Vertailua 9000 vs 9-5 !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tonnari oli hyvä, kunhan sitä ensin ropailin reilut neljä vuotta. Sitten kun sain "valmiiksi", olikin jo aika luopua ja hommata femma tilalle. Nyt näyttää siltä, että femmalla sama kierre jatkuu, paljon on laitettavaa, että siitä saa kelvollisen ja itseä miellyttävän kulkineen, eli joskus neljän vuoden päästä siitä saa taas joku "valmiin" käyttöauton. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Risto »

V.J.S kirjoitti:
jupasaab kirjoitti:...mutta ei tonnarin voittanutta ! (Minun mielipide) :)
Mielipiteesi on väärä :wink:
9-5 kylvettää tonnarin kaikilla mahdollisilla tavoilla, paitsi ehkä takajalkatiloissa, joka ei näin apukuskin tontilla matkustavaa juurikaan tule haittaamaan.
Juuri apukuskin jalkatilojen ahtaus oli syy miksi en aikoinaan vaihtanut tonnaria 9-5:een. Samasta syystä jäi myöskin Buick Electra vaihtamatta Buick Park Avenueen, eli 90-luvulla GM ei vaan osannut suunnitella tilavia autoja.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Petter »

Taasko tätä aihetta puidaan?!?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Petter kirjoitti:Taasko tätä aihetta puidaan?!?
Melko turhaa. Tonnari on 80 luvun tuote. Siinä on omat selketä puutteensa jotka saabin olisi pitäny 90-luvulla pystyä korjaamaan. Alusta ja kojelauta olisi kaivannut päivitystä kipeesti. Typerintä on että ei ole hanskalokeroa jos on matkustajan airbag.

Alkupään 9-5 kärsi lastentaudeista ja niitä korjattiin aika hyvin, surkeaa on se että B2x5 koneen mäntiä ei saatu missään vaiheessa vaihdettua kelvollisiin.

Tonnari oli monelta osin hyvä auto mutta kyllä 9-5 kokonaisuutena on parempi.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jos tuotantoon saadaan uusi 9-5, niin sitten kerrotaan vedet silmissä että kyllä se OG9-5 oli sitten hieno GM tuote. Toivotaan että 9-5 mallisarja päättyy tähän, niin nykyinen malli tulee olemaan aina ja ikuisuuteen paras 9-5:nen. :) Sitten voidaan keskittyä pitääkö Aero ja Hirsch kavereille olla omat klubit.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Pistäppä auto kuntoon ja ala sitten vasta vertailemaan kunnolla keskenään. Noilla kilometreillä alkaa auto olemaan yksilö, jota on vaikea verrata, koska käyttö on jättänyt enemmän tai vähemmän jälkiä. Itsekkin huomasin penkin korkealle jäämisen edellisessä 02 aerossa, koska tuulilasi on matalla turvallisuuden takia(esim hirveen törmäys) ja penkki oli manuaali säädöllä. Sähkösäädöllä penkki menee alemmaksi, ja vaihtaessani autoa tuo oli yksi kriteeri, toinen oli penkin muisti.
Viimeksi muokannut joukolainen, Pe Joulu 18, 2009 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

9-5T kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:Itsekkin huomasin penkin liian korkealle jäämisen edellisessä 02 aerossa, penkki oli manuaali säädöllä. Sähkösäädöllä penkki menee selvästi alemmaksi,
Minun kokemukseni on toisin päin päin eli sähköpenkki melkein ala asennossa ja manuaali 3 lovea ylös.
Onko sitten uudemmissa vuosimalleissa penkin kiinityksessä muutoksia, mutta itsellä ainakin jää nyt paljon enemmän tilaa katon ja pään väliin. Penkki on samanlaisessa asennossa eli mahdollisimman alhaalla ja etureuna ylhäällä, on nääs pitkät kädet.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Mimmi kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:Onko sitten uudemmissa vuosimalleissa penkin kiinityksessä muutoksia.
Ei.
Olen koeajanut jolloinkin 2004 aeron ja siinäkin penkkiä sai alemmaksi, kuin 2002, en vain muista enään, oliko sähkösäädöt vai ei. Tästä on ollut juttua muidenkin 9-5 omistajien kanssa, siis että penkki jää ylös manuaalisäädöllä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ainut asia, mikä 9-5:n kulj.paikalla minua häiritsee, on tunne, että tuulilasin yläreuna tunkee liian lähelle otsaa - vanhemmassa 9-3:ssa on tässä kohtaa enemmän tilan tuntua. Muualla sitä onkin sitten paljon vähemmän... :lol:
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti:Toivotaan että 9-5 mallisarja päättyy tähän, niin nykyinen malli tulee olemaan aina ja ikuisuuteen paras 9-5:nen. :)
Nyt taisi käydä niin kuin Andy McCoy sanoi "Varo mitä sä toivot, sillä sä saat sen. " Nyt mulla paras 9-5:nen mitä on koskaan tehty :). Jossei sitten Kiinassa saada jotain järisyttävää aikaan.

R.I.P.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

eklunto1 kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Toivotaan että 9-5 mallisarja päättyy tähän, niin nykyinen malli tulee olemaan aina ja ikuisuuteen paras 9-5:nen. :)
Nyt taisi käydä niin kuin Andy McCoy sanoi "Varo mitä sä toivot, sillä sä saat sen. " Nyt mulla paras 9-5:nen mitä on koskaan tehty :). Jossei sitten Kiinassa saada jotain järisyttävää aikaan.

Itsellä sama tunne tällä hetkellä, edellinen 02 aero oli alle 50t ajettu hankkiessani ja nykyinen vajaa 60t eli kätetyksi autoksi aika mukava fiilis tulee ajellessa. Edellisessä mentiin hirschin merkeissä, nykyisessä tuntuu että samoissa mennään tehoissa tällä uusimmalla vakio softalla. Tosin en ole päässyt oikein kunnolla kokeilemaan, kuten edellisellä Saksassa pääsi ottamaan kunnon kiihdytyksiä alta satasesta tonne 250 huitteille, sekä ajamaan vähän kovempaa pitempiä matkoja, Saksan halki n. 9 tunnissa pysähdyksineen. Siinä ainakin edellinen aero näytti kyntensä, loistava pitkän matkan vauhtikulkine.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Peetu »

Täytyy vähän ihmetellä tuota porukan valitusta ahtaasta kuskin paikasta... Esim. ketjun aloittajan mainitsema 189cm kun ei ole vielä mitenkään erikoisen pitkä, niin kyllä luulisi mahtuvan kuljettajan penkin ja ratin väliin, jollei nyt ihan pelkkää jalkaa ole koko kaveri. Itsellä mittaa suunnilleen saman verran, eikä mitään ongelmaa ole ollut femman kanssa. Autossa sport-penkit manuaalisäädöillä, penkin ja ratin asentoja ei näin ulkoa voi muistaa. Ne kun on kerran saatu hyväksi, niin rauhassa on saanut olla "uudesta" asti. Perus lautajakkarasta mulla ei tosin ole kokemusta kun n. 20 km "koeajolta", mutta eipä siitäkään mitään painajaista mieleen jäänyt.
Tottahan tonnari on tilavampi, mutta onhan se muutenkin vähän erilainen auto...
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itsellä mittaa n.195 ja ei ole mitään ongelmaa ajoasennon kanssa, enkä itse ainkaan pidä tonnaria kuskin paikaltaan mitenkään merkittävästi tilavampana...

Itellä ollut n. 6v tuo sama femma ja ei todellakaan ole enää tonnariin paluuta....
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minusta tuo 9-5:n penkin kulma-, korkeus-, ja pituussäätö yhdistettynä ratin korkeus- ja pituussäätöön antaa paljon paremmat mahdollisuudet hakea hyvää ajoasentoa, kuin tonnareissa olevat säätömahdollisuudet. Omasta mielestä se ahdas fiilis voi tulla silleen, että säätää istuimen kallistuksen liian takakenoon, jolloin jalat ei yllä polkimille ja penkin joutuu tuomaan hirmu eteen. Näin tehtynä polvet alkaa olla melko lähellä kojelautaa. Väittäisin että "ahtaustilanne" on vain säätöongelma.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ongelmana on yleisesti liian pieni etäisyys istuimen pinnasta kattoon ja selkänojasta polkimiin eli niska jää kenoon ja polvet koukkuun sekä kiinni rattiin ja keskikonsoliin. Valmistaja voisi aivan hyvin jatkaa penkin säätöaluetta alas- ja taaksepäin mutta jostain syystä eivät sitä tee. Pituutta meikäläisellä on 205 cm, ja luulisin että 195 pitkänä ei olisi varsinaisia tilaongelmia juuri missään tavan henkilöautossa, korkeintaan pientä epämukavuutta joissain tapauksissa.

Auton ulkomitat harvoin korreloivat kuskin tilojen kanssa, esim Ford Ka oli melkeinpä loistava kun taas Audi V8 lähes mahdoton ajaa.
Vastaa Viestiin