Koni + Eibach

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

FSD on malli, joka on ensisijaisesti tarkoitettu vakiojousille (käy myös AERO), siltä pohjalta uskoisin, että toimii hyvin. Koska uskoin/tiesin Eibachin laskevan alustaa vain vähän AERON alustasta, uskalsin kokeilla miten toimii madallusjousien kanssa. Kokemusta ei kuitenkaan ole vakiojousien kanssa. Itse uskaltaisin kokeilla.
Saab 9-5 Aero wagon 2003
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja JiiB »

ok!kiitos tiedosta. taidan pistää tilaukseen sitten FSD:t. kyllä ne varmaan ainakin aika kivalta tuntuu noiden kuluneiden orkkisten jälkeen! ilmeisesti tuolta parts for saabista kannattanee tilata? nämä kai on oikeat mulle kun auto my02 ainakin konepellin alla tarrassa nii lukee. ja se kymmenes numero sarjanumerosta on 2. http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3494

ja piti viä kysyä tuosta euron kurssista.. mistäs sen näkee varmimmin? voiko luottaa tohon googleen kun sillä hakee ja muuntaa suoraan? eli noiden hinnaksi kai rahteineen tulee joku 645 euroa? kiitos avusta jo etukäteen!
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

http://www.xe.com/

Tuolta näkee kurssin suoraan.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Rafu »

http://www.elkparts.com/saab-95-m98-on/ ... p3805.html tuolla muutaman punna halvemmat, kuinka sitten toimituskulut lie.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Täältä tilasin itse. Oli halvin helmikuussa. Luotettavan oloinen firma.

http://www.potn.co.uk/p1357223.htm

Postikulut oli 50€ ja paketin tulo kesti 3 viikkoa. Paketti oli hyvin pakattu. Piti maksaa ennekuin suostuivat pistämään paketin postiin. (Maksusta kesti noin viikon)
Saab 9-5 Aero wagon 2003
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja JiiB »

mites tuo maksu tapahtui tonne POTN:niin? käytikö paypallia vai miten toimi? velottaakos tuo paypal jotain maksua kun sitä käyttää? hirvittää lähettää noita vähäsiä rahojaan maailman toisella puolelle... jos ei tavara tuukkaan... on tämä nettishoppailu sen verran uutta meikäläiselle... :roll:
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja JiiB »

niin ja sitten piti vielä kysyä että kannattaakos se iskarin yläpäänlaakeri vaihtaa kans samalla kun kerran repii auki paikat..? ja jos kannattaa niin onko se tämmönen osa? http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2115
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

JiiB kirjoitti:mites tuo maksu tapahtui tonne POTN:niin? käytikö paypallia vai miten toimi? velottaakos tuo paypal jotain maksua kun sitä käyttää? hirvittää lähettää noita vähäsiä rahojaan maailman toisella puolelle... jos ei tavara tuukkaan... on tämä nettishoppailu sen verran uutta meikäläiselle... :roll:
PayPal käsittääkseni veloittaa kyllä käytöstä, mutta ainoastaan myyjältä. Eli sinulta se ei vedä mitään välistä (koska vaikka maksaisitkin punnissa, määrittyy kurssi oman luotonantajasi mukaan [tai Visa Electronilla maksettaessa pankin]), vaan myyjä joutuu maksamaan provisiota PayPalille. Toimintaperiaate siis sama kuin minkä hyvänsä luottokortin kanssa.

Ja jos tavara ei syystä tai toisesta tule, niin sinulla on kuitenkin kuitti ostoksista ja olet näin ollen oikeutettu reklamoimaan tapauksesta. Kun tässä tapauksessa tavara on tulossa Iso-Britanniasta, niin heillä on kaupankäynnin suhteen aika samat lait kuin meillä Suomessakin, kiitos iki-ihanan EU:n lainsäädännön. Todistustaakka on siis myyjällä, jos tulee riitatilanne siitä, ettei tavara olekaan tullut perille. Ammattitaitoinen myyjä pistää uudet osat perään tai rahat takaisin ja rupeaa taka-alalla selvittämään, missä on mennyt pieleen ja on yhteydessä kuriireihin tai paikalliseen postilaitokseen.

Tilaamalla nimekkäästä firmasta voit olla melko varma siitä, ettet tule menettämään rahojasi. Toki foorumeilla usein huudellaan noista "kusettajafirmoista" sun muista, mutta noissa aika usein tilanne on se, ettei ostaja ole edes reklamoinut tapauksesta, tai tavara ei vain ole saapunut vielä. Eli ihan kaikki netissä kirjoitettu ei ole 100 % totta. :wink:
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Wege »

Paypallin käytöstä kokemusta usealta vuodelta. Toimii. Ainut särö mikä on tullut eteen oli kun ebay:sta yritin ostaa videokameraa niin todella edullisen hinnan päälle tyyppi laittoi postikuluja yli 75 puntaa enklannista. Löin liinat kiinni enkä maksanut vaikka äpyttivät että olet ostanut tuotteen. Laitoin reklamaation ebaylle tästä jullista, ei ostopakkoa joten tämä case päättyi onnellisesti.

PFS:lta olen tilannut ja maksanut ostokset masterilla, ei minkäänlaisia ongelmia.
Ja kamat tulee kotiovelle!!
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
JiiB
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 16, 2008 16:48

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja JiiB »

joo nyt on iskarit sit vaihdettu.. tosin päädyin lopulta noihin Monroen Reflexeihin, kun ois ollu yli kaksi kuukautta toimitusaika Konin FSD:ssä. No joka tapauksessa kyllä tuli hyvä ajettava! entiset oli kyllä tosi huonot näköjään. mites pitääkö noi aurauskulmat säätää kun on vaihdettu iskarit? vai muuttuuko tossa kulmat kun ottaa iskarit irti? kun ei oikein omaan järkeen mene että mikään muuttuis? vai muuttuukos pyörän kallistuskulma kuitenkin?
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Maikki »

allekirjoituksen lineariin vaihdettiin tänään sportalustan speksien mukaiset sachsit kun 100tkm oli näköjään takaiskareille tarpeeksi.

Ei voi moittia. Olisipa ollut noin jämäkkä jo tehtaalta lähtiessään.

Vectoriin tosin vaihdetaan jossakin vaiheessa Konin sportkit :twisted:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Finn »

Näin sivusta kysyisin, että jos 100 tkm kieppeillä alkuperäiset iskunvaimentimet alkavat olla vaihdon tarpeessa (mullakin) niin ovatko alkuperäiset vakiojouset edelleen yleensä käyttökelpoiset vai väsyvätkö nekin?
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Konin keltaisiin ja madallusjousiin liittyen olisi muutama kysymys.

A) Takaiskareissa on kaksi eri korkeutta mihin kohtaan jousen alalautasen voi laittaa. Ohjeissa on vain kuvat jonka mukaan raskaalle kuormalle taikka vaununvetäjien kannattaa laittaa jousi ylempään asentoon, eli periaatteessa perä jää korkeammalle? Uretaanikoppia ei tule vedeltyä, joten voiko wagonissa laittaa jousen ihan vain siihen matalimpaan asentoon? Kävi myös mielessä, että voisiko olla siten, että sedanille matalampaan ja wagonille korkeampaan kohtaan, mutta ei tuo wagonin taka-akselimassa taida niin paljoa kovempi olla, että olisi syytä tuohon korkeampaan asentoon laittaa?

B) Mites iskarin säädöt? Aika moni näkyy laittaneen iskarin säädön puoliväliin, mikä lienee suht soppelin napakka? Tokihan tuo on makuasia jne... Onko joku kokeillut erilaista asetusta etu-takaiskareiden välillä, esim takana pykälää jäykemmällä?

C) Pöljyyksissäni unohdin tilata camberin säätöpultit (http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3697) eteen, nythän ne olisi ilman mitään ylimääräistä vaivaa heittänyt paikoilleen. Onko kukaan tehnyt tuohon säätö mahdollisuutta eteen, esim poraamalla toisen alapään kiinnityksen reiän (iskariin siis) milliä-kahta isommaksi, jolloin eteen periaatteesssa saa camberin säädön? Meneekö tuo jo ranetuksen puolelle, ja jos sen tuolla lailla toteuttaa, niin pysyykö se edes säädössään? Eli huomenna kun paiskaan iskarit ja -35mm jouset alle, niin poraanko jo heti kättelyssä jomman kumman reijän isommaksi, jotta saan sinne säädön vai tilaanko suosiolla nuo camberin säätöpultit ja myöhemmin käytän renkaan irti ja paiskaan säätöpultin paikoilleen. Jos reijän suurentaminen on aivan yhtä validi toimenpide, niin kumpi reikä kannattaa suurentaa, ylempi?
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja J8 »

A) Itse laitoin suosiolla suoraan siihen korkeempaan asentoon, vaikken mitään perässä vedäkkään ja yksin ajelen muutenkin. Halusin että perä jää korkeammalle kuin keula. Minusta paremman näköinen. nyt n. 50000tkm jälkeen perä on kyllä tullut alaspäin ja vieläkin asiallisella tasolla. Mielestäni nosto tulee kuitenkin jossain vaiheessa eteen ellei halua "laahavan" näköistä perää myöhemmin.

B) itse laitoin löysimmälle ja toimii, ei liian kova. nyt joutais jo ehkä vähän kiristellä, vaatii vaan pientä jumppaa.. Seuraavaan settiin taidan kyllä säätää suoraan puoleenväliin.

C) Itse en lähtisi porailemaan, pulteilla tulee kuitenkin parempi/varmempi. Ei nuo kuitenkaan ole iso homma vaihtaa jälkikäteen, Eibachin tekemät oli ainakin nuo Elkpartsin säätöpultit, kilohinta kohdallaan :D
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Koni + Eibach

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Dodiin, nyt on setti alla. Iskarit säädin puoleen väliin, eikä ole liian kova, tiiä sitten olisko saanut olla vielä puoli kiekkaa tiukemmallakin. :roll:

Takaiskarit laitoin suosiolla siihen korkeampaan asentoon, ja sekin oli nappi valinta - nyt on nätisti etu ja takapää balanssissa korkeuden suhteen. Alemmalla asetuksella olisi ainakin tuo wagonin perä istahtanut liian alas.

Samaan syssyyn vaihdoin eteen jarrulevyt ja palat, niiden vaihdossa täytyi tietysti painaa männät sisään ja nyt tuntuu uusilla leveyillä ja paloilla ettei vastinetta tule eka polkaisulla, toisen kerran kun polkasee, niin sitten ottaa jarru normaalisti. Tiedä sitten mistä johtuu, pitänee kokeilla vielä muutaman kerran jarrutella ja ihmetellä.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Vastaa Viestiin