Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
muistetaan taas että kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin.
henkilöihin kohdistuvat arvostelut yms. poistettu, ja tullaan jatkossakin poistamaan. pidetään keskustelun fokus autoissa.
henkilöihin kohdistuvat arvostelut yms. poistettu, ja tullaan jatkossakin poistamaan. pidetään keskustelun fokus autoissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Meidän ysitonniseen tehty seuraavaa 8 vuoden aikana - kytkinremontti, jarrupalat+levyt pariin kertaan, vetoakseleita, tukivarsien laakereita, puslia, virtalukon patruuna, pakoputki, käsijarru kaikkine rojuineen ym. pientä. Auton mittarissa 412000 km. 9 - 5 edellisen omistajan tahosta tehty merkkihuollossa 5 vuoden aikana ( isompia remppoja ) -heloja / puslia * 400 e, venttiilikotelo * 1300 e, iskarit * 700 e, bensapumppu * 400 e, jakopää kaikkine kilkkeineen * 1100 e, kannentiiviste,vesipumppu ym.sälää * 400 e, sid korjaus * 130 e, ahdin * 1600 e. Auton mittarissa 190000 km
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Ostin tuon nykyisen tonnarin (cs 2.3lpt -94) 2008 syyskuussa (vaiko lokakuussa, ei muista), siitä saakka ajettu nyt noin 25tkm, ja muistaakseni tehty:
- ostohetkellä vaihdoin siihen tulpat (Denso Q22PR-U11) = 4 x 3,5e, ilmansuodatin 11,50 €, raitisilmasuodatin 19,90 €.
Myöhemmin tuli vaihdettua vesipumppu (jotain hieman alle 60e Enkun varaosalta), glykolit pumppujumpan yhteydessä ehkä noin 12-13e, venakopan takaiskuvena 5e, ja virtalukon haitat tuli teetettyä uusiksi (olikohan 20, vai 25e).
Öljyt (täyssynteettiset) on tullut vaihdettua 3x, eli 1x ökykallis Valvoline Max-life (ehkä jotain 35e) + 2 x 10,95e = Bilteman erinomainen täyssynteettinen moottoriöljy + tarvikesuodatin x 3, sellainen maksoi hieman alle 4e/kpl.
Turboon piti vaihtaa vähemmän kulunut akseli, "myyjä" ei ole vielä hinnoitellut tuotetta, ja sen vähemmän kuluneen akselin "männänrenkaan" viereen piti asentaa spiraaliprikka, jonka kustannukset ehkä lähellä 0e.
Aika paljon on kieltämättä rahaa palanut (yli 200e vajaassa vuodessa pelkkiin huoltoihin ja varaosiin!), mutta noilla vaihdetuilla osilla ajaa aika monta vuotta mukavasti menemään, kun tulpatkin kestänevät nykyään todella kauan, kunhan kärkiväliä jaksaa vaan säätää.
Suht kallista ajelua mielestäni, mutta Saabihan on premiumauto
(Todella hyvin tuo nykyinen vanhus on vaan palvellut, ei voi moittia ollenkaan, ehkäpä varmatoimisin tähänastisista Saabeistani.)
- ostohetkellä vaihdoin siihen tulpat (Denso Q22PR-U11) = 4 x 3,5e, ilmansuodatin 11,50 €, raitisilmasuodatin 19,90 €.
Myöhemmin tuli vaihdettua vesipumppu (jotain hieman alle 60e Enkun varaosalta), glykolit pumppujumpan yhteydessä ehkä noin 12-13e, venakopan takaiskuvena 5e, ja virtalukon haitat tuli teetettyä uusiksi (olikohan 20, vai 25e).
Öljyt (täyssynteettiset) on tullut vaihdettua 3x, eli 1x ökykallis Valvoline Max-life (ehkä jotain 35e) + 2 x 10,95e = Bilteman erinomainen täyssynteettinen moottoriöljy + tarvikesuodatin x 3, sellainen maksoi hieman alle 4e/kpl.
Turboon piti vaihtaa vähemmän kulunut akseli, "myyjä" ei ole vielä hinnoitellut tuotetta, ja sen vähemmän kuluneen akselin "männänrenkaan" viereen piti asentaa spiraaliprikka, jonka kustannukset ehkä lähellä 0e.
Aika paljon on kieltämättä rahaa palanut (yli 200e vajaassa vuodessa pelkkiin huoltoihin ja varaosiin!), mutta noilla vaihdetuilla osilla ajaa aika monta vuotta mukavasti menemään, kun tulpatkin kestänevät nykyään todella kauan, kunhan kärkiväliä jaksaa vaan säätää.
Suht kallista ajelua mielestäni, mutta Saabihan on premiumauto

(Todella hyvin tuo nykyinen vanhus on vaan palvellut, ei voi moittia ollenkaan, ehkäpä varmatoimisin tähänastisista Saabeistani.)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
no voihan vide..kyllä autoilu on kallista ajopa sitä ooppeelilla tai millä tahansa..ei saappi tee siitä poikkeusta.itseltä löytyy kokemusta vidutukseen asti mutta silti pysyn suappaassa..ja mites nyt suut pannaan kun saappi mäni ruottalaiselle urheiluauto valmistajalla...rupee varmaan osien hinnat nouseen samoin saappien
ajatellaan sit siten että ajellaan nykyään huippu urheilu autoilla
huumoria pitää olla

ajatellaan sit siten että ajellaan nykyään huippu urheilu autoilla

huumoria pitää olla

Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Samaa mieltä, mutta YKÄ on nyt tainnut hieman ottaa tehtäväkseen kertoa vähän väliä OG900:sen ylivoimaisuudesta tuomalla asiantuntevia faktoja tiskiin. esim:lucaf kirjoitti:muistetaan taas että kaikilla on oikeus omiin mielipiteisiin.
henkilöihin kohdistuvat arvostelut yms. poistettu, ja tullaan jatkossakin poistamaan. pidetään keskustelun fokus autoissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=83753
Olen iloinen että joku on löytänyt elämänsä auton. Itse pidän Saab 96:sta ja sen ylläpito ei maksa käytännössä mitään, jos vertaa esim 9-5:seen. Sellainen pieni ero on, että toisella ajetaan n. 50 000km vuodessa. YKÄ voi tulla testaamaan Aero Hirsch:ni ja sen jälkeen voidaan ajaa myös rundi 380 000km veivatulla M1992 OG:lla (eli n. 20 000km vuodessa ajettu). Tod. näk. OG pieksee mennen tullen, mutta onhan sitä mukavaa aina välillä saada vertailukohtaa ja fatkaa asioihin. BTW, Isäukolla on ollut vähintään 15 OG:ta, joten joskus olen ko autoja päässyt ajamaan, hyvä peli mutta en kyllä 9-5:sta pois vaihtaisi.
----- Lainaus OG900 puoleta -----
"Sori, vaan nyt pojat, mut mun on ihan pakko tehdä tämä. Tässä on tän reilun kahdenkymmenen vuoden aikana, mitä on kortti ollut, tullut kokeiltua jos jonkinlaista kulkinetta. On ollu muutama foorti, hiivattia, nipponia ja jopa yx lada...ja tää satku on ollu mulla kesäkuusta lähtien. Ja on ihan pakko myöntää, että tää on ehdottomasti PASKIN kulkine mitä mulla on ikinä ollu. Tämän vajaa 10 tuhannen kilometrin aikana on tullut vaihdettua vesipumppua, kytkimen poljinsylinteriä, vetaria, jarrusatulaa taakse, laturi kunnostettua ja just pääsiäisenä etujarruremppa ja sit vielä kaikkea muuta pikkupaskaa, mitä ei jaksa edes muistaa. Rahaa on palanut niin vitusti, että sillä hinnalla olis saanut jo kunnon auton. Eikä loppua näy...mut on tässä myös hyvät puolensa, tullut opiskeltua aika paljon autotekniikkaa ja työkaluarsenaali on kasvanut aika merkittävästi. Että sellasta..."
---------
Eli edelliseen lainaukseen vedoten jatkossa minunkin kannattanee etsiä pystynokka OG900C ja vielä 4 lovisella laatikolla (ja paskan ruskealla värillä, niin ruoste ei näy). Sillä on varmasti nautinto painaa TRE-HKI-TRE väliä kesähelteessä 120Km/h kesänopeuksilla. Tekniikkaakin on melkein yhtä paljon kuin Saab 96:ssa pois lukien vapaapyörä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hirsch"
- Viestit: 892
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
moro.leluja jossain määrin kaikki uudet autot mutta tekniikkaa on paljon enemmän kun noissa vanhoissa ja kokemusta useamasta merkistä ja kaikista saabin malleista että näkemystä löytyy.(saabistit tunnetusti tarkempia autoistaan kun muut),tottuneet hyvään kyytiin.
Saabissa on vikoja mutta ykkös jutut paras ajaa talvella voimaa löytyy ja uudemissa korit sinkittyjä jota ei ole niin ruostealttiita kuin monet muut.esim.ford.honda,toyota ja sillee.
Esim.toyota ei voimaa,ei mukavutta,eniten takaisin kutsuja korjaukseen vaikka perus kamaa ei mitään minkä takia sellainen pitäs ostaa.
no perus teksti toyota kuskin mielestä vie vähän pensaa,mutta ne moottorit ovat sitten niitä 1.3 litrasia nuhapumppuja,tosi makeeta.
mutta kun mennään jo 150 hv.gamryyn tai previaan niin pensaa menee enemmän kun 9-5 250hv aero saabilla,vaikka 100hv vähemmän se siitä kehityksestä.
kaverilla diseli avensis kehu kuv vie vähän ja luotettava,vaktaa.
150tkm puolimoottori vaihdettu,iskarit,jarrut,takaisin kutsuja 2 kertaa,moottorin huoltovalo palaa talvella usein,keskuslukko remonttia ym on se vaan hyvä.
toyota,audi,bmv,mb foorumeilla ei puhuta vioista vaan isoista huolloista.esim.audin turbo viat,massamittari viat,lamda,tukivarret ym.mb miehillä lisäksi ruosteogelmat ym.
tosi on että merkki kuin mekki mitä vanhempi ja enemmän tekniikkaa sen pitäminen maksaa mutta se on vapaa valinta ajaako lintalla 03 corolla vaiko 9-5 0-1 aerolla.jotenkin vaan kuitenkin saabissa enemmän omaan käyttöön kun on kärryn veto perhettä ja tömatkakin sujuu 5-henkilöllä pitää välillä päästä ohite ja nauttia autolla ajamisesta.
Saabissa on vikoja mutta ykkös jutut paras ajaa talvella voimaa löytyy ja uudemissa korit sinkittyjä jota ei ole niin ruostealttiita kuin monet muut.esim.ford.honda,toyota ja sillee.
Esim.toyota ei voimaa,ei mukavutta,eniten takaisin kutsuja korjaukseen vaikka perus kamaa ei mitään minkä takia sellainen pitäs ostaa.
no perus teksti toyota kuskin mielestä vie vähän pensaa,mutta ne moottorit ovat sitten niitä 1.3 litrasia nuhapumppuja,tosi makeeta.
mutta kun mennään jo 150 hv.gamryyn tai previaan niin pensaa menee enemmän kun 9-5 250hv aero saabilla,vaikka 100hv vähemmän se siitä kehityksestä.
kaverilla diseli avensis kehu kuv vie vähän ja luotettava,vaktaa.
150tkm puolimoottori vaihdettu,iskarit,jarrut,takaisin kutsuja 2 kertaa,moottorin huoltovalo palaa talvella usein,keskuslukko remonttia ym on se vaan hyvä.
toyota,audi,bmv,mb foorumeilla ei puhuta vioista vaan isoista huolloista.esim.audin turbo viat,massamittari viat,lamda,tukivarret ym.mb miehillä lisäksi ruosteogelmat ym.
tosi on että merkki kuin mekki mitä vanhempi ja enemmän tekniikkaa sen pitäminen maksaa mutta se on vapaa valinta ajaako lintalla 03 corolla vaiko 9-5 0-1 aerolla.jotenkin vaan kuitenkin saabissa enemmän omaan käyttöön kun on kärryn veto perhettä ja tömatkakin sujuu 5-henkilöllä pitää välillä päästä ohite ja nauttia autolla ajamisesta.
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Vanha vastaan uus tulee meillä monesti. Viimeksi tänään. Kävin töissä tuolla 99turbo -78:lla ja ajoin illalla 9-5 -98:lla. Samalla tapaa nuo porsii, onpahan vanha tai uus. Viat vaan on erilaisia ja tota vanhaa autoa on tullut korjattua itse puretuista autoista hamstratuilla b-osilla. Jos olisin käynyt ostamassa jokaikisen nippelin uutena, niin tähän asti 99 olisi ollut huolto ja korjauskuluiltaan paljon kalliimpi vehje, kuin 9-5.
Sellainen karkea arvio 9-5:n huolto+korjauskuluista noin 50tkm jaksolta on 1200euroa. Lisäksi yksi kierros ajamattomia 16" kesärenkaita, joihin meni noin 410euroa töineen. Eli noin kolme senttiä/km on maksanu + bensat päälle. Pääomakulu on noin 0,12c/km. Mitä ajoin taannoin 900i -88:lla noin 130tkm, niin sen huolto+pääomakulut oli jonkinverran halvemmat, kuin tällä 9-5:llä, mutta en siltikään pitäisi enää perheen ykkösautona og900:sta. Pelkästään tuo sinkitty kori on niin hyvä, että kyllä tota 9-5:n tekniikkaa jaksaa ropata mieluummin, kuin hitsailisi jonkun vanhemman koriakin vielä tekniikkamurheiden lisäksi.
Sellainen karkea arvio 9-5:n huolto+korjauskuluista noin 50tkm jaksolta on 1200euroa. Lisäksi yksi kierros ajamattomia 16" kesärenkaita, joihin meni noin 410euroa töineen. Eli noin kolme senttiä/km on maksanu + bensat päälle. Pääomakulu on noin 0,12c/km. Mitä ajoin taannoin 900i -88:lla noin 130tkm, niin sen huolto+pääomakulut oli jonkinverran halvemmat, kuin tällä 9-5:llä, mutta en siltikään pitäisi enää perheen ykkösautona og900:sta. Pelkästään tuo sinkitty kori on niin hyvä, että kyllä tota 9-5:n tekniikkaa jaksaa ropata mieluummin, kuin hitsailisi jonkun vanhemman koriakin vielä tekniikkamurheiden lisäksi.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Saivartelua. Jos tehtaalta tulisi vielä muutama upouusi 96, niin en pitäisi sitä tämän keskustelun tarkoittamana uutena autona vaikka se yksilönä uusi olisikin.Mimmi kirjoitti:12 vuota vanha auto EI ole uusi.
Ysifemmoja saa vielä kaupasta joten eiköhän se ole kutakuinkin uusinta uutta mitä Saabilla on tarjota siinä kokoluokassa. Yksilönä em. auto on toki vanha mutta kyllä -87 9000 on uudempi auto kuin saman vuoden 900i. Kaikkihan alkoi väittämästä että vanha tekniikka (suunnittelu) on parempaa, kestävämpää ja halvempaa. Yli 10v ysivitoset osoittavat ettei uudempi suunnittelu ole mennyt umpikujaan jossa autoista on tullut korjauskelvottomia kertakäyttöhyödykkeitä. Jos kirjoittajalla olisi uudenkarhea 9-5 niin koko kirjoitus olisi ollut turha, ketä kiinnostaisi takuun piirissä olevan auton huoltokustannukset?
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
YKÄ kirjoitti:
Näistä "uusista" hajoo kaikki jo kesken kesän,og:lä ajeli sentää puolmiljoonaa pelkillä öljyillä ja tulpilla.
.
Ja meni jopa sama bensatankki sen puolimiljoonaa . oli ne OG:t niin hyviä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
No, toi omistamani 9-5 on 12v ja jos laskitte 99turbon ikää, niin se on 32v. Kyllä tuo 9-5 minun mielestäni edustaa tätä "uudempaa aikakautta" ja siksi sanoin sitä "uudeksi" vaikka vanha paskahan se tietysti on (ja Saksassa se olisi jo paalattu loppuun ajettuna).
ps. Ei sitä vielä ole tarvinnut hitsata, toisin kuin 900i -88:ia oli hitsattu jo ahkerasti 13 ikäiseksi tultuaan. On se senverran uus vielä.
ps. Ei sitä vielä ole tarvinnut hitsata, toisin kuin 900i -88:ia oli hitsattu jo ahkerasti 13 ikäiseksi tultuaan. On se senverran uus vielä.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Leluja:mitkä ei kestä leikkejä.
Autohan on vanha heti kun se ajetaan liikkeestä ulos. Ajamaton 96 ei silti mene sukukokouksessa läpi uutena autona vaikka se olisi suoraan tullut tehtaalta. Ajamaton 10v. 9-5 ei välttämättä herättäisi kovin suuria väittelyitä aiheesta.Mimmi kirjoitti:oju kirjoitti:Saivartelua.Mimmi kirjoitti:12 vuota vanha auto EI ole uusi.
Siinä tapauksessa, tule ostamaan täysin pakasta vedetty femma tai vielä reilusti uudemmat renkaat.
Muista, että uusilla on myöskin uusien hinnat.
Olen samaa mieltä siitä ettei 12v auto ole enää uusi. Toimiva ja hyväkuntoinen 9-5 kuuluu kuitenkin samaan kastiin kuin uudemmat autot, sekä tuntumaltaan että toiminnoiltaan. OG900 ei valitettavasti enää ole vertailukelpoinen. Tämä ei tietenkään poista OG:n arvoa käyttöautona.
Saabistien kanssa jutellessa tuntuu siltä kuin 9000 ja GM-mallit olisivat niitä uusia ja muut niitä vanhoja ja hyviä.

Minun mokani, tarkoitin myös korjauskuluja. Uuden auton omistajille harvemmin tapahtuu näitä 'meni 4000€ korjauksiin"-tapauksia koska ne menevät takuuseen.Mimmi kirjoitti:Takuun piirissä olevan auton huoltokustannukset ovat samat kuin muillakin, koska takuu ei poista huoltojen kustannuksia.oju kirjoitti:Jos kirjoittajalla olisi uudenkarhea 9-5 niin koko kirjoitus olisi ollut turha, ketä kiinnostaisi takuun piirissä olevan auton huoltokustannukset?
Kulut ovat ennakoitavissa eivätkä myöskään poikkea kovin hirveästi muiden uusien autojen vastaavista. Se 150 000km-300 000km väli noin 10v ikäiselle autolle on mielestäni se joka paljastaa onko suunnittelu ja osien laatu saatu menemään kohdalleen. Tämä siis Suomen oloissa, muualla toisin.
Ei toki, autoyksilön vanheneminen alkaa liikkeen pihalla, joskus jopa myyntihallissa.9-5T kirjoitti: Vanheneeko autot vasta kun mallin valmistus loppuu?
9-5 on mallina vanha ja uutta odotellaan, vaikka sitä yhä valmistetaankin. Jos keskustellaan 'uusista' ja vanhoista Saabeista niin mallina 9-5 on se 'uusi'. Toki voimme todeta ettei Saabilla ole uusia malleja lainkaan, mikä sekin pitää paikkaansa jos 9-3 nelivetoa ei lasketa kuin piristysyritykseksi.
En ota kantaa siihen ovatko uudet automallit aina parempia kuin vanhat, tai siihen pitääkö mallisto välttämättä uudistaa kolmen vuoden välein.