Tosiaan ohje sanoo näin "Ohjauspyörä pitää kiinnittää, jotta estetään kytkentäyksikön kiertyminen rikki". Ja eräs tapa kiinnittää ohjauspyörä on teipata se kiinni kojelautaan vahvalla kangasteipillä.pilkkitikka kirjoitti:Semmoisen maininnan jostain joskus lukaisin, että ratti kannattaa tuossa akselin irrotusvaiheessa sitoa paikoilleen senkin vuoksi, ettei se pääsi vapaasti pyörimään aiheuttaen jonkun paikan rikkoontumisen. En kyllä muista minkä. Onnea vaihtotyöhön.
Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Mistäs löysit vaihtonivelen? Tuntuis tuossa omassa olevan tätä samaa ominaisuutta, pitänee yrittää ensin rasvausta ja kiristämistä. Jos ei korjaannu niin ei kai siinä auta kuin ruveta tuollasta niveltä metsästämään. Ilmottelehan miten homma meni.Nicke kirjoitti: ...
Nyt ei muuta ku asentelemaan 4610km ajettua niveltä vanhan tilalle.
# 2072
9-5 2.3T Arc 2004, projekti: 9-5 2.3T 2005
9-5 2.3T Arc 2004, projekti: 9-5 2.3T 2005
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Ruotsista löysin.Bis kirjoitti:Mistäs löysit vaihtonivelen? Tuntuis tuossa omassa olevan tätä samaa ominaisuutta, pitänee yrittää ensin rasvausta ja kiristämistä. Jos ei korjaannu niin ei kai siinä auta kuin ruveta tuollasta niveltä metsästämään. Ilmottelehan miten homma meni.Nicke kirjoitti: ...
Nyt ei muuta ku asentelemaan 4610km ajettua niveltä vanhan tilalle.
Mulla on myös toinen hyllyssä tällä hetkellä joka on ajettu noin 26000km joka ehkä tulee myyntiin.
Ehdin vaihtohommiin vasta ensi viikolla mutta ilmoittelen sitten miten meni.
Saab 9-5 Aero 2003
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
jcarlson kirjoitti:Jos on perus 8,8 pultti niin kestää ainakin 25Nm, voi olla kovempikin pultti ja ei se 30Nm:llakaan vielä katkea muutenkaan.

Viimeksi muokannut bebes, La Tammi 19, 2013 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kloppina sanoin faijalle "en koskaan aja tommosta paappaautoa"
no perhana nyt näitä on ollut jo kaksi 16vuoden aikana.
voi ku sais 900i:tä uutena vielä...sais sit eläkkeellä hitsailla:D
no perhana nyt näitä on ollut jo kaksi 16vuoden aikana.
voi ku sais 900i:tä uutena vielä...sais sit eläkkeellä hitsailla:D
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Nostetaanpa tämä rattiakseli asia pitkästä aikaa esille. Eli omassa kärryssäni oli kiusana tuo ohjausakselin klappi. Ristinivelen rasvaukset ja kiristykset eivät vaikuttaneet mitenkään, joten tähyilin sopivaa purkuosaa. Kokkolasta Veljekset Mäntykorpi KY:n purkaamolta löytyikin sitten 2007 mallisesta 28t ajetusta täydellinen ohjausakseli mielestäni todella sopuhintaan, tinkimisen jälkeen hintaan 240,00€. Akseli siis käytännössä uuden veroinen, ruotsin purkaamoistakaan en ollut löytänyt tuohon hintaan.
Vaihotyön suoritti Loimaan Autokunnostus Tuominen hintaan 348,00€. Eli koko lysti, osa ja asennus tulivat maksamaan 588,00€. Ei mielestäni paha, varsinkin kun koko tuntuma autossa muuttui tosi paljon tiivimmäksi ja paremmaksi, ja klonksunta tietenkin poissa.
Samalla vaihdettiin myös vaihdevivuston nivelistö, ja toinen ärsyttävä harmi, kakkosen pois luiskahtaminen korjaantui, ja keppi nyt sitten tiivis kuin uudessa autossa niin ikään.
Vivuston hinta 175,00, vaihtotyö 58,00. Melko pienillä satsauksilla kärry pelittää taas huomattavasti mukavammin.
Vaihotyön suoritti Loimaan Autokunnostus Tuominen hintaan 348,00€. Eli koko lysti, osa ja asennus tulivat maksamaan 588,00€. Ei mielestäni paha, varsinkin kun koko tuntuma autossa muuttui tosi paljon tiivimmäksi ja paremmaksi, ja klonksunta tietenkin poissa.
Samalla vaihdettiin myös vaihdevivuston nivelistö, ja toinen ärsyttävä harmi, kakkosen pois luiskahtaminen korjaantui, ja keppi nyt sitten tiivis kuin uudessa autossa niin ikään.
Vivuston hinta 175,00, vaihtotyö 58,00. Melko pienillä satsauksilla kärry pelittää taas huomattavasti mukavammin.
9-5 Tdi stw -07
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Millä kilometreillä muilla on alkanut esiintymään tuota välystä/napsuntaa rattiakselissa? Omassani mittarissa vasta 70tkm...
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Mun pikkudieselissä oli ostaessa vajaat 70tkm ja hirveä klappi akselissa.kooamas kirjoitti:Millä kilometreillä muilla on alkanut esiintymään tuota välystä/napsuntaa rattiakselissa? Omassani mittarissa vasta 70tkm...
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Susi koko akselirakenne sitten ilmeisesti.9-3Tid kirjoitti:Mun pikkudieselissä oli ostaessa vajaat 70tkm ja hirveä klappi akselissa.kooamas kirjoitti:Millä kilometreillä muilla on alkanut esiintymään tuota välystä/napsuntaa rattiakselissa? Omassani mittarissa vasta 70tkm...
Onkohan tuon korjaukseen mitään muuta keinoa kuin koko tuon akselin uusiminen, voisiko jonkun akselin osan vaihtaa erikseen? Jotenkin hölmöläisen hommaa vaihtaa koko akseli, kun ei tiedä a) onko klappia jo vaihdettavassa (käytetyssä) akselissa ja b) kauanko uusvanha klapiton akseli säilyy kondiksessa, jos reilusti alle satkun kilometreillä nuo ovat jo huonossa hapessa.
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Mulla oli sellaista pientä klappia / napsuntaa mutta poistui rasvauksen jälkeen
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Eli rasvaa sinne about polkimien tasolla olevaan alaniveleen vai minne? Mitä rasvaa tarkalleen käytit?Tannisto kirjoitti:Mulla oli sellaista pientä klappia / napsuntaa mutta poistui rasvauksen jälkeen
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Kiitokset ohjeista, täytyy kokeilla. Onko akselin yläpään (ratin pää) rakenteessa mitään, mikä voisi kaivata rasvausta? Tuntuisi, että välys olisi nimenomaan ratin päässä, vaikka vaikeahan sitä on tarkkaan sanoa.
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Itse en rasvannut kuin ne boorit. Eli vedin ulos sieltä holkista, paljon rasvaa,( käytin suihkutettavaa vaseliinia joka siis jämäköityy hetken päästä ) ja takaisin kiinni.
Toimi nykyiseen ja ed. saabiin saman tien. Ja tosiaan klappi tuntui siltä kuin olisi klappi suunnillen ratin kiinnityksessä ja kuului vaimea klonksahdus ja napse käsiin enne rasvausta. Ilmeisesti tuo rasva tiivistää nuo boorit niin ettei nuljaa.
Toivottavasti toimii, jostain muistan lukeneeni että viim. 80tkm välein olisi hyvä rasvata.
Sinänsä helppo homma, mutta voisi toimia ilmankin.. Ainakin kylki ja niska tulee kipeäksi kun retkottaa siinä kynnyslistan päällä. Nyt ei edes painaudu ihoon enää teksti Aero, vain vector..
Toimi nykyiseen ja ed. saabiin saman tien. Ja tosiaan klappi tuntui siltä kuin olisi klappi suunnillen ratin kiinnityksessä ja kuului vaimea klonksahdus ja napse käsiin enne rasvausta. Ilmeisesti tuo rasva tiivistää nuo boorit niin ettei nuljaa.
Toivottavasti toimii, jostain muistan lukeneeni että viim. 80tkm välein olisi hyvä rasvata.
Sinänsä helppo homma, mutta voisi toimia ilmankin.. Ainakin kylki ja niska tulee kipeäksi kun retkottaa siinä kynnyslistan päällä. Nyt ei edes painaudu ihoon enää teksti Aero, vain vector..

ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
mulle välystä on tullu tuola 120tkm paikkeilla ihan inan, hiukan parani kun koiranluut vaihdettinkooamas kirjoitti:Millä kilometreillä muilla on alkanut esiintymään tuota välystä/napsuntaa rattiakselissa? Omassani mittarissa vasta 70tkm...

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Ostin Aeron - hetikö se reistailee?
Ei se boorin rasvaaminen välttämättä mitään purkamisia tarvitse, riittää kunhan ruiskuttaa vaseliinispraytä sillä purkin mukana yleensä olevalla muoviputkella siihen jarrupolkimen yläpuolella olevaan booriin, joka ainakin 2003 mallissa on hyvin näkyvissä ja rasvattavissa. Kuiva boori ei pääse luistamaan pitkittäin ja aiheuttaa vääränsuuntaista voimaa siihen hammastankoon kiinnitettyyn niveleen. Niin voisi ainakin päätellä siitä, että kiristin sen alapään pultin jolloin klonksunta oli pari päivää lähes poissa. Boorin rasvaus edellä kuvatulla menetelmällä on pitänyt klonksahdukset kokonaan poissa monta vuotta.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)