Kyllä minä tuon viitosen edelle laittaisin, mutta biasoitunuthan tuo näkemys on väkisinki ku verrokkeina on -92 karvalakkiCDTonttu aluksi pilallelöystyneellä vakioalustalla ja lopuksi lesjön -40mm sohjoaurana ja sporttialustalla ja -penkeillä varustettu farkkuviippa nykyaikaisine kotkotuksineen. Molemmilla tullut ajettua 100tkm+ (ja suunnilleen saman verran ajettuinakin), mutta tontulla ajosta tosin on jo 4 vuotta. (mutta ostin viitosen keskellä talvea, joten silloin pääsi kyllä ristikkäinkin vertaileen)
Tontussakaan ei ollu valittamista, mutta tykkään enemmän tuosta ainakin omalle viipalle ominaisesta hienoisesta, hallittavasta yliohjaustaipumuksesta.
...mutta kuitenkin omalla erikoisella tavallaan parasta talvikyytiä omista kulkineistani tarjoaa 95 farkku - se 38-vuotias...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
En ole tonnarilla ajanut mutta minua yllätti ysivitosen herkkyys takarenkaiden rengaspaineille. Onhan siihen varmaan muitakin syitä kuten kulunut alusta ja renkaiden ominaisuudet mutta kokeilkaa ihmeessä paineiden korottamista jos ysifemma ei vastaa odotuksia.
99:ssä oli ihan sama mitkä renkaat olivat alla, käytös oli aina varsin rauhallinen (lue: rankasti aliohjautuva).
Musti kirjoitti:Oma kokemukseni on että tonnari työntää perää rinnalle paljon herkemmin kuin femma.
Akselistorakenteiden erot tuon tekevät. Ja autovalmistajathan pyrkivät normiautoissa suosimaan aliohjautumista, myös takavetoisissa. Kaikki kun ei ole vatasia taikka mäkisiä.
9-5 pesee tonnarin mennen tullen, kesän talven, kelillä kuin kelillä. Molemmilla tullu ajeltua vuosia, ei ihan uusia kumpikaan. Ainoa missä tonnari on parempi niin kulkee paremmin suoraan pitämättä ratista kiinni.
Musti kirjoitti:Oma kokemukseni on että tonnari työntää perää rinnalle paljon herkemmin kuin femma.
Samoin tekee SS, ja niinhän sen pitääkin. Ja itse en esim. ESP:stä perusta lainkaan, yleensä kunnon talvikeleillä otan kokonaan pois mokoman. Mielipidejuttujahan nää on, pääasia että kaikki pysyis tiellä.
Tonnarista ei juuri kokemuksia (tosin huhujen mukaan ihan ylivertainen), mutta offtopicina todettakoon, että 9-5 vs. 9-3 -vertailu menee (ainakin maantieajossa) femmalle.
#3892
9-3 SS Aero '04 "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Saman kokosilla ja merkkisillä talvirenkailla ajettujen kilometrien perusteella ääni menee kyllä 9-5:lle. Tosin tonnarilla olikin ajettu reilut 100 tkm enemmän.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mimmi kirjoitti:
Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Nii, oudolta tunnustaa, ku napissa lukee esp ja sitä ku painaa, ni käppällä saa leikkiä ihan rauhassa, eikä rupea joka nurkka rutisemaan.
Kiihdyttäessä taas ei halua sutia, vaan tcs puuttuu peliin...
oju kirjoitti:En ole tonnarilla ajanut mutta minua yllätti ysivitosen herkkyys takarenkaiden rengaspaineille. Onhan siihen varmaan muitakin syitä kuten kulunut alusta ja renkaiden ominaisuudet mutta kokeilkaa ihmeessä paineiden korottamista jos ysifemma ei vastaa odotuksia.
Tämä täytyy allekirjoittaa täysin. Kävin tarkistamassa rengaspaineet vähän sen jälkeen kun tämän ketjun aloitin ja takapyörissä 1.4bar ja 0.7bar Saattoi jopa hiukan vaikuttaa sohjossa ajo-ominaisuuksiin Lienee tarpeetonta sanoa että auto tuntuu nyt paljon paremmalta.
Mimmi kirjoitti:
Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Nii, oudolta tunnustaa, ku napissa lukee esp ja sitä ku painaa, ni käppällä saa leikkiä ihan rauhassa, eikä rupea joka nurkka rutisemaan.
Kiihdyttäessä taas ei halua sutia, vaan tcs puuttuu peliin...
-Sami
Minun Saabissa esp.n saa pois, samalla tippuu kaikki " järjestelmät " pois lukien abs. Tosin pois kytkentä onnistuu vain alle kuudenkympin nopeuden ( jos nopeuden oikein muistan ). Jos järjestelmä on pois päältä se aktivoituu itsekseen kun tuo nopeus ylittyy.
Mimmi kirjoitti:
Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Tuohan on aika monissa autoissa juuri noin, ml. 9-5, monet audit, mersut ym. toimivat juuri Mimmin kuvaamalla tavalla. Kolkista en tiedä, ei ole tullut otettua ESP:a pois, on niin hankalaan paikkaan tungettu tuo kytkentä.