarkkailla sitä öljytikkua ja tikun pää ei enää edes kastunut. Siitäkin huolimatta öljynpainevalo ei välkkynyt ajaessa tai mitään vastaavaa. Öljyä meni reilu litra, jotta sain tason maksimiin.

Näyttää siltä että aika on tehnyt tehtävänsä moottorin tiivisteille. Vaihdoin venttiilikopan tiivisteen uuteen, samoin öljypumpun tiivisteet on jo vaihdettu. Venttiilikoppa ja jakopää eivät olleet karstassa. Kone on yltäpäältä öljyssä. Esim. Öljynsuodatin on jo öljyn ja pölyn peitossa 10tkm vaihtovälillä. Tuo 1litra/4000km öljyn hävikki alkaa vähitellen tympäistä, vaikkakin se on pysynyt tasaisena viimeiset 40tkm. Taitaa aika tosiaan kypsytelleen tiivisteet, kun vuotaa tolleen. Ainoa konsti saada öljyvuodot kuriin olisi koko koneen purkaminen ja kaikkien tiivisteiden vaihto samalla kertaa. Vai vaihtaisko koko auton uudempaan? :x
No höps, kyllä wanha femma osaa öljyt säilyttää siellä, missä pitääkin. Toki harva ahdin ja/tai hapertuneet huohotinletkut aiheuttavat öljynkulutusta ja sotkua konehuoneeseen.

Mistä öljyä menee palamalla?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja nipa »

Samaa aihetta ...

Öljyn varoitusvalo sekä check engine -kolmio vilkahtaa mutkaan tiukemmin kantatessa?

Öljyä riittävästi, ei kuluta ylimääräisiä, vaihdettu kerran vuodessa / 10 tkm välein, a tälläkin hetkellä suht tuoreet öljyt sisällä. Huohotinpäivitys tehty muutama aikoinaan (2003?).

Mistähän päin tätä osaisi lähteä purkamaan?
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mun moottoriöljyistä ei nää ollenkaan paljonko niissä on kilometrejä. Matkamittari on parempi instrumentti siihen.

Olen tullut siihen tulokseen että jatkossa vaihdan joko 2kk (1500km) välein tai 30tkm välein (3 vuotta) koska molemmat on kuulemma oikeita vaihtovälejä. :lol:
9000CS 2,3
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

nipa kirjoitti:Samaa aihetta ...

Öljyn varoitusvalo sekä check engine -kolmio vilkahtaa mutkaan tiukemmin kantatessa?

Öljyä riittävästi, ei kuluta ylimääräisiä, vaihdettu kerran vuodessa / 10 tkm välein, a tälläkin hetkellä suht tuoreet öljyt sisällä. Huohotinpäivitys tehty muutama aikoinaan (2003?).

Mistähän päin tätä osaisi lähteä purkamaan?
Öljysihti likainen? Oireilisiko tuo sitten pelkästään mutkaan ajettaessa...? Tarkastaminen vaatii öljypohjan irrottamisen. Jonkinlaisen käsityksen käsityksen koneen sisuskalujen puhtaudesta saa myös kurkkaamalla venttilikopan alle. Huohotinpäivitys ei ole ainakaan viimeisintä mallia, jos se on vuodelta 2003.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja arto »

Oma kokemus 9-5 2004 vuoden 2.0t mallin öljyvalosta on, että venttiilien nostimet naputti ennen kuin öljyvalo syttyi, koneesta puuttui 2litraa öljyä ja moottorivaurio oli jo tapahtunut.
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljyvalo vilahti jarrutuksessa

Viesti Kirjoittaja nipa »

Saab-man kirjoitti:
nipa kirjoitti:Samaa aihetta ...

Öljyn varoitusvalo sekä check engine -kolmio vilkahtaa mutkaan tiukemmin kantatessa?

Öljyä riittävästi, ei kuluta ylimääräisiä, vaihdettu kerran vuodessa / 10 tkm välein, a tälläkin hetkellä suht tuoreet öljyt sisällä. Huohotinpäivitys tehty muutama aikoinaan (2003?).

Mistähän päin tätä osaisi lähteä purkamaan?
Öljysihti likainen? Oireilisiko tuo sitten pelkästään mutkaan ajettaessa...? Tarkastaminen vaatii öljypohjan irrottamisen. Jonkinlaisen käsityksen käsityksen koneen sisuskalujen puhtaudesta saa myös kurkkaamalla venttilikopan alle. Huohotinpäivitys ei ole ainakaan viimeisintä mallia, jos se on vuodelta 2003.
Joo, huohotinpäivityksiä on ollut varmaan kymmenen erilaista eikä taida vieläkään olla varmuutta mikä niistä toimii mikä ei :evil: Silläpä olen pitänytkin auton aina tuoreissa öljyissä.

Valo välähtää vain tiukemmin mutkaan kääntäessä, en tiedä tekisikö samaa tiukassa jarrutuksessa, olen enemmän tälläinen perhesaapastelija ajotyyliltäni...

Luulisi öljysihdin oireilevan koko ajan? Siksipä ihmettelnkin mistä kyse...
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Vastaa Viestiin