9-5 Kiihtyvyys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja Termos »

jyyrä kirjoitti:
Termos kirjoitti:en uskalla testata todellisia lukemia, stagen numerolla on helpompaa leijua virityskeskusteluissa :lol: )
Totta, varsinkin jos siitä stagen numerosta on maksanut n.700-800€ :lol:
Kaikki virityskulut yhteenlaskettuna ei tonni piisaa alkuunkaan :wink:
Mutta usko tai älä, en noita palikoita hommannut pelkästään luvatut heppamäärät mielessä kolkutellen.

Melkein päin vastoin. -98 2,3 matalapaineiseen kun laitoin luotettavuutta silmälläpitäen Aeron ahtimen, niin siihenhän ei ollutkaan tarjolla täysin yhteensopivaa softaa. Parin virifirman edustajien kanssa juttelin hyvän tovin, ainoa vaihtoehto kummaltakin oli Stage 3 tai 4.

Wanhassa mopomallissani on erilainen imusarja ja suuttimet, mitä ekoissa Aero-malleissa. Eivät missään tapauksessa suositelleet Aeron softaa tähän, edes normaalin hinnastonsa puitteissa :|

Laitoin sitten Maptunin virilinjan mukaiset Stage 4 -palikat kiinni, niillä kärry on ollutkin kovasti suupieliä korvia kohti venyttävä laite :mrgreen:

Tämä mun softa/rauta -ongelma oli hitusen ennen Ecuproject:in läpimurtoa T7 - softan hakkeroinnissa, ikävä kyllä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se aeron softa toimii kyllä ihan hienosti vanhemmissakin, poistaa vaan kakkoslambdan ja jos haluaa hifistellä niin muuttaa suutinten aukeamisajan kompensointikartat vastaamaan noita vanhempia punaisia suuttimia. Imusarjalla ei ole merkitystä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Se aeron softa toimii kyllä ihan hienosti vanhemmissakin, poistaa vaan kakkoslambdan ja jos haluaa hifistellä niin muuttaa suutinten aukeamisajan kompensointikartat vastaamaan noita vanhempia punaisia suuttimia. Imusarjalla ei ole merkitystä.
Eipä ollut nykyistä harrastajaosaamista vielä silloin, kun piti tehdä päätökset käyttöauton päivityksen suhteen :(
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Edellisen auton lukemat oli 172hv/+400nm vääntöä ja manuaali niin 185hv/280nm automaatin kanssa tuntuu aika laiskalta :wink:

Pakkohan tuosta ruåtsinlaivasta on ottaa lisää voimaa ulos ettei kaikenmaailman D5:t ja CDI:t jätätä :mrgreen:

JCarlson oikeassa siinä ettei 9-5:sta saa samanlaista mutkateiden taittajaa kuin esim. 3BG Passatista mutta riittävätehoisen päätien matkantaittajan kylläkin.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

jcarlson kirjoitti:Jeps, on tullut hintaa alas Wössnereissä tosin T5 männätkin kestää "riittävästi" varmaan useimmille.
T5-alakerrassa on yksi ongelma, kun pitää käyttää sitä T5:n kansipahvia myös. Saattaa olla esim tuleville omistajille hiukan vittumainen yllätys kun ostavat viritetyn saappaan ja laittavat hajonneen T5-pahvin tilalle orkkis T7 peltitiivarin, saattaa käydä pistiäinen vahvempaankin mäntään, ainakin alkaa armoton puutuminen kun nakuttaa :wink:
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5 kansipahvikin kestää 500+ hv ja enemmänkin jos ei päästä nakuttamaan joten enpä usko että tuosta ongelmaa muodostuu oikeastaan kenellekkään.

Ja jos joku on niin hölmö että vaihtaa tilalle T7 tiivarin miettimättä tarkemmin mitä kone on syönyt niin sitä saa mitä tilaa. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Lukko on tietty ihan kiva mutta ei se 0-100 aikaa nopeuta valitettavasti. Massa taas on haittana jos haluaa ajaa muutenkin kuin suoraan. :)
Onko tuo totta että lsd ei vaikuta 0-100km/h aikaan? Tuo 9-5:sen massa on tiedossa ja se on varmaa ettei tuolla lahnalla missään radalla porscheja kuseteta, mutta lähdeppäs porschella lomareissulle ja pakkaa sinne 4 ihmistä, matkatavarat ja 2 koiraa ja aja sillä sitten kovaa mutkatiellä :lol: Ne urheilu autot on sitten asia erikseen, ja nyt onkin ollut puhe vain kiihtyvyydestä. Niin ja painaahan se bugatti veyronkin n.1880kg, ja silti kiihtyvyys 0-300km/h on n.16,7s, no se on kylläkin 4veto ja tehoja 1001hv 8)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo todettu on ettei se lukko enää 0-100 suoraan kiihtyvyyttä paranna etuvetoisessa. Muistaakseni Viggellä oli tästä mittauksiakin joskus.

Kyllähän se paremmaksi tekee käytöksen muuten ja etenkin kun vähän pitää rattiakin kääntää. Mutta jos on jo voimaa sutia molemmilla eturenkailla jokatapauksessa niin ei se lukko enää mitään vaikuta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Jos miettii tehtaan ideologiaa mihin esim 9-5 aero on kehitetty, niin homma ei aukea ennen kuin pääsee keski-eurooppaan bahnalle ajamaan pitempää matkaa. Tarvittaessa pystyy pitämään tunti tolkulla +- 200 lasissa ja auto kulkee todella nätisti, ja kuski sen kun nauttii. Ei täällä Suomessa saa mitään kuvaa auton todellisesta suorituskyvystä, koska tuolla 200 tuntumassa vasta pystyy käyttämään kunnolla koko suorituskyvyn hyväkseen. Mutka-ajokin onnistuu kohtalaisesti ei ole toivottoman kankea, on tullut jonkin verran ajeltua serpentiini teillä alpeilla, mutta sitä ei tehdas ole varmaankaan niin kovasti painottanut.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: 9-5 Kiihtyvyys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

joukolainen kirjoitti:Mutka-ajokin onnistuu kohtalaisesti ei ole toivottoman kankea, on tullut jonkin verran ajeltua serpentiini teillä alpeilla, mutta sitä ei tehdas ole varmaankaan niin kovasti painottanut.
Jep näin on. Olen ollut kerran todistamassa että myös V70 T5 menee aika kivasti mutkatiellä vaikka onkin varmaan yhtä painava auto kuin 9-5 Saab. Silloin ei CBR600F3 Hondan tehot tahtoneet riittää että olisi ohi päässyt, paitsi piiiitkällä suoralla :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin