Onko suuttimetkin samat?Mimmi kirjoitti:Sama laatikko.
Moottorityyppi on B235R (Aerossa).
Aerossa on Mitsun ahdin, muissa Garrett (2,3T:ssä on Mitsu).
Erona on siis ahdin ja softa.
9-5 facelift 2002 ???
Re: 9-5 facelift 2002 ???
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 facelift 2002 ???
Noh niin. Kaikki pelot ja jännitykset osoittautuivat turhiksi. Landvetterin kentällä oli minua vastassa kaikki odotukset ylittävä, juuri katsastettu Aero. Ulkoisesti parit virheet löytyvät etupuskurin alalipasta ja pieni olematon jälki takapuskimessa. Sisältä auto on erittäin siisti ja tuoksu on freesi. Käytön jälkiä tässä laitoksessa on huomattavasti vähemmän, kuin edellisessä 2006-vuosimallin pemussani. Tässä tuoreet kuvat kotipihalta:
http://www.saunalahti.fi/jkk1974/tiedostot/Saab/
Kone käy hiljaisesti ilman pienintäkään hälyääntä ja laatikko vaihtaa juuri niin pehmeästi kuin varmaan on tehnyt uutenakin. Eikä rytkähtele P- ja R -asentojen välillä. Kilometrien (122tkm) tueksi löytyi aikaisemmat katsastustodistukset ja aukoton huoltokirja. Alusta ei kolise ja tuntuu olevan oikein hyvässä kondiksessa. Tosin tuo Aeron vakioalusta tuntuu M-sportin jälkeen turhankin mukavalta meikäläiselle, joten taidan tuupata Bilsteinit alle. Onko B6 oikea vaimennin Aeroon vakiojousien kera?
Kun oikein hakemalla alkoi hakemaan niin seuraavat negatiiviset huomiot tein:
1. Moottoritiellä (110-120km/h) kun löysää kaasua, tuntuu vedon ja moottorijarrutuksen rajapinnassa sellaista pientä on/off -tyyppistä nykimistä. Olen havainnut saman ilmiön monessa muussakin bensa-autossa. Onko ominaisuus ja korjaantuuko uudemmalla ECU:n-softalla?
2. Jossain kohtaa ohjauslaitteistoa tuntuu aivan aavistuksenomainen välys. Sen huomaa vain alle 20km/h nopeuksissa sellaisena "napsahdus"-tuntemuksena ratissa. ja tuntuu kuin kyseessä olisi jokin rattiakselin nivel tms. Esiintyy vain jarrutuksen loppuvaiheessa tai liikkeellelähtiessä. Vähemmän tarkempi ei sitä edes huomaisi. Minä kuitenkin huomasin.
3. Käsijarrukahva nousee tosi ylös. Mistä säätö tapahtuu?
4. Alla on uudehkot Triangle-merkkiset 17" kitkarenkaat. Menevät heti luonnollisesti vaihtoon. Käykö Aeroon 16" vanne? Vai meneekö raskaan auton ominaisuudet pilalle 16" kitkarengastuksella?
5. Ilmastoinnin ohjainlaitteesta katoaa välillä segmenttejä. Tuohon varmaan löytyy jokin kikka viitonen korjausvinkiksi. Vaikuttaisi olevan lämpötilariippuvainen tuo vika.
Ja huohotinpäivityksestä ei edelleenkään ole tietoa. Alla olevan linkin takana löytyy kuvat konehuoneesta, joten jos joku osaa niiden perusteella kertoa päivityksen tilan, tarjoan hänelle virtuaaliset munkkikahveet. Oikeatkin, jos tilanne joskus sallii.
Konetila:
http://www.saunalahti.fi/jkk1974/tiedostot/kone/
http://www.saunalahti.fi/jkk1974/tiedostot/Saab/
Kone käy hiljaisesti ilman pienintäkään hälyääntä ja laatikko vaihtaa juuri niin pehmeästi kuin varmaan on tehnyt uutenakin. Eikä rytkähtele P- ja R -asentojen välillä. Kilometrien (122tkm) tueksi löytyi aikaisemmat katsastustodistukset ja aukoton huoltokirja. Alusta ei kolise ja tuntuu olevan oikein hyvässä kondiksessa. Tosin tuo Aeron vakioalusta tuntuu M-sportin jälkeen turhankin mukavalta meikäläiselle, joten taidan tuupata Bilsteinit alle. Onko B6 oikea vaimennin Aeroon vakiojousien kera?
Kun oikein hakemalla alkoi hakemaan niin seuraavat negatiiviset huomiot tein:
1. Moottoritiellä (110-120km/h) kun löysää kaasua, tuntuu vedon ja moottorijarrutuksen rajapinnassa sellaista pientä on/off -tyyppistä nykimistä. Olen havainnut saman ilmiön monessa muussakin bensa-autossa. Onko ominaisuus ja korjaantuuko uudemmalla ECU:n-softalla?
2. Jossain kohtaa ohjauslaitteistoa tuntuu aivan aavistuksenomainen välys. Sen huomaa vain alle 20km/h nopeuksissa sellaisena "napsahdus"-tuntemuksena ratissa. ja tuntuu kuin kyseessä olisi jokin rattiakselin nivel tms. Esiintyy vain jarrutuksen loppuvaiheessa tai liikkeellelähtiessä. Vähemmän tarkempi ei sitä edes huomaisi. Minä kuitenkin huomasin.
3. Käsijarrukahva nousee tosi ylös. Mistä säätö tapahtuu?
4. Alla on uudehkot Triangle-merkkiset 17" kitkarenkaat. Menevät heti luonnollisesti vaihtoon. Käykö Aeroon 16" vanne? Vai meneekö raskaan auton ominaisuudet pilalle 16" kitkarengastuksella?
5. Ilmastoinnin ohjainlaitteesta katoaa välillä segmenttejä. Tuohon varmaan löytyy jokin kikka viitonen korjausvinkiksi. Vaikuttaisi olevan lämpötilariippuvainen tuo vika.
Ja huohotinpäivityksestä ei edelleenkään ole tietoa. Alla olevan linkin takana löytyy kuvat konehuoneesta, joten jos joku osaa niiden perusteella kertoa päivityksen tilan, tarjoan hänelle virtuaaliset munkkikahveet. Oikeatkin, jos tilanne joskus sallii.
Konetila:
http://www.saunalahti.fi/jkk1974/tiedostot/kone/
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Re: 9-5 facelift 2002 ???
Ei näy huohotinpäivitystä olevan kuvien perusteella. 16" vanteet sopii Aeroon varauksella, alkuperäiset Saabin vanteet taitaa useimmat sopia mutta tarvikkeet on yksilöllisiä. Muuten kyllä 16" talvirenkaat toimii Aerossakin ihan hyvin.
ACC näytön korjaus onnistunee briteissä: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/Pro ... Costs.html
Kokemusten perusteella hyvä firma.
Käsijarrun säätö tapahtuu takajarrulevyjen sisällä olevaa rumpua kiristämällä, levyssä on reikä josta ruuvimeisselillä pääsee napsuttelemaan kireämmälle.
Nykiminen voi johtua löystyneestä moottorin tuennastakin jos liittyy moottorijarru/veto kytkeytymiseen eikä ole jatkuvaa tietyllä kaasun asennolla. Yleensä etummainen vaihteiston ja apurungon välinen vääntötuki väsähtää ensimmäisenä.
ACC näytön korjaus onnistunee briteissä: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/Pro ... Costs.html
Kokemusten perusteella hyvä firma.
Käsijarrun säätö tapahtuu takajarrulevyjen sisällä olevaa rumpua kiristämällä, levyssä on reikä josta ruuvimeisselillä pääsee napsuttelemaan kireämmälle.
Nykiminen voi johtua löystyneestä moottorin tuennastakin jos liittyy moottorijarru/veto kytkeytymiseen eikä ole jatkuvaa tietyllä kaasun asennolla. Yleensä etummainen vaihteiston ja apurungon välinen vääntötuki väsähtää ensimmäisenä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 facelift 2002 ???
Ja tuosta jonkinmoiset ohjeet:
http://www.cozmopolitan.net/?p=668
Itse vedin akselia sen verran ulos, että sain boorit rasvattua hyvin.
Auttoi kyllä juuri tuohon hitaassa vauhdissa ratissa tuntuuvaan "klappiin".
Ja välykseen saatta auttaa juurikin tuo momenttituki, tuossa yksi jäykempi versio, saattaa lisätä tosin värinöitä, ei kyllaä ihmeemmin ainakaan manuaalissa
http://www.elkparts.com/saab-95-m98-to- ... p3920.html
ja tuota voi tilailla samalla pari metriä:
http://www.elkparts.com/saab-9000-m85-t ... .p170.html
ja päivitys:
http://www.elkparts.com/saab-93-m98-to- ... p3662.html
plus ne aiemmin mainitut letkut
http://www.cozmopolitan.net/?p=668
Itse vedin akselia sen verran ulos, että sain boorit rasvattua hyvin.
Auttoi kyllä juuri tuohon hitaassa vauhdissa ratissa tuntuuvaan "klappiin".
Ja välykseen saatta auttaa juurikin tuo momenttituki, tuossa yksi jäykempi versio, saattaa lisätä tosin värinöitä, ei kyllaä ihmeemmin ainakaan manuaalissa
http://www.elkparts.com/saab-95-m98-to- ... p3920.html
ja tuota voi tilailla samalla pari metriä:
http://www.elkparts.com/saab-9000-m85-t ... .p170.html
ja päivitys:
http://www.elkparts.com/saab-93-m98-to- ... p3662.html
plus ne aiemmin mainitut letkut
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: 9-5 facelift 2002 ???
Onkos tuo ELK-parts edullisin paikka saabin osien tilaamiseen?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift