
Klappia käsijarrussa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Klappia käsijarrussa
ota vanha sanonta käytäntöön, eli mitä isompi vika, sitä isompi leka!
mut ihan oikeesti, yleensä lähtee ilman mitään ongelmia mutta joskus pitää lyödä niin että itseäkin hirvittää.. ja kosaaniakaan ei voi näyttää kun laakeri ei oikeen pidä siitä.

9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Klappia käsijarrussa

Kävin taas tallissa ja olihan CRC tehnyt tehtävänsä.
Mutta ei helposti irronnut vieläkään, mutta kuitenkin.
Varsinaista klapin aiheuttajaa en äkikseltään löytänyt - jatkuu huomenna...
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
Yhteispelillä se sujuu!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Klappia käsijarrussa

Tulihan se klappikin selville.
Eli sehän se on joka ensiksi tulee mieleen!
Nimittäin kun on säädön tarvetta, yläkuva, niin se säätövara siirtyy kenkien alapäähän kun käsijarrukahvasta vedetään, alakuva.
Nyt kun rumpu on paikallaan ja sitä kääntää niin tuo säätövara tuntuu klappina rummun ja pyörän tangentilla.
Aivan klapittomaksihan sitä ei voi säätää, silloinhan jarru on jo päällä...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Klappia käsijarrussa
Tein saman homman jokin aika sitten. Meinas usko loppua ennekuin lähti irti.
Kyllä se irtoaa ehjänä >> pyörittää ja "koputtaa" aika isosti!!
Kyllä se irtoaa ehjänä >> pyörittää ja "koputtaa" aika isosti!!

Re: Klappia käsijarrussa
Ei klappia mutta kolinaa...
Alkutalvesta oli käppärin oikeapuoli kunnolla jumurissa , lähti oikein kunnon paukauksen kanssa pyörimään. Katsatuksesta meni vielä katsatus-sedän yliyrittämisen ansiosta läpi, mutta ei oo kunnolla ottanu kyllä koko talvena....
Nyt sitten hyppäytin saabasta oikein kunnolla muutaman jääpolanteen yli
niin että alusta kolahteli oikein kunnolla. Tuon hyppäytyksen jälkeen on sitten
alkanut kuulua apparinpuolen takanurkasta rohinaa/kolinaa aina kun kääntyy vasemmalle. Useimmiten tuo ääni pysyy päällä käännöksen jälkeen, mutta ei aina.
Äänen saa rauhoitettua kun koskee käsijarrukahvaan ja vetää sen esim. ensimmäiseen napsuun, tuosta syystä epäilen että käsijarru hilppeet olisi saanut selkäänsä, mutta arveluttaa hieman, että mitä muuta saattaisi olla sökönä?
Hyviä arvauksia tai jopa tietoa otetaan vastaan
Alkutalvesta oli käppärin oikeapuoli kunnolla jumurissa , lähti oikein kunnon paukauksen kanssa pyörimään. Katsatuksesta meni vielä katsatus-sedän yliyrittämisen ansiosta läpi, mutta ei oo kunnolla ottanu kyllä koko talvena....
Nyt sitten hyppäytin saabasta oikein kunnolla muutaman jääpolanteen yli
niin että alusta kolahteli oikein kunnolla. Tuon hyppäytyksen jälkeen on sitten
alkanut kuulua apparinpuolen takanurkasta rohinaa/kolinaa aina kun kääntyy vasemmalle. Useimmiten tuo ääni pysyy päällä käännöksen jälkeen, mutta ei aina.
Äänen saa rauhoitettua kun koskee käsijarrukahvaan ja vetää sen esim. ensimmäiseen napsuun, tuosta syystä epäilen että käsijarru hilppeet olisi saanut selkäänsä, mutta arveluttaa hieman, että mitä muuta saattaisi olla sökönä?
Hyviä arvauksia tai jopa tietoa otetaan vastaan

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Klappia käsijarrussa
Mut eikös se ole niin että voima alkaa yleensä siitä mihin järki loppuu eli kun ei tiedetä mitä tehdään niin aletaan lekahommiin..sanon vaan yleisesti enkä tämän topicin asentajia syytä tietenkäänscorpio_88 kirjoitti:ota vanha sanonta käytäntöön, eli mitä isompi vika, sitä isompi leka!mut ihan oikeesti, yleensä lähtee ilman mitään ongelmia mutta joskus pitää lyödä niin että itseäkin hirvittää.. ja kosaaniakaan ei voi näyttää kun laakeri ei oikeen pidä siitä.

Re: Klappia käsijarrussa
No rohina ja klaplatus johtui täydellisesti jumiutuneesta apparinpuolen käsjarrusta.
Kengät ja jouset vaihtoon, vaijerivivuston puhdistus ruosteesta ja rummun olekkeen
rälläköinti ja loppu rahinat....
Kengät ja jouset vaihtoon, vaijerivivuston puhdistus ruosteesta ja rummun olekkeen
rälläköinti ja loppu rahinat....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Klappia käsijarrussa
Onko tuo ihme klappi tuossa käsijarrussa vika vai ominaisuus? Katsastuksessa mittauksessa piti kyllä hienosti mutta outo että pyörä pyörähtää hieman ennen kuin jarru ottaa vaikka sitten pitääkin hyvin.
Re: Klappia käsijarrussa
Samaa klappia on tullut ihmeteltyä itsekkin.
Joko olen säätänyt käsijarrun väärin taikka sitten se on ominaisuus.
Joo ja jarrukengät on uusittu. Ei auttanut, klappia on edelleen.
Joko olen säätänyt käsijarrun väärin taikka sitten se on ominaisuus.
Joo ja jarrukengät on uusittu. Ei auttanut, klappia on edelleen.
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Klappia käsijarrussa
Itellä on ainakin kaikissa femmoissani ollut samanlaista klappia käppärillä, joten kai se jonkinlainen ominaisuus on. Ja sehän riittää, et toi kässäri toimii sen yhden päivän vuodesta 

Re: Klappia käsijarrussa
Noinhan tuolla viittä viestiä viestiäsi ylempänä kerrotaan ihan kuvien kanssa jotta ihan rakenteesta johtuva juttu. Tuo kengillä eli varsin lähellä akselia esiintyvä klappi kun kertautuu renkaan ulkokehällä jo huomattavaksi. Noissa kengissäkin on pieniä mittaeroja vastinpintojensa osalta eri tarvikevalmistajien kesken.j0ne kirjoitti:Onko tuo ihme klappi tuossa käsijarrussa vika vai ominaisuus?