9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5267
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

9-5T kirjoitti:Minun vertailuni perustuu uudehkoihin autoihin tonnarissakin oli 3km mittarissa kun 25.1.1995 lähdin huonossa kelissä autoliikkeestä kotiin.
Mutta, tuossa ollaankin sitten jo muistikuvienkin varassa, koska tuolloin vuonna 1995 et päässyt heti perään ajamaan uudella femmalla. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Kyllä minä tuon viitosen edelle laittaisin, mutta biasoitunuthan tuo näkemys on väkisinki ku verrokkeina on -92 karvalakkiCDTonttu aluksi pilallelöystyneellä vakioalustalla ja lopuksi lesjön -40mm sohjoaurana ja sporttialustalla ja -penkeillä varustettu farkkuviippa nykyaikaisine kotkotuksineen. Molemmilla tullut ajettua 100tkm+ (ja suunnilleen saman verran ajettuinakin), mutta tontulla ajosta tosin on jo 4 vuotta. (mutta ostin viitosen keskellä talvea, joten silloin pääsi kyllä ristikkäinkin vertaileen)

Tontussakaan ei ollu valittamista, mutta tykkään enemmän tuosta ainakin omalle viipalle ominaisesta hienoisesta, hallittavasta yliohjaustaipumuksesta.

...mutta kuitenkin omalla erikoisella tavallaan parasta talvikyytiä omista kulkineistani tarjoaa 95 farkku - se 38-vuotias...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja oju »

En ole tonnarilla ajanut mutta minua yllätti ysivitosen herkkyys takarenkaiden rengaspaineille. Onhan siihen varmaan muitakin syitä kuten kulunut alusta ja renkaiden ominaisuudet mutta kokeilkaa ihmeessä paineiden korottamista jos ysifemma ei vastaa odotuksia.

99:ssä oli ihan sama mitkä renkaat olivat alla, käytös oli aina varsin rauhallinen (lue: rankasti aliohjautuva). :)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5267
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Musti kirjoitti:Oma kokemukseni on että tonnari työntää perää rinnalle paljon herkemmin kuin femma.
Akselistorakenteiden erot tuon tekevät. Ja autovalmistajathan pyrkivät normiautoissa suosimaan aliohjautumista, myös takavetoisissa. Kaikki kun ei ole vatasia taikka mäkisiä. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kokeilkaa ng900:sta sohjossa, sen jälkeen tonnaria on mahdoton haukkua. 9-5:sta ei paria lenkkiä enempää kokemusta.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Arcer
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Arcer »

9-5 pesee tonnarin mennen tullen, kesän talven, kelillä kuin kelillä. Molemmilla tullu ajeltua vuosia, ei ihan uusia kumpikaan. Ainoa missä tonnari on parempi niin kulkee paremmin suoraan pitämättä ratista kiinni.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Musti kirjoitti:Oma kokemukseni on että tonnari työntää perää rinnalle paljon herkemmin kuin femma.
Samoin tekee SS, ja niinhän sen pitääkin. :D Ja itse en esim. ESP:stä perusta lainkaan, yleensä kunnon talvikeleillä otan kokonaan pois mokoman. Mielipidejuttujahan nää on, pääasia että kaikki pysyis tiellä.

Tonnarista ei juuri kokemuksia (tosin huhujen mukaan ihan ylivertainen), mutta offtopicina todettakoon, että 9-5 vs. 9-3 -vertailu menee (ainakin maantieajossa) femmalle.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Pola »

http://www.youtube.com/watch?v=4IVEv8tE ... re=related

salliiko ESP tälläsen hassuttelun ? :D
#3272
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja mike »

Saman kokosilla ja merkkisillä talvirenkailla ajettujen kilometrien perusteella ääni menee kyllä 9-5:lle. Tosin tonnarilla olikin ajettu reilut 100 tkm enemmän.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Mimmi kirjoitti: Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5267
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Turbolag kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Nii, oudolta tunnustaa, ku napissa lukee esp ja sitä ku painaa, ni käppällä saa leikkiä ihan rauhassa, eikä rupea joka nurkka rutisemaan. :)
Kiihdyttäessä taas ei halua sutia, vaan tcs puuttuu peliin...

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

oju kirjoitti:En ole tonnarilla ajanut mutta minua yllätti ysivitosen herkkyys takarenkaiden rengaspaineille. Onhan siihen varmaan muitakin syitä kuten kulunut alusta ja renkaiden ominaisuudet mutta kokeilkaa ihmeessä paineiden korottamista jos ysifemma ei vastaa odotuksia.
Tämä täytyy allekirjoittaa täysin. Kävin tarkistamassa rengaspaineet vähän sen jälkeen kun tämän ketjun aloitin ja takapyörissä 1.4bar ja 0.7bar :oops: Saattoi jopa hiukan vaikuttaa sohjossa ajo-ominaisuuksiin :D Lienee tarpeetonta sanoa että auto tuntuu nyt paljon paremmalta.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kyllä se Sierra vaan menee paremmin kylki edellä sohjossa kun tonnari tai femma, suoraan en kyllä pääse vaikka haluaisin :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Tobbana kirjoitti:
Turbolag kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Nii, oudolta tunnustaa, ku napissa lukee esp ja sitä ku painaa, ni käppällä saa leikkiä ihan rauhassa, eikä rupea joka nurkka rutisemaan. :)
Kiihdyttäessä taas ei halua sutia, vaan tcs puuttuu peliin...

-Sami
Minun Saabissa esp.n saa pois, samalla tippuu kaikki " järjestelmät " pois lukien abs. Tosin pois kytkentä onnistuu vain alle kuudenkympin nopeuden ( jos nopeuden oikein muistan ). Jos järjestelmä on pois päältä se aktivoituu itsekseen kun tuo nopeus ylittyy.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Turbolag kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Tuohan on aika monissa autoissa juuri noin, ml. 9-5, monet audit, mersut ym. toimivat juuri Mimmin kuvaamalla tavalla. Kolkista en tiedä, ei ole tullut otettua ESP:a pois, on niin hankalaan paikkaan tungettu tuo kytkentä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin