Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Käsittääkseni ahdinta ei voi niin persiilleen asentaa, että sillä saisi öljyn kulutuksen aikaiseksi. Tosin en ole vielä montaa kymmentä kertaa ahdinta asentanutkaan. Lienee ollut vaihtoahtimessa vikaa uudesta asti. Oliko uusi aito garretti vai kiinakopio vai kunnostettu?
Eli se 30tkm vaihdettu ahdin (joka nyt siis hajosi) oli aito Garret GT17. Luultavasti tosiaan ollut alusta asti hajalla. Nyt tilalle tulee Mitsu.

Onkos kellään mulla palanut vuoden aikana (jonka auton olen omistanut) rahaa korjauksiin (tämäkin vasta raaka arvio kaikenkaikkinensa vuoden ajalta) yli 2800€ (ja päälle muuhun laittoon helposti 1200-1500 €) ??

Aikas kallista, auton vm 2000 ja ajettu 245 000 km.
Jollei kyydit olisi noin hyvät, olisin vaihtanut jo aikoja sitten pois.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Pelzi kirjoitti:
Käsittääkseni ahdinta ei voi niin persiilleen asentaa, että sillä saisi öljyn kulutuksen aikaiseksi. Tosin en ole vielä montaa kymmentä kertaa ahdinta asentanutkaan. Lienee ollut vaihtoahtimessa vikaa uudesta asti. Oliko uusi aito garretti vai kiinakopio vai kunnostettu?


Onkos kellään mulla palanut vuoden aikana (jonka auton olen omistanut) rahaa korjauksiin (tämäkin vasta raaka arvio kaikenkaikkinensa vuoden ajalta) yli 2800€ (ja päälle muuhun laittoon helposti 1200-1500 €) ??
Ei varmaan paljon lohduta..itsekkin koputtelen puuta mutta olen saanut edustaa sitä toista ääripäätä.

Jos vakuutuksia, bensoja, vuosihuoltoja, TECH asetus muutoksia ja tälläisiä " pakollisia " kuluja ei lasketa on saabin remontteihin mennyt kahden vuoden aikana alle satanen.
Tuosta satasen budjetista uusi huohotin päivitys haukkasi puolet ja loput muodostuu lähinnä palaneista polttimoista.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Pelzi kirjoitti:
Käsittääkseni ahdinta ei voi niin persiilleen asentaa, että sillä saisi öljyn kulutuksen aikaiseksi. Tosin en ole vielä montaa kymmentä kertaa ahdinta asentanutkaan. Lienee ollut vaihtoahtimessa vikaa uudesta asti. Oliko uusi aito garretti vai kiinakopio vai kunnostettu?
Eli se 30tkm vaihdettu ahdin (joka nyt siis hajosi) oli aito Garret GT17. Luultavasti tosiaan ollut alusta asti hajalla. Nyt tilalle tulee Mitsu.

Onkos kellään mulla palanut vuoden aikana (jonka auton olen omistanut) rahaa korjauksiin (tämäkin vasta raaka arvio kaikenkaikkinensa vuoden ajalta) yli 2800€ (ja päälle muuhun laittoon helposti 1200-1500 €) ??

Aikas kallista, auton vm 2000 ja ajettu 245 000 km.
Jollei kyydit olisi noin hyvät, olisin vaihtanut jo aikoja sitten pois.
3BG Passat -02 ja 1.5-vuoden korjauskulut reilu 5k€. Seuraavana listalla olisi ollut uusi turbo ja climatronicin ohjainyksikkö yhteensä yli 1500€ jolloin puhalsin pelin poikki.

Ainahan se ottaa päähän kun omalle kohdalle sattuu se huono yksilö kun muilla ei tunnu olevan murheita. Omissa autoissa Linear on ollut uudesta asti ja ainoat viat on ollut tukkeutunut takalasinpyyhkijän suuttiemn letku ja nyt välillä ilmoittelee "front light failure" vaikka lamput on ehjät. Vector kävikin myyjäliikkeen piikkiin taka-akselin puslien vaihdossa ja jakopääremontissa mutta kulut itselle huohotinpäivityksen hinta. Sen jälkeen onkin ajeltu kuluvien osien vaihdoilla (jarrupalaa, iskaria jne) ja normihuolloilla mutta vikoja ei ole ollut.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja mestari »

jep kaverin volvo s 80 tai joku sellanen automaattiloota ja v6 kone, auto oli merkkihuollossa laatikon öljynvaihdossa ja viikko sen jälkeen vietiin hinurilla takaisin kun ei loota toiminut ja joutuivat asentaan vaihtovaihteiston siihen ja 5700 e meni...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Pelzi kirjoitti: Onkos kellään mulla palanut vuoden aikana (jonka auton olen omistanut) rahaa korjauksiin (tämäkin vasta raaka arvio kaikenkaikkinensa vuoden ajalta) yli 2800€ (ja päälle muuhun laittoon helposti 1200-1500 €) ??

Aikas kallista, auton vm 2000 ja ajettu 245 000 km.
Jollei kyydit olisi noin hyvät, olisin vaihtanut jo aikoja sitten pois.
Auton omistaminen on aina kallista. Paras rahan kulutuksen kannalta olisi kun ei näihin peltilehmiin koskisi pitkällä tikullakaan.

Pari viikkoa sitten myin pois tonnarini, ja laskin siitä kertyneitä kuitteja ennen myyntiä (ehti minulla olemaan vajaan 1,5 vuotta). Loppusaldoa oli reilun 3200e edestä ja 200e maalausta lukuunottamatta kyseessä pelkästään osakuitteja... Kallistahan se oli, mutta kun samalla on harrastus, niin ei sitä kovin pahalla ajattele. Eikä koko autossa edes mitään suurta vikaa koko aikana ollut, mutta pidin sen kunnossa, korjasin ennakoivasti ja vähän parantelin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja JuHem »

georgahti kirjoitti:museoautoihin palaa aina rahaa.. vaikka 000 on ympäristöystävällisemipi kuin uusinkin tojota , niin et silti mainosta sitä..... on tietty kaunista tuo sinun saabismisi, mutta se ei mene vielä tarvitulle asteelle.
Mä en nyt taaskaan ymmärrä mitä sinä haet takaa, mutta ei sillä liene väliä, koska sama juttu koskee vähintään puolia sinun viestejä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Olisko syytä hoitaa tätä topicin aloittajan ongelmaa, eikä vääntää toisten kanssa tekstin muotoilusta tai sisällöstä, joka ei kuulu aiheeseen?

Nimimerk. Aiheesta kiinnostunut :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Nyt on homma paussilla siihen asti että korjaamo saa tilattua tuon turbon, ja vaihdettua yllämainitut osat. Sitten näkee miten käy! Pistän tänne kun lisää tietoa tulee.

Autoon luultavasti tulee myös vähän erilainen softa mitä täällä yleensä käytetty. Pistän lisää tietoa kun saan auton ajoon.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja wesku »

JouniCSE kirjoitti:
9-5T kirjoitti:totuus on se että tallissani on 2 uutena ostamaani orkkis männillä olevaa femmaa joihin ei ole vaihdettu mäntiä, huohotusta,liuotusta yms. Kilometrejä reilu 400tkm molemmissa eikä pisaraakaan öljyä ole koskaan lisätty 30000km/1v vaihtovälillä. Kestävämpää konetta en tiedä mutta tämä perustuu vain kokemukseen eikä netistä luettuun.
Missä ajassa tämä 400tkm on saavutettu?
Tuo tosiaan kiinnostaisi enkä löytänyt tästä ketjusta vastausta.

Jos kilometrit on ajettu taksikäytössä ei siitä voida vetää juuri mitään johtopäätöksiä sen suhteen mitä vastaavassa ajomäärässä tapahtuu amatöörikäytössä.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Itsellä ei yhtään konevikasta ei turbovikasta saabasta ole ollut.
itsellä ollut 5 kpl 9-5 huolettu kunnolla niin ei ogelmia.työkaverilla minun entinen jolla ajettu 350tkm ei esim.turboa vaihdettu,lähti minulta 210 tkm ajettuna.öljynä ollut kokoajan 5-50w mobil ja max vaihtoväli 10tkm.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9-5T kirjoitti: Mistä ne männän tietää missä käytössä ne on olleet. Väite oli että männät on huonot eikä kestä yli 200tkm, joten käyttö ei ratkaise. Jos väite olisi ollut että vain määrätyssä käytössä männät kestää monin kertaisen määrän ollaan täysin eriasiassa.
autot on 2004 ja 2007
Pointti on siinä että jos kuljettaja on tavallinen sunnuntaisaabisti niin tuo öljynvaihto kerran vuodessa on liian harvoin. Noi paskovat männät kerkiää siinä ajassa pilaamaan öljyn, kosteuttakin kerkiää kerääntyyn systeemin. Kyllä se on niin fakta että saabin turbokoneen öljynvaihtoväli on max 10 000km/6kk. Toisekseen toi 5-50 mobilaatti on kyllä melko paskaa kanssa, pitkät polymeerit hajoaa nopeasti ja se menettää ominaisuutensa nopeammin kun 0-40. 0-40 pysyy ehjässä koneessa ihan varmasti.
Syitä näihin moottoririkkoihin on varmasti monia mutta huonot männät ja liian pitkät öljynvaihtovälit ovat suurimmat syylliset. GM:n huolto-ohjelma on täysin perseestä ja kannattaa käyttää omaa järkeä jos aikoo autoa itellään pitää. Esim automaattilootan öljyt on syytä vaihtaa ainakin 2x useammin kun huolto-ohjelmassa lukee. Samoin manuaaliaskiin kannattaa ne parinkympin mehut vaihdella 50tkm välein.
Referenssiks huolto-ohjelmasta kannattaa ottaa 80luvun lopun tonnari.
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Aivan ja en ainakaan itse ole ajatellut vaihtaa (aut.) laatikon öljyjä vasta kun 120tkm välein niinkun tähänkin asti. ei ole teettänyt ongelmia, Kilmometrejä silti vasta 135tkm. Kyseesse allekirjoituksen nokivasara. ja vaikkei tämä tähän liitykkään niin itsell' vaihtuu öljyt tosta noin 15tkm välein.

Jossain vaiheessa mahdollisesti paluu myyntihommiin jolloin ostan uuden auton ja todennnäköisesti huollatan TÄYSIN ohjelman mukaan. :P
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Itse ajattelin tästälähin vaihtaa öljyt 7500km välein ja joku syksy vaihtaa ilmansuodattimen.

Myös huoltokirjassa on öljynvaihdot 10tkm välein, ja näyttäisi että hyvää huolta pidetty autosta. Entinen omistaja tosin ajanut aika lyhyttä matkaa mikä on myrkkyä talvella.

Mutta näin pääsi kuitenkin käymään... Ehkä näissä sitten vaan on niin paljon laadunvaihtelua että toisilla vehkeet kestää, toisilla ei millään.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Yhtyisin tähän, itsellä vain myönteisiä kokemuksia 9-5, tosin vain kahdesta autosta. Ensimmäinen 02 aero kuuluisi tähän ns. huohotinvammaisten joukkoon, mutta ei kuluttanut öljyä, ei ollut huohotinongelmia, eikä jakopääongelmia.
Itsellä ollut perus ohjenuorana kaikissa motorisoiduissa vehkeissä maalla ja vesillä yli 30 vuoden ajan: ajaa hyvällä öljyllä ja vaihtaa se tarpeeksi usein, käytön mukaan.
Kun tarpeeksi purkaa ja kasaa moottoreita, homman idea selviää, miksi se puhdas öljy on elintärkeä moottorille.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Dodii nyt on mitsu sisällä ja uutta osaa. Taas pelaa hienosti. Samalla selvisi että moottori vuotanut öljyä vähän joka välistä, ja jakoketju hieman löysällä.

Kuuleko sen koneesta kun alkaa vaihdon aika lähestyä ? kolisee tai ronklottaa ?
Vielä ei ainakaan kuulu mitään.

Orkkis softallakin tuntuu tuo mitsu pelaavan hienosti, enkä juurikaan edes huomaa kadonnutta alavääntöä. Ylärekisterissä taas potkua tuntuu olevan enempi.

Starttimoottorikin oli mennyt halki(!) öljypesussa.
Vastaa Viestiin