Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja arto »

Aattelin ainakin Joulu lahjaksi Saabolle vaihtaa termarin pyhinä. Uskoisin vian olevan siinä.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tonnarissa oli vastaavanlaista vikaa kun sisäilmatilan "haistelija" lakkasi toimimasta. En tiedä onko 9-5:ssa saman tyyppinen haistelija mutta sitä voi ainakin epäillä. Termostaattia voi tietysti myöskin epäillä. Nouseeko moottorin lämpötila normaaliksi (noin puoleen väliin mittaria)?
Itsellä lämpötila säätö 9-5:ssa asetettuna 21 asteeseen kesät talvet ja ainakaan vielä ei ole tarvinnut käsin säätää mitenkään, eli automatiikka on pelannut.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

no sitä minäkin että eikö sen pitäis näkyä lämmöissä jos termari ei toimi. Koneen lämmöt on meinaan aina jäptisti keskellä kun moottori lämpiää. Eli siitä ei voi olla kiinni. Eikö tuossa ole paljon purkamista sitten jos jotakin anturia rypeaa vaihtamaan?
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja arto »

Termari vaihdettu ja taas kabiini lämpiää niin kuin kuuluukin.
Ja kulutuskin tippui. Ensimmäisen kerran moottori rempan jälkeen näin kutosella alkavia kulutuksia. Keskikulutuskin jäi 7,5 litraan aamun matka-ajossa. Nyt ollaan oikeissa Aeron lukemissa =)
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

Mimmi kirjoitti:Ennen turhaa purku- ym. töitä, ota LÄMPÖMITTARI ja MITTAA sisääntulevan ilman lämpötila ja samalla voit mitata paisuntasäiliöstä jäähdytysnesteen lämpötilankin.
No nyt on mittailtu.
Elikäs aloin mittaamaan ensin kylmällä moottorilla kun lähdin liikkeelle automatiikan ollessa asetettuna 24c, ulkona pakkasta -15c mutta auto oli noin 10c lämpöisessä tallissa ja tulokset olivat seuraavia.


Ilmaa alkaa tulla jaloille kun tuloilman lämpötila oli 52c.

Ilman lämpö käy siellä n.58c ja sen jälkeen moottorin lämmetessä normaalilämpöiseksi putoaa tuloilman lämpötila pikkuhiljaa 49c ja pysyy siinä.
Suurinpiirtein näillämain puhaltimen nopeus putoaa viidenteen pykälään.

Noin 20min ajon jälkeen mittasin kabiinin lämpötilan ja se oli sen oikeat 24c mikä automatiikalta on pyydettykkin mutta... puhallin on edelleen viidennellä ja siitä se ei sitten laskekkaan muuten kuin lämpötilan pyyntiä vähentämällä
esim. pyynti 20c -> nopeus 4.
pyynti 19c -> nopeus 3. mutta tällöin alkaakin jo tulla vilu =)

Ajon päätteeksi mittasin paisuntasäiliön nesteen lämpötilan tuloksena 15c ?!
Kuulostaa alhaiselta...?

Ja nyt lisää vinkkejä näiden tietojen pohjalta kaivattaisi.
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

9-5T kirjoitti:
Tõnza kirjoitti:[Ajon päätteeksi mittasin paisuntasäiliön nesteen lämpötilan tuloksena 15c ?!
Kuulostaa alhaiselta...?
.
Siitä ei voi päätellä mitään.

Ahaa... No minä nyt vain tein työtä käskettyäni :) En minä näistä niin ymmärrä... :oops: Sen takia kyselenkin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo siun mysteeri kuulostaa ihan samalta, mikä oli meidänkin 9-5:ssä viimetalvena. Mie sitä tuskailin, ja sain todella mielenkiintoisia vastauksia silloinkin täältä foorumilta. Asialle en tehnyt mitään, vaan ihmettelin ja puljasin niiden säätöjen kanssa. Kesä tuli ja juttu unohtui. Kesän ajan kaikki pelasi hyvin, nyt tänätalvena acc onkin sitten pelannut juuri niinkuin pitääkin. Mystistä kertakaikkiaan. Ainoa ero vanhaan on, että vaihdoin akun uuteen, kun entinen Exide päätti luovuttaa yllättäen. ACC piti kalibroida akun sippaamisen jäljiltä, koska se kuvitteli että on kesä ja pitää jäähdyttää koppia, vaikka ulkona oli pakkasta. Kalibrointi palautti järjen acc:lle. Juttu kuulostaa selvältä, että kalibrointihan sen korjasi. Koukku on siinä, että sitä on kalibroitu ennenkin...

linkki vanhaan keskusteluun
toinen linkki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

Mertmi kirjoitti:Tuo siun mysteeri kuulostaa ihan samalta, mikä oli meidänkin 9-5:ssä viimetalvena. Mie sitä tuskailin, ja sain todella mielenkiintoisia vastauksia silloinkin täältä foorumilta. Asialle en tehnyt mitään, vaan ihmettelin ja puljasin niiden säätöjen kanssa. Kesä tuli ja juttu unohtui. Kesän ajan kaikki pelasi hyvin, nyt tänätalvena acc onkin sitten pelannut juuri niinkuin pitääkin. Mystistä kertakaikkiaan. Ainoa ero vanhaan on, että vaihdoin akun uuteen, kun entinen Exide päätti luovuttaa yllättäen. ACC piti kalibroida akun sippaamisen jäljiltä, koska se kuvitteli että on kesä ja pitää jäähdyttää koppia, vaikka ulkona oli pakkasta. Kalibrointi palautti järjen acc:lle. Juttu kuulostaa selvältä, että kalibrointihan sen korjasi. Koukku on siinä, että sitä on kalibroitu ennenkin...

linkki vanhaan keskusteluun
toinen linkki
Jospa tuo "täydellinen nollaus" korjasi asian. Eli kun auto oli virrattomana niin silloinhan kaikki resetoituu väkisinkin. Täytyypä kokeilla vielä tuotakin.
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

Mimmi kirjoitti:
Tõnza kirjoitti:Jospa tuo "täydellinen nollaus" korjasi asian. Eli kun auto oli virrattomana niin silloinhan kaikki resetoituu väkisinkin. Täytyypä kokeilla vielä tuotakin.
Ei muuten resetoidu, toiminut SRS järjestelmä EI palaudu miltään osin vaikka se olisi vuoden ilman jännitteitä.
no juu... Tuli huomattua =) eli ei ollut nollauksesta apua, edelleen "sekaisin" tuo automatiikka. Vielä jollain ideoita? Vai vienkö jo suoraan liikkeeseen niiden ihmeteltäväksi.
Vastaa Viestiin