Alkuperäisenä oireena savutus kylmänä ja öljyä kului noin 5dl / 1000 km. Savutus oli runsasta, aikalailla samanlaista kuin jos käynnistää vm. 86 2-tahtisen Wartburgin kun se on seissyt pari päivää. Ei näkyvää savua kun on käynyt minuutin.
Ensimmäisellä yrittämällä merkkihuollossa todettiin, että turbomoottorin kuuluukin kuluttaa öljyä ja 5 dl/1000 km on ihan normaalin puitteissa. Suostuivat lopulta katsomaan olisiko mitään vikaa ja totesivat että turbon puolelle menee öljyä oikein kunnolla että se laukee parinsadan kilometrin sisään, että vaihdetaanko. No vaihdettiin ja uusin huohotinsarja samalla, mutta savutus ei loppunut, tosin väheni jonkin verran, enää öljyä meni sellaiset 4 dl/1000 km. Vein takaisin ja tutkivat kaiken mahdollisen moottorin ulkopuolisen (mun piikkiini) eivätkä löytäneet vuotoja. Seurailin tilannetta ja lisäisin öljyä, mutta kun ei parannusta tapahtunut yritin viedä takaisin. Samainen merkkihuolto oli edelleen nihkeä että ei siinä mitään vikaa ole, mutta voidaan myydä ja asentaa uusin huohotinsarja (jonka olivat jo kerran asentaneet ja laskuttaneet).
No vein sitten toiseen merkkihuoltoon, jossa todettiin pakoventtiilien olevan karsotoittuneet, kuluneet ja vetelevät viimeisiään. Vuotavat jo ja parin tuhannen sisään menevät puhki. Samoin venttiilivarsien kumitiivisteet kovettuneet, vaihtoivat nekin kuten myös kannentiivisteet ja kansi hiottiin. Nyt ei savuta enkä usko vievän öljyäkään.
Auto on vielä 8v huolenpito-ohjelman piirissä ja huoltokirjan puitteissakin kaikki ok (kaikki huollot ja öljynvaihdot ajallaan merkkihuolloissa). Hyvityspyyntöjä GM:lle on tehty sekä turbosta, huohotinsarjasta, ja kansiremontista, mutta mitään näistä ei ainakaan mun tapauksessa ole korvattu. Ilmeisesti ovat normaaleja kuluvia osia eivätkä siten ole huolenpito-ohjelman piirissä tai sitten mun tapauksessa niitä ei korvata (olen 3. omistaja, ostanut auton yksityishenkilöltä).
Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?
Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?
Oli 9-5 2.3t Wagon Arc -02, nyt on Volvo V50 2.0 -08
Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?
Jees
Auto kävi Holmbergillä tutkinnassa. Ei ulkosia vuotoja. Jakopää tehty kuulemma hiljattain, kun käy niin nätisti ja avauksen jäljet näkyvissä? Yksi huohotuksen letkuista oli Magneetin ammattitaitoisen asentajan toimesta kuulemma vedetty väärältä puolelta. Suositteli kokeilemaan 5w40 öljyjä GM:n 5w30n sijaan.
½h työ 35e
Auto kävi Holmbergillä tutkinnassa. Ei ulkosia vuotoja. Jakopää tehty kuulemma hiljattain, kun käy niin nätisti ja avauksen jäljet näkyvissä? Yksi huohotuksen letkuista oli Magneetin ammattitaitoisen asentajan toimesta kuulemma vedetty väärältä puolelta. Suositteli kokeilemaan 5w40 öljyjä GM:n 5w30n sijaan.
½h työ 35e
EX 9-5 2.3t -98
Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?
Onko tuo öljyn kulutus ollut nyt tuon ensimmäisen viestin jälkeen samanlaista? n.3dl/1000km.
Tääläkin vähän arveluttaa tuo isän 9-5. Vaihdettiin öljyt huohotinvaihdon yhteydessä autobotnialla. Yleensä ovat laittaneet ylämerkkiin ehkä vähän ylikin kun olen tikkuun katsonut. No nyt sitten katsoin joskus about 2000km päästä öljyn vaihdosta että oli pikkuisen alamerkin yläpuolella. lisäsin sinne niin että tuli ylämerkkiin ja nyt se on ehkä hyvin vähän laskenut siitä mutta ajomäärästä ei oikein ole tietoa tuon lisäyksen jälkeen, ehkä joku pari tonnia.
Tääläkin vähän arveluttaa tuo isän 9-5. Vaihdettiin öljyt huohotinvaihdon yhteydessä autobotnialla. Yleensä ovat laittaneet ylämerkkiin ehkä vähän ylikin kun olen tikkuun katsonut. No nyt sitten katsoin joskus about 2000km päästä öljyn vaihdosta että oli pikkuisen alamerkin yläpuolella. lisäsin sinne niin että tuli ylämerkkiin ja nyt se on ehkä hyvin vähän laskenut siitä mutta ajomäärästä ei oikein ole tietoa tuon lisäyksen jälkeen, ehkä joku pari tonnia.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?
Onko merkitystä jos yhden huohotuksen letkuista vetää " väärältä " puolelta kunhan ei sekoita mihin rööriin mikäkin tulee ?runtu kirjoitti:Jees
Auto kävi Holmbergillä tutkinnassa. Ei ulkosia vuotoja. Jakopää tehty kuulemma hiljattain, kun käy niin nätisti ja avauksen jäljet näkyvissä? Yksi huohotuksen letkuista oli Magneetin ammattitaitoisen asentajan toimesta kuulemma vedetty väärältä puolelta. Suositteli kokeilemaan 5w40 öljyjä GM:n 5w30n sijaan.
½h työ 35e
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003

Re: Öljyä kuluu, kansiremonttiako tiedossa?
Öljynkulutus samaa luokkaa. Holmbergillä oltiin sitä mieltä, että on väliä. Olishan sitä toivonut, että 260e päivitys olisi sattumalta tehty vaikka oikein, mutta ei kai sitäkään voi aina vaatia/toivoa.
EX 9-5 2.3t -98