Sport-alusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Trooper_75 kirjoitti:
Pirttta kirjoitti:Koiranluut ovat kulutustavaraa ja helppo vaihtaa ensimmäiseksi, kun haluaa narinoita ja kolinoita pois.
Niissäkin kyllä taitaa olla eroja, jossakin viestiketjussa taisi olla
juttuakin niistä. Itse laitoin alkuperäiset ja ihmettelin sen jälkeen hiljaisuutta....
Kiitos eli kysymysmerkki pois niiden perästä :)
Mulle ainakin tulee jatkossa vaan lemmiä. (kun oon niin laiska etten viitsi joka vuosi samoja osia uusia) :roll:


Tuossa vähän niistä koiranluista

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=120001
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Mistä nuo alustan tiedot löytyvät, eli suomennos noihin tyyppikilven koodeihin? Ja onko vuosimallien välillä eroa noissa tyyppikilvestä löytyviin koodeihin, vai onko ne kaikissa samat?
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Monen mielestä alkupään vakioalustalla varustetut saapikkaat ovat aivan liian pehmeitä ja keinuvia. Vaan tulipa meikäläisen ajettua vajaan viikon verran ihan viimeisintä mallia olevaa tuliterää vuokra-BMW 320d:tä. Liikkeelle lähdettyä huomasin, että hei, tässähän on jousitus iiiihan saman tuntuinen (pehmeä ja lievästi keinahteleva)ja yhtä mukava kuin vanhassa saapikkaassani (9-5, vm. -99, vakioalusta, renkaat munkkiprofiililla 205-65-15). Ja minä kun olen luullut, että saapikkaani mukavuus kuuluu menneeseen maailmaan ja että sellaisen mukavuuden päälle ymmärtävät vai vanhat aijät. Mutta ymmärtävät näköjään myös Bayerin nahkahousut (vanhoja äijiä?). PS. On se bemari muutenkin hyvä auto :wink:
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Laitetaanpa omasta 9-5 2000-mallin Aero-farkusta tiedot jos on jollekin iloa:

CL-DH-H-G-L-9

CL = etujousi (urheiluvaunu, sininen/keltainen)
DH = takajousi (urheiluvaunu, keltainen/valkoinen)
H = kallistuksenvakaaja, etu (urheiluvaunu, sininen)
G = kallistuksenvakaaja, taka (urheiluvaunu, keltainen)
L = etuiskari (urheiluvaunu, harmaa)
9 = takaiskari (urheiluvaunu, harmaa)

Vanhuksessa perä roikkuu eli uutta palikkaa tilalle.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja HEV »

JaHu kirjoitti:Mistä nuo alustan tiedot löytyvät, eli suomennos noihin tyyppikilven koodeihin? Ja onko vuosimallien välillä eroa noissa tyyppikilvestä löytyviin koodeihin, vai onko ne kaikissa samat?
EPC:stä löytyvät - koodeja on paljon ja eri vuosimalleissa sekä eripainoisissa versioissa on käytetty eri koodeja (siis eri osia). Sama koodi tarkoittaa kuitenkin samaa osaa eri vuosimalleissa.

Faceliftissä vm-02-> alusta jäykistyi ainakin markkinointimateriaalin mukaan (ymmärtääkseni sekä vakio- että urheilualusta). Viirusilmään (-06->) tuli urheilualustan kallistuksenvaimentimet vakioalustaankin (vaikutuksen huomasi).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Kiitos tästä tiedosta.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
freddy
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Tammi 16, 2005 08:28

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja freddy »

Kaipaisin tulkkia alustanumerolle CB-BS-E-F-1-4, SAAB 9-5 3.0 V6/98.
Pitäisi hankkia alustasarja tai vähintään uudet etuiskarit.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Monen mielestä alkupään vakioalustalla varustetut saapikkaat ovat aivan liian pehmeitä ja keinuvia.
Uudet iskunvaimentimet joka nurkkaan ja on kuin eri auto. Ei tunnu yhtään jenkkilullalta, vaikka olisi vakiojouset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja soap95 »

freddy kirjoitti:Kaipaisin tulkkia alustanumerolle CB-BS-E-F-1-4, SAAB 9-5 3.0 V6/98.
Pitäisi hankkia alustasarja tai vähintään uudet etuiskarit.
Tämmöstä kertoo EPC:

Article : Painejousi (ETU)
PartNo : 5056338
Usage : CODE=CB, NLS-USE 5062328
Supplementary Description : valkoinen/oranssi
Ch. --Y3044973
Order Quantity : 2

Article : Jousi (TAKA)
PartNo : 5056916
Usage : 4D, CODE=BS, NLS-USE 5062377
Supplementary Description : keltainen/punainen
Ch. W3070504--
Ch. --Y3052303
Order Quantity : 2

Article : Kallistuksen ehkäisijä (ETU)
PartNo : 4835534
Usage : 1999-2001, 5D, CODE=E
Order Quantity : 1
(Edellinen pitäisi olla mielestäni myös F)

Article : Kallistuksen ehkäisijä (TAKA)
PartNo : 4906046
Usage : 1998-2001, CODE=F
Order Quantity : 1

Article : Joustintuki (ETU)
PartNo : 4689329
Usage : 1999, CODE=1, NLS-USE 5063466
Supplementary Description : ruskea
Ch. X3034801--
Order Quantity : 2

Article : Iskunvaimenninsarja (TAKA)
PartNo : 8994337
Usage : 1999, 4D, CODE= 4, NLS-USE 12765950
Supplementary Description : beige
Ch. X3034801--
Order Quantity : 2

Eli kyseessä vakio-alusta. Olisikohan sportti-alusta vielä kampanjassa Saabilla.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Eikö nuo jouset ja iskarit ole nyt "pysyvästi" halvennuksessa? Listoilla on myös sport versiot.

Alkuperäiset Saab-alustaosat, nyt pysyvän edullisesti
Saab 9-5 (VM98-10)
Etuiskunvaimennin sport 149€ / kpl
Takaiskunvaimennin sport 99€ / kpl
Etujousi sport 199€ / pari
Takajousi sport 199€ / pari
Sitten on sportteja vielä hiukan kalliimmat Nivomat jouset. Mitäs nämä ovat?
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Pe Maalis 08, 2013 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Sport-alusta

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Nivomat on automaattinen tasonsäätö-iskari. Nuo on sille omat jouset. Nivomatteja on sekä vakio- että Sport-alustalle. Suosittelen :)
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Vastaa Viestiin