Doddii,
jatkan nyt vielä tämän aiheen perään kun kysymys on kuitenkin otsikon mukaisesta hankitusta autosta
Pari tuhatta kilometriä autosta kokemusta takana. Auto toiminut ihan OK. Katsastuksesta meni läpi ilman mainintoja niinkuin pitikin. Xenon pitäisi vaihtaa apparin puolelle. Polttimo on jo hansikasluukussa. Vielä kun keksin millä sen polttimon johdon saa irti näppärästi?
Käytin auton ojassakin jo varmuuden vuoksi

Maltoin odottaa kuitenkin oikean hinauspalvelun saapumista ettei millää traktorilla nyitty "runkoa" kieroon. Auto nousi pirun nätisti ylös. Ojaan suistuminen oli muutenkin todella pehmoinen. Varmuuden vuoksi ajattelin kuitenkin käyttää auton alustan tarkastuksessa jos sinne jotain tuli niin saisi vakuutus hoitaa. Samalla kertaa ajattelin säädättää pyörien kulmat.
Käytyäni tänään merkkihuollossa oli tuomio.. ..auto paalaamoon. No ei vain, alustassa ei merkkejäkään ojassakäynnistä. Alustan puslat todettiin kuitenkin huonoiksi. Huollon kaveri totesi vain ettei tähän kannata pyöriä suuntauttaa ennen puslien vaihtoa. Kaksi puslaa olivat revenneet ja lisäksi takapäästä löytyi hieman päittäisvälystä. Edessä oli ne isot puslat kans väleähköt.. Kysyin tarjousta kaikkien näiden 8 puslan vaihdosta + itse puslista. Hintaa kerrottiin ~900€.
Tässä lueskellut tätä mainiota foorumia ja siitä päätellen ei tuo nyt täysi ryöstöhinta ole. Katsoin ruotsina maalta Mekonom sivustoilta hinnat noille 8:lle puslalle ja niistä tuli 3600kr = ~400€. Tästä miinustaen merkkihuollolle 500€ työn osaksi mistä 150€ olisi suuntauksen hinta, jäisi itse puslien vaihdolle hintaa 350€. Tällä rahalla totean että saa merkkiliike vaihtaa

Itse en siinä niin paljoa voittaisi jos niitä alkaisin äheltää alle. Vähän vaan kummastuttaa jos tosiaan puslat kestää vain tuon ~100tkm. Toisaalta pysyypähän alusta timmissä kunnossa.
Loppuun totean että "uudehkon" auton omistaminen yksinkertaisesti maksaa rahaa.. Sen minkä säästää ketju-jakopäässä häviää puslaremontissa
Lopun loppu toteamus: Pysyttelen Saabilla isoilla pikiteillä ja jätän nuo "metsäautotiet" Jeepille