Taas vanteista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja eeskola »

AC kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
AC kirjoitti:Minä en puolestani ymmärrä sitä että Saabin originaalivanteet on hyvin kapeita. Suurin osa 17" on 7" leveitä ja päälle on tarkoitus laittaa 225 leveä rengas (useimmiten).
Ovat valinneet oikean kokoiset vanteet renkaille.
Oikea valinta on suhteellista, en usko että Saabilla ovat sen oikeammassa kuin muut merkit.
225/45-17 renkaalle vanteen leveydeksi STRO suosittaa 7,5".
Juurikin näin.

Autonvalmistajien tapa käyttää kapeaa vannetta perustunee seuraaviin asioihin: 1) kapea(mma)lla vanteella renkaan kylki tarjoaa hiukan enemmän joustoa --> mukavuutta 2) kapea vanne aiheuttaa vähemmän mahtumisongelmia, koska koko paketti on kapeampi ja koska ET:tä ei tarvitse pienentää esim. etäisyyden jättämiseksi joustintukeen (ET:n pienentämisellä kaariin osuminenkin tulee ongelmaksi aikanaan) 3) vanne hiukan paremmin suojassa kanttarinreunaanrouhimiselta.

Kapea vanne ei siis varsinaisesti optimoi puhtaasti ajettavuutta - joskaan puolen tuuman eroa nyt välttämättä paljon huomaa ainakaan tuollaisessa epäherkässä röhkössä - ainakaan 45-profiilin renkaalla. Korkeammilla renkailla nuo (liian) kapean vanteen tuomat piirteet on ilmeisemmät eikä autonvalmistajien omat valinnat ole edes aina ihan parhaita mahdollisia. Eräistä muista automerkeistä parhaat kokemukset on yhdistelmistä sopivan leveä vanne ja aika maltillinen rengas - tämä on toiminut ajettavuuden ja uraherkkyyden suhteen aika hyvin. Mutta se nyt on minun oma mielipiteeni.

Hirschin 17-tuumainen on muuten 7.5" (225/45-renkaalle), Hirschin 18-tuumainen on 8" (225/40-renkaalle). Joillakin muilla autonvalmistajilla on myös hiukan eri filosofiaa ja käyttävät hiukan leveämpää vannetta kuin Saab - tuskin mikään noista valinnoista juuri siitä johtuu, etteivät tietäisi, mitä ovat hakemassa. Onko valmistajan hakemat ominaisuudet sitten juuri oikeat kaikille, on sitten ihan toinen asia.

STRO (tai ETRTO) antaa järkevät rajat vanteen ja renkaat leveyksille. Samoin joillain rengasvalmistajilla on omiaan. Katsastusasemat tosin ovat näistä kiinnostuneita lähinnä niissä tapauksissa, joissa kapea rengas on todellakin venytetty jumalattoman leveälle vanteelle. Ei ole kirjaa käsillä, mutta 7-tuumainen on kaiketi suosituksen minimi 225/45:lle. 235/45:lle (jota myös joissain myöhemmissä vuosimalleissa on) suosituksen minimi on 7.5. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö sitä rengasta siihen vanteelle saisi, mutta se ei ole vaan tuon suosituksen mukainen.

E
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuo ET30 tulee ihan liian ulos. Eihän tuossa ole yhtään sisäänjoustovaraa vaan kaari rouhaisee heti renkaaseen kiinni. Toisaalta koko sentään on oikea 18" kun 17" on ihan minimikoko ulkonäön suhteen 9-5:n kokoiseen autoon. 9-3:n ET:llä (41) olisi ehkä ulkonäön suhteen sopivin.

Mutta ihan oikeasti tuossa on 3 asiaa pielessä:

- ET on 19mm/per puoli liian iso eli tekee varmasti tosi hyvää ajettavuudelle.
- Vanteet on järkyttävän painavat halpikset
- renkaina näköjään gangbang-laatutason regalit

Kakkosauton kanssa tulee harrastettua tuota rengas/vannekikkailua ja Sciroccossa välittömästi tuntee jos ET on pielessä sekä fyysisesti kun kanteissa ei ole turhan paljon tilaa että ajo-ominaisuuksien suhteen :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Omistaahan esim. Goodyear Savan ja Michelin Kormoranin mutta ei se niistä hyviä tee :lol:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
apenaero
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 17, 2010 22:31

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja apenaero »

Onko kokemuksia, että käykö aeroon alkuperäisillä 7' vanteilla 225/50 r17 renkaat ja kuinka ne muuten sopivat ajettavuuden puolesta.

Rekisteriotteeseen on merkitty 225/45 r17 ja tarjolla olisi 50 sarjan renkaat.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

apenaero: mahtuu pyörimään mutta näyttää hassulta. Renkaan halkaisijassa on eroa n.2cm ja nopeusmittariin tulee heittoa alkuperäiseen verrattuna 3.5%
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
apenaero
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 17, 2010 22:31

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja apenaero »

Maikki kirjoitti:apenaero: mahtuu pyörimään mutta näyttää hassulta. Renkaan halkaisijassa on eroa n.2cm ja nopeusmittariin tulee heittoa alkuperäiseen verrattuna 3.5%
Ok kiitos. Kävin vannetukku.fi rengasinfosivulla toteamassa itsekin samaan.

Kyllähän ne Saabin suunnittelijat varmaan ovat parasta vaihtoehtoa hakeneet, jotta ei tarvitse maallikoiden näitä pähkäillä :)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Maikki »

225/45-17 renkaalle kalliimpi vaihtoehto olisi 205/50-17
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
apenaero
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 17, 2010 22:31

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja apenaero »

Maikki kirjoitti:225/45-17 renkaalle kalliimpi vaihtoehto olisi 205/50-17
Jep, tuo olisi varmaan hyvä vaihto-ehto uraisille teillemme, mutta ulkonäkö jo hiukan mielestäni muuttuu. Toki ulkonäköseikat on ihan makuasioita.
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja aero »

9-5T kirjoitti:Mikä koko missäkin on vaihtoehdot 205/50-17 ja 225/45-17?
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... 09_002.jpg
Etureunasta katottuna 225, 225, 205.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuinka leveät vanteet keskimmäisessä ja takimmaisessa on?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
apenaero
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Kesä 17, 2010 22:31

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja apenaero »

No eipä se sivunäkymä kauheasti muutu. Eron huomaa paremmin 205 ja 225 välillä, kun kiertää auton ympäri. Mutta toki edelleen makuasioita.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Maikki kirjoitti:225/45-17 renkaalle kalliimpi vaihtoehto olisi 205/50-17

Itse asiassa vuoden -99 ohjekirja mainitsee 17-tuumaiselle koot 215/50/17 (kyllä vaan 215) ja tutun 225/45/17.

Tietysti 205/50/17 käy todellisuudessa myös - tosin siitä saattaa joutua ottamaan extra load -mallin (, jonka kantavuus on yleensä 93; vakiomallisen kantavuus on yleensä 89, joka on 580 kg ja 1160 kg taitaa ainakin jossain malleissa ylittyä etuakselilla). Tuo 215/50/17 on kehältään aika lähellä viimeisissä malleissa käytettyä 235/45:sta. Kaikki nuo muut koot on kyllä säännönmukaisesti kalliimpia kuin 225/45.

E
kari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja kari »

No joo! Eipä tuntunut saavan noita samoja vanteita 40 et:llä (odottelin 3kk) joten vanteen malli vaihtu TN6:een. Tuo 40 et on kylllä parempi, mutta malli ei ehkä omasta mielestä yhtä hiano :D
Laitan kuvia jahka kerkiän.
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

miten riittääkö -07 femmaan (allekirjoituksen)

Vanteen ET-luvuksi 41

Koitin wis'sitä katsoa mutten mitään kunnon selvyytttä asiaan saanut :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Taas vanteista

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:
Rene-Rane kirjoitti:miten riittääkö -07 femmaan (allekirjoituksen)

Vanteen ET-luvuksi 41

Koitin wis'sitä katsoa mutten mitään kunnon selvyytttä asiaan saanut :roll:
Riittää.
Ihan kaikkea ei WISsikään osaa kertoa.
Totta. Taisi olla femmaan ET-40 -> oli sopiva.. jos nyt muistelen.

Ja taas kerran Kiitos mimmi :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin