Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Laakerit ~200-250e, korjaussarja jossa paaaljon tavaraa mukana ~160e ja sitten vielä työt...korjaajia varmaan löytyy 300e--->
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Aivan akuuttiin epätoivoon ei varmaan kannata ulinan takia vaipua. Omassa autossa on laatikko ääntänyt kylmänä ja lämpimänä noin kolmisen vuotta ja noin 80 tkm.
Ääni on ehkä hiukan voimistunut mutta ei vielä lähelläkään vanhan satkun laatikon ujellusta, saati sitten Wagoneerin voimansiirron vollotuksia.
Oli tarkotus pari vuotta sitten avata ja rempata, mutta tuli sitten muuta rahan menoa ja nyt on sitten tallin rakennus sen verran kesken ettei vielä vuoteen tarvi korjata jossei ole pakko.
Itestä on alkanu tuntumaan siltä, ettei vanhaan ja vähemmän arvokkaaseen autoon kannata kovin kalliita remontteja alkaa ainakaan teetttämään. Eri asia sitten tietysti jos tavoitteena on äärimmäinen käyttövarmuus tai sitten liikenneturvallisuuden takia on syytä ryhtyä töihin.
Ääni on ehkä hiukan voimistunut mutta ei vielä lähelläkään vanhan satkun laatikon ujellusta, saati sitten Wagoneerin voimansiirron vollotuksia.
Oli tarkotus pari vuotta sitten avata ja rempata, mutta tuli sitten muuta rahan menoa ja nyt on sitten tallin rakennus sen verran kesken ettei vielä vuoteen tarvi korjata jossei ole pakko.
Itestä on alkanu tuntumaan siltä, ettei vanhaan ja vähemmän arvokkaaseen autoon kannata kovin kalliita remontteja alkaa ainakaan teetttämään. Eri asia sitten tietysti jos tavoitteena on äärimmäinen käyttövarmuus tai sitten liikenneturvallisuuden takia on syytä ryhtyä töihin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
En tiedä itsekään millon tämä remppa tulee tehtäväksi, mutta vähän pakko kartoittaa miten ja missä sen sitten suoritan jos homma leviää käsiin... Voi olla että äänikin kovenee vain pään sisällä kun sitä aina nykyään tulee kytättyä.
Eihän tuossa ujelluksessa muuten mitään mutta itsellänin on paha taipumus vihata autoani vaivaavia "ominaisuuksia"... Meinaa pää räjähtää kun tietää että siellä se vinkuu
Saabilla ajon nautittavuus kärsii huomattavasti.
Mutta kiitoksia kaikille henkisen tuen antamisesta ja hyvistä vinkeistä! Ehkä minäkin kestän tuota ujellusta vielä kotvasen jos kerta mikekin on sitä kolme vuotta kuunnellut
Eihän tuossa ujelluksessa muuten mitään mutta itsellänin on paha taipumus vihata autoani vaivaavia "ominaisuuksia"... Meinaa pää räjähtää kun tietää että siellä se vinkuu

Mutta kiitoksia kaikille henkisen tuen antamisesta ja hyvistä vinkeistä! Ehkä minäkin kestän tuota ujellusta vielä kotvasen jos kerta mikekin on sitä kolme vuotta kuunnellut

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Juu kyllä sen kestää ja mulla ääntää varmaan kovempaa kun kuitenkin on vielä tuo dieselin rouskutus läsnä ja silti se kuuluu. Varma rempan paikka sitten jos melu ylittää radion paukut!Lasu kirjoitti:En tiedä itsekään millon tämä remppa tulee tehtäväksi, mutta vähän pakko kartoittaa miten ja missä sen sitten suoritan jos homma leviää käsiin... Voi olla että äänikin kovenee vain pään sisällä kun sitä aina nykyään tulee kytättyä.
Eihän tuossa ujelluksessa muuten mitään mutta itsellänin on paha taipumus vihata autoani vaivaavia "ominaisuuksia"... Meinaa pää räjähtää kun tietää että siellä se vinkuuSaabilla ajon nautittavuus kärsii huomattavasti.
Mutta kiitoksia kaikille henkisen tuen antamisesta ja hyvistä vinkeistä! Ehkä minäkin kestän tuota ujellusta vielä kotvasen jos kerta mikekin on sitä kolme vuotta kuunnellut
http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=463
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Totta turiset. Siellähän se on rattaan alla.Hane_81 kirjoitti:
Rympillä meinasit kokoonpuristuvaa holkkia? Eihän se kyllä samasta reijästä onnistu vaihtaa kun onhan siinä vielä nelosen ratas välissä
Niin ja yksi juttu: Silloin kun loota alkoi vinkumaan kokopäiväisesti laitoin piruuttani RVS-lootatököttiä öljyn sekaan; 400 km jälkeen kihinä vaan voimistui. Ajoin tällä ulisijalla n.1500 km jonka jälkeen purin laatikon.
Tästä rikkinäisen laakerin rullista oli oikein irronnut/ murtunut palasia, jopa 2-3mm syviä kuoppia löytyi, rullien pinnassa oli silti semmoinen harmaahko pinta eli sitä rvs:ää ilmeisesti. RVS ei siis pelastanut laakeria, ulkokooli oli ihme kyllä hyvässä kunnossa. Mm. vaihteensiirto alkoi toimia huomattavasti kevyemmin rvs käsittelyn jälkeen.
Sitten kun tällä rempatulla lootalla on ajettu vaikka 100tkm laitan rvs:t uudelleen sisään. Ihan koemielessä.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Laitanpa tähän ketjuun, vaikka onkin tonnarista kyse.
Mulla toimii laatikko erinomaisesti, mutta aina kun nostaa kaasun niin kuuluu voimakas kahina. Alle 50 km/h vauhdissa ei kuulu mitään eikä myöskään veto päällä.
Tekisi mieli avata laatikko ennen kuin päätän yritänkö korjata.
Nosturi on käytössä ja kohtalainen työkaluvalikoima. Kannattaako yrittää?
Mulla toimii laatikko erinomaisesti, mutta aina kun nostaa kaasun niin kuuluu voimakas kahina. Alle 50 km/h vauhdissa ei kuulu mitään eikä myöskään veto päällä.
Tekisi mieli avata laatikko ennen kuin päätän yritänkö korjata.
Nosturi on käytössä ja kohtalainen työkaluvalikoima. Kannattaako yrittää?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Omasta tonnarista meni laatikon laakerit vaihtoon, kun mittarissa oli 400 000 km. Ennen laakereiden vaihtoa ääni oli semmoista selvästi kuuluvaa rohinaa aina moottorijarrutuksella. Muuten laatikko toimi yllättävän hyvin. Aikaa hommassa kului, mutta ei ollut mahdottoman vaikeaa. Silti oli hyvä, että apuna oli paljon Saabeja rassannut tuttava. Meni vähemmän aikaa ihmetellessä. Rempan jälkeen ääni hiljeni. Lisäksi vedon ja moottorijarrutuksen välissä tuntuva välys pieneni.
Jos lähdet vaihteistoa irrottamaan, niin kannattaa tehdä samalla muutakin. Suosittelen esim. kytkinremonttia, jos sitä ei ole juuri tehty.
Jos lähdet vaihteistoa irrottamaan, niin kannattaa tehdä samalla muutakin. Suosittelen esim. kytkinremonttia, jos sitä ei ole juuri tehty.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Kaksi ensimmäistä kytkintä eivät kestäneet virittämistä ja nykyinen virikytkin oli susi jo syntyessään. Levystä lenteli jouset alle 10 tkm ajon jälkeen. Itse jouduin levystä puolet maksamaan, koska aikaa kului pari vuotta asennuksen jälkeen. Aika huono suoritus 800 €:n kytkimeltä.
Nyt on kuitenkin viime kesänä asennettu uusi Specin kytkytin, joka tuntuisi vihdoin toimivan.
Oliko siinä laatikon kokoamisvaiheessa jotain säätöjä, vai perinteiseti pura yhdessä järjestyksessä ja kokoa päivastaisessa?
Nyt on kuitenkin viime kesänä asennettu uusi Specin kytkytin, joka tuntuisi vihdoin toimivan.
Oliko siinä laatikon kokoamisvaiheessa jotain säätöjä, vai perinteiseti pura yhdessä järjestyksessä ja kokoa päivastaisessa?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
On siinä säätöjä, ainakin esijännitys sitä holkkia vasten ja perän shimmit. WISsistä ne toimenpiteet löytyy. Ei kannata ryhtyä koko hommaan jos ei pysty noita säätöjä oikein tekemään, ei tuu hiljasta laatikkoa. Itellä meni tontussa laatikkoremppa vähän perstuntumalla, eikä noista ohjeista ollu tietoa sillon. Ääntää edelleen.
M97CSB234EFM57001 RE85
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Kaivelin tonnariosastolta wis-aiheista tietoa. Siellä väitettiin, ettei tonnariin moista ole saatavilla. Onko tuo 9-5:n laatikko niin lähellä samaa, että voi hyödyntää 9000:n manuaalilaatikon korjauksessa?
Löytyisikö täältä vinkkiä mistä wis:n saisi hankittua?
Mulla on kyllä ehjäksi tietämäni laatikko lattialla, mutta haluaisin opetella korjaamaan vaihdelaatikon itse. Kaikkein parasta olisi, jos saisi oikein opetusta osaavalta. Siitä saisi korvauksenkin, kuten korjaamisesta ilman oppilastakin
Potilas sijaitsee tarpeen mukaan Riihimäki - Pirkanmaa - E-P-akselilla.
Jos mielenkiintoa ja mahdollisuus laatikkoremppaan löytyy niin yv:llä tavoittaa. Asialla ei ole kova kiire, koska auto on kesäkäytössä.
Löytyisikö täältä vinkkiä mistä wis:n saisi hankittua?
Mulla on kyllä ehjäksi tietämäni laatikko lattialla, mutta haluaisin opetella korjaamaan vaihdelaatikon itse. Kaikkein parasta olisi, jos saisi oikein opetusta osaavalta. Siitä saisi korvauksenkin, kuten korjaamisesta ilman oppilastakin

Potilas sijaitsee tarpeen mukaan Riihimäki - Pirkanmaa - E-P-akselilla.
Jos mielenkiintoa ja mahdollisuus laatikkoremppaan löytyy niin yv:llä tavoittaa. Asialla ei ole kova kiire, koska auto on kesäkäytössä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!
Tonttuun ei tosiaan wissiä ole. Sisuskalut ja rakenne ovat kyllä niin samanlaiset, että uskaltaisin väittää sen käyvän. Synkrot ym. hilppeet ovat femmassa uudempaa mallia tosin. Jos vaan mahdollista niin kannattaa ainakin olla apuna hommassa, siinä nimittäin selkenee hyvin laatikon toiminta ja rakenne.
Yks huono puoli siinä kyllä on, ei tee enää mieli niin kauheesti kiusata lootaa kun on käpistellyt rattaita. Tieto lisää tuskaa niin kuin aina
Yks huono puoli siinä kyllä on, ei tee enää mieli niin kauheesti kiusata lootaa kun on käpistellyt rattaita. Tieto lisää tuskaa niin kuin aina

M97CSB234EFM57001 RE85